Dat de bedrijfswagenafdeling van Dodge tegenwoordig Ram heet, dat weten de meeste mensen wel. Maar wist jij dat er ook een Nederlandse truckfabriek is geweest die RAM heette? De heer R.A. Mimiasie begon vlak na het eind van de Tweede Wereldoorlog met het verbouwen van afgedankte legertrucks, net als bijvoorbeeld Terberg en Van Ginkel. Net als in Benschop en Ederveen werd ook in Rotterdam op een gegeven moment overgestapt op de ‘REO’ trucks. Deze werden voorzien van een DAF dieselmotor en Netam kipper. Vanaf 1967 ging dat door een wetswijziging onder eigen naam. Er werden in de loop van de tijd diverse motoren en cabines gebruikt. Denk hierbij aan DAF, MAN en Saviem. In 1977 werd Mimiasie MAN-dealer voor Rotterdam, waarna in 1982 het laatste exemplaar werd gebouwd. Er is nog een handje vol bewaard gebleven, maar ik had er nog nooit één in het echt gezien. Tot ik deze op het Truckstar Festival van 2022 goed verstopt op een oplegger van M.J. van Riel zag staan. Voor mij absoluut één van de hoogtepunten van dit festival!
Hé, de oude van Remijsen….
Ik heb bij R.A.Mimiasi aan de Hoofdweg (vandaar de naam RAM ) gewerkt als leerling monteur en truck wasser. Elke vakantiedag was ik daar en heb er veel geleerd. De trucks werden opgebouwd uit oude dumptrucks zoals de assen en chassis van REO e.d. en de motoren kwamen eerst van DAF en later van MAN en toen is men ook meer de cabine van MAN gaan gebruiken. De eerste cabine’s werden gebouwd bij Quirijns uit Sprank-Capelle welke nog steeds bestaat. Die cabine’s waren voor groot deel uit hout gemaakt met plaatstaal aan de buitenzijde. Mijn vader reed veel onderdelen voor Mimiasi en nadat hij een nieuwe mercedes had, een 312, mocht hij bij DAF in eindhoven het terrein niet meer op. Nou dan breng je die motoren maar naar de poort zeker? Na veel gezeik, kregen we ze toch mee,, zeker omdat ze toen nog contant werden afgerekend aan de poort. Ik heb nog een aantal mooie foto’s van RAM trucks uit die tijd. Ik was ongeveer 10 jaar dat ik ook meeging naar de “Boezembocht” ( het trein emplacement) waar we dumptrucks van de trein losten en overreden als aanhanger achter mijn vaders truck met een speciale triangel en de gesleepte truck dus zelf meestuurde.
Ik ging dan staand achter het stuur staan en deed net of ik die truck bestuurde, en iedereen zat dan hoofdschuddend te kijken dat ik als kleine aap zo’n grote truck kon besturen. Wel gelachen als ik dan als mensen keken ik ook nog het stuur los durfde te laten hahahaha. Was zo’n gave tijd.
Dat klopt dat was de oude bergingskraan van Remijsen .
In een periode van 2 jaar 3 morgens in de week heb ik er dit resultaat van weten te realiseren.
Piet
Topresultaat Piet, mijn complimenten!
Deze kraan is het zelfde type merk en model waar de vader van Martin van Riel het kraanbedrijf is begonnen.
Vond het n prachtige verschijning, net nieuw uit de fabriek, wist niet dat het ook n eigen merk was, vond t eerst zonde dat er RAM op de gril stond, mn verbazing was ook groot dat ik dit hoorde dat dit n eigen merk was.
Bezit zelf de orginele versie van deze reo,
Stond ook op truckstar festival vlakbij de wagens van vRiel.
Is er nog eea te zien of te bezoeken van deze R.A.Mimiasi.?
Ook de firma die de cabine’s bouwden, is daar nog iets van te bezichtigen.?
Mvg Ron
ik heb ooit 1 x in amsterdam een kikkerdaf gezien waar op de gril geen daf, maar ram stand
in het daf lettertype
dat was geen DAF maar een RAM 🙂