De levens van de DB-24-16 – Jaco Terlouw

In 1973 nam Vliegveld Zestienhoven een Unimog 416 in gebruik als poederbluswagen. De compacte wagen een opbouw van Total, waarbij ook een manschappencabine was voorzien. Het kenteken DB-24-16 werd op 8 juni 1973 in het RdW register opgenomen.

Na ingebruikname van de twee nieuwe DAF FFV3300 crashtenders werd voor de Unimog in een andere functie voorzien.
Unimog 416
Unimog 416

Midden jaren ’80 kreeg de Unimog een andere opbouw. Daarbij maakte de gele basiskleur plaats voor brandweerrood. De nieuwe opbouw werd verzorgd door Doeschot-Rosenbauer. De manschappencabine en poederblusopbouw maakten plaats voor een opbouw als hulpverleningsvoertuig. Vanaf 1986 werd het universele 4×4 chassis in de nieuwe uitvoering ingezet op de luchthaven van Rotterdam.
Unimog 416
Unimog 416
Unimog 416
Unimog 416

Na het actieve leven in polder Zestienhoven verhuisde de Unimog naar Lelystad Airport. In de Flevopolder wijzigde het gebruik als hulpverleningsvoertuig niet. Website brandweervoertuigenonline.nl weet te melden dat de verhuizing van Rotterdam naar Lelystad plaatsvond in 1994.

Waarschijnlijk werd de Unimog tot medio 2000 gebruikt op Lelystad Airport. Op 17 april 2000 wijzigde voor het laatst de tenaamstelling van de ‘416’. De Unimog is sinds die tijd in paticulier bezit, waarbij de hulpverleningsopbouw plaats maakte voor een open laadbak. Het rood-witte kleurenschema op de cabine bleef behouden.

Bron: unimog.nl

Ik heb op TruckFan geen foto’s kunnen vinden van de Unimog in de periode op Lelystad Airport of bij de huidige eigenaar.

tekst en op één na alle foto’s: Jaco Terlouw

Liefhebber van de ‘levens van’-blogs? Dit is deel 607 in de reeks. Alle vorige en volgende blogs uit deze categorie vind je hier.

2 Comments

  1. Anne de Boer 17 januari 2024 Reply
  2. Roelof Veldhuis 25 februari 2024 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *