Van Hool is failliet – René Henkes

Na 77 jaar is er op 8 april 2024 een einde gekomen aan het Belgische familiebedrijf Van Hool. Op deze dag werd, na een traject van vele onderhandelingen met diverse partijen, het faillissement uitgesproken door de ondernemingsrechtbank in Mechelen. 2500 medewerkers (m/v/x) hebben hierdoor hun baan verloren.

Op het moment van schrijven zijn er meerdere overnamekandidaten die belangstelling hebben om delen of wellicht het hele bedrijf over te nemen. Het Nederlandse VDL heeft interesse in de touringcardivisie, het Duitse Schmitz Cargobull heeft belangstelling voor de trailerdivisie. Maar er is ok nog de Belgische ondernemer Guido Dumarey die op het allerlaatste moment nog is aangehaakt om het complete bedrijf (in afgeslankte vorm) over te nemen en het zo te behouden in Belgische handen. Op het moment van schrijven is tevens bekend geworden dat ook een buitenlandse investeringsmaatschappij een bod heeft uitgebracht op delen van het bedrijf.

Een familiebedrijf waar menig scenarioschrijver een geweldig verhaal in zou kunnen zien voor een film of televisieserie. Het verhaal van Van Hool leest als een spannend boek met vele hoogte maar ook zeker dieptepunten met uiteindelijk de ondergang tot gevolg.

Geschiedenis
Via de eigen website van Van Hool krijg je een mooi inzicht in de geschiedenis van het familiebedrijf. Oprichter Bernard Van Hool ( 05.03.1902 – † 06.03.1974) had een grote interesse in techniek, ontwerp en elektriciteit en precies dat bracht hem na de Tweede Wereldoorlog uiteindelijk op het pad van bussen en ander specialistisch transportmaterieel Het bedrijf was zijn tijd vaak flink vooruit met o.a. de allereerste lage vloerbussen, een doorbraak van bussen op waterstof, etc. Uiteindelijk groeide het bedrijf van 22 medewerkers (waarvan 6 familieleden) vlak na de oorlog naar de huidige 2500 die niet alleen werkzaam waren op de hoofdvestiging in Koningshooikt (Lier) maar ook op de productiefaciliteit in Skopje (Noord-Macedonië) en de verkoopkantoren in o.a. de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk en Italië. Een wereldspeler van formaat dus. Omdat de ontwikkelingen met betrekking tot een eventuele doorstart, overname van bedrijfsonderdelen, etc. nog volop gaande zijn, ga ik (René) niet verder op de materie in. Dat er veel mismanagement is gedaan in de afgelopen jaren, de wereldwijde Coronapandemie flink heeft huisgehouden in de wereld van de busbouwers en het grote geld uiteraard boven alles regeert, moge duidelijk zijn. Ter ere van dit roemruchte merk een mooi foto overzicht van waar Van Hool zoal voor stond. Laten we hopen dat dit mooie Belgische merk toch nog een mooi vervolg kan krijgen.

Tekst René Henkes.
Van Hool A600
Van Hool aanhangwagen
Van Hool T911 Alicron
Van Hool aanhangwagen
Van Hool NewA330
Van Hool oplegger
Van Hool touringcar
Van Hool oplegger
Van Hool touringcar
Van Hool oplegger
Van Hool touringcar
Van Hool oplegger
Van Hool touringcar
Van Hool oplegger
Van Hool touringcar
Van Hool oplegger
Van Hool touringcar
Van Hool oplegger
Van Hool touringcar
Van Hool oplegger
Van Hool touringcar
Van Hool oplegger
Van Hool onbekend/overig
Van Hool oplegger
Van Hool touringcar
Van Hool S211
Van Hool onbekend/overig
Van Hool R-209
Van Hool newAGG300
Van Hool oplegger
Van Hool A300
Van Hool oplegger
Van Hool newAG300
Van Hool oplegger
Van Hool touringcar
Van Hool oplegger
Van Hool touringcar
Van Hool touringcar
Van Hool 625
Van Hool touringcar
Van Hool touringcar
Van Hool touringcar
Van Hool newA300
Van Hool lijnbus
Van Hool lijnbus
Van Hool lijnbus
Van Hool lijnbus
Van Hool lijnbus
Van Hool EOS
Van Hool EOS
Van Hool AG300
Van Hool logo
Van Hool A330

One Response

  1. H. van den Bercken 11 april 2024 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *