Er zijn van die bedrijfsnamen die al jaren onlosmakelijk verbonden zijn met bijvoorbeeld grote sportevenementen als de TT Assen, Formule 1, Wereldbeker skiën, grote muziekfestivals, televisie shows, etc. Ik heb het dan over Faber Audiovisuals uit het Friese St.-Annaparochie. Al jaren verzorgen zij een vertrouwd beeld in binnen- en buitenland met de opvallende zwarte trucks, meestal voorzien van de meest moderne videoschermen in groot formaat. Sinds een aantal jaar is Faber onderdeel van het Amerikaanse NEP Group, een van ’s werelds grootste audiovisuele bedrijven met het Europese hoofdkwartier in Hilversum. Faber bleef tot en met 31 december 2024 opereren onder de eigen naam. Maar per 1 januari 2025 is dit gewijzigd in Creative Technology. Een samenvoeging van Faber en het in Naarden gevestigde Creative Technology. Een strategische zet, waarbij vooral de internationale markt verlangt dat er een eenduidige uitstraling is. “Herkenning is tenslotte erkenning”, is een typische marketing en strategie gedachte.
In feite verandert er weinig tot niets in St.-Annaparochie voor de 200 medewerkers (tot voor kort) Faber in dienst heeft. Alleen zullen het gebouw, de kleding en de trucks het nieuwe logo voeren.
Tekst René Henkes.