Erwin Visser over vrachtwagenmotoren in de tractorpulling

Tekst en beeld Erwin Visser

In de Pullingsport heb je veel klassen. Dat gaat van een standaard tractor en vrachtwagen oplopend naar sport en supersport tractoren en vrachtwagens waar met meer aan gedaan mag worden. De zogenaamde farmstock en trucklassen.

Een stap daar voorbij is is de grand national. Hier gaan we echt richting de vrije klassen. Daar onder vallen nog wel 3 motorkap klassen. Klassen die nog wel motoren onder de kap hebben en wel beperkingen hebben enigszins.

Hier zie je in de superstocks dus grote omgebouwde wel merkeigen motoren die van diesel omgebouwd zijn naar methanol en dus van pakweg een paar 100 pk naar de 3000 toe gaan door methanol en meerdere trappen turbo’s.

Dus buiten de V8, s voor de sport gemaakt. Straaljager, vliegtuig ,tank, stermotoren omgebouwde tractormotoren viel me pas ook op dat er ook best nog wel wat vrachtwagen motoren meedoen in de sport.

Buiten dat bepaalde tractor merken Man en Cummins motoren gebruiken die zich wel onder de kap bevinden. Valt het op dat er in de Light-Modified klassen 5 a 6 tractoren rondrijden met aangepaste vrachtwagenmotoren.

Meestal is dit er 1 en ze zitten op een eigenbouw tractor met de nodige aanpassingen. Want bijvoorbeeld met de Daf 1260 motoren die vroeger in de Daf 95 zaten en max 430 pk leverde. Is er met de nodige aanpassingen veel meer uit te halen.

Als je het niet weet valt het aan de buitenkant ook niet echt op. Meest van tijd zijn de blokken rondom afgeschermd en zie je alleen de turbo inlaten nog. Meest gebruikt zijn meerdere turbo’s over 2 trappen verdeeld. 1 om de ander aan te drijven om nog meer druk te creëren. Maar inwendig is ook het nodige gedaan andere nokkenas. Koppen aangepast voor de ontsteking die vaak ook een stuk zwaarder dan wat je normaal in je auto vindt. Eigenlijk is alleen de basis nog normaal.

Inwendig en alles wat er omheen zit is aangepast om het maximale uit de motoren. Elk team heeft hier zijn eigen wijze voor om te bouwen en te plaatsen.

De motoren die gebruikt zijn die mij tot dusver opvielen waren 2 Daf 1260 motoren. 1 Mercedes-Benz V10 1 Iveco V8 1 Iveco cursor 10 en 2 Cummins 6 cilinders. Buiten de bovenstaande andere variaties.

Ook gebeurt er in Truckpullland iets wat nog nooit eerder gedaan is. 1 team is een vrachtwagen aan het ombouwen naar methanol. Dit wordt gedaan om te kijken wat het doet en om minder uitstoot uit te stoten. Dit gebeurt in een vrachtwagen met een DAF motor. Ik denk dat de motor vergelijkbaar gaat zijn met een Limited superstock omdat die beperkt is op de motorinhoud en maar 1 turbo. Alleen zal deze motor een stuk groter zijn.

Maar dit geeft dus ook de nodige uitdagingen met zich mee. Zodra hij op de baan is hoop ik snel foto’s te hebben en verdere technische informatie. Een ding het is zeker het is een sport die nooit verveeld en iedereen is er op zijn eigen manier mee bezig. Om te innoveren. Grenzen te verleggen. Buiten dat is het nog altijd gezellig ook.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *