De Saviem PS30 had géén MAN cabine

Voordat de bedrijfswagenafdeling van Renault fuseerde met Berliet en de naam van het moederbedrijf (weer) ging dragen, was haar naam Saviem. Dit staat voor Société anonyme de véhicules industriels et d’équipement mécaniques, oftewel Naamloze vennootschap van industriële voertuigen en mechanische uitrusting. Maar goed dat het een Frans bedrijf is, Nvivmu had voor geen meter gebekt!

De kipper is vanzelfsprekend Nederlands en eigendom van Willem Greving. Wel bijzonder: het is een 6 x 4, ik vermoed wel haast de enige van dit model ooit verkocht in Nederland.


Toen het Renault werd verdwenen vele Saviem types geruisloos van de markt, waaronder de SM-serie. De laatste telg van deze serie was de PS30, die in 1977 op de markt kwam. Twee jaar later is het dus al weer einde verhaal, maar niet voor het interieur: dat wordt bijna één op één in een Berliet cabine gestopt, waarmee de Renault R-serie ontstaat.

De combinatie is Frans en gefotografeerd bij de Mont Blanc tussen Aosta en Courmayeur aan de Italiaanse zijde.


Maar hoe zit het dan met die MAN cabine? Saviem had een deal met de toen nog relatief kleine Beierse truckfabrikant: MAN leverde haar betrouwbare motoren aan Saviem en Saviem leverde cabines aan MAN. Saviem was sowieso goed in cabines ontwerpen, de club-van-vier-cabine stamt ook grotendeels uit haar koker.

De koelwagen is ook frans en gefotografeerd op het plateau vlak voor de ingang van de Mont Blanc tunnel.


Zelf heb ik helaas nooit een PS30 voor de lens gehad, maar ik had wél de miniatuur van Majorette in mijn kist met autootjes.
Foto’s inclusief bijschriften: Reinder Meijer.
Meer lezen en interieurfoto’s zien? Dat kan bij Losange Magazine.

3 Comments

  1. Peter Kremers 24 maart 2024 Reply
    • Alex Miedema 25 maart 2024 Reply
  2. r.a van der veen 24 maart 2024 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *