Na 77 jaar is er op 8 april 2024 een einde gekomen aan het Belgische familiebedrijf Van Hool. Op deze dag werd, na een traject van vele onderhandelingen met diverse partijen, het faillissement uitgesproken door de ondernemingsrechtbank in Mechelen. 2500 medewerkers (m/v/x) hebben hierdoor hun baan verloren.
Op het moment van schrijven zijn er meerdere overnamekandidaten die belangstelling hebben om delen of wellicht het hele bedrijf over te nemen. Het Nederlandse VDL heeft interesse in de touringcardivisie, het Duitse Schmitz Cargobull heeft belangstelling voor de trailerdivisie. Maar er is ok nog de Belgische ondernemer Guido Dumarey die op het allerlaatste moment nog is aangehaakt om het complete bedrijf (in afgeslankte vorm) over te nemen en het zo te behouden in Belgische handen. Op het moment van schrijven is tevens bekend geworden dat ook een buitenlandse investeringsmaatschappij een bod heeft uitgebracht op delen van het bedrijf.
Een familiebedrijf waar menig scenarioschrijver een geweldig verhaal in zou kunnen zien voor een film of televisieserie. Het verhaal van Van Hool leest als een spannend boek met vele hoogte maar ook zeker dieptepunten met uiteindelijk de ondergang tot gevolg.
Geschiedenis
Via de eigen website van Van Hool krijg je een mooi inzicht in de geschiedenis van het familiebedrijf. Oprichter Bernard Van Hool ( 05.03.1902 – † 06.03.1974) had een grote interesse in techniek, ontwerp en elektriciteit en precies dat bracht hem na de Tweede Wereldoorlog uiteindelijk op het pad van bussen en ander specialistisch transportmaterieel Het bedrijf was zijn tijd vaak flink vooruit met o.a. de allereerste lage vloerbussen, een doorbraak van bussen op waterstof, etc. Uiteindelijk groeide het bedrijf van 22 medewerkers (waarvan 6 familieleden) vlak na de oorlog naar de huidige 2500 die niet alleen werkzaam waren op de hoofdvestiging in Koningshooikt (Lier) maar ook op de productiefaciliteit in Skopje (Noord-Macedonië) en de verkoopkantoren in o.a. de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk en Italië. Een wereldspeler van formaat dus. Omdat de ontwikkelingen met betrekking tot een eventuele doorstart, overname van bedrijfsonderdelen, etc. nog volop gaande zijn, ga ik (René) niet verder op de materie in. Dat er veel mismanagement is gedaan in de afgelopen jaren, de wereldwijde Coronapandemie flink heeft huisgehouden in de wereld van de busbouwers en het grote geld uiteraard boven alles regeert, moge duidelijk zijn. Ter ere van dit roemruchte merk een mooi foto overzicht van waar Van Hool zoal voor stond. Laten we hopen dat dit mooie Belgische merk toch nog een mooi vervolg kan krijgen.
een mooi bedrijf waarvan ik meen te weten dat zij als eerste een bus
konden beplaten van voor naar achter uit een een stuk zonder naden.