De Mibra 2000 RZP is een ambulance voor in de bergen

Mibra 2000 RZP
De Mibra 2000 is door Ivan Mičík in Bratislava ontworpen. Hij is gebaseerd op de TAZ 1500, de opvolger van de beroemde Skoda 1203 busjes. De RZP uitvoering, zoals getoond in Transportmuseum Bratislava, was bedacht voor inzet in de bergen. Hij heeft aandrijving op alle vier de wielen en staat lekker hoog op de poten en de wielen zijn onafhankelijk geveerd en opgehanden.
Mibra 2000 RZP
De Ford tweeliter motor van dit prototype uit 1997 levert 113 pk (84,5kW). Die wielbasis van de Mibra is 320 centimeter. Hij is 495 cm lang, 206 cm breed (over de spiegels) en 225 cm hoog. Het ambulance deel aan de binnenkant is 3 meter lang, 172 cm breed en met een hoogte van 185 centimeter kunnen de meeste Slowaken rechtop achterin staan.
Mibra 2000 RZP
Ondanks dat hij hoog op de poten staat, is de instap achterin op slechts 40 cm hoogte. Hierdoor is een instaptrede niet nodig. Het lage gewicht van het voertuig draagt bij aan de hoge terreinvaardigheid.
Mibra 2000 RZP
Het ontwerp van de Mibra heeft een Slowaakse gouden medaille gekregen.

Meer prototypes kun je hier vinden, meer artikelen over ambulances hier.

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *