Eén van de personenwagens die me tijdens de veiling van het oldtimermuseum in Oostvoorne het meest in de smaak viel, was deze Aero Minor, met het Friese kenteken B-35004, afgegeven op 27 december 1948. Tsjechië en Fryslân blijven toch twee van mijn lievelingslanden, die komen in dit voertuig mooi samen.
De Aero Minor werd door de Jawa-ingenieurs stiekem ontwikkeld in een voorstad van het door de Duitsers bezette Praag. Hij had weinig gemeen met de vooroorlogse Aero-modellen maar des te meer met de Jawa Minor. Het model werd van 1946 tot en met 1952 gebouwd. De productie stopte niet omdat het model geen succes was, maar omdat Jawa werd genationaliseerd en zich op de productie van motorfietsen toe moest gaan leggen.
Begin jaren ’90 heb ik deze Minor gekocht, ergens in het midden van het land, van iemand die oude DKW auto’s verzamelde en deze Minor paste niet in de verzameling. Ik woonde toen als sinds 1961 eerst in Rhodesië en later in Zuid-Afrika. Deze Minor Woodie hoorde tot mijn jeugdherinneringen toen ik opgroeide in Friesland. Ik zag de auto geadverteerd in een auto tijdschrift die ik kocht op Schiphol en dacht die wil ik kopen. Ik bezat al reeds een 1948 Chevrolet Woodie in Johannesburg en deze Minor zou daar goed bij passen. Voor meer dan 2 maanden reageerde de eigenaar niet als ik hem probeerde te bellen. Toen uiteindelijk een paar dagen voor mijn vertrek terug naar Johannesburg belde hij mij. Hij zei dat hij niet eerder gereageerd had omdat de meeste mensen die de auto wilden kopen geen flauw idea hadden wat een Minor was. Ze dachten dat het om een Morris Minor ging. Na een lang telefoon gesprek waarin ik moest uitleggen wat ik van een Minor wist, mocht ik langs komen. Ik kon hem vertellen dat een van mijn buren in Ureterp een Minor personenauto had gehad en dat in Bakkeveen een Minor Woodie rondreed in de begin jaren ’50. De volgede dag ben ik naar hem toegereden on de auto te bekijken en heb ik de auto mogen kopen. Het doel was om de auto naar Zuid-Afrika te verschepen, maar eerst moest ik onderdak voor stalling vinden. Twee van mijn neven uit Tilburg hebben de auto opgehaald op een aanhangwagen en hij mocht bij een van hen in zijn gagargebox staan. Het volgend jaar kwam ik weer op een flits bezoek voor een paar dagen naar Nederland. Toen kon ik de auto eerst goed bekijken en vondt deze in uitstekende originele staat maar hij liep niet. De Minor was oorspronkelijk nieuw aan iemand in Franeker verkocht die hem naar jaren gebruikt voor decennia lang in een boerenschuur heeft opgeslagen. De oorspronkelijke registratie documenten waren nog bij het voertuig en ook het service boekje en Nederlandse gebruiksaanwijzeging. Jammergenoeg zijn deze in 2013 verloren gegaan. Ook lagen er 3 reserve motoren achterin de auto. Mijn neef had de garagebox enige tijd later nodig voor zijn eigen oldtimer en verkocht de Minor aan een museum in of nabij Rotterdam. Ik heb de auto jammergenoeg nooit terug gezien gehalve toen ik deze foto’s zag. Ik ben nu al 25 jaar terug in Friesland, eerst in bijna 20 jaar in Wânswert en nu in Oentsjerk. Ik zou graag willen weten of de Minor goed is terecht gekomen en of de nieuwe eigenaar hem al weer op de weg heeft.
Prachtig verhaal! Hopelijk komt hij weer boven water.