Tussen 1929 en 1939 bouwde Tatra de 49, een licht voertuig met twee gestuurde wielen voor en één aangedreven wiel achter. Ondanks deze wielopstelling werd er, net als vandaag de dag, een kokerchassis toegepast. In het Tatra museum staan twee exemplaren, één compleet uitgekleed zodat je een mooie blik op de naakte techniek hebt, en één zoals je hem vroeger in het wild tegen kon komen. Daarnaast nog een mooie grote foto van een personenwagen uitvoering.
De naakte 49 heeft chassisnummer 15472, deze is op 23 januari 1931 afgeleverd aan de Prager Akkumulatorenfabrik in Brno, toen nog met een houten carrosserie. Op 30 juni 1961 kocht Tatra het voertuig van František Pech uit Liberec.
De 49 was uitgerust met een 528 cc luchtgekoelde ééncilinder benzinemotor die 7pk leverde. Het laadvermogen was 400 kilo. In de tien jaar productie zijn er slechts 200 exemplaren gebouwd!
Goede morgen Alex, wel vaker bekijk ik redactionele stukjes van jou m.b.t tot interessant bedrijfswagen nieuws.
Ditmaal betrof het de Tatra T49 die jij (zo te zien) bestudeerd hebt in het Tatra-bedrijfswagen museum te Kopřivnice.
Wellicht heb je daar ook de T805 gezien, waarvan ik een exemplaar in Nederland bezit. Daar ik in de redactie zit van het TRN-Nieuwsblad (TRN = Tatra Register Nederland), wil ik je toestemming vragen om jouw aandacht voor de T49 te mogen vermelden in ons Nieuwsblad? Onze vereniging houdt 3x per jaar bijeenkomsten, waaronder een Internationaal-najaarstreffen waarbij meestal meerder Tatra “Streamliners” aanwezig zijn. Wellicht een idee (?) om jou daar eens bij uit te nodigen? Graag verneem ik je reactie? Met vriendelijke groeten, Léon Peeters.
Ik heb álles gezien en vastgelegd, maar nog lang niet alles gepubliceerd. Ik wil het merk en de musea echt goed recht doen in mijn artikelen. Vermeld dit artikel gerust!