Hoor de wind waait door de bomen
Makkers staakt uw wild geraas
De nieuwe Outlander is gekomen
Is dit het kado waar jij op aas?
Op een winderige woensdagmiddag was het een drukte van belang bij de Mitsubishi dealer in Alkmaar. Na lange tijd wachten was daar eindelijk de nieuwe Outlander, en dat ene model moest meteen op tournee langs alle dealers. Het model werd bekend toen in 2013, puur toeval, Mitsubishi de SUV uitrustte met een elektromotor bij de benzinemotor. De PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle – was op papier zo zuinig dat ie binnen bepaalde regelgeving viel, en daardoor was er veel subsidie voor te krijgen van de Nederlandse overheid. Tot 31 december van dat jaar, wat ervoor zorgde dat veel bedrijven, ZZP’ers, leaserijders en andere zakelijke bestuurders nog snel hun slag wilden slaan. Nadat de subsidierijders er klaar mee waren, en de benzineprijzen stegen, werd de auto ontdekt door particulieren. Het zorgt voor een grote schakering aan fans van deze auto, die inmiddels niet meer de enige PHEV op de markt is.
Als je naar de auto toe loopt…
Herken je er in grote lijnen nog steeds de bekende Outlander in. Na een facelift met een wat meer puntige neus, is het front nu vooral te omschrijven als groot, bonkig en lomp. Dat Mitsubishi een wereldmerk is, zie je er in terug. Het bovenste koplampcluster loopt als een dichtgeknepen oog onder de motorkap weg, daaronder zit een grote bouwlamp die is gemarkeerd met een dikke rand chroom(kleur). Het is gladjes Chinees en stevig Amerikaans in 1 gezicht. Van het 2013-model werd wel gezegd dat als je door de oogharen keek, het nogal op een Range Rover leek. Die Britse invloeden zijn ook meegenomen, want de motorkap lijkt nu over de spatborden te vallen, in plaats van erin te liggen. Loop langs de zijkant, en je ziet dat de subtiele lijn in het plaatwerk wat duidelijker is uitgewerkt. Vergeet ook niet de spiegels te bekijken, 2 van de redenen waarom het zo lang duurde eer dit model naar Europa kwam. In Azië en Amerika rijd ie al een paar jaar rond, voor dit continent vond men echter de spiegels te breed, dus moesten die aangepast worden.
Het randje chroom loopt onder de ramen door achteraan omhoog, wat ervoor zorgt dat het dak er los op lijkt te liggen, zeker wanneer deze in het zwart is uitgevoerd, en de rest van de auto in een andere kleur. De taillelijn loopt over in de achterlicht, die op deze manier met de koplampen zijn verbonden. Echter niet meer met elkaar, de horizontale lijn over de achterklep is verdwenen. Is geen probleem, de kont oogt evengoed nog breed genoeg. En iets sportiever, dankzij de spoiler en het tikkeltje schuin aflopende achterraam. Ga je helemaal een rondje om, dan zie je 2 tankkleppen. Linkerzijde voor de benzine, rechterzijde voor de stekkers. Maak je tijdens dat rondje een gekke beweging met je voeten, schrik dan niet als de achterklep plotseling open gaat. Behalve met een knopje onder de rand, of met een knopje op de afstandsbediening, kun je het flinke afdak nu ook met de voeten openen.
Stap je in…
Dan kijk je uit over een strak dashboard, met daarop gedrapeerd een goede mix van schermen en knoppen. Het zal een eeuwige discussie blijven wat handiger is: meer of juist minder knoppen. Mitsubishi heeft ervoor gekozen om de meest gekozen acties, zoals het bedienen van de kachel, stoelverwarming, stuurverwarming of (jawel!) stoelventilatie onder een knop te zetten. Het bedienen van de radio, navigatie en telefoon gaat via het grote scherm. Of de knopjes op het stuur. De keuze is reuze. Het is vooral een evolutie van voorgaande interieurs, de plaatsing van de knoppen, de EV-knop zodat je ook bij een kickdown electrisch blijft rijden, de automatische handrem die enigszins afbreuk doet aan de belofte van het S-AWC vierwielaandrijvingsysteem, dat is gebaseerd op het systeem waarmee ook de fameuze Lancer Evo’s waren uitgerust.
Wel zijn er natuurlijk weer wat interessante dingen toegevoegd, zoals de knop met verschillende rijstanden voor de diverse ondergronden. Een head up-display en draadloze telefoonlader mogen tegenwoordig niet meer ontbreken natuurlijk. Verder nog allerlei rijhulpsystemen die ervoor zorgen dat je ongestoord kunt dagdromen. En voordat je wegdoezelt, zittend op de luxe fauteuil die (in deze uitvoering) ook is voorzien van een massagefunctie, is er een sensor op het stuur die in de gaten houd of je niet te lang je ogen dicht houd, en dan ingrijpt.
Kruip gerust ook even op de achterbank. Het is daar net zo comfortabel, met inderdaad stoelverwarming op de linker- en rechterplaats. Niemand die nog in het midden wil zitten. Wat goed uitkomt, want dan kun je die ruggesteun omklappen en als armsteun gebruiken. Inclusief fleshouder. Zit er iemand van 1,90 meter voorin, dan houd je met 1,80 meter op de achterbank nog steeds ruimte over tot de rugleuning. Al is dat ook afhankelijk van hoeveel spullen je in de diverse vakjes stopt. Voor extra licht binnen is er een dakraam, dat zich uitstrekt van de voor- tot aan de achterpassagiers. Het voorste deel is te openen, waarbij het glas onder het achterste deel schuift. Of je zet het op de rokersstand, een klein stukje omhoog. Wordt het binnen te warm, dan kun je met een druk op de knop het gordijn sluiten. Wat wel handmatig moet, is de zonwering omhoog trekken in de zijramen.
Nog even door naar de kofferbak, die ook met een knopje vanaf de bestuurdersstoel is te openen. Handig als er iemand achter de auto staat zonder voeten. Zoals verwacht is helemaal achterin een bult ruimte te vinden, wat je voor het zicht kunt afdekken met een oprolbare hoes. Onder de vloer is nog meer ruimte, voor een veiligheidspakket en wat gereedschap, evenals een handig vak voor het laadsnoer. Of een lader, wanneer je de auto in een showroom parkeert en iedereen de accu leegtrekt door op alle knopjes te drukken. In de hoek zit nog een stopcontact verstopt, mocht je aan de verschillende laadpunten voorin niet genoeg hebben. En optioneel kun je hier een extra zitrij plaatsen. Al zal er in dat geval wat minder bergruimte overblijven.
Wat de cijfers zeggen…
De Outlander is gegroeid, 2 centimeter in de lengte, 3 centimeter in de hoogte, en maar liefst 10 centimeter in de breedte. Dat zou kunnen verklaren waarom die brede spiegels niet werden geaccepteerd. Het gewicht groeide ook, en gaat nu nipt over de 2 ton heen. Om dat in beweging te krijgen, is er een benzinemotor gemonteerd met 2,4 liter inhoud, 4 cilinders en geen turbo. Verfrissend, de meeste merken monteren die wel om zo meer vermogen te krijgen. Je kunt je afvragen hoe handig dat is, op een motorblok dat steeds afslaat wanneer er weer genoeg stroom is, en na het starten meteen in de toeren moet klimmen om de batterij bij te laden of de wielen aan te drijven. De motor is ook een reden, dat de toelating in Europa wat langer duurde. Er moest ten opzichte van de andere continenten nog wat fijngeslepen worden, om het verbruik (in ieder geval op papier) aan de eisen te laten voldoen.
Naast de 100 KW sterke benzinemotor, zijn er 2 elektromotoren ingebouwd, zodat elke as apart aangedreven kan worden. Bij elkaar zorgt het voor 302 pk en een flinke bult koppel, zodat je ook nog 1.600 kilo aan caravan kunt meeslepen. De batterij is gegroeid naar 22,7 kwh, de benzinetank naar 53 liter, puur electrisch rijd je dan 86 kilometer ver, en alles bij elkaar zou je dik 800 kilometer moeten halen. Vanzelfsprekend onder voorbehoud van je rijstijl en de gekozen route. Dankzij vloeistofkoeling in het batterijpakket, en een warmtepomp – wat natuurlijk allemaal nóg efficiënter en beter werkt dan in het vorige model – heb je minder last van weersinvloeden op de actieradius.
Is het een kadootje?
Op verzoek zal de dealer er ongetwijfeld een grote strik omheen willen knopen, uiteindelijk zal er toch gewoon betaald moeten worden. Al is een bedrag van net geen 52.000 euro voor de instapper geen heel gek bedrag. En dan heb je al zaken als adaptieve cruise control, de camera’s die rondom kijken, een standkachel zodat je niet meer hoeft te krabben ‘s winters, parkeersensoren voor en achter, en geluid uit een systeem van Yamaha. Wil je meer, bijvoorbeeld bruin leren bekleding, een dakraam, een stoel die masseert, en verwarming voor de billen van de achterpassagiers, dan gaat de teller richting 63.500 euro.
Op het verlanglijstje staat…
Toch wel deze Outlander. In 2013 was er concurrentie van de Volvo V60, de Mitsubishi was toen vrijwel de enige (stekker)hybride die ook nog een aanhanger mocht trekken. Inmiddels is er veel keuze, van middenklassers tot grote stations en vooral veel SUV’s, in alle maten. De electrische actieradius loopt bij sommige merken op tot boven de 100 kilometer, een enkeling bied een combinatie aan met een dieselmotor, een caravan mogen trekken is geen uitzondering meer. Behoor je tot de eenderde van de huishoudens met een parkeerplaats voor de deur, dan is een stekkerauto gewoon handig omdat je altijd met een volle batterij kunt vertrekken. Heb je ook nog zonnepanelen, weet dan dat de Outlander bidirectioneel kan laden. Dat wil zeggen: de stroom vloeit niet alleen van de laadpaal naar de auto, wanneer het technisch mogelijk is (gemaakt) in je meterkast kan de stroom ook weer terugvloeien het huis in. Handig om optimaal gebruik te maken van je eigen stroom. En ja, er zijn inderdaad meerdere merken die dat aanbieden. De Outlander is zoals gezegd wel een van de weinige die nog rondrijdt zonder turbo, en met inmiddels 10 jaar ervaring heeft het wat voorsprong op de andere merken.
Het enige wat je nu nog kunt wensen, is een proefrit. Helaas komt die te laat om onder de boom te leggen, pas in 2025 kan er daadwerkelijk gereden worden.
Martha de Boer is hier niet voor betaald, heeft dit in haar vrije tijd geschreven, en doet dit volledig hobbymatig.