Met een duikboot op 30 aslijnen door Duitse dorpjes

Zelfs de professionals van Kübler Schwertransporte hebben niet iedere dag zo’n transportklus. Onlangs vervoerden ze zo’n 500 ton (ca. 350 ton onderzeeër en ca. 150 ton dieplader) door de regio Kraichgau in het noorden van Baden-Württemberg. Hun lading: de onderzeeër U 17, in 2010 door de Duitse marine buiten dienst gesteld en nu onderweg naar het Technikmuseum Sinsheim. Het bijna 50 meter lange stalen gevaarte troont op een platformtrailer met 30 aslijnen, getrokken door een MAN TGX 41.680 8×6. Kübler Schwertransporte is al jarenlang klant van MAN. ‘Wij vertrouwen op MAN omdat de betrouwbaarheid van de voertuigen ons heeft overtuigd,’ zegt Niclas Grimm, projectleider bij Spedition Kübler GmbH. ‘Voor dit soort speciale transporten hebben we een MAN TGX 41.680 laten ombouwen tot 8×6.’ Deze ombouw is door Maurer gedaan, simpel gezegd de Wierda van Duitsland.

Op 30 juni 2024 vertrok het transport, eerst vanaf het Technikmuseum Speyer naar de Rijn. Daar werd U17 op een rivierponton geladen om eerst via de Rijn naar Mannheim en vervolgens via de Neckar naar Haßmersheim te worden vervoerd tot 9 juli. Van daaruit ging het over de weg naar zijn bestemming in Sinsheim, die op 28 juli is bereikt. Kübler was verantwoordelijk voor de gehele route.

Net als de Mühlbach-beek slingerde de onderzeeër door de prachtige Fünfmühlental-vallei tot hij rond het middaguur in het centrum van Siegelsbach aankwam. De maritieme klassieker werd met groot gejuich en belangstelling door de lokale bevolking begroet. Fotocredits: Auto – Technik – Museum e.V.


Naast het behoorlijke gewicht van de U17 maken ook de afmetingen het transport ervan tot een avontuur. Zowel op het water als tijdens de rit over de weg moet hij herhaaldelijk 73 graden worden gedraaid – anders zou de vrachtwagen met zijn omvangrijke lading geen spoorwegovergangen of onder verschillende bruggen door kunnen. Dit wordt mogelijk gemaakt door een draaimechanisme dat speciaal voor de laatste rit van de U17 is gemaakt. Dergelijke maatwerkoplossingen zijn voor Kübler niet nieuw: het bedrijf uit Michelfeld-Erlin is wereldwijd actief als logistieke dienstverlener in de zwaar transport sector en is daarom zeer vertrouwd met uitdagingen van allerlei aard. Naast sterke diepladers en krachtige vrachtwagens is er voor dergelijke opdrachten vooral één ding onmisbaar: vrachtwagenchauffeurs met veel ervaring en een bijzonder goed concentratievermogen.

Ongeveer 500 ton (ca. 350 ton onderzeeër en ca. 150 ton dieplader) beweegt richting Sinsheim. Fotocredits: Auto – Technik – Museum e.V.


Frieder Saam is er daar één van. Hij zit achter het stuur van de MAN TGX 41.680 8×6 en rijdt de U17 richting Sinsheim. ‘Ik rijd al jaren met zwaar transport trucks,’ zegt hij. ‘En het is nog steeds iets bijzonders, want geen twee klussen zijn hetzelfde. Het maakt me ook trots dat ik zulke grote transporten mag rijden.’ De voorbereidingen beginnen al lang voordat de vracht voor het eerst vertrekt: mogelijke routes worden verkend, afspraken worden gemaakt met de autoriteiten en de politie. Elke trip is maatwerk. In het geval van het U17-transport begon de planning al ruim vijf jaar geleden. In totaal waren er bij Kübler 2-3 mensen bij betrokken – waaronder chauffeur Saam vanaf het begin.

Fotocredits: Auto – Technik – Museum e.V.


Zodra het transport is gestart, is maximale concentratie vereist. Het hele transport is een delicate onderneming. Het team manoeuvreert het 90 meter lange en 10 meter hoge zware transport niet alleen onder diepe bruggen door, maar ook door de smalste straten van de pittoreske Kraichgau-regio. Eén van de lastigste momenten is het meermaals keren van de boot op het ponton. Tot nu toe werd er alleen op het land gekeerd. Op het water moet de bemanning niet alleen de boot in evenwicht houden, maar ook het ponton. Een bijzondere uitdaging is het lossen van het ponton in Haßmersheim wanneer U17 aan land gaat. Ook hier moet het ponton voortdurend opnieuw in evenwicht worden gebracht om de veranderende belasting te compenseren.

Het team manoeuvreert het 90 meter lange en 10 meter hoge zware transport niet alleen onder diepe bruggen door, maar ook door de smalste straten. Fotocredits: Auto – Technik – Museum e.V.


‘Een dergelijk transport kunnen we alleen als team aan’, zegt Niclas Grimm, projectleider bij Spedition Kübler GmbH. ‘Omdat we al vele jaren in het vak zitten, hebben onze medewerkers overal ter wereld ervaring kunnen opdoen met allerlei uitdagingen. Daar profiteren we nu natuurlijk van – en we zijn er ook ontzettend trots op dat het Sinsheimer Technikmuseum ons dit complexe project heeft toevertrouwd.’

Auto – Technik – Museum e.V.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *