Op bezoek bij de DAF cabinefabriek in Westerlo

DAF XG+
Op dinsdag 22 maart 2022 was de Nederlandse en Vlaamse bedrijfswagenpers uitgenodigd voor een presentatie bij DAF. Na een zeer interessant verhaal over de huidige truckmarkt en DAF haar positie daar in door Michiel Kuijs (directeur DAF NWE en bemanningslid van de Dubbele Kop afgelopen Dakar) kwam Stijn van Eyken (Directeur DAF Vlaanderen, dus de fabriek in Westerlo) aan het woord over ‘zijn’ site. Het laatste deel van het programma was het interessantste: een zeer uitgebreide rondleiding door de nieuwe cabinefabriek, waar de nieuwe generatie DAF cabines gebouwd worden. We waren de eerste groep die daar een rondleiding kreeg, het treintje werd soms wat nagestaard door de medewerkers dus. Helaas mochten we in de fabriek geen foto’s maken, de reden daarvoor was al snel duidelijk: her en der staan al cabines van de CF-opvolger (die XD schijnt te gaan heten) klaar, in verschillende varianten! Een aantal voor de spuiterij, één in de duidelijk herkenbare Renewi kleuren bij de robot die de voorramen in de cabines zet en een andere in Renewi kleuren bij de eindcontrole. Het hele plaatje heb ik nog niet gezien, maar in de compactere variant is de cabine misschien nog wel mooier dan bij de gigantische XG+. Nadeel is dat onderstaande foto’s allemaal door DAF aangeleverd zijn, wellicht heb je ze al bij ook aanwezige collega’s gezien.

Cab Paint Shop


De tekst sluit niet direct aan bij de foto’s dit keer, om dat te compenseren hebben de foto’s eigen bijschriften. Net als de persmeeting zelf begin ik bij het verhaal van Michiel. Vooral de niet gescripte informatie was natuurlijk interessant. In tegenstelling tot enkele andere fabrikanten is DAF blijven bouwen (wel puur op bestelling, niet op voorraad). Een truck bestaat uit 15.000 onderdelen, je kunt dan wachten tot die er alle 15.000 zijn, maar DAF kiest er voor de 14.997 onderdelen die er wel zijn alvast in elkaar te zetten en dan even te wachten op die laatste drie onderdelen en die er later in zetten. Gevolg is wel dat er op een gegeven moment 5.000 nieuwe DAFs her en der op grote parkeerplaatsen geparkeerd stonden, te wachten op een chip. Inmiddels zijn dat er nog ‘maar’ 2.000, het gaat de goede kant op dus. De volgende problemen voor de fabrikanten zijn echter alweer in zicht. Voor de productie van chips wordt een bepaald gas gebruikt. De helft van dat gas komt uit Oekraïne, waar nu nog steeds oorlog is. Ook op het gebied van kabelbomen komen er wellicht problemen in de toekomst. Het bedrijf dat die aanlevert heeft twee vestigingen, één in Roemenië en één in Oekraïne. De Roemeense vestiging draait nog wel, maar is afhankelijk van de toeleveringen uit de nu stilstaande vestiging in Oekraïne. Vergeleken met het leed van de mensen in Oekraïne zelf staat dit natuurlijk in geen contrast, DAF is zich daar gelukkig ook heel goed bewust van.

Body Trimming – New Generation DAF trucks


Zoals gezegd bouwt DAF alleen trucks die daadwerkelijk besteld zijn, niet op voorraad. Het orderboek is voor dit jaar al helemaal vol. Als je op dit moment een DAF bestelt rolt hij naar verwachting over negen maanden van de band. Vergeleken met enkele andere fabrikanten valt dit oveirgens nog mee. Zo’n twee derde van de trucks die op dit moment besteld worden zijn al van de Nieuwe Generatie DAF. De ‘oude’ XF en CF blijven nog wel flinke tijd leverbaar overigens, vooral voor exportmarkten. Over de toekomst van de LF werd niets gemeld. Deze heeft nu een cabine van Renault, wat een dochter is van concurrent Volvo. In percentage van de productie vormt hij maar een klein deel. Volgens mij hebben de Paccar mensen in zowel de USA als Eindhoven ook niet héél veel met dit model, wat in Leyland van de band rolt, maar daar kan ik er ook ontzettend naast zitten. Maar of er een opvolger komt en wie daar dan een cabine voor levert: daar gaan we in de toekomst achter komen.

Body Trimming – New Generation DAF trucks


Stijn van Eyken, general manager van de fabriek in Westerlo, vertelde zowel vooraf als tijdens de rondleiding zelf vol enthousiasme over de site waar hij verantwoordelijkheid voor draagt. De fabriek bestaat uit verschillende delen. Een assenfabriek, een fabriek waar de ‘oude’ cabines gebouwd worden, een nieuwe fabriek voor de nieuwe cabines en een lakhal. Onze rondleiding ging door de nieuwe fabriek en de lakhal. Van begin tot eind legt een cabine in zo’n 30 uren ongeveer 2,5 kilometer door de fabriek af, voor hij naar Eindhoven gebracht wordt om daar met zijn chassis te huwen.

Body Trimming – New Generation DAF trucks


In 1966 was er in Eindhoven niet genoeg personeel te vinden. In de Kempen wél, met hulp van subsidies is DAF toen een fabriek in Westerlo gestart, eerst werden daar alleen cabines gebouwd, vanaf 1971 ook assen. In 1984 volgde met de paint shop wederom een grote uitbreiding. In 2014 werd de miljoenste cabine gebouwd, in 2021 de drie miljoenste as.

Body Trimming – New Generation DAF trucks


De fabriek in Westerlo heeft een oppervlakte van 142.000 m². Hier werken 2.650 mensen van 15 nationaliteiten in een ploegendienst met elkaar samen. Dagelijks worden er 250 DAF trucks gebouwd, maar 260 cabines. Dat betekent dat er iedere dag 10 naar externe partijen gaan, zoals bijvoorbeeld Tatra en GINAF. Er worden 550 assen per dag gebouwd, zodat je nu weet dat een gemiddelde DAF 2,3 assen heeft. De fabriek in Westerlo werkt met 1.250 toeleveranciers, 536 daarvan zijn Belgische bedrijven.

Body Trimming – New Generation DAF trucks


Heel veel dank aan DAF voor de uitnodiging en uitgebreide rondleiding, Arjan Velthoven voor het rijden en Eline de Vries voor het regelwerk en gezelschap!

Body Trimming – New Generation DAF trucks

Body Trimming – New Generation DAF trucks

Body in White – New Generation DAF trucks

Body in White – New Generation DAF trucks

Body in White – New Generation DAF trucks

DAF Westerlo

DAF Westerlo

Cab Paint Shop

Cab Paint Shop

Cab Paint Shop

One Response

  1. Lucas Ensing 27 maart 2022 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *