Vaak krijg ik foto’s toe gestuurd wat net niet genoeg is voor een eigen artikel, maar ook zonde is om niks mee te doen. Daarnaast komen er regelmatig beeldreacties binnen op bestaande artikelen. Plus interessante persberichten, die zonde zijn om ze alleen op truckfan te laten zien, maar ook om welke reden dan ook geen eigen artikel krijgen. Hier onder een aantal van de dingen die ik de afgelopen maand via mail, WhatsApp en privé berichten op de diverse socials toegestuurd kreeg.
De Leistra’s waren in Duitsland, Geart zette daar deze twee oldtimer busjes op de foto.
Klaas Haaijema: “Deze kwamen we tegen in de buurt van Mazaron in Spanje. Een pracht van een camper.”
Marien van den Berg: “Onderweg naar D(?gezien de Duits gekentekende begeleidingswagen) stonden ze hier in de buurt te tanken.
Getuige de stickers op het raam, afkomstig van pk-trucks.”
Op dezelfde dag als de FM Electric van Hoekstra fotografeerde Pier van Solkema nóg twee elektrische Volvo’s, toevallig beide beladen met luchtvracht.
Ziegler:
“Ziegler ontvangt opdracht voor de levering van een tweede Z6 aan Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem
Winschoten, maart 2024 – Bijna twee jaar na de levering van een Z6 Crashtender aan de internationale luchthaven Kortrijk-Wevelgem in België heeft Ziegler Brandweertechniek B.V. de opdracht gekregen voor de levering van een tweede crashtender.
De crashtender wordt gebouwd op een TITAN 6×6 chassis met meesturende achteras en is voorzien van 770 PK Scania V8 motor. De innovatieve en continu variabele transmissie van Kessler completeert het nieuwe aandrijfconcept en brengt deze hoge prestaties ook daadwerkelijk op de weg. Dit vertaalt zich in een ongeëvenaarde acceleratie en topsnelheid binnen de markt.
Evenals de eerste crashtender wordt het voertuig voorzien van 13.000 l bluswater, 1.500 l schuim en 250 kg bluspoeder. De Ziegler FPN 10-8.000 voorziet de monitor (de nieuw ontwikkelde ZT-6000 dakmonitor),de bumpermonitor, de aanvalshaspels en het zelfbeschermingssysteem van bluskracht. De Z-Cab Air is gecertificeerd volgens ECE R 29-3 en garandeert daarmee de hoogste bescherming van de inzittenden. Het voertuig wordt bestuurd en bediend via het nieuwe intuïtieve bedieningsconcept Z-Control.
Verder is bij de opdracht de levering van een compleet nieuwe bepakking set en een all-in servicecontract van 10 jaar inbegrepen.
Over Kortrijk- Wevelgem International Airport
De internationale luchthaven Kortrijk -Wevelgem met een start- en landingsbaan van 2 kilometer is gevestigd in West- Vlaanderen en heeft een zeer goede reputatie opgebouwd als luchthaven. In 2020 is er een gloednieuwe taxibaan en een platform voor vliegtuigen opgeleverd. De centrale ligging in Europa ondersteunt en versterkt de internationale uitstraling van de regio. Naast zakelijke vliegreizen maken charters ook gebruik van de luchthaven. Tevens vinden er onderhoudswerkzaamheden aan helikopters en vliegtuigen plaats.
Technische gegevens Z6 Kortrijk-Wevelgem:
§ Crashtender Z6
§ Chassis: Titan T39-770 6×6
§ Motor en vermogen: Scania DC16 386, V8 Cylinder 566kW / 770 PK Stage V
§ Versnellingsbak en PTO: Kessler LV3000-PTO
§ GVW: 39.000 kg
§ Afmetingen: 11.700 x 3.000 x 3.800 mm
§ Cabine: Z- cabine Air , Bemanning 1+2
§ Watertank 13.000 liter
§ Schuimtank 1.500 liter
§ Ziegler FPN 10-8000-1M bluspomp
§ Dakmonitor Ziegler ZT 6000
§ Bumpermonitor Ziegler Viper
§ Minimax P250 poederblussysteem
§ Ziegler EAD schuimbijmengsysteem
§ Z-Control
§ Z-Vision
§ Lichtmast met 8 LED-spots
§ Achteruitrijcamera systeem
§ 2 aanvalshaspels LD met DN 32 slang, 250 l/min
§ Zelfbeschermingssysteem”
Nijwa: “Multifunctionele Volvo FMX Electric trekker-portaalwagen voor Bork Groep
De allereerste elektrische truck van Bork Groep is een extra bijzonder voertuig. De specialist in sloopwerken, (bodem)sanering en recycling heeft een custom made Volvo FMX Electric 6×2 trekker-portaalwagen in gebruik genomen. Bork Groep speelt hiermee in op de eis van opdrachtgevers om projecten emissieloos uit te voeren. Ook bereidt het bedrijf zich hiermee voor op de komst van zero-emissie zones in binnensteden in 2025. Het volledig elektrische voertuig is geleverd door Volvo Trucks-dealer Nijwa Beilen.
Bork Groep is gespecialiseerd in sloopwerkzaamheden, (bodem)sanering en recycling (het terugwinnen van grondstoffen). “We wilden een elektrische truck waarmee we uiteenlopende werkzaamheden kunnen uitvoeren”, vertelt eigenaar Jan Bork. “Soms moeten we bouwbakken plaatsen bij een project in een binnenstad, maar we rijden ook vaak met een kipper oplegger. Met deze multifunctionele Volvo FMX Electric kunnen we al deze werkzaamheden doen. De truck heeft een koppelschotel en is voorzien van een demontabel portaalarmsysteem.”
Voorbereid op zero-emissie zones
Met de aanschaf van de Volvo FMX Electric bereidt Bork Groep zich voor op de toekomst. “We werken voor een groot aantal verschillende opdrachtgevers, zowel privaat als publiek. We krijgen steeds vaker de vraag om projecten emissieloos te doen. Daarom investeren we in elektrisch gereedschap, en nu dus ook een elektrische truck. Dat laatste doen we ook omdat er vanaf 2025 zero-emissie zones komen in steden waar je straks niet meer in mag met een dieseltruck. De eerste paar jaar geldt er nog een overgangsperiode, maar vanaf 2030 mag je daar helemaal niet meer komen met dieseltrucks. We willen ons daar goed op voorbereiden door nu al ervaring op te doen met een alternatieve aandrijflijn.”
‘Volvo Trucks loopt voorop’
Met de Volvo FMX Electric keert Volvo Trucks terug in het wagenpark van Bork Groep. “Volvo Trucks loopt ver voorop bij de ontwikkeling van elektrische trucks: het is een bewezen concept. In het verleden hebben we al met Volvo-trucks gereden, dus we kennen het merk en Nijwa. Als je iets nieuws gaat doen, is het een must dat je kunt terugvallen op een goede dealer en werkplaats. We weten dat dat bij Nijwa goed is geregeld. Ook bij dit project hebben ze uitstekend met ons meegedacht om een geschikte configuratie uit te denken om onze wensen technisch haalbaar te maken. We zijn ervan overtuigd dat we met de drie partijen die hierbij betrokken zijn – Nijwa, Hyva en wijzelf – een mooi concept hebben neergezet.”
Uniek concept
De Volvo FMX Electric van Bork Groep is om meerdere redenen een unieke truck. Zo is de truck, naar het idee en onder begeleiding van Nijwa, door de RDW goedgekeurd voor dubbel gebruik, zowel als trekker en bakwagen. De Volvo FMX Electric heeft een GCW van 50 ton (goedgekeurd door de RDW). Ook zijn specifiek voor dit voertuig een custom made vangmuilkoppeling en trekbalk ontwikkeld.
Opladen bij eigen E-laadplein
De Volvo FMX Electric wordt breed ingezet. “Als Bork Groep voeren we in het hele land projecten uit. Dat kan ook met deze truck, want het netwerk van oplaadpunten onderweg waar we tussentijds kunnen bijladen wordt steeds groter. Daarnaast hebben we zelf opladers bij onze locaties in Assen en Stuifzand. Bij onze hoofdvestiging in Stuifzand hebben we dit jaar een E-laadplein in gebruik genomen, met ook een snellader voor elektrische trucks.”
Duurzaamheid zit in het DNA van Bork Groep
Bork Groep streeft binnen de sloop-, recycling- en saneringsbranche naar een circulaire kringloop. “We zijn voortdurend op zoek naar manieren om grondstoffen terug te winnen voor hergebruik. Inmiddels zijn we in staat om 95% procent van de materialen geschikt te maken voor recycling. In de multifunctionele Volvo FMX Electric komt alles samen wat we als Bork Groep doen. Duurzaamheid zit in het DNA van ons bedrijf. Jan Bork senior, oprichter van ons bedrijf, is daar in 1946 al mee begonnen door materialen geschikt te maken voor hergebruik. Dat was destijds geboren uit noodzaak vanwege schaarste aan grondstoffen, tegenwoordig heet dat circulair. Ook bij de aanschaf van nieuw materieel kijken we altijd naar de meest duurzame optie. Als bedrijf pakken we elk project aan en de inzet van een multifunctioneel inzetbare emissieloze truck past daar perfect bij.”
Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET)
Bork Groep heeft voor de aanschaf van de Volvo FMX Electric vorig jaar een succesvolle subsidieaanvraag gedaan via de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET). Ook in 2024 is het mogelijk om subsidie aan te vragen voor de aanschaf van een elektrische truck. Dat kan weer vanaf 26 maart 2024.”
Ziegler: “On Wednesday, March 6 th, 2024, Ziegler Brandweertechniek B.V. signed a contract for the delivery of 28 HLF 20 for the Safety Region Groningen. These will be delivered in the period from 2026 to 2030.
The contract was signed by Jaap Kuin (Administrative Officer for Fire Brigades of the Safety Region Groningen), Erik Tillema (Project Manager of the Groningen Fire Brigade), Marin Schouten (Director Ziegler Brandweertechniek B.V.) and Mélarno Kraan (Account Manager
Ziegler Brandweertechniek B.V.).
Jaap Kuin commented: “We are proud of this commitment to our safety. The board knows how important it is for firefighters to be able to carry out their work safely. Good equipment is of great importance in this respect. It is particularly pleasing that the new fire engines are manufactured in Groningen and therefore contribute to the regional economy.”
There are currently 52 firefighting vehicles in use of the Safety Region Groningen, 28 of which are now being replaced.
Mélarno Kraan, Account Manager Ziegler Brandweertechniek B.V.: “ZIEGLER is very pleased with the order to supply 28 new HLF 20s for our home region. The new Groningen ZIEGLER firefighting vehicle has been developed according to the latest state of the art technology and provides the basis for competent and decisive action in the future. The vehicles are designed and manufactured entirely at our plant in Winschoten.”
Daimler Truck AG: “Tailored to special requirements: Molsheim makes the eEconic fit for the Australian market
Wörth / Molsheim (France) – Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks (CTT), the Mercedes-Benz Trucks department for customized conversions, is currently welcoming a rare guest. Here, where “A model series”, i.e. Actros, Arocs and Atego, vehicles are converted most of the time, the team from Molsheim is currently working on a customized solution for the Mercedes-Benz eEconic to enable an Australian waste disposal company to switch to e-mobility. The modified eEconic is one of a total of ten of this type for the Australian market.
The reason for the conversion is the differing national approval regulations in Australia. With the eEconic series produced in Wörth am Rhein, Australian waste disposal companies cannot use the maximum payload due to different calculation principles. Both in Australia and in Europe, specific values for the maximum gross vehicle weight apply for registration, depending on the axle configuration. However, values apply in Australia that are far below the European limits. By converting from a single to a dual trailing axle, the eEconic converted for the Australian market can carry three tons more payload. To make the vehicles fit for Australia and their operations with waste containers, the wheelbase has also been extended from the standards four to 4.6 meters.”
Mike van Stein had een leuke Scania 144 en een Can-Am Traxter HD10 op rupsen voor de lens….
Martijn Manrho spotte en Düsseldorfer bij het hond uitlaten.
Matthijs Visscher: “Leuk voor je plaatsnaambordjes”
In het artikel over de overname van H&S beweerde ik dat dat bedrijf uit Sneek kwam, Reinder Meijer corrigeerde me en wist te melden dat het een Parregaaster bedrijf is. En dat kwam met begeleidend beeldmateriaal! Reinder: “Bijgaand een foto van een frontstuur Kromhout van Hempenius. Hij staat hier in Parrega naast de Workummertrekvaart. Ze hadden deze als combinatie overgenomen van groenterijder VD Tol.”
Iveco: “Postma Transport Grijpskerk heeft een nieuwe IVECO S-Way AS440S57TX-FP op de weg gezet. Die type aanduiding staat voor een S-Way met 570 pk en een sturende, liftbare voorloopas. De truck wordt ingezet voor het internationaal transport van met name landbouw machines.
Postma Transport heeft een eigen vloot van 20 trekkende eenheden, aangevuld met 10 vaste charters. Specialiteit van het bedrijf is het vervoer van landbouw- en bouwmachines in de Benelux, Duitsland, Oostenrijk en Denemarken, al komen andere bestemmingen ook regelmatig voor. Het bedrijf heeft speciale voertuigen voor dit transport. Met wielkuipen, uitschuifbare opbouwen en extra lage vloerhoogtes kunnen ook grote machines vervoerd worden, tot 3,5 meter breedte. Vanwege dit specialisme werd er gekozen voor een lage schotelhoogte van 110 centimeter.
Enthousiaste chauffeur
Het bedrijf wordt geleid door Gerrit en Kornelis Postma. Gerrit Postma over de keuze voor de IVECO S-WAY: ,,Ik vond het meteen bij de introductie al een hele mooie auto. Ik viel voor de uitstraling en ik zag hem al voor me in onze kleuren. Dat werd concreet toen Chris de Vries van Cornelis Bedrijfsauto’s langs kwam voor een gesprek. We werden het vrij snel eens, alleen moesten wij er nog een chauffeur bij vinden’’. Die chauffeur werd Gert Lode, hij was meteen enthousiast over de nieuwe IVECO.
Rijkelijk voorzien van extra’s
Alle trucks van Postma Transport zijn naast de fraaie huisstijl met metallic groen en oranje rijkelijk voorzien van extra’s. De trucks zijn dan ook vaste gast in de showstraat op het Truckstar Festival. Kornelis Postma: ,,Voor ons stond meteen vast dat ook de nieuwe IVECO een dikke auto moest worden. We hebben eerst een ontwerp laten maken in onze huisstijl, waarna G. Koopmans in Gerkesklooster aan de slag ging met de opbouw. Vervolgens is de truck gespoten bij Maurits in Bedum. Het resultaat mag gezien worden lijkt ons’’. Voor een speciaal interieur wordt de truck later nog onder handen genomen door Super VK Design in Harkema.
570 pk sterk
De IVECO S-Way is uitgerust met de krachtigste Cursor 13 motor met 570 pk, zonder EGR. In het interieur is niets aan het toeval overgelaten, en ook aan de buitenkant is de auto helemaal af. Zo zijn er dichte zijskirts aangebracht, een aluminium tranenplaat afdichting en een speciale achterbumper. Achter op de cabine is een lichtbalk aangebracht en verder is er een slangenrek gemonteerd met een lichtbak. Ook de cabine is aangekleed, met een extra diepe zonneklep, windkapjes en een onderspoiler. Op het dak staat een grote lichtbak met verstralers, zwaailampen en een set luchthoorns. Om het plaatje compleet te maken zijn er glanzende Alcoa’s gemonteerd.
Reparatie- onderhoud contract
De truck werd verder afgebouwd door IVECO dealer Cornelis Bedrijfsauto’s. Voor reparatie en onderhoud werd een contractvorm afgesproken waardoor Postma Transport gedekt is voor de kosten. ,,Wij doen dat voor al onze trucks waardoor we op voorhand de kosten inzichtelijk hebben en gegarandeerd zijn van het juiste onderhoud’’ aldus Gerrit Postma.”
Volvo Trucks Nederland: “Eerste elektrische bouwtruck met zware autolaadkraan voor Kisjes Transport
Kisjes Transport neemt opnieuw een elektrische truck in gebruik, na de eerder geleverde Volvo FH Electric. De eerste Volvo FMX Electric met 50 ton meter autolaadkraan van Nederland is toegevoegd aan het wagenpark van zusterbedrijf Vels Transport in Oostzaan. De bedrijven zetten hiermee de volgende stap naar emissieloos vervoer.
De volledig elektrische Volvo FMX 6x2V Electric met Hyva HMF autolaadkraan – voorzien van jib en ruim dertig meter mast – zal voornamelijk hijswerkzaamheden gaan uitvoeren bij bouwprojecten. “Opdrachtgevers eisen bij de aanbesteding van een project dat materiaal zero-emissie wordt aangeleverd”, zegt directeur Gerbrand Oterdoom. “De aanschaf van deze elektrische truck kan dus het verschil maken tussen een project wel of niet gegund krijgen. Het is een groot voordeel dat we onze leveringen nu uitstootvrij kunnen uitvoeren in bijvoorbeeld de binnenstad van Amsterdam – ook met oog op de komst van zero-emissiezones in 2025.”
Veel opties en af-fabriek oplossingen
“Volvo Trucks is voorloper in elektrische trucks. De technische mogelijkheden voor de configuratie van hun elektrische truckrange is gelijk aan die van hun dieseltrucks. Daarmee onderscheidt het merk zich echt. Bovendien biedt Volvo Trucks af-fabriek veel opties, waaronder het versterkte chassis van deze FMX Electric”, vervolgt Oterdoom. “Risico’s willen we zoveel mogelijk uitsluiten en daarom gaan we voor de zekerheid van een af-fabriek oplossing. Om die reden hebben we ook gekozen voor een servicecontract bij Volvo Trucks voor het onderhoud.”
Uitgebreid advies en goede begeleiding
De truck is geleverd door LVS Trucks. Vels Transport heeft zich in aanloop naar de aanschaf goed laten adviseren en begeleiden. “Bij de inzet van een elektrische vrachtwagen komt zoveel meer kijken dan het voertuig alleen. Het is daarom prettig om te kunnen vertrouwen op de expertise van de Volvo Trucks-dealer op het gebied elektrisch transport”, zegt Oterdoom. “Daarbij hebben we onder andere gekeken naar de TCO en de ervaringen van bedrijven die al met elektrische trucks rijden. Ook is uitgebreid gesproken over de laadinfrastructuur en wat we aan capaciteit nodig hebben om in de toekomst verder te kunnen opschalen. We hebben voor deze elektrische FMX en de eerder geleverde Volvo FH Electric laadfaciliteiten laten plaatsen ons terrein in Oostzaan.”
Chauffeurscoaching en inzicht in energieverbruik
Voorafgaand aan de aanschaf heeft het bedrijf met een elektrische demotruck gereden. Chauffeurs hebben onder begeleiding van een chauffeurstrainer tips en instructies gekregen om zo energie-efficiënt mogelijk te rijden.
Standaard met een elektrische Volvo-truck, wordt het bereikoptimalisatiepakket van Volvo Connect afgesloten. Het biedt onder andere een tool voor routeplanning en actieradiussimulatie, om de route van de truck simuleren en een voorspelling te krijgen van de actieradius en het energieverbruik. Ook geeft het inzicht in hoe de elektrische voertuigen worden ingezet, inclusief hun energieverbruik, rijafstand en meer. “De prestaties van ons wagenpark en de efficiëntie van chauffeurs zijn zo eenvoudig te monitoren. Het biedt ons de kans om snel verbeterpunten te identificeren en op te volgen. Daarnaast krijgen chauffeurs onboard Driver Coaching met directe feedback over hun rijstijl. Het helpt om de rijstijl te verbeteren en zo het maximale uit de actieradius te halen”, besluit Oterdoom.
Over Kisjes Transport en Vels Transport Oostzaan
Sinds 2020 is Vels Transport in Oostzaan een zusterbedrijf van Kisjes Transport & Verhuur uit Apeldoorn. Vels Transport is opgericht in de jaren ’30 en gezamenlijk houden de bedrijven zich bezig met het transport van bouwmaterialen, vervoer van materialen voor evenementen en beurzen, hijswerkzaamheden en containerverhuur. Dagelijks vervoert het ook veel materialen voor de energiesector. Het wagenpark van de ondernemingen bestaat uit 36 trucks, waarvan vijf Volvo-trucks.”
Scania: “Vuik Logistics bv uit Lekkerkerk nam recent de laatste van drie nieuwe rondom luchtgeveerde Scania 460R trekkers met de nieuwe Super aandrijflijn in ontvangst. De voertuigen zorgen voor vernieuwing in de vloot die voor het grootste deel uit Scania’s bestaat. Dat heeft naast bewezen betrouwbaarheid en een goed verbruik nog een duidelijke reden: de voorkeur van de chauffeurs.
Vuik Logistics bv is een typisch familiebedrijf met een zeer veelzijdig dienstenpakket. “Wij verzorgen naast klassiek Benelux transport en wat Franse bestemmingen ook vormen van warehousing voor onze klanten. Daarnaast doen we aan sneltransport met bestelwagens en Benelux distributie. Verder we rijden ook in de containers en hebben we een tankunit”, vertelt mede-eigenaar Kees Vuik. “Maar als je één duidelijke specialiteit van Vuik wilt noemen, dan is dat het bezorgen van een heel uitgebreid pakket tuinartikelen bij particulieren, dus op huisnummerniveau. Dat doen we voor een aantal grote opdrachtgevers en daarvoor is een deel van onze vloot uitgerust met een meeneemheftruck.”
De chauffeurs van Vuik moeten dus behalve met een truck door een woonwijk kunnen manoeuvreren ook met weerbarstige lading op een heftruck door de straat. “Dat is niet altijd even gemakkelijk. Soms is het rechttoe rechtaan met een pallet tuinmeubelen of sierstenen of een bigbag met tuingrint. Maar het wordt anders als je met zes meter lange houten schuttingdelen tussen de geparkeerde auto’s door moet”, weet Kees.
Dat is een kunstje dat je alleen leert door ervaring en dat maakt dat de gebroeders Vuik er veel aan gelegen is, de chauffeurs voor hun bedrijf te behouden. “Daar helpt de merkbeleving van een Scania: voor veel chauffeurs heeft die net een streepje extra. Maar we hebben ook heel veel familie in de zaak. Want naast mijn twee broers, werken er ook nog zes neefjes en een nicht van ons. Dus we kennen elkaar goed. Sowieso, binnen een familiebedrijf zijn de lijnen kort en moet je een beetje op elkaar passen. Mensen maken het bedrijf. Die zorg voor onze chauffeurs is ook één van de reden dat een truck van Vuik er uitziet zoals hij er uitziet: Tot in de puntjes opgebouwd en rijk in het spuitwerk gezet.”
En toch is geen van de trucks gelijk. “Ze hebben allemaal een goudkleurige band langs de zijkant,” vertelt Kees. “Maar als je goed kijkt, zie dat er daar geen twee exact hetzelfde zijn. En dat geldt al helemaal voor de hele auto, want bij ons mag elke chauffeur binnen een vrij ruime bandbreedte zowel voor het merk als de aankleding kiezen. Een deel betalen wij en een deel kunnen ze zelf invullen. Zo komt het dat deze drie nieuwe Supers, onze eerste overigens, allemaal anders zijn opgebouwd. Het zijn allemaal R-cabines met 460 pk, dat houden we gelijk. Maar één chauffeur wilde hem meer old skool dus met een laag dak en een ander wilde weer persé zo’n Bullbar voorop en lichtmetalen velgen.”
De chauffeur van de truck met het lage dak, heeft een paintbrushvoorstelling van The A Team op de achterwand. Inclusief vele kogelgaten om aan te geven dat hij geen klus uit de weg gaat. “Dat had hij op zijn vorige auto ook al”, vult Kees aan.
Toch geven de gebroeders Vuik hun chauffeurs niet alleen wat extra ruimte vanwege de continuïteit. “Elke auto bij ons, heeft ook een deel van de chauffeur zelf,” geeft Kees uitleg. “Zowel in ontwerp als in investering. Dat maakt dat onze jongens heel zuinig op het materieel zijn en de auto’s er altijd goed verzorgd bijstaan. En het werkt ook door op de hele omgang met de auto. Elke chauffeur is anders, maar toch wordt er door de bank genomen bij ons heel netjes gereden en met de brandstof omgegaan.”
“Natuurlijk krijgen de jongens hun trainingen. Of via de Code 95 of bij de aflevering van een nieuw voertuig. Dat laatste doet Scania heel goed. Het resultaat is een zeer acceptabel gemiddeld verbruik. Ik vind het in ieder geval niet nodig, om daar nog een compleet brandstofprogramma voor op te tuigen. Daarbij, onze ritten zijn geen dag hetzelfde. Dus is het ook heel lastig vergelijken of Pietje nu beter rijdt dan Jantje.”
“De meest zekere besparing voor ons is om voor een zuinige auto met een goede setup te kiezen. Wat dat betreft ben ik heel benieuwd hoe deze nieuwe Scania Super aandrijflijn gaat presteren. Ze hebben het over tot acht procent minder brandstof, dus de verwachting is hooggespannen. Daarbij, eigenlijk moeten we zo ook een stevige sprong maken. Want met rond de ton per jaar én goed onderhoud doen wij makkelijk 10 tot 12 jaar met een trekker. Dan loont het om met de meest vooraanstaande techniek te beginnen.””
Persoonlijke noot van mij: ik vind het absurd dat chauffeurs een deel van hun eigen truck moeten betalen…
Michel Singeling stuurde bovenstaande twee foto’s zonder begeleidend schrijven.
Daimler Truck AG: “Dump truck, box body, cooler, the Industry Information Center at the Daimler Truck Wörth truck plant is best known for its vehicle exhibition with an enormous range of Mercedes-Benz trucks with bodies. However, on the second weekend of March 2024, the area next to the plant gate was a sight to see: 15 super class motorhomes had gathered for a visit to the plant. Their owners received comprehensive information about the production of the trucks bearing the star. The common platform for the absolute top-of-the-line motorhomes is the Mercedes Benz Actros.
And if the vehicle has to be more compact, but not less luxurious inside, then the platform is often a Mercedes-Benz Atego.
The event was organized by an association of motorhome owners. All vehicles are perfectly equipped in terms of technology and comfort according to the demands of their owners. It was a return home for the visiting vehicles.”
Mike van Stein vond een Steyr in het bos.
Kor van Niejenhuis: “Zojuist deze foto’s gemaakt op parkeerplaats bij Arboga, langs de E18… Weet niet of je er iets mee kunt. De auto stond tussen andere merken en modellen van de Stellantis group…”
Marco Havers stond achter een opvallende DAF bij de verkeerslichten.
Erik Zalm: “Of we nu voor of tegen elektrische vrachtwagens zijn, in het straatbeeld zie je veel meer elektrische vrachtwagens rijden, deze mooie BYD heb ik gespot in Den Hoorn.”
Reinder Meijer stuurde foto’s van een Fryske VW ID Buzz en één van de 25 Simon Loos DAF XFs die al eens een eigen artikel hadden.
In het artikel over de SAVIEM PS30 ging het al kort over de Majorette miniatuur daar van. Peter van Burik zette zijn exemplaar even op de foto.
Volkswagen: “Volkswagen ADMT gaat samenwerken met Mobileye op het gebied van autonoom rijden
Na een uitgebreide testfase op de openbare weg in Duitsland en de VS kondigt Volkswagen ADMT GmbH, een dochteronderneming van Volkswagen AG, een samenwerkingsovereenkomst aan met het Israëlische technologiebedrijf Mobileye Global Inc.. Mobileye gaat software, hardwarecomponenten en digitale kaarten ontwikkelen en leveren voor de autonoom rijdende ID. Buzz AD.
Het belangrijkste deel van de overeenkomst heeft betrekking op de levering en toepassing van technologie om autonoom rijden mogelijk te maken (self-driving system, SDS) voor een speciale versie van de ID. Buzz, die sinds 2021 in ontwikkeling is. Met deze technologie voldoet de ID. Buzz AD aan de Level 4-norm van de Society of Automotive Engineers (SAE), waarbij de autonome bus zelf kan rijden in een afgebakend gebied, zoals in een stad.
Het SDS bestaat uit verschillende software- en hardwarecomponenten, waaronder twee onafhankelijk van elkaar werkende krachtige computers alsmede 13 camera’s, negen lidar- en vijf radarunits, waarbij elk systeem in staat is om een omgeving in een beeldomvang van 360 graden te monitoren. Een constante online verbinding voorziet de autonoom rijdende ID. Buzz van zwermgegevens van andere weggebruikers met het oog op de verkeerssituatie, terwijl driedimensionale kaarten continu worden bijgewerkt voor een veilige, betrouwbare en efficiënte voertuigbesturing.
Eerste volledig autonoom rijdende model voor serieproductie
“Om autonome shuttles in grote hoeveelheden op de weg te brengen, is een samenwerking met sterke partners nodig”, verklaart Christian Senger, lid van de Raad van Bestuur bij Volkswagen Bedrijfswagens en verantwoordelijk voor de divisie Autonoom Rijden, Mobiliteit en Transport (ADMT): “We ontwikkelen het eerste volledig autonoom rijdende model voor serieproductie met behulp van de digitale bestuurder van Mobileye.” De samenwerking zorgt voor synergieën op het gebied van geautomatiseerde rijsystemen binnen het Volkswagen-concern; afhankelijk van het uitbreidingsniveau kunnen modules worden gedeeld op SAE-niveaus van 2+ tot 4, waardoor de kosten omlaag gaan en schaalvergroting gemakkelijker wordt.
Het doel van Volkswagen ADMT is het ontwikkelen van de volledig elektrische autonome ID. Buzz AD, voor inzet in mobiliteits- en transportdiensten vanaf 2026.
Autonome goederenbezorging
Een andere mogelijkheid om zelfrijdende voertuigen in te zetten, is voor het vervoer van pakketten. De logistieke markt is de afgelopen jaren sterk gegroeid door het toenemende aandeel van e-commerce. De bezorgcapaciteit is nu al één van de grootste uitdagingen waar de industrie voor staat als gevolg van het chauffeurstekort. Autonoom transport biedt een mogelijke oplossing voor deze tekorten door de leveringscapaciteit op lange termijn zeker te stellen. Dat biedt Volkswagen ADMT de kans om deel te nemen aan de groeiende markt voor goederenbezorging. Volkswagen ADMT werkt intensief aan autonoom vrachtvervoer voor verschillende industrieën, als tweede belangrijke pijler naast autonoom personenvervoer. In de toekomst kunnen autonome voertuigen zelfstandig naar bepaalde laad- en losstations of naar klantadressen rijden.
Mobileye
Mobileye Global Inc. is een van de meest toonaangevende leveranciers ter wereld op het gebied van autonome rijtechnologie, als doorontwikkeling van geavanceerde rijhulpsystemen. Het bedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling van computergestuurde detectie, machine learning, data-analyse, lokalisering en mapping. De systemen maken gebruik van gegevens van honderden miljoenen productievoertuigen die vandaag-de-dag al rondrijden.”
Naar aanleiding van de overname van Jos Blom door Mammoet stuurde Jakob Dekker een aantal foto’s van Jos Blom aan het werk.
Veldhuizen: “Veldhuizen Trucks 10×2 getest in de praktijk
Veldhuizen Trucks presenteerde tijdens de TKS in 2023 de Veldhuizen Trucks 10×2 kipper, een volledig elektrische 10×2 met een nuttig laadvermogen van 30 ton. Sindsdien is er hard gewerkt aan de ontwikkeling en het testen van de truck, en na de homologatie hebben de eerste klanten de truck in de praktijk getest.
De volledig elektrische VT 10×2 kipper is gebouwd op basis van een 6×2 truck, die door Veldhuizen Trucks is voorzien van twee extra assen. Dat klinkt eenvoudig, maar daarvoor moest er ruimte gevonden worden voor de accu’s die standaard onder het chassis geplaatst zijn. Die oplossing werd gevonden in een rek achter de cabine. Daarvoor zijn uitsluitend de originele leidingen en het koelsysteem gebruikt, waarna de hele installatie werd afgedekt door fraaie, gespoten panelen in lijn met de cabine.
Het chassis van de truck werd versterkt met een innen-liner ter hoogte van de aangedreven as en een extra dwarsbalk tussen as twee en drie voor de inzet als 49 tonner. En optioneel een vangmuil waarmee het terreingewicht verhoogd werd naar 50 ton als combinatie.
30 ton laadvermogen
Met een geïsoleerde, 21 kuub grote Hyva asfaltkipper met asfaltsnip ontstond zo de eerste vijf- assige, volledig elektrische kipper. Een truck met een GVW van 49 ton en een laadvermogen van 30 ton. De elektromotor in de achteras heeft een vermogen van 400 kW. Dat is omgerekend 544 pk aan piekvermogen, en dat zou voldoende moeten zijn voor de inzet als asfaltkipper. Met de accu’s aan boord zou de truck theoretisch goed zijn voor een actieradius van 280 kilometer maar om dat echt uit te testen werd de truck ingezet bij vervoerders.
Comfort op hoog niveau
De, volledig elektrische 10×2 rijdt bijzonder comfortabel en stil. Daarbij is het vermogen ruimschoots voldoende voor de inzet. Het grote voordeel van een 10×2 voor asfalttransport is dat de truck compact is, en eenvoudig achteruit te rijden. Dit in tegenstelling tot trekker- opleggercombinaties. Verder is de 10×2 voorzien van maar liefst 3 liftassen, waardoor de rolweerstand en bandenslijtage sterk afnemen bij leeg rijden. Qua bedieningsgemak is alles origineel gebleven, waardoor in principe iedere chauffeur er zo mee wegrijdt.
Verbruik
Bij de inzet van elektrische trucks is de laadinfrastructuur cruciaal, en tijdens de testritten werd er bijgeladen op de basis en onderweg met snelladers. Dat kan tot maximaal 160 kWh, waardoor laden van 20- naar 80 procent in een uur kan plaatsvinden. Het verbruik tijdens de testritten bedroeg gemiddeld 290 kWh op 195 kilometer. Dat is gemiddeld 1,49 kWh per kilometer. Die waarde werd gehaald tijdens korte ritten, bij langere afstanden op hoge snelheden zal dat iets hoger zijn.”
Reinder Meijer had nog wat personenwagenbijvangst tijdens het truckspotten.
De Scania camper BH-DX-92 was eerst van Albema en Robema Truck is nu van kermis exploitant Jonker.