Rijschoolhouder Bas Juk plaatste gisteravond een mooie open brief op zijn facebookpagina, die ik hier onder integraal plaats:
Rijschoolbranche als Zondebok.
De recente uitlatingen in de media van Alexander Pechtold, directeur van het CBR, hebben flink wat stof doen opwaaien. In de media wordt met de beschuldigende vinger gewezen naar rijscholen als oorzaak van de problemen bij het CBR. Pechtold durfde zelfs te zeggen dat het journalistieke onderzoek over de wachttijden niet waar is.
Het is geen geheim dat het CBR al jaren kampt met organisatorische chaos: communicatieproblemen, inefficiëntie en lange wachttijden frustreren zowel leerlingen als rijscholen. Het beeld dat nu geschetst wordt in de media, alsof de branche collectief faalt, doet geen recht aan de vele rijscholen die met passie en vakmanschap hun werk doen.
Wat Pechtold over het hoofd ziet, is dat goed presterende rijscholen juist zuchten onder de problemen van het CBR. Als leerlingen maanden moeten wachten op een examen, worden zij en hun instructeurs dubbel gestraft. Extra lessen zijn nodig om het niveau op peil te houden, wat leidt tot hogere kosten en frustratie. Ondertussen worden goedwillende rijscholen ten onrechte in een kwaad daglicht gesteld.
In alle eerlijkheid: er zijn rijscholen die ondermaats presteren. Maar om dat te gebruiken als bliksemafleider voor de structurele problemen binnen het CBR? Dat gaat te ver.
De problemen binnen het systeem zijn te groot om weg te poetsen met mediacampagnes of journalistieke interviews. De rijschoolbranche is geen homogene groep en verdient een eerlijke benadering. Alleen door samen te werken, in plaats van elkaar publiekelijk de schuld te geven, kan er gewerkt worden aan een oplossing die alle partijen – leerlingen, rijscholen én het CBR – vooruit helpt.
Bas Juk
Rijschoolhouder
Jaco Terlouw, beheerder van de facebookgroep “Lesvoertuigen” had een pittige, doch passende reactie hier op, die ik óók integraal plaats:
In de drang naar een verhoogde efficiëntie van de bureaucratische organisatie CBR werd besloten om praktijkexamenlocatie Roosendaal per eind 2025 te sluiten. Rijscholen moeten met hun leerlingen vervolgens naar Goes, Dordrecht of Breda voor het praktijkexamen B. Dit geeft veel extra ongemak en kosten voor de branche. De praktijklessen zullen langer moeten worden om überhaupt in het examengebied te komen om de leerling te kunnen voorbereiden op het examen. Tel daarbij op dat verrichtingen van de vorige les nog eens afgevinkt moeten worden door de instructeur en dat nieuwe verrichtingen en situaties uitgelegd en geoefend moeten worden.
Met een leerling uit (bijvoorbeeld) Klundert of Fijnaart ben je al minimaal 35 minuten onderweg naar één van de examenplaatsen. En daarna moet je ook weer terug.
Dan blijft er in twee uur lestijd weinig mogelijkheid om iets extra’s te doen, of de lesduur moet naar drie uur. Dat is niet haalbaar.
Het hele beleid van het CBR komt steeds verder van de werkelijkheid af te staan.
Beleid en debiel zijn dezelfde letters, maar dan in andere volgorde.
Tja, Pechtold…
Echt een bestuurder van deze tijd, leeft helemaal in zijn eigen wereld. Een wereld die ver afstaat van de werkelijkheid.
Als in een schoolklas van 24 leerlingen er 3 zijn welke zich misdragen, dan pikken we deze 3 eruit om een individueel gesprek te voeren en proberen we tot een oplossing te komen. Echter in “onze klas” geeft meneer Pechtold de hele klas, dus alle 24 leerlingen straf…. en ik ben daar spuugzat van!