Binnengekomen berichten week 48 2024

Vaak krijg ik foto’s toe gestuurd wat net niet genoeg is voor een eigen artikel, maar ook zonde is om niks mee te doen. Daarnaast komen er regelmatig beeldreacties binnen op bestaande artikelen. Plus interessante persberichten, die zonde zijn om ze alleen op truckfan te laten zien, maar ook om welke reden dan ook geen eigen artikel krijgen. Hieronder een aantal van de dingen die ik de afgelopen week via mail, WhatsApp en privéberichten op de diverse socials toegestuurd kreeg.

Volvo FH12 1st gen
Volvo FH12 1st gen
Henk Leusink kwam een prachtige en zeldzame uitvoering van de Volvo FH12 tegen.



Martijn Manrho zag het rood voor de ogen.








Tarik Speelman: “Het was druk laatst op mijn vaste plekje om te spotten. De Audi’s van de SIV reden een uur lang af en aan naar dit stukje asfalt recht voor mijn neus. Om vanaf daar de snelweg op te sprinten en na een tijdje weer aan te sluiten…













PR Volkswagen:
De Volkswagen-schatkamer van Mark Wegh
Wie aan Mark Wegh denkt, denkt automatisch aan de succesvolle Porsche-dealer uit Heteren. Maar zijn liefde voor auto’s begon al veel eerder. Opgegroeid in een gezin waar zijn vader bij de Volkswagen-dealer in Wageningen werkte, stroomde het autobloed al vroeg door zijn aderen. Zijn passie resulteerde in een uitgebreide verzameling Volkswagens. “Ik ben geboren met een VW-logo op mijn voorhoofd.”

De carrière van Mark Wegh startte bij de importeur van Volkswagen, maar uiteindelijk staat Porsche in het middelpunt van zijn leven. Wegh runt sinds 2006 Porsche Centrum Gelderland en sinds 2015 het bijbehorende Classic Center. “We doen dat op een goede en succesvolle manier. Dat geeft me de financiële ruimte om serieus met mijn andere hobby bezig te zijn; het verzamelen van unieke Porsches, Audi’s en Volkswagens.”

Volkswagen als rode draad
Volkswagen loopt als een rode draad door het leven van Wegh. “Ik ben ooit met een Golf begonnen. Toen ik net 18 was, stond er een negen jaar oude Marsrode Golf GTI uit 1977 voor me klaar die mijn recent overleden vader helemaal had gerestaureerd. Met een vers rijbewijs op zak heb ik daarmee mijn eerste kilometers afgelegd. Een Golf GTI was toen de droom van iedere jonge gast; met zo’n auto was je helemaal de bom. Mijn hele autoleven lang heb ik daarna Golf gereden – zowel privé als zakelijk. Ik heb nu een nieuwe Golf R.”

Lievelingetje: de allereerste Golf GTI in Nederland
Begin jaren negentig bedacht Wegh om Volkswagens te gaan verzamelen. “Omdat ik toen bij de importeur werkte, kon ik makkelijker aan informatie komen over alle nog rijdende GTI’s uit het eerste productiejaar 1976. Ik heb alle bekende eigenaren gebeld met de vraag of ze hun auto wilden verkopen. Ik kon op die manier de allereerste Golf GTI kopen die ooit in Nederland is geleverd. Het bleek de oorspronkelijke demonstratieauto te zijn geweest van Pon’s Automobielhandel, die ook is gebruikt als gastauto bij de diverse Golf GTI-races in 1977. Die Golf is destijds door mijn vader in nieuwstaat gerestaureerd, eerst gewoon nog thuis en later afgebouwd door de mannen hier toen mijn vader er geen zin meer in had. De restauratie heeft in totaal vijf jaar geduurd. Die GTI in Diamantsilber Metallic is mijn absolute lievelingetje.”

Louter Volkswagens met een uniek verhaal
Wegh had alle zogeheten new old stock onderdelen voor de GTI bij elkaar gesprokkeld. “De meeste onderdelen van de eerste generatie GTI die je nu koopt, zijn reproductie. De GTI was voor mij het begin van het einde: ik kocht daarna een Golf Rallye G60 – 5.000 exemplaren van gebouwd en maar 500 kilometer gereden – en toen volgde de ene naar de andere Volkswagen. Ik probeer in mijn verzameling alleen maar auto’s op te nemen met een uniek verhaal. Ze moeten echt bijzonder zijn: limited editions, een gekke kleur, lage kilometerstanden…

Herbie en de oudste Kever van Nederland
Ik heb inmiddels 22 Golfjes, maar ook een aantal Scirocco’s, Polo’s en een hele collectie Kevers, inclusief de bijbehorende brochures. Zo staat de oudste Kever van Nederland hier, die als eerste door Pon naar Nederland is gehaald. Daarnaast heb ik Kevers uit ‘47, ‘48, ‘49, ‘50 en ‘51 en een aantal originele Herbie-Kevers die in de Disney films zijn gebruikt. Mooi vind ik ook mijn Kevers Cabrio van ‘53, ‘74 en de laatste van ’80, plus de Volkswagen Beetle RSI. Ik heb er nu twee: eentje met 500 kilometer op de teller en nummer 250 die van de band rolde, de laatste dus! Ja, daar kan ik heel blij van worden.”

Uniek in zijn verzameling zijn de zogenaamde Sonderkarrosserien als de Hebmüller cabriolet, de Volkswagen Rometsch Lawrence en de Porsche Beutler coupé. Wegh’s verzameling heeft niet alleen te maken met wat er in zijn garage staat, maar ook met het netwerk dat hij heeft opgebouwd. Door zijn contacten weet hij vaak als eerste wanneer een bijzondere exemplaar te koop komt. “Ik kan er nog steeds van genieten als ik een auto vind; het is altijd een feestje om een nieuwe-oude Volkswagen binnen te krijgen.”

Het verhaal achter de auto
Wegh’s collectie is meer dan alleen een reeks dure en unieke auto’s. Het draait voor hem om het verhaal achter de voertuigen en de nostalgie die ermee gepaard gaat. Of het nu gaat om een zeldzame Porsche, of om een Volkswagen van een paar duizend euro; de waarde ligt voor hem niet in de prijs, maar in het verhaal achter de auto. “Ik kan heel gelukkig worden van een auto met een verhaal. De waarde die ik er aan hecht staat los van wat ‘ie mij heeft gekost.”

Gezocht: Golf VR6 Highline 2.9 Syncro
Mark Wegh kan onmogelijk met al zijn auto’s rijden; daarvoor is hij simpelweg te druk. “Maar er naar kijken is ook leuk. Ik loop elke dag wel een paar keer langs mijn verzameling. Klanten willen mijn auto’s graag zien en ik vind het helemaal niet erg om ze te tonen.” Dat laatste kun je gerust letterlijk nemen. Binnenkort opent Wegh in Heteren een museum waar zijn collectie Porsches een prominente plaats krijgt, en waardoor hij meer ruimte vrijmaakt voor zijn Volkswagens. “Ik heb bijna alle Volkswagens die ik leuk vind, maar er zijn nog steeds modellen die ik zoek. Neem bijvoorbeeld een Golf VR6 Highline 2.9 Syncro; als je er een weet te staan met weinig kilometers en in nieuwstaat, hoor ik het graag.”


Maserati:
Maserati stapt vanaf seizoen 13 (2026-2027) in het GEN4-tijdperk van de Formule E
Maserati zet zijn betrokkenheid bij het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap vanaf seizoen 13 (2026/2027) voort als fabrikant van de GEN4-generatie auto’s. Met deze beslissing benadrukt de autofabrikant uit Modena het belang van deze raceklasse voor het merk, aangezien de nieuwe GEN4 formulewagens fabrikanten nog meer ruimte voor ontwikkeling bieden.

Formule E is een logische keuze voor Maserati, als directe link met elektrische mobiliteit. Het kampioenschap biedt een competitief platform voor het testen en ontwikkelen van nieuwe technologieën en versterkt Maserati’s inzet op het gebied van duurzame mobiliteit. Bovendien creëert de Formule E voor Maserati een basis voor directe technologieoverdracht naar het volledig elektrische Folgore-gamma. Maserati debuteerde in seizoen 9 (2023) in het Formule E Wereldkampioenschap met de Tipo Folgore.

Met ingang van seizoen 11 hebben de auto’s met de ‘GEN3 EVO’ upgrade een aanzienlijke prestatieverbetering ondergaan. Als tussengeneratie vóór de grote GEN4-update hebben deze auto’s een vermogen van 350 kW, vierwielaandrijving op specifieke momenten tijdens de race en een energie-recuperatievermogen van 600 kW. De nieuwste auto maakt een aanzienlijke sprong op het gebied van prestaties, met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 1,82 seconden. Daarmee is hij 36% sneller dan zijn voorganger. Het GEN4-project richt zich op het behalen van nog hogere prestatieniveaus, met vierwielaandrijving gedurende de gehele race en verdere verbeteringen in vermogen.

Santo Ficili, CEO van Maserati: “We zijn trots dat we ons blijven inzetten voor een innovatief en prestigieus platform als de Formule E. Voor ons merk is de koppeling tussen het circuit en de openbare weg van essentieel belang en de evolutie van de formulewagens toont hoeveel ontwikkelingsmogelijkheden elektrische mobiliteit biedt. We zullen blijven profiteren van belangrijke inzichten die we opdoen in het Formule E Wereldkampioenschap en deze overdragen naar ons volledig elektrische productiegamma, dat nu bestaat uit de Grecale Folgore SUV, de iconische GranTurismo Folgore en de GranCabrio Folgore.”

Jean-Marc Finot, Senior VP van STELLANTIS Motorsport: “Met de nieuwe Formule E GEN4-auto zijn we verheugd de voortzetting van de samenwerking tussen Stellantis Motorsport en Maserati aan te kondigen. We ontwikkelen al meer dan tien jaar efficiënte aandrijflijnen voor DS en Maserati, en blijven werken aan technologieën die relevant zijn voor de openbare weg in een competitief en veelbelovend kampioenschap als de Formule E. De voorwaarden voor de betrokkenheid van andere Stellantis-merken zullen later worden bekendgemaakt.”

Jeff Dodds, CEO van Formula E: “We zijn blij met Maserati’s continue betrokkenheid bij het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap door hun deelname aan het GEN4-tijdperk samen met Stellantis Motorsport te bevestigen. Beide merken zijn van grote waarde voor ons kampioenschap geweest en hebben uitstekende prestaties op het circuit laten zien, terwijl ze de technologie van elektrische productieauto’s verder hebben ontwikkeld, waarvan automobilisten elke dag opnieuw profiteren. Hun voortdurende betrokkenheid onderstreept samen met andere wereldwijde OEM’s als Nissan, Jaguar, Porsche en Lola, de status van de Formule E als een relevant en competitief platform voor de toekomst van elektrische mobiliteit. We kijken ernaar uit om te zien hoe Maserati zijn reis in de Formule E voortzet en een nieuw tijdperk van verbeterde prestaties, innovatie en actie op het circuit begint.”





Tim en Tom Coronel:
Coronel Dakar Team met nieuwe 4×4 Century CR7 T1+ naar Saoedi-Arabië
Vandaag vond de teampresentatie van het Coronel Dakar Team plaats. Na de geslaagde editie van vorig jaar besloten Tim en Tom Coronel om ook voor de aankomende Dakar Rally fans, familie, vrienden en partners uit te nodigen om het team te presenteren en uit te zwaaien. Tim en Tom lieten daar ook voor het eerst hun nieuwe auto zien: de 4×4 Century CR7 T1+! Als kers op de taart onthulden ze het Corotel, een rijdend race-hotel.

De teampresentatie was goed bezocht, de vele aanwezigen werden welkom geheten bij Coronel Adventure Indoor Klimpark in Huizen. Na de ontvangst werd de nieuwe auto gepresenteerd door Tim en Tom samen met Allard Kalff. Na drie jaar gereden te hebben met de Century CR6 was het tijd voor een serieuze upgrade. Die werd gevonden in de Century CR7, de opvolger van de CR6. De grootste verschillen met de oude auto zijn een nieuwe twin turbo Audi-motor, vierwielaandrijving, grotere wielen en een hogere vering. “Dat moet zorgen voor meer snelheid en een nog stabielere auto,” vertelt Tim.

Tim heeft de auto al eerder getest in Zuid-Afrika. “Ik heb twee dagen met deze auto gereden. Hij heeft dus vierwielaandrijving en de motor ligt nu tussen ons in, dus dat merk je. De balans is zoveel beter, hij reageert meteen als je stuurt en hij heeft veel meer grip. Het is een T1+, dat is het beste dat er is. Hij voelt lichter terwijl hij zwaarder is. De Dakar is veel technischer geworden en ik denk dat dit de juiste stap is op dit moment. De techniek heeft niet stilgestaan, deze auto is een grote stap vooruit.”

Naast een nieuwe auto voor Tim en Tom brengen zij nog een nieuw voertuig naar Saoedi-Arabië: het Corotel. Tom is blij met de ontwikkeling hiervan: “Het is een hotel op wielen. Tijdens de Dakar Rally wordt er nog veel in tentjes geslapen en dat is niet comfortabel. De rally wordt ieder jaar zwaarder, dus is goede nachtrust belangrijk. Bijna alle toprijders slapen in campers om die reden. Daarom hebben wij het Corotel gebouwd om voor iedere deelnemer een betere nachtrust mogelijk te maken. In totaal zijn er zes kamers, waarvan we er zelf drie gebruiken en we verhuren er drie.”

Het Corotel is volledig zelfvoorzienend en CO2-neutraal. “Samen met onze partners hebben we het Corotel helemaal ‘groen’ gemaakt. We hebben zonnepanelen en accu’s aan boord voor de stroomvoorziening en 1.200 liter water aan boord. Door onder andere zuinige douches te installeren, verbruiken we heel weinig water. We kunnen zelfs met de stroom van het Corotel onze technische container van elektriciteit voorzien. Daarnaast worden er bomen geplant voor alle uitstoot die we doen en zorgen we er dus voor dat onze carbon footprint volledig wordt gecompenseerd. Dat is nu en in de toekomst belangrijk.”

De Dakar Rally zelf heeft ook niet stilgezeten, het is de zesde editie in Saoedi-Arabië en de organisatie heeft veel noviteiten geïntroduceerd. Vanaf 30 december is het startkamp in Bisha toegankelijk, daar vinden de keuringen plaats op 1 en 2 januari. Op 3 januari volgen de eerste officiële kilometers met een proloog, met aansluitend het startpodium. Vanuit Bisha gaat de rally richting het noorden van het land om, via het Empty Quarter, te finishen in Shubaytah op 17 januari.

Het is grotendeels een nieuwe route, maar daarbinnen heeft de organisatie ook een aantal elementen gewijzigd ten opzichte van andere edities. Zo zullen minimaal 5 stages een gescheiden route hebben voor motoren en auto’s en is de 48-uurs stage verlengd tot 950 kilometer, verdeeld over twee dagen. Verder voegt de organisatie enkele klassieke elementen toe zoals een marathonetappe en een massastart. Kortom, alle ingrediënten zijn aanwezig voor een spannende Dakar Rally.

Tim en Tom gaan rijden met startnummer 237 op de deuren van de Century CR7. Het is de negende keer dat de broers samen de Dakar Rally gaan rijden. Het doel voor deze Dakar Rally is een 15e tot 20e positie. Het team vertrekt dinsdag naar de haven van Barcelona om alle voertuigen in te leveren voor de oversteek naar het Midden-Oosten.



Van Loon Racing:
Erik van Loon gaat voor laatste test in Dubai met South Racing
Afgelopen seizoen hebben Erik van Loon en Hein Verschuuren veel testkilometers gemaakt voor South Racing en de ontwikkeling van de vernieuwde Can-Am Maverick R. In Dubai zullen ze voor de laatste keer testen met de SSV. Daarnaast is het ook de laatste test voor Erik en Hein als equipe voor de Dakar Classic.

“We weten dat de Can-Am snel is en meekan met de top,” vertelt Erik. “Het is voor South Racing enorm belangrijk dat er goed getest wordt. In januari zullen zij deze auto gaan inzetten tijdens de Dakar Rally. Ik ben blij dat wij onderdeel zijn geweest van het testteam en op deze manier bij hebben gedragen aan de ontwikkeling van de auto. In Dubai staan er vier van deze Can-Ams aan de start met snelle rijders daarin. Zo hebben we toch een beetje een eigen competitie, maar het is belangrijk om zoveel mogelijk data te verzamelen.”

Het wordt na Dubai wel even schakelen voor Erik en Hein. “Met de Can-Am en de Baja’s is de snelheid belangrijk. Hein en ik gaan in januari in de Audi S1 Quattro deelnemen aan de Dakar Classic. Dat wordt helemaal anders, daar gaat hem om een gemiddelde snelheid en een aantal challenges. Komende week gaan we er nog eens goed voor zitten in Dubai en daarna gaan we ons verder voorbereiden op de Dakar Classic.”

De Dubai International Baja start op vrijdag 29 november met de proloog. Op zaterdag en zondag staan er twee proeven op de planning. In totaal wordt er 395 kilometer op snelheid afgelegd.

Mercedes-Benz W 196 R Grand-Prix-Rennwagen mit der Fahrgestellnummer 9. Eingesetzt in der Karosserievariante mit freistehenden Rädern und dem 3-Liter-Motor des 300 SLR Rennsportwagens im Großen Preis von Buenos Aires. Das formelfreie Rennen findet in Buenos Aires, Argentinien, am 30. Januar 1955 statt. Foto des späteren Siegers Juan Manuel Fangio (Startnummer 2) während einer Trainingsfahrt. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: R4359)
Mercedes-Benz W 196 R Grand Prix racing car with chassis number 9. Used in the body variant with free-standing wheels and the 3-liter engine of the 300 SLR racing sports car in the Buenos Aires Grand Prix. The formula-free race takes place in Buenos Aires, Argentina, on 30 January 1955. Photo of the eventual winner Juan Manuel Fangio (starting number 2) during a practice drive. (Photo signature of the Mercedes-Benz Classic Archives: R4359)


Mercedes-Benz W 196 R Grand-Prix-Rennwagen mit der Fahrgestellnummer 9. Eingesetzt mit Stromlinienkarosserie im Großen Preis von Italien in Monza am 11. September 1955. Gefahren von Stirling Moss mit der Startnummer 16. Foto in einer Steilkurve der Rennstrecke von Monza. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: R7986)
Mercedes-Benz W 196 R Grand Prix racing car with chassis number 9. Used with streamlined body in the Italian Grand Prix in Monza on 11 September 1955. Driven by Stirling Moss with starting number 16. Photo in a steep curve on the Monza race track. (Photo signature of the Mercedes-Benz Classic Archives: R7986)


Mercedes-Benz W 196 R Grand-Prix-Rennwagen mit der Fahrgestellnummer 9. Versand des Fahrzeugs als Geschenk für das Indianapolis Motor Speedway Museum. Foto in Bremerhaven, April 1965. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 2008DIG29751)
Mercedes-Benz W 196 R Grand Prix racing car with chassis number 9. Shipping of the vehicle as a gift for the Indianapolis Motor Speedway Museum. Photo in Bremerhaven, April 1965. (Photo signature of the Mercedes-Benz Classic Archives: 2008DIG29751)


Mercedes-Benz W 196 R Grand-Prix-Rennwagen mit der Fahrgestellnummer 9. Studioaufnahme von links vorn. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D844796)
Mercedes-Benz W 196 R Grand Prix racing car with chassis number 9. Studio shot from the front left. (Photo signature of the Mercedes-Benz Classic Archives: D844796)


Mercedes-Benz W 196 R Grand-Prix-Rennwagen mit der Fahrgestellnummer 9. Hersteller-Expertise im Mercedes-Benz Classic Center, Fellbach. Foto des Fahrzeugs in der Werkstatt. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D844126)
Mercedes-Benz W 196 R Grand Prix racing car with chassis number 9. Manufacturer expertise at the Mercedes-Benz Classic Center, Fellbach. Photo of the vehicle in the workshop. (Photo signature of the Mercedes-Benz Classic Archives: D844126)


Mercedes-Benz W 196 R Grand-Prix-Rennwagen mit der Fahrgestellnummer 9. Hersteller-Expertise im Mercedes-Benz Classic Center, Fellbach. Foto der Untersuchung von Karosseriekomponenten. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D844192)
Mercedes-Benz W 196 R Grand Prix racing car with chassis number 9. Manufacturer expertise at the Mercedes-Benz Classic Center, Fellbach. Photo of the examination of body components. (Photo signature of the Mercedes-Benz Classic Archives: D844192)


Mercedes-Benz W 196 R Grand-Prix-Rennwagen mit der Fahrgestellnummer 9. Hersteller-Expertise im Mercedes-Benz Classic Center, Fellbach. Foto des Typenschild am Gitterrohrrahmen. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D844201)
Mercedes-Benz W 196 R Grand Prix racing car with chassis number 9. Manufacturer expertise at the Mercedes-Benz Classic Center, Fellbach. Photo of the type plate on the tubular space frame. (Photo signature of the Mercedes-Benz Classic Archives: D844201)


Mercedes-Benz Media:
1954 Mercedes-Benz W 196 R With Streamlined Body: One of the World’s Most Important Racing Cars to Be Auctioned in Stuttgart Through RM Sotheby’s in Partnership with Mercedes-Benz Heritage
One of the world’s most historically significant racing cars, the 1954 Mercedes-Benz W 196 R Formula One “Stromlinienrennwagen”, chassis number 00009/54, is to be offered in an exclusive standalone auction at the Mercedes-Benz Museum in Stuttgart on 1 February 2025. The car forms part of an outstanding 11-car collection from the Indianapolis Motor Speedway Museum that RM Sotheby’s will be offering via a three-auction series to support the Museum’s collection and restoration efforts, and is being offered in close collaboration with Mercedes-Benz Classic. Experts from the Mercedes-Benz Classic Center in Fellbach and the company’s own archive are working on a manufacturer’s expert report regarding the originality and authenticity of the vehicle.

Few historic racing cars resonate as strongly as the famous Mercedes-Benz “Silver Arrows” that dominated Grand Prix racing in the immediate pre- and post-war era. They were admired for their advanced technology and spectacular speed. The W 196 R was developed to meet the new “up to 2.5 litre” regulations that applied from 1954, and it soon proved to be the car to win races in the hands of legends such as Juan Manuel Fangio and Stirling Moss.

The W 196 R features a straight-eight engine displacing 2,494 cubic centimeters and designed around a complex Hirth roller-bearing crankshaft. The fuel-injected powerplant was essentially two four-cylinder motors in unison, with two camshafts for each intake and exhaust. A jewel of an engine, it guaranteed reliable and smooth power delivery and was capable of producing 213 kW (290 hp) after two seasons of development. Since the new 1954 formula specified few limitations to the coachwork, Mercedes-Benz concluded that a streamlined, aerodynamic body with enclosed wheels would optimize the car for high-speed courses, while an open-wheel body would be ideal for more twisting circuits.

The new Mercedes-Benz race cars made their highly anticipated debut at the French Grand Prix at Reims with a trio of the new W 196 R streamliners. Mercedes-Benz achieved a spectacular double victory: the driver team Juan Manuel Fangio, Karl Kling and Hans Herrmann came in 1st, 2nd and 7th, with Herrmann driving the fastest lap of the race. The race marked a resounding success for Mercedes-Benz on its long-awaited return to racing. Juan Manuel Fangio won the 1954 Formula 1 World Championship with the new Silver Arrow.

Chassis No. 00009/54 in competition:
For the 1955 season, the W 196 R was further developed to remain as competitive as possible. The engine was improved in numerous aspects, including the addition of a new intake manifold. The decision was made to run the open-wheel grand prix bodies for almost all of the 1955 races, while improvements and updates resulted in an approximately 70-kilogram reduction in weight over its predecessors. The race team also recruited Stirling Moss to join their stable of drivers.

The Formula Libre Buenos Aires Grand Prix on 30 January 1955 would mark the first race for this car, chassis number 00009/54, fitted with an open-wheel monoposto body and piloted by Juan Manuel Fangio. Fangio earned pole position and eventually proved victorious in the race conducted over two heats.

By 1955, Italy’s Monza circuit had been rebuilt with a new high-speed bank that has since become legendary in motorsport. For the Italian Grand Prix, it was decided that chassis number 00009/54 should be fitted with the streamlined body for the first time in the 1955 season, and driven by Stirling Moss. Fangio secured pole position in a similar car, with Moss 2nd on the grid at the start. Moss took the lead from Fangio in the ninth lap of the race, but would eventually finish 7th after encountering some mechanical difficulties. Significantly, the Englishman registered the fastest lap of the race in chassis number 00009/54, clocking a time of 2:46.900 at an average speed of 215.7 km/h.

At the conclusion of the 1955 Formula One season, Fangio captured his second Formula One Drivers’ Championship in a row, with Moss finishing 2nd, sealing the W 196 R’s legend status in the process.

The W 196 R’s pedigree was now unimpeachable. In two seasons, the W 196 model family—which included its racing sports car variant, the two-seat 300 SLR (W 196 S)—had won three championships in two different racing series. In 12 appearances at Formula One points events, the W 196 R had won a commanding nine times, and it won two additional non-points races, totaling 11 victories in 14 starts.

In 1964 chassis number 00009/54 was earmarked to the Indianapolis Motor Speedway Museum and was officially donated to the Indianapolis Motor Speedway Foundation on Sunday, 30 May 1965. For almost six decades, the W 196 R has been fastidiously stored and maintained by the IMS Museum, occasionally being invited to attend important exhibitions, such as the 1996 Amelia Island Concours d’Elegance, the 2003 Canadian International Auto Show, and the grand re-opening of the redesigned Petersen Automotive Museum in December 2015. Although the car has appeared at prestigious shows, including most recently as part of the Mercedes-Benz display at the 2024 Pebble Beach Concours d’Elegance, the car has never been submitted for judging at concours events.

A true motorsport icon, 00009/54 is one of only four known complete W 196 R chassis to be mounted with the magnificent factory-built streamlined coachwork at the conclusion of the 1955 season. The racing car represents only the second W 196 R ever offered for private ownership, and the first example offered with the streamlined coachwork. It is presented in its proper Monza livery from the 1955 Italian Grand Prix, and documented with a trove of period materials.

About the Indianapolis Motor Speedway Museum
The Indianapolis Motor Speedway Museum represents more than a century of motorsports history and is driven by its mission to celebrate and preserve the history behind the Indianapolis Motor Speedway and the Indianapolis 500. Since 1956 when the IMS Museum first opened, it has brought to life the innovation, thrill, and cultural significance of motor racing the Indianapolis Motor Speedway. What began with only 12 cars on display has become one of the world’s premier collections of racing automobiles and artifacts – with more than 55,000 exhibits and over 150 vehicles. The IMS Museum ignites curiosity, sparks discovery, and embraces tradition.

About RM Sotheby’s
RM Sotheby’s is the world’s largest collector car auction house by total sales. With over 40 years of proven results in the collector car industry, RM’s vertically integrated range of services, from auctions (live and online) and private sales to estate planning and financial services, coupled with an expert team of Car Specialists and an international footprint, provide an unsurpassed level of service to the global collector car market. RM Sotheby’s is currently responsible for six of the top ten most valuable motor cars ever sold at auction.


Das hessische Busunternehmen Wissmüller übernahm zum 100-jährigen Betriebsbestehen erstmals zwei neue Setra Reisebusse
The Hessian bus company Wissmüller took delivery of two new Setra coaches for the first time to mark the company’s 100th anniversary


Der S 516 HDH ist das 60ste Setra Neufahrzeug für die Cermak GmbH & Co. KG
The S 516 HDH is the 60th new Setra vehicle for Cermak GmbH & Co. KG


Daimler Truck:
Setra – always a reason to celebrate
In honour of its 60th anniversary, Cermak GmbH & Co. KG put a new S 516 HDH into operation, while the Hessian bus company Wissmüller added two Setra to celebrate its 100th birthday. Alfred Reiser GmbH is delighted with its 70th new Setra vehicle.

New Setra vehicle number 60
The Setra TopClass vehicle is the 60th new Setra vehicle owned by the Oberpfalz company Cermak. The three-axle vehicle is equipped with 48 Ambassador seats with comfort head restraints and offers passengers an attractive all-round view through the Setra panoramic roof while travelling. In addition, the S 516 HDH with all current driver and safety systems ensures the greatest possible safety for passengers.

In addition to tours throughout Europe, the family-owned company also operates rental coaches and Setra intercity buses in public transport. Among other things, Cermak also serves the school bus routes of the US army based in the region. As a partner of the long-distance bus provider Flixbus, Cermak also operates Setra ComfortClass coaches daily on the Prague – Nuremberg – Düsseldorf and Nuremberg – Prague – Nuremberg routes. With over 100 employees, the bus company is one of the largest bus operators in the region.

Two Setra for a 100th birthday
On the occasion of its 100th anniversary, the Hessian bus company Wissmüller took ownership of its first two new Setra ComfortClass coaches. The S 511 HD club bus with 36 seats and the S 516 HD/2 with 59 seats and rear entrance will be used as part of the company’s itinerary for tours throughout Europe.

The company from Michelstadt, which was founded in 1924 as a colonial goods store and freight forwarder, is now in its fourth generation, run by Alexander and Martin Wissmüller. The family-run scheduled-service buses operate on routes throughout the entire Odenwald district. The two new Setra touring coaches can also be booked by schools and companies for multi-day trips or short trips.

70th Setra for Reiser
Alfred Reiser GmbH is taking ownership of its 70th new Setra vehicle. The anniversary bus, an S 515 HD from the ComfortClass, is equipped with 49 seats and has a wide range of currently available driver assistance and safety systems on board. The touring coach, which is designed for the optimum integration of the ComfortClass features, will be used for coach hire by the Upper Bavarian company.

Alfred Reiser GmbH was founded in 1958 and has been a partner of the Setra brand from the beginning, purchasing an S 6 from the 10 model series. Today, the company, which currently has 12 Setra vehicles in its fleet, is run by the second and third generations of Petra Denk and her sons Gerhard and Markus.

Located in the southeast of Munich, the family-owned company not only provides its coaches to companies and clubs for excursions and group trips, but also operates Setra low-entry buses on several daily school bus routes in the Ebersberg district.

Renault T-serie
Renault T-serie
Renault T-serie
Renault T-serie
Renault Trucks:
De Renault Trucks E-Tech T met 600 km actieradius
Renault Trucks breidt vanaf 2025 het aanbod van de elektrische E-Tech T uit met een model dat een actieradius van 600 km per batterijlading heeft. Deze uitbreiding biedt nieuwe mogelijkheden voor het verduurzamen van het langeafstandstransport en draagt bij aan de verdere elektrificatie van de transportsector.

De elektrische trucks van Renault Trucks hebben inmiddels 30 miljoen kilometer afgelegd bij transportbedrijven, wat heeft geleid tot een besparing van 29.000 ton CO₂-uitstoot. Met de introductie van dit nieuwe model breidt de Franse fabrikant zijn portfolio van duurzame transportoplossingen verder uit, zodat klanten nog beter ondersteund worden in hun energietransitie.

Innovatieve technologie voor verbeterde prestaties
De grotere actieradius van de Renault Trucks E-Tech T wordt mogelijk gemaakt door de integratie van een nieuwe E-axle.

Dankzij de E-axle technologie kunnen alle elementen van de aandrijflijn – elektrische motoren en transmissie – gegroepeerd worden aan de achterzijde van het voertuig. De extra ruimte die ontstaat tussen de langsliggers wordt gebruikt om extra batterijpakketten te kunnen plaatsen. De Renault Trucks E-Tech T uitgerust met E-axles kan 600 km afleggen op één batterijlading.

“De introductie van deze elektrische truck zal de overgang naar elektrische mobiliteit versnellen”, legt Emmanuel Duperray uit, Senior Vice President Electromobility bij Renault Trucks. “Wij zijn er van overtuigd dat een actieradius van 600 km met één lading, samen met de verdere ontwikkeling van openbare laadinfrastructuren tegen 2026 – onder andere via onze joint venture met Milence – ons in staat zal stellen om de operationele gelijkwaardigheid met dieseltechnologie te bereiken die onze klanten verwachten.”

Een aanbod ter aanvulling van het bestaande gamma
Deze Renault Trucks E-Tech T, speciaal ontwikkeld voor langeafstandstransporten en met een grotere actieradius, breidt het elektrische aanbod van de fabrikant uit zonder de bestaande oplossingen te vervangen. Renault Trucks blijft een breed scala aan batterijmogelijkheden, configuraties en uitrustingen op maat aanbieden. Om transporteurs te helpen de ideale oplossing te vinden, biedt het bedrijf hen ook geavanceerde simulatietools waarmee elke elektrische truck kan worden geconfigureerd naar de specifieke behoeften van de klant.

“We willen geen wedstrijd aangaan om de grootste actieradius op één batterijlading,” benadrukt Emmanuel Duperray. “Te grote batterijen beperken het laadvermogen, verhogen de totale bedrijfskosten en vergroten de ecologische voetafdruk. Een elektrische vrachtwagen is van nature duurder dan een voertuig met verbrandingsmotor, daarom moeten we het concept van CO2-arme logistiek blijven optimaliseren om de kosten per kilometer te verlagen.”

Renault Trucks moedigt zijn klanten aan om de grootte van de batterijen af te stemmen op hun werkelijke behoeften en biedt ondersteuning bij het optimaliseren van emissievrije logistiek, inclusief de laadstrategie. “Dankzij deze aanpak halen we nu al een dagelijks kilometrage van meer dan 700 kilometer met onze serieproductie Renault Trucks E Tech T.”

Dit nieuwe model zal in 2025 geïntroduceerd worden en de productie vindt plaats in de fabriek van Bourg-en-Bresse, die sinds eind 2023 de elektrische vrachtwagenrange van Renault Trucks assembleert.­­­







Ziegler:
BwFuhrparkService beliefert Bundeswehr mit ZIEGLER Fahrzeugen
Im September 2021 erhielt ZIEGLER den Zuschlag für die Lieferung von insgesamt 90 Hilfeleistungslöschgruppenfahrzeugen (FLKfz HLF) an die BwFuhrparkService GmbH. Durch die Pandemie und den Krieg in der Ukraine sowie die daraus resultierende Störung der Lieferketten, hatte sich der Auslieferungsstart auf den April 2024 verzögert. Die Fahrzeuge werden an verschiedenen Standorten in ganz Deutschland bei der Bundeswehr eingesetzt und durch die BWFuhrparkService GmbH betrieben und in Zusammenarbeit mit ZIEGLER serviciert. Aufgebaut auf einem MAN TGM 18.320 4×4 Fahrgestell sind die 320 PS starken Fahrzeuge unter anderem mit einem 2.500 l Wassertank, einem 150 l Schaummittelbehälter sowie mit ALPAS und Z-Control der neuesten Generation ausgestattet.

Eine umfangreiche Erprobung der ersten Fahrzeuge fand an der Schule „ABC- Abwehr und gesetzliche Schutzaufgaben“ in Stetten a.k.M statt. Im Nachgang wurden ausgewählte Kräfte der Bundeswehr an den Fahrzeugen geschult und eingewiesen, um ein sicheres Handling der Fahrzeuge zu erlernen und bundeswehrintern weiterzuvermitteln.

Das bereits bestehende Fahrzeugportfolio der Bundeswehr wird nun durch weitere, von der BWFuhrparkService GmbH beschaffte, ZIEGLER Fahrzeuge erweitert. Die in der Ausschreibung geforderten, hohen Leistungsmerkmale wurden seitens ZIEGLER vollständig erfüllt und teilweise sogar übertroffen. Somit stehen den Einsatzkräften künftig schlagkräftige Fahrzeuge zur Verfügung, die einen elementaren Teil zur Sicherheit an den jeweiligen Standorten der Bundeswehr beitragen werden. Die Auslieferung der weiteren Fahrzeuge erfolgt nun gemäß dem vereinbarten Lieferplan und wird bis Februar 2025 abgeschlossen sein.

„Wir freuen uns über die professionelle Zusammenarbeit mit der BwFuhrparkService GmbH und sind stolz darauf, einen wichtigen Beitrag zur Einsatzbereitschaft und Sicherheit der Bundeswehr zu leisten“, so Markus W. Weber, CSO der ZIEGLER Gruppe.

Insgesamt wurden bereits seit 1950 über 500 Fahrzeuge verschiedener Typen aus dem Hause ZIEGLER, unter anderem Z8, Z6, Waldbrand- und Gebäudebrandfahrzeuge und Geräte-Rüst sowie Mehrzweck, in Dienst gestellt.


nxt.agency:
Hiltermann zet in op brandveiligheid voor elektrische voertuigen in logistiek
Leasemaatschappij Hiltermann en brandpreventie-specialist Liiontek kondigen vandaag een samenwerking aan. Het doel van de samenwerking is om brandveiligheid bij het opladen van elektrische voertuigen, in onder andere de logistieke sector, te waarborgen. Daarnaast speelt de leasemaatschappij hiermee in op de aangescherpte wetgeving rond brandveiligheid die begin 2025 van kracht wordt. Het is de eerste keer dat een leasemaatschappij zich actief inzet voor brandveiligheid.

Met de toename van elektrische voertuigen binnen logistieke processen, zoals heftrucks, bestelwagens en palletwagens, stijgt het risico op brand. “In magazijnen en distributiecentra wordt vaak gebruikgemaakt van meerdere elektrische voertuigen die dicht bij elkaar opladen,” legt Martin Brandjes van Liiontek uit. “Als één voertuig tijdens het laden vlam vat, slaat het vuur snel over naar omliggende voertuigen, wat aanzienlijke schade veroorzaakt.” Branden met elektrische voertuigen verspreiden zich binnen een minuut naar andere voertuigen, terwijl dit bij niet-elektrische voertuigen gemiddeld acht minuten duurt.

Inzet brandwerende producten voor klanten en eigen locaties
Met de nieuwe samenwerking biedt Hiltermann brandwerende producten aan hun gebruikers van elektrische leasevoertuigen, zoals branddekens en hoezen. Deze producten helpen de verspreiding van brand te beperken en ondersteunen het naleven van de aangescherpte brandveiligheidswetgeving. De leasemaatschappij past de brandveiligheidsmaatregelen ook toe op eigen locaties.

Veiligheid en optimisme centraal in toekomst elektrische mobiliteit
Hiltermann en Liiontek benadrukken het belang van brandveiligheid in een sector die steeds verder elektrificeert. “De logistieke sector speelt een belangrijke rol in de verduurzaming van onze economie,” zegt Eelco Postma van Hiltermann. “Mede dankzij lithiumbatterijen is deze transitie mogelijk, maar we moeten veiligheid altijd centraal stellen.” Met deze samenwerking willen beide partijen bijdragen aan een veilige en efficiënte toekomst voor elektrische voertuigen.

Uiteraard heb ik gevraagd waarom nxt een foto van een heftruck op gas mee heeft gestuurd met een persbericht over brandgevaar bij elektrische voertuigen. Daar was dit de reactie op: “Iets wat wij (kwalijk genoeg) over het hoofd hebben gezien“. Tsja. Juist bij heftrucks en veegmachines voor binnengebruik wordt al vele decennia vrijwel uitsluitend elektrisch gereden, en dat vrijwel geheel probleemloos. Blijkbaar is het nodig dingen te verzinnen om een in de kern goed product aan de man te brengen?

Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Mercedes-Benz eActros 600 Produktion
Mercedes-Benz eActros 600 production


Daimler Truck Nederland B.V.:
Daimler Truck viert de start van de serieproductie van de Mercedes-Benz eActros 600 in Wörth
De elektrificatie van het productaanbod bij Daimler Truck vordert: het bedrijf heeft vandaag de start van de serieproductie van de Mercedes-Benz eActros 600 in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth gevierd. Het startschot viel in aanwezigheid van Karin Rådström, CEO van Daimler Truck, en Daniela Schmitt, minister van Economische Zaken, Vervoer, landbouw en wijnbouw van het land Rijnland-Palts, en Jürgen Distl, hoofd Mercedes-Benz Trucks Operations, Andreas Bachhofer, verantwoordelijk voor de fabriek in Wörth en productie Mercedes-Benz Trucks, en Michael Brecht, voorzitter van de algemene ondernemingsraad van Daimler Truck.

Karin Rådström, CEO van Daimler Truck: “De start van de serieproductie van onze eActros 600 is wederom bewijs van onze ambitie om de industrie te transformeren. Met een actieradius van 500 kilometer op één enkele acculading richt onze eActros 600 zich op het langeafstands transport in Europa, dat verantwoordelijk is voor twee derde van de CO2-uitstoot in het zware transport. Onze batterij-elektrische vrachtwagen voor het langeafstandstransport zal daarom een echt verschil maken.”

Daniela Schmitt, minister van Economie, Vervoer, Landbouw en Wijnbouw van de deelstaat Rijnland-Palts: “Met de serieproductie van de eActros 600 bewijst Daimler Truck opnieuw dat CO2-neutraal goederentransport vandaag al realiteit is. Hier in Wörth zal in de toekomst een voertuig van de band rollen dat aan de top van de technologische ontwikkeling staat. Voor de tweede keer binnen een week geeft deze locatie een sterk signaal aan de truck industrie. Samen willen we ervoor zorgen dat het internationale concurrentievermogen en de industriële waardecreatie in Rijnland-Palts ook in de toekomst behouden blijven.”

Jürgen Distl, hoofd Mercedes-Benz Trucks Operations: “Als primaire fabriek in het productienetwerk van Mercedes-Benz Trucks speelt de vestiging in Wörth een centrale rol, vooral wat betreft de integratie van de batterij-elektrische modellen zoals de eActros 600. Maar we pakken de transformatie op alle niveaus van ons productienetwerk aan – ook op het gebied van CO2-neutrale productie en onze eigen toeleveringsketen: we worden nu al beleverd door elektrische vrachtwagens, de volledige elektrificatie van het leveringsverkeer in de fabriek in Wörth moet tegen eind 2026 plaatsvinden – hier zal de eActros 600 een beslissende rol spelen.”

Andreas Bachhofer, verantwoordelijk voor de fabriek Wörth en productie Mercedes-Benz Trucks: “Met de start van de serieproductie van de eActros 600 breiden we ons productportfolio in Wörth uit met een belangrijk voertuig voor de toekomst. Als eerste batterij-elektrische vrachtwagen made in Wörth zal zijn opbouw volledig in de bestaande montagehal worden geïntegreerd, flexibel naast de productie van vrachtwagens met verbrandingsmotor. Zo zijn we uitstekend gepositioneerd voor de productie van grotere aantallen. Ons productieteam is uitstekend voorbereid op de geleidelijke opstart in de komende maanden.”

Flexibele productie van de Mercedes-Benz eActros 600 in Wörth
De eActros 600 wordt op de bestaande assemblagelijn van de A-serieproductie in Wörth geproduceerd, parallel naast de vrachtwagens die een dieselaandrijving krijgen. In deze productiehal ontvangt hij ook alle elektrische componenten. Aan het einde van de band vindt de inbedrijfstelling van het totale systeem plaats. Dan is de vrachtwagen klaar om te rijden en doorloopt hij uiteindelijk het finishproces en de eindafname, net als alle andere vrachtwagens.

De eActros 600 is daarmee de eerste elektrische vrachtwagen uit Wörth waarvan de complete opbouw in een productiehal plaatsvindt. De ombouw van de montagebanden en de integratie van de eActros 600 in de lijnproductie zijn stapsgewijs gebeurd. De huidige elektrische vrachtwagenmodellen eActros 300/400 en eEconic verlaten voor de montage van de elektrische aandrijfcomponenten de productiehal om in het Future Truck Center in Wörth te worden geëlektrificeerd.

Ook de Daimler Truck-fabrieken in Mannheim, Kassel en Gaggenau spelen een belangrijke rol bij de productie van de eActros 600. Ze leveren de voor de batterij-elektrische aandrijving benodigde componenten zoals de e-as, transmissiecomponenten en de frontbox, die talrijke hoogspannings- en laagspanningscomponenten bundelt en in de voormalige inbouwruimte van de verbrandingsmotor zit.

Ongeveer 3.300 trainingen voor medewerkers op de locatie Wörth
Daimler Truck bevindt zich midden in de transformatie naar emissievrij transport. Deze kan alleen plaatsvinden met zeer goed opgeleide medewerkers. Daarom stelt het bedrijf alles in het werk om de knowhow binnen het concern verder uit te breiden: door medewerkers te kwalificeren en gericht nieuw talent aan te werven, bijvoorbeeld op het gebied van geëlektrificeerde aandrijflijnen. De productieprocessen voor voertuigen met alternatieve aandrijvingen stellen immers bijzondere eisen aan het personeel.

Het doel van het eigen opleidings- en bijscholingscentrum in Wörth is het personeel optimaal voor te bereiden op het werken aan de nieuwe voertuigen. Alleen al in 2023 werden op de vestiging in Wörth ongeveer 3.300 trainingen voor medewerkers georganiseerd over onder andere de nieuwe batterij technologieën. Het trainingscentrum in Wörth levert dus belangrijk werk in het kader van de transformatie, want de vaardigheden in de omgang met hoogspanningsvoertuigen en -componenten zijn een onmisbare voorwaarde voor de montage van elektrisch aangedreven vrachtwagens.

Op weg naar een CO2-neutrale fabriek
Daimler Truck zet zich in voor duurzaamheid bij de ontwikkeling van nieuwe voertuigen zoals de eActros 600, maar ook bij de productie van deze voertuigen. De Mercedes-Benz fabriek in Wörth werkt intensief aan een klimaatvriendelijke productie op de locatie: al sinds 2022 produceert de fabriek CO2-neutraal, onder meer door de aankoop van CO2-vrije stroom uit zonne-, wind- en waterkracht en door de aankoop van compensatiecertificaten. Naast de inkoop van groene stroom stimuleert de locatie ook de eigen opwekking van energie voor de productie, bijvoorbeeld door het gebruik van fotovoltaïsche installaties. In 2023 heeft Daimler Truck samen met EnBW en de stad Wörth am Rhein de joint venture ‘WärmeWerk Wörth’ opgericht, die de mogelijkheden van een klimaatneutrale energievoorziening van de fabriek in Wörth en de stad Wörth am Rhein door geothermie moet onderzoeken.

Over de Mercedes-Benz fabriek in Wörth
De grootste vrachtwagenmontagefabriek van Mercedes-Benz Trucks in Wörth am Rhein werd in 1963 opgericht. Sinds de start zijn hier ongeveer 4,4 miljoen vrachtwagens gebouwd. Tegenwoordig zijn dit de modelseries Actros, Arocs en Atego. Ook de Mercedes-Benz Special Trucks Econic, Unimog en Zetros worden in Wörth gebouwd. In 2021 is de serieproductie van de batterij-elektrisch aangedreven Mercedes-Benz eActros 300/400 voor het distributieverkeer gestart. In 2022 volgde de tweede elektrische serievrachtwagen Mercedes-Benz eEconic voor gemeentelijk gebruik. Met ongeveer 10.000 medewerkers is de Mercedes-Benz fabriek in Wörth de op één na grootste werkgever in Rijnland-Palts.

Over de eActros 600
De eActros 600 beleefde eind 2023 zijn wereldpremière. De hoge batterijcapaciteit van meer dan 600 kilowattuur[1] – vandaar de typeaanduiding 600 – en een nieuwe, bijzonder efficiënte elektrische aandrijfas die in eigen huis ontwikkeld is, maken een actieradius van van 500 kilometer[2] top één enkele acculading mogelijk. Deze actieradius wordt onder zeer realistische, praktijkgerelateerde omstandigheden met een GCW van 40 ton bereikt en kan afhankelijk van de rijstijl en het traject ook duidelijk worden overtroffen. De eActros 600 zal ruim 1.000 kilometer per dag kunnen afleggen. Tussentijds opladen tijdens de wettelijk voorgeschreven pauzes van de chauffeur – zelfs zonder megawattladen – maakt dit mogelijk, voor zover de oplaadmogelijkheden beschikbaar zijn. De eActros 600 zal naast CCS-laden met maximaal 400 kW later ook megawattladen (MCS) mogelijk maken.

Het elektrische vlaggenschip heeft zijn capaciteiten al meermaals onder reële omstandigheden bewezen: bij klanten en in het kader van de ‘eActros 600 European Testing Tour 2024’ , een volledig elektrische testrit van meer dan 15.000 kilometer door in totaal 22 landen met een GCW van 40 ton. In september van dit jaar werd de Mercedes-Benz eActros 600 door bedrijfswagenjournalisten uit 24 Europese landen verkozen tot ‘International Truck of the Year 2025’ – deze onderscheiding is de belangrijkste prijs in de branche.

[1] De eActros 600 beschikt over drie accupacks met elk 207 kWh. Deze bieden een geïnstalleerde totale capaciteit van 621 kWh. Nominale capaciteit van een nieuwe accu, gebaseerd op intern gedefinieerde randvoorwaarden. Deze kan variëren afhankelijk van de toepassing en de omgevingsomstandigheden.

[2] De actieradius is intern bepaald onder specifieke testomstandigheden, na preconditionering met een 4×2-trekker met een totaal treingewicht van 40 t bij een buitentemperatuur van 20 °C in het langeafstandsverkeer en kan afwijken van de volgens Verordening (EU) 2017/2400 bepaalde waarden.

Foto MMphoto


Foto MMphoto


Eurol Rallysport:
Mitchel van den Brink krijgt unieke kans in Dubai
Mitchel van den Brink komt volgende week in actie in de Dubai Baja. Het evenement is onderdeel van de World Cup series. De Harskamper komt in actie met een buggy van South Racing. Dat is het officiële fabrieksteam van Can-Am. Van den Brink mag drie dagen de krachten meten met de allerbeste rallyrijders ter wereld. ,,Het is een prachtige kans. Daar zijn we heel blij mee.’’
De 22-jarige Van den Brink kreeg, vooral op advies van de ervaren Nederlandse rallyrijder Erik van Loon, een uitnodiging van het Portugese team voor de wedstrijd in Dubai, die volgens het FIA-reglement wordt verreden. ,,Alle toprijders komen aan de start. In de T3 klasse rijden bijvoorbeeld ook Nasser Al Attiyah en Mattias Ekström. We kunnen in gelijkwaardig materiaal laten zien waar we staan ten opzichte van de absolute top.’’
Mitchel van den Brink en de 25-jarige navigator Bart van Heun uit Nijverdal danken de uitnodiging van het fabrieksteam vooral aan hun indrukwekkende optreden in de Morocco Desert Challenge. In april was het duo in een Can-Am duidelijk een maatje te groot voor de concurrentie. Het constante en sterke optreden bleef niet onopgemerkt. ,,Nadat we voor de tweede keer in Marokko hadden gewonnen, heeft vooral Erik van Loon ons onder de aandacht gebracht bij het team van South Racing. We zijn blij dat we deze kans krijgen.’’’

‘Ik hoop dat we ons visitekaartje kunnen afgeven’
De Can-Am heeft voor Van den Brink geen geheimen meer. ,,Ik ben ongeveer drie maanden per jaar bezig met de buggy. De duinen in Dubai spreken mij ook erg aan. Alle etappes in de Dubai Baja bestaan uit zand en duinen. Ik hoop dat we ons visitekaartje kunnen afgeven.’’
Het team van South Racing komt met zeven voertuigen aan de start. Het Portugese team heeft in het verleden meerdere talenten vanuit de buggy klasse zien doorstromen naar bijvoorbeeld de T1-categorie, de volwaardige rallyauto’s. ,,Het laatste grote voorbeeld is Seth Quintero. Via de Can-Am van South Racing rijdt hij nu voor Toyota Gazoo Racing in een Toyota Hilux. En mag hij het in de Dakar Rally opnemen tegen bijvoorbeeld Nasser Al-Attiyah.’’

Deze kans is een mooie uitdaging
Het optreden in de Can-Am staat voor Mitchel van den Brink los van zijn activiteiten met Eurol Rally Sport. ,,We blijven ons komend seizoen richten op de trucks. Deze kans is een mooie uitdaging en je weet nooit welke deuren het kan openen naar de toekomst toe. We willen ons heel graag laten zien in Dubai en daarna is het vizier weer volledig op de Dakar Rally gericht. Een topklassering in Saoedi-Arabië is ons eerste grote doel. Daarna zien we wel weer verder.’’

De Dubai Baja begint vandaag. ,,Drie intensieve dagen in de woestijn. Ik heb er heel veel zin in.’’


DAF Corporate Communications:
PACCAR Power Solutions: ondersteuning bij energietransitie
PACCAR Parts introduceert PACCAR Power Solutions. Deze nieuwe afdeling ondersteunt transporteurs bij de energietransitie met een volledig pakket op maat gemaakte producten en diensten. PACCAR Power Solutions is er zowel voor DAF-klanten als voor ondernemers die andere merken voeren.

DAF was in 2018 de eerste Europese truckfabrikant die een volledig elektrische truck op de markt bracht. Sinds 2021 biedt het via PACCAR Parts ook een complete lijn laadapparatuur aan. DAF levert inmiddels voor elke inzet een passende elektrische vrachtwagen. Het portfolio begint met de 12 ton XB Electric (actieradius tot 350 kilometer) en omvat daarnaast de XD Electric en XF Electric (actieradius tot 500 kilometer) voor nationaal transport en langeafstandstoepassingen.

Altijd energie beschikbaar
Voor een succesvolle transitie naar zero-emissie transport is méér nodig dan efficiënte, betrouwbare elektrische trucks en snelladers. De meest effectieve aanpak begint bij het doorgronden van de werkelijke, specifieke klantbehoeften. Daarom start PACCAR Parts bij elke klant met het in kaart brengen van zaken als de vlootgrootte, inzet, laadschema’s, piek-energiebehoefte en energietarieven. Zelfs een eventueel overschot aan zelfopgewekte elektriciteit en de netcapaciteit maken deel uit van het eerste onderzoek.

“Na deze analyse combineren we de ambities, behoeften en verwachtingen van onze klant met de nieuwste inzichten en technologieën,” zegt Michael van Rijen, Head of PACCAR Power Solutions bij PACCAR Parts Europe. “Onze oplossingen zijn duurzaam, op maat gemaakt, kostenefficiënt en bovendien toekomstbestendig.”

Aanbod: tot microgrid-oplossingen aan toe
Op verzoek kan PACCAR Power Solutions de aanbevelingen ook implementeren, zelfs als het advies een uitgebreid ‘microgrid’ omvat met zonnepanelen, een Battery Energy Storage System (BESS), geavanceerde Energy Management Systems (EMS) en snelladers. “We kunnen onze klanten eveneens helpen bij het automatisch verhandelen van zelf opgewekte zonne-energie of het verkopen daarvan aan anderen partijen tegen concurrerende tarieven,” legt Michael van Rijen uit. “Maar natuurlijk kunnen oplossingen ook uitsluitend bestaan uit bijvoorbeeld laadstations.”

Een solide business model
PACCAR Power Solutions helpt klanten de juiste beslissingen te nemen wanneer ze hun duurzaamheidsambities willen realiseren. Van Rijen: “Met ons uitgebreide aanbod, adviezen en hardware effenen PACCAR Power Solutions en DAF Trucks samen de weg voor een solide business model voor duurzaam wegtransport.”







PR Porsche:
Porsche 911 GT3 RS met Manthey Kit: maximale prestaties op het circuit
Weinig sportwagens brengen zoveel motorsport technologie op de weg als de huidige Porsche 911 GT3 RS. Met de nieuwe Manthey Kit tilt Porsche de prestaties van de high-performance circuitauto-met-een-kenteken naar een nog hoger niveau, dankzij verbeterde aerodynamica, een aangepaste ophanging en geoptimaliseerde remmen.

De nieuwe Manthey Kit verhoogt de neerwaartse druk aanzienlijk, wat hogere bochtsnelheden mogelijk maakt. De ophanging is speciaal aangepast voor gebruik op het circuit, terwijl de remmen zijn geoptimaliseerd om te voldoen aan de zwaarste belasting tijdens trackdays. De nieuwe Manthey Kit is ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen het Porsche Ontwikkelingscentrum in Weissach en de ingenieurs van Manthey in het Duitse Meuspath. Porsche Centra gaan wereldwijd de circuitgerichte componenten leveren.

Aerodynamica in optima forma
De grondige aerodynamische verbeteringen geven de Manthey Kit voor de Porsche 911 GT3 RS een uniek en herkenbaar uiterlijk. Koolstofvezel versterkt de fors vergrote spoilerlip met een nieuw vleugelprofiel. Samen met de verbeterde Gurney flaps in de wielkasten en twee kleine aerodynamische vleugeltjes aan weerszijden van de voorbumper verhoogt deze spoilerlip de neerwaartse druk op de vooras. Een 25% lichtere plaat van koolstofvezel vervangt de achterruit en bevat een geïntegreerde koolstofvezel ‘shark fin’, geïnspireerd op de World Sportscar Championship-winnende Porsche 963, wat de stabiliteit in bochten verbetert. Zes extra dakvinnen leiden warme lucht van de voorste radiator naar buiten en zorgen ervoor dat koelere lucht efficiënt de achterzijde bereikt, zelfs onder extreme rijomstandigheden.

Tonnair in neerwaartse druk
Het gesplitste koolstofvezel DRS-vleugelelement, samen met grotere en verbeterde zijkanten van de achtervleugel (de zogenaamde eindplaten), verhoogt de neerwaartse druk op de achteras. De aanzienlijk bredere achterdiffuser met langere vinnen van koolstofvezel verhoogt ook de neerwaartse druk zonder de luchtweerstand te vergroten. De koolstofvezel ‘Aerodiscs’ op de achterwielen verminderen de luchtweerstand en vullen de overige aerodynamische onderdelen perfect aan. Samen zorgen deze componenten voor een optimale luchtstroom en maximale efficiëntie. Bij 285 km/u genereert de 911 GT3 RS met Manthey Kit meer dan 1.000 kg neerwaartse druk, wat hogere snelheden in snelle en middellange bochten mogelijk maakt en de stabiliteit maximaliseert.

Semi-actieve schroefveren
De semi-actieve schroefveren zijn afgestemd op de hogere neerwaartse druk, met 30% stijvere veren aan de vooras en 15% stijvere veren aan de achteras. Vier wiel- en drie carrosseriesensoren zorgen – samen met een nieuw ontwikkelde regelunit – voor een volledig automatische demperafstemming die extreem snel en nog preciezer is dan tot nu toe. De nieuwe schokdempers hebben twee aparte kleppen: één voor het inveren (compressie) en één voor het uitveren. Deze werken onafhankelijk van elkaar voor meer precieze controle. Dat zorgt voor een nauwkeurige aanpassing aan veranderende rijomstandigheden en wegcondities, wat de stabiliteit op de track maximaliseert. De dempers passen zich aan op basis van de gekozen rijmodus (Normal, Sport of Track), met specifieke instellingen die bij elke modus horen. In Track-modus kan de basisafstelling ook met de hand worden aangepast aan de persoonlijke voorkeuren via de draaiknoppen op het stuur.

Speciale remmen voor trackdays
De remmen van de Manthey Kit zijn ontwikkeld voor de hoge eisen van circuitgebruik. Staalomvlochten remleidingen verbeteren het pedaalgevoel en zorgen voor een snellere respons. Voor auto’s met het Porsche Ceramic Composite Brake systeem (PCCB) zijn optionele race-remblokken beschikbaar, speciaal ontworpen voor intensieve trackdays. Deze blokken verminderen fading en verbeteren zowel de remrespons als de precisie. Ze blijven effectief onder uiteenlopende temperaturen en bieden uitstekende slijtvastheid voor zowel de blokken als de remschijven.

Uitgebreide accessoires voor een persoonlijke touch
Klanten die hun 911 GT3 RS een persoonlijk tintje willen geven, kunnen kiezen uit diverse sportieve accessoires. Verlichte instaplijsten van koolstofvezel met Manthey opschrift in rood en wit, LED-deurprojectoren met het Manthey logo in wit, en gekleurde decals op de koolstofvezel ‘Aerodiscs’ onderstrepen het unieke karakter van de Porsche. Daarnaast kan het Manthey logo in neodyme, wit of zwart op de portieren worden aangebracht. Voor circuitgebruik is er een sleepoog beschikbaar dat aan de voor- of achterzijde gemonteerd kan worden en verkrijgbaar is in rood, zwart of geel. Op de openbare weg moet het sleepoog worden verwijderd.

Aanzienlijk verbeterde prestaties op het circuit
“De Manthey Kit tilt de 911 GT3 RS naar een hoger niveau op het circuit, vooral in middellange bochten,” zegt Porsche Brand Ambassador Jörg Bergmeister. “De auto duikt, pitcht en helt aanzienlijk minder, waardoor hij veel stabieler aanvoelt en de grip beter behouden blijft onder alle rijomstandigheden.”

“Gedurende twee jaar hebben we samen met ingenieurs van Porsche gewerkt aan de nieuwe Manthey Kit voor de 911 GT3 RS en hebben we duizenden kilometers getest op Europese circuits en de Nürburgring Nordschleife,” vertelt Nicolas Raeder, Managing Director van Manthey Racing GmbH. “Onze data wijzen op een aanzienlijke verbetering van de rondetijden ten opzichte van de standaard 911 GT3 RS. Door het weer hebben we nog geen officiële tijd op de Nürburgring Nordschleife kunnen neerzetten, maar we plannen dit zo snel mogelijk in.”

De Manthey Kit voor de 911 GT3 RS is vanaf heden te bestellen. De kit is vanaf januari 2025 beschikbaar bij de Nederlandse Porsche Centra. De fabrieksgarantie van de 911 GT3 RS blijft volledig behouden.


PR Volkswagen:
Van XL1 naar Golf GTE: tien jaar vooruitstrevende plug-in hybride technologie
Tien jaar geleden zette Volkswagen de eerste grote stap in de ontwikkeling van plug-in hybride technologie met de introductie van de Volkswagen XL1. Dit baanbrekende model, in een beperkte oplage geproduceerd, was een rijdend innovatiecentrum en bovendien de zuinigste auto ter wereld. Tien jaar later loopt Volkswagen nog steeds voorop met plug-in hybride technologie. De ontwikkelingen hebben niet stilgestaan, wat onder andere in de Golf GTE tot uiting komt – een moderne en krachtige plug-in hybride die een uitzonderlijk groot rijbereik biedt.

Zuinigheidswonder
Al in 2002 toonde Volkswagen een zogeheten ‘1-Liter’ prototype; een auto die slechts 1 liter brandstof verbruikt op 100 kilometer door flinke gewichtsbesparing en hybridetechniek. In 2011 verscheen het derde en technologisch meest realistische prototype in de vorm van de XL1 concept. Drie jaar later is de productieversie klaar, en worden de eerste exemplaren geleverd. Elk detail van de Volkswagen XL1 was ontworpen met het oog op efficiëntie: van de lichtgewicht constructie met koolstofvezel en magnesium tot de ultra-aerodynamische vorm die met slechts 8 pk een snelheid van 100 km/u kon aanhouden. Deze vroege plug-in hybride combineert een elektromotor van 25 pk voor bijna 50 kilometer elektrisch rijbereik met een compacte 800 cc tweecilinder TDI-dieselmotor.

Blauwdruk voor de toekomst
De XL1 vormde hiermee het begin van een ambitieus traject voor Volkswagen, waarin de focus op hybride technologie en duurzaamheid alleen maar sterker werd. Niet lang daarna volgden de eerste Golf GTE en Passat GTE. Vandaag is het de nieuwste Golf GTE die laat zien hoe ver de plug-in hybride technologie van Volkswagen zich in een decennium heeft ontwikkeld. Met een systeemvermogen van maar liefst 200 kW (272 pk) en een elektrische actieradius van tot maximaal 131 kilometer* (WLTP), biedt de Golf GTE het beste van beide werelden: sportiviteit en efficiëntie.

Grensverleggend rijbereik
Volkswagens met plug-in hybride techniek, waaronder de Golf GTE, maar ook de nieuwe Tiguan en nieuwe Passat, zijn dankzij hun ruime elektrische actieradius voor dagelijks gebruik een uitstekend alternatief voor volledig elektrische modellen. Het gemiddelde woon-werkverkeer voor de Nederlander bedraagt slechts 22 kilometer, waardoor de modellen perfect aansluiten bij de behoeften van de moderne bestuurder. De nieuwe generatie plug-in hybrides van Volkswagen stellen je dankzij een totaal rijbereik van ruim 1.000 kilometer goed in staat om elke dag elektrisch te rijden, met de vrijheid om lange ritten te maken zonder range anxiety. Met stijlvolle elementen zoals IQ.Light matrix LED-koplampen en een sportief interieur met prachtige materialen, is de Golf GTE niet alleen een efficiënt, maar ook een stijlvol alternatief voor de Volkswagen-liefhebber.

Waar de XL1 ons inspireerde met zijn futuristische ontwerp en onmiskenbare focus op aerodynamica, omarmt de Golf GTE de moderne connectiviteit, het gebruiksgemak en het comfort dat tegenwoordig onmisbaar is. Met de Golf GTE en andere plug-in hybride modellen, inmiddels uitgerust met snellaadmogelijkheden (40 kW) en een krachtige en grote accu, maken we de stap naar elektrisch rijden gemakkelijker en kleiner dan ooit.


Candela Technology AB:
First Flying Electric Ferry in the U.S. is Coming to Lake Tahoe
With Lake Tahoe attracting over 15 million outdoor enthusiasts year-round, road congestion has become an ever-increasing problem. Travellers often find themselves stuck in long car lines, especially in winter, due to road closures caused by heavy snowfalls.

However, local company FlyTahoe and the tech company Candela are set to solve this by introducing a revolutionary zero-emission vessel that will make its U.S. debut: the world’s first flying electric ferry, the Candela P-12, which recently launched on Stockholm’s waterways. FlyTahoe will feature a 30-minute cross-lake service, cutting the travel time in half compared to the daily 20,000 car trips along the same route.

The P-12 is the world’s first electric hydrofoil ferry, hailed as a “game changer” for waterborne transport by combining long range with high speed and a revolution in energy efficiency. This 30-seat vessel, designed to accommodate both skis and bikes, uses hydrofoil technology—computer-guided underwater wings—to fly above the water’s surface at high speeds, unaffected by waves and winds.

The wings lift the hull above the water, significantly reducing drag and cutting energy consumption by a staggering 80% compared to conventional vessels. This is what allows the P-12 to be fully propelled by renewable electricity instead of fossil fuels, while providing a smooth ride above the waves even at high speeds.

Passengers prone to seasickness need not worry. The high-tech vessel’s computer Flight Controller uses sensors and software to balance the craft above the waves and amidst the winds, adjusting the foil’s angle of attack 100 times per second to provide a silent and smooth ride.

“It basically works like a jet fighter, which is constantly balanced using ailerons. The principle of the P-12 is the same, except our wings fly in water instead of air,” says Gustav Hasselskog, CEO and Founder of Swedish tech company Candela.

The P-12’s cruising speed of 25 knots (~30 mph) —the fastest for any electric vessel—is crucial for commuters looking to cut travel times. The FlyTahoe ferry will connect the northern and southern parts of the lake in under 30 minutes, while driving around the lake often takes over two hours in the winter. FlyTahoe will create a vital link to the 14 world-class ski resorts encircling the lake, making it an ideal option for tourists and locals alike.

“It’s ironic that while millions, myself included, drive around Lake Tahoe to admire its beauty, the road sediment we generate contributes to the largest threat to the lake’s famous cobalt blue clarity. Our service will provide a faster transport than cars or buses, while keeping Tahoe blue,” says Ryan Meinzer, Founder & CEO of FlyTahoe.

Since Lake Tahoe, the second deepest lake in the US, never freezes over, the ferry can operate year-round. This added mobility convenience will enhance business and improve the lives of both locals and tourists, providing a versatile zero-emission solution to reduce traffic during both summer and winter seasons.

A detailed analysis by the Tahoe Transportation District already recognized ferries as the best solution to reduce traffic congestion along Lake Tahoe’s north-south route, citing lower costs per user and faster travel times than cars and buses. However, that analysis, conducted before the advent of the P-12 technology, did not account for the electric ferry’s ability to reduce energy usage by 80% compared to traditional ferries—a factor that Meinzer says significantly bolsters the unit economics and overall business case.

“This fusion of flight and electric technologies not only unveils a powerful new business opportunity with nearly 10x operational efficiency but also offers an unmatched customer experience of comfort and safety. Plus, we’ll not just be moving people faster; we’ll be boosting socio-economic mobility by connecting the north and south of the lake,” Meinzer adds.

“We’re proud to partner with FlyTahoe to bring this revolutionary technology to the U.S. for the very first time. This will not only ensure more efficient commuting around Lake Tahoe and unlock business possibilities for waterfront communities, but it’s also a big step toward unlocking the potential of U.S. waterways for zero-emission transport,” says Gustav Hasselskog, of Candela.

About the P-12:
Start of Operation in Stockholm
The Candela P-12 is the world’s first electric hydrofoil ferry, with operations commencing on Stockholm’s waterways on October 29. Read the press release here.

Revolutionizing Lake Travel for Skiers and Cyclists
The Candela P-12 will accommodate 30 passengers with ample space for ski gear in the winter and bikes in the summer, offering ultimate flexibility for Tahoe’s outdoor adventurers. With Tahoe being a premier destination for biking trails in warmer months, the ferry is poised to become a year-round solution, easing road strain and reducing the environmental impact of car travel.

Supporting the Vision of “Keep Tahoe Blue”
FlyTahoe’s commitment to sustainability aligns with the “Keep Tahoe Blue” slogan, furthering efforts to protect the lake’s unique ecosystem.

Lake Tahoe’s iconic blue waters are not only a source of pride but also a driving force behind this new initiative. The Candela P-12’s C-POD electric propulsion system ensures zero emissions, preserving the pristine beauty of the lake for future generations. The direct-drive C-POD motors are the first maritime electric drivetrain that eliminates the risk of oil spills. Lacking the mechanical rattling of traditional transmissions, they ensure quiet operation both under and above the water, causing minimal stress to marine wildlife.

No Wakes, No Shoreline Damage
As the P-12 flies above the water, it doesn’t displace any water, leading to dramatically smaller wakes at high speeds. Wakes from conventional vessels can otherwise cause damage to docks, moored boats, smaller vessels such as paddleboards, and shorelines but this is no longer an issue with the P-12, as shown in this video. The lack of wake has led to the P-12 receiving a speed exemption in Stockholm, speeding up commutes and cutting travel times in half.

About FlyTahoe
Located in both San Francisco and Tahoe Vista, California, FlyTahoe is elevating sustainable mobility with America’s first electric flying ferry.

About Candela
Candela is a Swedish tech company with a mission to accelerate the shift to fossil fuel-free waterways. Its pioneering hydrofoiling technology drastically reduces energy consumption of vessels, enabling Candelas to achieve the elusive combination of long range and high speed on battery power.

Since launching its first leisure model, the Candela C-7, in 2019, Candela has manufactured over 100 vessels to clients around the world, leading electric boat sales in the U.S. In 2024, Candela introduced the world’s first electric hydrofoil ferry, the Candela P-12, which has been sold to customers in Saudi Arabia, New Zealand, Berlin, and now, the U.S.

Candela employs over 200 engineers and staff across offices in Stockholm, Sweden; San Francisco, U.S.; and Bangkok, Thailand. The current factory is located in Stockholm, with the U.S. factory underway.

Mercedes-Benz Limousine der Baureihe 124. Darstellung des aerodynamischen Verhaltens im Windkanal. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 84F157)
Mercedes-Benz Saloon of the 124 model series. Depiction of aerodynamic behaviour in the wind tunnel. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archive: 84F157)

Mercedes-Benz T-Modell der Baureihe 124. Genreaufnahme von rechts vorn. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 85F410)
Mercedes-Benz Estate (T-model) of the 124 model series. Genre shot from front right. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archive: 85F410)

Mercedes-Benz T-Modell der Baureihe 124. Genreaufnahme von links hinten. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 85F293)
Mercedes-Benz Estate (T-model) of the 124 model series. Genre shot from rear left. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archive: 85F293)

Mercedes-Benz Cabriolet der Baureihe 124. Fahraufnahme aus erhöhter Position. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: A92F727)
Mercedes-Benz 500 E of the 124 model series. Driving shot from elevated position. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archive: A92F727)

Mercedes-Benz Baureihe 124. Foto der Designentwicklung mit Modellen und Zeichnungen. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 84F168)
Mercedes-Benz 124 model series. Photo of the design development with models and drawings. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archive: 84F168)

Mercedes-Benz Baureihe 124. Foto der Designentwicklung an der Limousine in Originalgröße. Links am Fahrzeug der damalige Designchef Bruno Sacco. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 84F216)
Mercedes-Benz 124 model series. Photo of the design development on the saloon, original size. To the left of the vehicle, then head of design Bruno Sacco. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archive: 84F216)

Mercedes-Benz Baureihe 124. Exterieuraufnahme von links mit Limousine (Mitte), T-Modell (hinten) und Coupé (vorn). (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 87F143)
Mercedes-Benz 124 model series. Exterior shot from left with saloon (centre), estate (T-model) (behind) and coupé (in front). (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archive: 87F143)


Mercedes-Benz Media:
Classic modernity: Mercedes-Benz 124 model series turns 40

40 years ago, a success story begins at Mercedes-Benz which continues to this day: in November 1984, the brand unveils the saloons of the 124 model series. Just one month later, this completely redesigned generation of upper mid-size class vehicles hits the market. Customers and industry experts are captivated by its timelessly modern design and innovative engineering. From 1993 onwards, the 124 series was named E-Class for the first time. After 13 years of production and more than 2.2 million units, series production of the 124 model series ends in 1997. The saloons, estates (T-models), coupés and cabriolets quickly become highly sought-after modern classics. Rare versions attain the status of collector’s items years ago.

Today, every vehicle in the 124 model series is an invitation to philosophise. Is it a beloved witness to the vibrant 1980s and the dawn of the 1990s product offensive? Or is it a timeless classic remaining forever young? Without a doubt, this generation of upper mid-size class vehicles from Mercedes-Benz radiates a unique charm, reflected in the model series’ large fan base and its significant role in the classic car scene.

One great strength of the 124 model series is its timeless aesthetics and exceptional practicality in day-to-day use, making these vehicles a reliable gateway to the world of classic cars. Mercedes-Benz Classic continues to build on this success story, especially by ensuring the global supply of spare and wearing parts through Mercedes-Benz Classic Genuine Parts, as well as by supporting the fan community via company-recognised brand clubs.

Reliable spare parts supply from Mercedes-Benz Classic
From best-selling spare parts like the Mercedes star and individual components which are newly manufactured according to strict manufacturer’s specifications, all the way to mud wings which are still available from original production, Mercedes-Benz Classic Genuine Parts offer an unparalleled range of spare and wearing parts for the 124 model series. Currently, more than 5,800 spare parts are available for this generation of upper mid-size class vehicles – including more than 1,000 so-called exclusive parts used solely in this model series.

Fast, reliable worldwide spare parts delivery is one of the most important services provided by Mercedes-Benz Heritage GmbH for owners of classic Mercedes-Benz vehicles. Classic Genuine Parts are currently available for 57 of the brand’s historical model series. Parts which are no longer available are continuously being identified and reproduced. One focus is on safety-critical and driving-related components. These currently include a rev counter and a transverse control arm for the 124 model series. Most parts can be shipped to customers within 24 hours via the worldwide network of sales partners. This high-quality service aims to ensure that classics with the star remain operational in their authentic condition in the long term as a result of genuine parts – which is also critical for value retention.

Sharing a passion for the 124 model series
The company-recognised Mercedes-Benz brand clubs form a unique international community. Members share a mutual enthusiasm for the brand, specific eras, classes or individual model series. These brand clubs, with their extensive knowledge, also support new enthusiasts interested in owning a Mercedes-Benz classic. This invaluable commitment to the brand is supported by the Mercedes-Benz Classic Club Management, the central organisation which oversees nearly 80 clubs with over 120,000 members worldwide.

One premiere address for owners and fans of the 124 model series is the W 124 Club Deutschland e.V., which hosts numerous events ranging from drives and annual meet-ups to technical workshops. The club celebrated the 40th birthday of the model series at the Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. The technical resources which the club makes available to members, covering all the versions of the modern classic car, are of particular importance.

A versatile classic
The 124 model series impresses with its variety, not only in terms of the body versions, but also with a diverse array of models. Engine options range from four-cylinder entry-level versions such as the Mercedes-Benz 200 and 200 D all the way to high-performance saloons powered by V8 engines. The iconic 500 E, unveiled at the Paris Autosalon as a top model in 1990, features an eight-cylinder engine producing 240 kW (326 hp); the driving performance transforms the saloon into a powerful sports car.

The E 60 AMG follows in 1993. This is one of the first AMG vehicles which Mercedes-Benz integrates in its official product portfolio. This is the year that the brand lays significant groundwork for the future. For instance, the vaehicles of the upper mid-size class are renamed “E-Class”. To this day, the name is synonymous with the brand’s business vehicles of the upper mid-size and executive classes.

40 years ago, the 124 model series sets technical benchmarks in its segment with distinguishing features such as high-strength sheet steel panels and weight-reducing materials. Exceptional passive safety is demonstrated by challenging offset crashes. The optimised aerodynamics lead to top scores for Mercedes-Benz passenger cars. The groundbreaking systems which premiere in the 124 model series include the panorama windscreen wiper, with what is then the world’s largest wiping field, and the first generation of the 4MATIC four-wheel drive system.


Geotab:
Bijna één consument op de twee kiest voor levering door elektronische voertuigen… tenzij dat meer zou kosten
Als de Nederlandse consument kon kiezen, zou bijna de helft zijn online bestelde producten of maaltijden laten leveren door een chauffeur met een elektrisch voertuig – als dat geen impact heeft op de levertijd of de prijs tenminste. Dat blijkt uit onderzoek door telematicaspecialist Geotab, waarin ook werd nagegaan wat we zoal appreciëren aan elektrische voertuigen. Een betere luchtkwaliteit kwam daarbij als topantwoord uit de bus.

Wat als je bij het bestellen van een nieuwe stofzuiger of je favoriete pizza kon kiezen over het vervoersmiddel waarmee dat werd geleverd, vroeg men zich bij Geotab af. Zou de consument dan kiezen voor een elektrisch voertuig (EV) of niet? De vraag werd voorgelegd aan duizend landgenoten en daaruit bleek dat bijna één op twee resoluut ja antwoordde op deze vraag (46,8% om precies te zijn). Hoger opgeleiden of personen onder de 35 jaar zijn zelfs nog meer geneigd om hiervoor te kiezen (respectievelijk 60,1 en 52,2 procent). Onder alle respondenten zou 17,9 procent niet kiezen voor een elektrisch voertuig en 35,3 procent heeft geen voorkeur.

Hogere kostprijs bekoelt enthousiasme
Gevraagd of men nog altijd voor levering door een EV zou kiezen als daardoor de wachttijd zou verhogen, is er al wat minder animo voor deze mogelijkheid. Voor circa een derde van de respondenten (30,1%) hoeft het dan niet meer, al blijft 41,7 procent nog altijd voorstander. Bij de hooggeschoolden is dat zelfs nog de helft (50,2%).

Maar mocht deze levermethode ervoor zorgen dat de prijs omhooggaat, dan bekoelt de liefde voor de EV wel spectaculair. In dat geval zeggen bijna twee op de drie respondenten (62,3%) resoluut nee, terwijl amper één op de zes blijft vasthouden aan zijn keuze voor een EV (15,7%). Bij jongeren hebben de financiële consequenties minder impact, maar ook daar blijft maar 21,9 procent nog voor dit transportmiddel kiezen.

Waardering voor EV’s
De deelnemers aan dit onderzoek werd ook gevraagd wat volgens hen de grootste voordelen zijn van elektrische voertuigen. Ruim een derde van de respondenten (34,7%) vindt in de eerste plaats dat EV’s voor een betere luchtkwaliteit zorgen en 30,7 procent benoemt vooral de term ‘CO2-vriendelijk’. Zowat één op de zeven Nederlanders (14,4%) waardeert het meest dat EV’s minder geluidsoverlast veroorzaken dan wagens die op fossiele brandstoffen rijden, waarmee deze eigenschap op de derde plaats eindigt.

Nog een conclusie van het onderzoek: de Nederlandse bevolking vindt dat de overheid het gebruik van EV’s bij bedrijven nog meer moet stimuleren. Ruim twee op de vijf respondenten (41,3%) vindt dat belangrijk en volgens nog eens 20,2 procent moet de regering daar zelfs een topprioriteit van maken, een percentage dat bij hooggeschoolden oploopt tot 27 procent.

Volvo FH 5th gen
Volvo FH 5th gen
Volvo FH 5th gen
Verzameld Werk:
M&S Transport vergroot aandeel Volvo-trucks in de vloot met nieuwe FH’s
M&S Transport uit Honselersdijk breidt het aantal Volvo-trucks in zijn wagenpark uit. Het transportbedrijf heeft twee Volvo FH 460 4×2-trekkers en drie Volvo FH 460 6×2-bakwagens in gebruik genomen voor het transport van bloemen en planten. Het gunstige verbruik en de voorkeur van chauffeurs zijn belangrijke redenen om te kiezen voor Volvo-trucks. De nieuwe voertuigen zijn geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center Maasdijk.

De laatste jaren is het aandeel Volvo-trucks in het wagenpark van M&S Transport steeds groter geworden. Dit jaar heeft het transportbedrijf een aantal trucks vervangen door vijf nieuwe Volvo-trucks: twee Volvo FH 460 4×2-trekkers en drie Volvo FH 460 6×2-bakwagens met Heiwo-opbouw. “Met deze trucks rijden we bloemen en planten voor Duyvenvoorde Flowers & Plants”, zegt Kees Haasnoot, directeur van M&S Transport. “Tachtig procent van de transporten gaat naar Engeland en de overige twintig procent naar Frankrijk.”

Brandstof besparen met zuinige motor
Het zuinige verbruik is voor M&S Transport een van de redenen om te kiezen voor Volvo-trucks. De nieuwe Volvo FH’s zijn voorzien van de zuinige Turbo Compound-motor. “We hadden al een paar Volvo-trucks met deze zuinige motor en dat scheelt echt enorm in het verbruik”, zegt Haasnoot. “Gemiddeld zitten we met deze trucks op een verbruik van op 1 op 4,3. Dat is een stuk lager dan de combi’s die we hebben vervangen, waarmee we een verbruik van 1 op 2,9 hadden.”

Comfort voor de chauffeur
Twaalf van de vijftien trucks in het wagenpark van M&S Transport zijn nu Volvo-trucks. “De trucks bevallen ons heel goed”, zegt Haasnoot. “Naast het zuinige verbruik, zijn ook chauffeurs zeer tevreden over deze trucks. We investeren ook graag in comfort voor hen want medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal. De nieuwe Volvo FH’s hebben een ruime Globetrotter XL-cabine, zijn rondom luchtgeveerd en dankzij de standairco I-ParkCool is de temperatuur in de cabine altijd aangenaam, ook als chauffeurs erin overnachten en het buiten bloedheet is.”

Welkom in Londen
M&S Transport komt ook dagelijks in Londen. Om daar te mogen rijden, moeten de trucks voldoen aan de Direct Vision Standard. “Bij Volvo-trucks is slechts een kleine aanpassing nodig om ze te laten voldoen aan de DVS-eisen. Zo zit er op deze trucks een zoemer die de chauffeur waarschuwt als er mensen naast de truck staan. Die zoemer is ook buiten de truck hoorbaar zodat ook mensen naast de truck worden gewaarschuwd.”

Vernieuwing van het wagenpark
Met de aanschaf van in totaal zes nieuwe Volvo FH-bakwagens en twee Volvo FH-trekkers heeft M&S Transport de afgelopen twee jaar een groot deel van zijn wagenpark vernieuwd. “We rijden al 23 jaar met Volvo-trucks en het feit dat we met steeds meer Volvo-trucks rijden, geeft aan dat we ook tevreden zijn over de service van de dealer. Bij Volvo Group Truck Center weten ze inmiddels precies wat wij nodig hebben. Persoonlijk vind ik de service die je krijgt bij een dealer het allerbelangrijkste. Als er wat is, moet je direct en ook echt geholpen worden. Die service is bij Volvo Group Truck Center dik in orde.”

copyright Buggyra ZM Racing

copyright Buggyra ZM Racing

copyright Buggyra ZM Racing


Buggyra ZM Racing:
How experienced co-driver Sébastien Delaunay helps young female racer Aliyyah Koloc become an accomplished rally raid driver
Sébastien Delaunay is a professional rally co-driver and has been working with 20-year-old racer Aliyyah Koloc for two years now. Together they have been racing in the Middle East Rally Raid Championship, the FIA World Rally Raid Championship as well as the mythical Dakar. With the 2025 Dakar only about a month away, we spoke to Sébastien about his role as a co-driver and how he has been helping Aliyyah to keep improving in rally raids.

Sébastien Delauney has been a professional co-driver in rally raids for over two decades and has been a fan of rallies since an early age. “When I was a child, a rally passed not far from my home and I loved going to see it. I also really liked watching the Dakar on TV. It has always made me dream,” he says. Though he didn’t practice any motorsport when he was young, the sport stayed in the back of his mind. And when he started to make a living, he chose rallying as his career. “Unfortunately, I was a very bad driver,” Sebastien remembers. “At one point, I destroyed three cars in one weekend. That’s when I told myself I’d better do something else.” As coincidence would have it, the person he sold his rally cars to was looking for a co-driver, and so it began.

Difficult beginnings
The first time, the experienced Frenchman navigated Buggyra Racing driver Aliyyah Koloc was in 2022 at the Baja Jordan. Aliyyah remembers: “I instantly had a good connection with Sébastien, both on a personal and professional level. He gives clear instructions but only tells me what I need to know. Nevertheless, it took me some time getting used to having somebody telling me what to do in the car.”

Being navigated by somebody when you are going at full speed in unknown terrain can be daunting, particularly for a young driver like Aliyyah. Sébastien explains: “In the beginning, it was a little bit difficult for Aliyyah as she tends to be in her own world and she had to learn to work as a team in the car. That was the hardest thing for her, as otherwise, as a driver, she has real natural talent.”

Teamwork counts more than experience
Rally raids are always a bit of an unknown territory. Unlike conventional rallies, they use offroad terrain like the desert, dunes, and rocks, and there is no testing beforehand. “You get the roadbook just before you start your day. We discover the terrain as we go. There are indications in the roadbook and we follow certain tracks. Yet sometimes we will be forced to go around obstacles and to agree on the best route,” Sebastien explains his way to navigating.

In most areas in life, experience makes for an important advantage. Rally raids are no exception, though when you ask Sébastien if it is easier to be the co-driver of an experienced or young driver, his answer is a little surprising. “An experienced driver can more easily explain to the co-driver what is required and he will also be able to help solve problems to which the co-pilot has not found a solution. However, what is much more important than experience is teamwork and working well together, particularly in tricky situations. It is impossible to go fast if there isn’t a good understanding between the driver and the navigator,” says the 43-year-old Frenchman.

Fast learner
With over two decades of experience as a co-driver in rally raids, Sébastien has worked with many drivers, both male and female, experienced and not so much. So, he is in a good position to judge the development Aliyyah has gone through in only two years of doing rally raids. “Apart from getting used to relying on somebody else in the car, Aliyyah has improved her driving skills a lot. In the beginning, she was a little uneasy about driving on rocks, but that has gone completely. She also has a much better control of the car and knows how to take a calculated risk.”

2025 Dakar
The duo has already done this year’s Dakar together. It was only the second event that the two drove together and the first Dakar for Aliyyah in the Ultimate class, the highest class of rally raids. They finished an impressive 25th overall out of only 55 that reached the finish line, while leaving some big names behind them.

For the 2025 Dakar which starts in early January, Sébastien will once again be Aliyyah’s navigator. “I know Saudi Arabia well which gives us an advantage, but you can’t really prepare. It’s the experience that counts here,” Sébastien concludes.


Collega Frank Klijn: “Dikke bak om jouw vakantie in te luiden!” Helaas is de truck weer door gegaan naar het volgende adres waar de transporteur heen moest.


Tarik Speelman: “Gisteren spotte ik een raar busje waarvan ik toch wel graag wilde weten wat daar de functie voor was… blijkt dat Hogeschool Windesheim het busje inzet voor wetenschappelijk onderzoek!

https://www.windesheim.nl/onderzoekspublicaties/experiencing-mirror-therapy-in-a-virtual-reality-environment


PR Porsche:
Hightech vakmanschap: zó komen de gelimiteerde uitvoeringen van de Porsche 911 tot stand
De Turbo 50 Years, Dakar en S/T zijn actuele gelimiteerde edities van de Porsche 911. Deze exclusieve uitvoeringen van de iconische sportwagen combineren een verfijnd design, specifieke aandrijf- en chassiscomponenten en unieke uitrustingsdetails voor een bijzondere rijervaring. Voor de productie van deze gelimiteerde modellen in Zuffenhausen gelden speciale processen en stappen. Hierbij worden precisie, exclusiviteit en de kunst van personalisatie naadloos samengebracht.

Naast de hoog geautomatiseerde carrosserieafdeling en reguliere assemblagelijn kent de fabriek in Zuffenhausen drie specifieke Manufaktur fasen: de Exclusive Manufaktur, de Sonderwunsch-afdeling en de Carbon Fibre Manufaktur. Een ander kenmerk is de zadelmakerij, waar medewerkers – veelal autodidact – interieuronderdelen bekleden met leder, Race-Tex en stof. Gelimiteerde uitvoeringen met tweekleurige lak, zoals de Porsche 911 Dakar, worden met de hand geschilderd. Bijzonder is dat alle 911 modellen, van de Carrera tot de limited editions en de racewagens voor de Porsche Carrera Cups, op dezelfde productielijn worden gebouwd.

“Exclusieve 911 modellen zoals de S/T en Dakar zijn hoogtepunten binnen de varianten van onze sportwagen. Ze zetten enerzijds de Manufaktur traditie voort, anderzijds vervullen ze de dromen van onze klanten,” aldus Albrecht Reimold, lid van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor Productie en Logistiek. Jens Brücker, Vice President van de fabriek in Zuffenhausen, vult aan: “Bij de productie van de Porsche 911 komen geavanceerde technieken en traditioneel vakmanschap samen. De gelimiteerde modellen laten zien wat wij verstaan onder uitzonderlijk vakwerk.”

Bij de productie van gelimiteerde 911 modellen speelt handwerk een cruciale rol. Bij Exclusive Manufaktur worden interieurs verfijnd met bijzondere lederen en stoffen bekledingen, en worden exterieurdetails zoals sierlijsten en decoratieve elementen aangebracht. De Sonderwunsch Manufaktur gaat nog verder en realiseert zelfs volledig unieke ontwerpen, geheel volgens de wensen van de klant.

One-of-a-kind Porsche via Sonderwunsch Manufaktur
Wie zijn of haar gelimiteerde 911 nóg unieker wil maken, kan terecht bij Sonderwunsch Manufaktur. Hier worden individuele ontwerpen en unieke items gerealiseerd. Er zijn ook veel opties op het gebied van kleuren en materialen in wat Factory Commissioning wordt genoemd. De nadruk ligt echter nog meer op de constructie van unieke auto’s. Met het Sonderwunsch programma zijn de mogelijkheden bijna eindeloos, zolang ze maar voldoen aan de kwaliteitsnormen van Porsche en alle wettelijke eisen. Een voorbeeld is een speciale 911 Dakar voor een Italiaanse klant, met een driekleurige afwerking in Signal geel, Gentiaanblauw metallic en Lampedusa blauw. Deze kleurcombinatie, geïnspireerd door de Parijs-Dakar Rally, werd volledig met de hand aangebracht. Tijdens de voorbereidingen voor het lakproces heeft de eigenaar zelf de tape mogen aanbrengen.

Tweekleurige lak
Het lakwerk van de 911 Dakar met het Rallye Design Package onderscheidt zich door een uniek tweekleurig proces. De carrosserie wordt eerst voorzien van een witte grondverf, waarna medewerkers handmatig de blauwe contrastlak in Gentiaanblauw metallic aanbrengen. Dit verfproces, inclusief het schuren en maskeren van de grondverf, neemt ongeveer zeven en een half uur in beslag. Voor deze handmatige handelingen werden speciale werkgebieden gecreëerd, zoals een multi-line voor verfapplicatie.

De uiteindelijke afwerking vindt plaats bij Exclusive Manufaktur. Hier brengen medewerkers de decoratieve folies voor de rode en gouden scheidingsstrepen met uiterste precisie handmatig aan.

Dromen zijn gemaakt van koolstofvezel
Voor lichte, puristische modellen zoals de 911 S/T of GT-modellen biedt de Carbon Fibre Manufaktur een extra productiestap. Hier worden bijna alle koolstofvezelonderdelen, zoals deuren, motorkappen en vleugels, handmatig gemonteerd. De geverfde carrosserie in het wit wordt eerst op speciale montagerijtuigen geplaatst. Vervolgens worden de koolstofvezelonderdelen stuk voor stuk met de hand vastgeklemd en in speciale schroefframes gepositioneerd. Tijdens het assemblageproces worden alle onderdelen nauwkeurig afgesteld om perfecte pasvormen en spelingen te garanderen. Deze stappen onderstrepen de hoge mate van precisie en vakmanschap in het productieproces. Zodra de assemblage van de buitenste delen compleet is, keert de carrosserie terug naar de reguliere assemblagelijn.

Zadelmakerij van hoog niveau
In tegenstelling tot andere fabrikanten heeft Porsche een eigen zadelmakerij in de fabriek in Zuffenhausen. Hier worden interieuronderdelen van leder, Race-Tex en stof met precisie gesneden, genaaid en bevestigd. Het snijden gebeurt met een automatische waterstraalsnijder, waarna de naaiafdeling alles tot een geheel brengt. Om de hoge kwaliteitsnormen te kunnen garanderen, is Porsche een van de weinige fabrikanten die interieurontwerpers een eigen opleiding geeft.

Mitarbeitende beim Day of Caring 2024
Mitarbeitende beim Day of Caring 2024

Mitarbeitende schleift Bank ab
Mitarbeitende schleift Bank ab

Vorständin Susanne Mayhead streicht
Vorständin Susanne Mayhead streicht


Mercedes-Benz Media:
Day of Caring 2024: Viele helfende Hände für den Stadtteilbauernhof Bad Cannstatt
Im Rahmen des „Day of Caring“ engagierten sich am 15. November 2024 rund 50 Mitarbeitende der Mercedes-Benz Mobility AG auf dem Stadtteilbauernhof Bad Cannstatt. Gemeinsam packten sie beim Abschleifen und Streichen des Zirkus-Bauwagens und Mobiliar mit an und haben den Pferdestall geweißelt. Zudem begradigten sie eine Freifläche für einen neuen Parkplatz, schotterten diese, bauten ein altes Gewächshaus ab und pflanzten Bäume.

Der Stadtteilbauernhof ist eine offene, pädagogisch betreute Einrichtung für Kinder und Jugendliche mit und ohne Behinderung. Gemeinsam mit der Diakonie Stetten ist die Stuttgarter Jugendhausgesellschaft (stjg) Träger des Statteilbauernhofs Bad Cannstatt und damit eine von 41 offenen Kinder- und Jugendeinrichtungen, die im Raum Stuttgart unter der Trägerschaft der stjg stehen.

Bereits seit vielen Jahren engagieren sich Mitarbeitende der Mercedes-Benz Mobility AG im Rahmen einer gesellschaftsübergreifenden Teambuilding-Maßnahme beim “Day of Caring” für gemeinnützige Projekte im Großraum Stuttgart. Im letzten Jahr haben die Mitarbeitenden für Kinder und Jugendliche beispielsweise eine ungenutzte Fläche der Stuttgarter Stadtmitte am Österreichischen Platz unter der Paulinenbrücke in eine bunte Oase für Sport, Spiel und Spaß verwandelt.

Die Mercedes-Benz Mobility ist sich ihrer sozialen Verantwortung bewusst und fördert gesellschaftliches Engagement global und lokal. Durch Kulturinitiativen, Spenden an gemeinnützige Organisationen und Freiwilligenaktionen wie dem “Day of Caring” realisiert das Unternehmen gemeinschaftlich den Gedanken eines nachhaltigen Unternehmens. Die wichtigste Stütze dabei sind die Mitarbeitenden, mit den wir gemeinsam unsere Vision zum Leben erwecken.


Case IH:
New Case IH Farmlift 626: greater capabilities in a compact handler package
Case IH is strengthening its Farmlift telescopic loader range by launching a new particularly compact Farmlift 626 that offers increases in manoeuvrability, accessibility and capability compared to its predecessor.

These include higher lift height for greater productivity, a reduced turning radius to make yard work easier, and a lower overall height for better access to low doorways and buildings. This means the Farmlift 626 suits a wide range of applications across livestock businesses and many other enterprises.

Power and performance
The Farmlift 626 is powered by a 74hp (54.6kW) four-cylinder engine driving through a single-range 30km/hr hydrostatic transmission. A mechanical electro-proportional hydraulic system is powered by a gear pump providing 80 l/min of oil flow at 210 bar pressure. Maximum lift capacity is 2,600kg, while the new model offers 0.22m more maximum lift height than its predecessor, at 5.9m. Headstock rotation on the Farmlift 626 is 155°, for faster unloading.

Dimensions that help meet challenging circumstances
At just over 4m, the new machine is shorter than its predecessor, yet its 2.525m wheelbase is slightly longer, a combination which helps ensure good stability when handling heavy loads or working at speed. With a reduced outside turn radius of 3.25m, the Farmlift 626 is easier to manoeuvre where yard and building space are restricted. Access to buildings, doorways and gateways is also enhanced by a lower overall height of 1.93m and a 1.89m overall width. Despite the narrow breadth of the Farmlift 626, its 960mm-wide cab is broader than the one on the model it replaces, providing greater operator comfort.

A range of new options
For the first time on a Case IH compact telehandler, the specification can include TMR homologation. If road registration is required, this simplifies the process, and with TMR approval the Farmlift 626 can be factory-fitted with a trailer hitch and hydraulic or pneumatic trailer braking. The optional telematics provides instant identification of location, plus automated monitoring and recording of operating and performance data. Via the Case IH FieldOps™ app, data from the Farmlift 626 and all connected machines in a fleet can be monitored via any online smart device or PC. Further options include carbon filters for the cab ventilation system to protect operator health in particularly dusty conditions.

Volvo FH Aero
Volvo FH Aero
Volvo FH Aero
Verzameld Werk:
Volvo Trucks debuteert met FH Aero in wagenpark Rijser Transport
Rijser Transport uit Purmerend heeft twee Volvo FH Aero 460 4×2-trekkers in gebruik genomen. Met dit zuinigste truckmodel dat Volvo Trucks ooit heeft ontwikkeld voor het langeafstandstransport zet Rijser Transport in op brandstof besparen. Om extra inzicht te krijgen in het verbruik en de uitstoot, maakt Rijser Transport ook gebruik van Volvo Connect: het digitale klantenportal van Volvo Trucks. Verder woog ook de klik met Volvo Trucks-dealer LVS Trucks zwaar mee in de keuze.

“We werken voor opdrachtgevers wiens producten de hele wereld overgaan”, vertelt Ron Rijser, eigenaar van Rijser Transport. “We vervoeren onder meer verpakkingen, kantoormeubilair, draaideuren en cosmetica. Als partner voor onze klanten zorgen wij ervoor dat een product van de producent bij de afnemer terechtkomt. Daarvoor werken we samen met een uitgebreid netwerk van logistiek partners en zetten we eigen trucks en trailers in.”

Eerste Volvo Trucks in de vloot
Transport in Nederland, België en een deel van Duitsland en Frankrijk doet Rijser Transport met acht eigen trucks en twintig opleggers. Onlangs heeft Ron Rijser de sleutels gekregen van twee Volvo FH Aero 460 4×2-trekkers. Het zijn de eerste Volvo-trucks in de vloot van Rijser Transport. “Wij zijn heel trouw aan onze klanten, voor sommige opdrachtgevers rijden we al meer dan veertig jaar. Die loyaliteit is er ook richting onze leveranciers, maar soms komt er een moment om toch eens verder te kijken. Via een wederzijdse relatie kwam ik in contact met LVS Trucks en zijn we met elkaar in gesprek gegaan. Voordat we het überhaupt over trucks hebben gehad, hebben we eerst uitgebreid gesproken over wie wij zijn en afgetast of wij bij elkaar passen. Ik ben een mensen-mens en vind de persoonlijke factor enorm belangrijk. Als je een truck koopt, ga je een samenwerking aan voor meerdere jaren. Als het gevoel goed is, komt de rest vanzelf. Bij LVS was de klik er.”

Extra inzicht met Volvo Connect
Met de keuze voor de zuinige Volvo FH Aero gaat Rijser Transport met een nieuwe generatie trucks de toekomst in. Dat past in de ambitie om extra te focussen op het verbruik en de uitstoot. Daarom maakt Rijser Transport ook gebruik van Volvo Connect: het digitale klantenportal van Volvo Trucks. Daarmee kunnen gebruikers 24/7 het wagenpark en de prestaties volgen. Rijser: “Opdrachtgevers willen steeds meer inzicht in de CO2-uitstoot en andere zaken. Zo vermelden wij inmiddels op elke factuur ook de CO2-uitstoot van het betreffende transport. Met Volvo Connect krijgen we allerlei gegevens die we daarbij kunnen gebruiken of om een andere reden waardevol zijn. We hebben gekozen voor verschillende modules. De module Fuel & Environment geeft onder andere inzicht in het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Met Positioning kan de planning precies zien waar een combinatie zich bevindt en kunnen we opdrachtgevers exact informeren over het tijdstip van aankomst. Driver Times in combinatie met Company Card Hosting maakt het mogelijk onze tachograaf- en chauffeurspasgegevens op afstand én automatisch te downloaden en geeft waardevolle inzichten om ons te blijven verbeteren.”

Vertrekken in een warme cabine
De Volvo FH Aero-trekkers zijn voorzien van alle comfort voor de chauffeur. Zo hebben zij de beschikking over de My Truck App. Met de My Truck App kunnen ze met een smartphone of tablet onder meer op afstand de verlichting controleren en de temperatuur instellen. Zo is de cabine alvast opgewarmd voordat ze vertrekken.

Over Rijser Transport
Ron Rijser is de derde generatie in het familiebedrijf dat in 1926 werd opgericht door opa Cor. Zijn zoon Siem Rijser trad later in zijn voetsporen. Ron Rijser kwam in 1982 in de zaak en nam in 1998 het stokje over van zijn vader Siem.


Martijn Manrho: “Daar gaat onze brievenbus.


Kleyn collega Arne Teeuwen: “Ferrari als Daily


PostNL:
Drukste dag ooit: PostNL verwerkt meer dan 2,8 miljoen pakketten
Black Friday is pas morgen, maar PostNL heeft nu al de drukste dag ooit gezien. Afgelopen maandag verwerkte PostNL maar liefst meer dan 2,8 miljoen pakketten, een recordaantal. Ook voor de rest van de week wordt in de hele sector een ongekend hoge piekdrukte verwacht.

De hele branche – van webwinkels tot bezorgers – werkt momenteel op volle kracht om alle bestellingen bij iedereen thuis te bezorgen. De drukte wordt door middel van goede samenwerking in de hele sector goed opgevangen.

Consumenten kiezen steeds slimmer
Inmiddels hebben 2,5 miljoen Nederlanders hun bezorgvoorkeuren ingesteld via de PostNL-app. De toename in het aanpassen van deze bezorgvoorkeuren speelt een belangrijke rol in het soepel laten verlopen van deze drukte. Het afleveren in pakketautomaten groeit explosief: met een stijging van 150% vergeleken met vorig jaar kiezen steeds meer mensen voor deze efficiënte en flexibele oplossing. Deze trends stellen consumenten in staat het pakket te ontvangen op de tijd en plaats van hun voorkeur.

Trots
Stephan van den Eijnden, Managing Director Commerce bij PostNL, over de feestdagenperiode: “Ik ben ontzettend trots op onze collega’s. Het is fantastisch om te zien hoe zij en de hele branche hard werken om deze drukte in goede banen te leiden. Ook consumenten dragen hun steentje bij door duidelijk in de PostNL-app aan te geven waar en wanneer wij het pakket het best kunnen bezorgen. De inzet van iedereen – medewerkers, webwinkels en consumenten, bewijst dat we dit aantal pakketten samen aankunnen. We blijven ons samen met de branche inspannen om ook de komende dagen soepel te laten verlopen.”

© Daan Arens

© Daan Arens


VPRO:
Van paradijs naar maanlandschap: de prijs van onze elektrische auto
Nergens is de keerzijde van de energietransitie zo zichtbaar als op Nieuw-Caledonië. De Franse eilandengroep heeft grote nikkelvoorraden, die essentieel zijn voor elektrische auto’s. Frankrijk wil het strategische gebied daarom behouden, met grote gevolgen voor zowel de biodiversiteit als voor de oorspronkelijke bewoners, de Kanak. Bram Vermeulen onderzoekt voor VPRO Frontlinie deze spanningen.

Terwijl Europa streeft naar een groene revolutie, veroorzaakt de nikkelindustrie op Nieuw-Caledonië grootschalige milieuvervuiling en bedreigt het de unieke biodiversiteit van het eiland. De gevolgen van de mijnbouw zijn overal zichtbaar: afgegraven bergtoppen, verwoeste mangroves. Wat ooit een tropisch paradijs was, verandert langzaam in een kaal maanlandschap.

Voor de Kanak, de oorspronkelijke bewoners van Nieuw-Caledonië, zijn de gevolgen nog schrijnender. Hun afhankelijkheid van de visserij wordt bedreigd door giftige ‘zones du mort’ in de mangroves, veroorzaakt door afval van de mijnen en raffinaderijen. Ironisch genoeg worden de nikkelfabrieken aangedreven door steenkool en zijn ze grotendeels in handen van buitenlandse bedrijven, waaronder Franse partijen. Bewoners ervaren een dagelijkse strijd: ‘Dit is ons thuis, maar we worden behandeld als tweederangsburgers,’ zegt een inwoner. ‘Wij blijven met lege handen achter.’

De geopolitieke spanningen op het eiland lopen intussen hoog op. Frankrijk, dat zijn nikkelvoorraden en overzeese gebieden niet wil afstaan, treedt hard op tegen de roep om onafhankelijkheid van de Kanak. Na gewelddadige protesten, waarbij doden vielen, heeft president Macron duizenden gendarmes ingezet om de situatie onder controle te krijgen. Wegversperringen moeten de rust terugbrengen, maar isoleren hele wijken. ‘Nikkel is het metaal van de duivel,’ waarschuwt een prominente Kanak-leider. ‘Als deze grondstoffen verkeerd worden gebruikt, zijn ze eerder een vloek dan een zegen.’

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *