Paul levert meer dan veertig bijzondere ladderwagens aan de brandweer

Paul Nutzfahrzeuge, een van de internationale marktleiders in de bouw van speciale voertuigen, heeft in nauwe samenwerking met Daimler Truck Nederland B.V. Nieuwegein en Hilton Engineering B.V. een omvangrijk internationaal contract succesvol afgerond: in de afgelopen vier jaar zijn in totaal 41 op maat gemaakte brandweervoertuigen gebouwd voor Nederlandse gemeenten, gebaseerd op de Mercedes-Benz Atego 1530 F met elektrohydraulisch gestuurde achteras – speciaal aangepast aan de uitdagende bedrijfsomstandigheden in de historische stadscentra van het land.

De laatste twaalf voertuigen werden eind 2024 geleverd en zijn sindsdien succesvol in gebruik in diverse regio’s en grote steden. Hilton Engineering B.V., als hoofdaannemer en bewezen specialist voor gemeentelijke speciale voertuigen in Duitsland en Nederland, won de aanbesteding en coördineerde het project. Daimler Truck leverde de Mercedes-Benz Atego-voertuigen en Paul Nutzfahrzeuge was verantwoordelijk voor de complexe bouw van de speciale voertuigen, inclusief de integratie van een gestuurde 5-tons naloopas.

Speciale brandweervoertuigconstructie voor de hoogste eisen bij gemeentelijke inzet: korter, smaller, wendbaarder.
Paul verkortte de wielbasis van de Mercedes-Benz Atego van 4.160 naar 3.260 mm, paste het chassis aan en verplaatste aanbouwcomponenten. De kern van de ombouw: de integratie van een extra elektrohydraulisch gestuurde naloopas met luchtvering, die inzet in de krapste ruimtes mogelijk maakt – bijvoorbeeld in smalle steegjes in oude stadscentra met een lage wegbelasting vanwege kelders. De intelligente gewichtsverdeling en hoge wendbaarheid van het voertuig zorgen ervoor dat zelfs de krapste bochten betrouwbaar kunnen worden genomen. De nieuwe bandenmaat en de daaruit voortvloeiende versmalling van de achteras tot 2.380 mm maken dit nog eenvoudiger. Verder werden luchtvering met tractieassistentie en een extra bandenspanningssensor inclusief antenne geïntegreerd.

“Onze ombouwoplossingen maken het gebruik van moderne draaiplateaus mogelijk, zelfs waar andere voertuigen allang hun grenzen hebben bereikt – zelfs in het hart van historische stadscentra met smalle steegjes en gevoelige, historische infrastructuur”, aldus Bernhard Wasner, CEO van de Paul Group. “Dit project onderstreept ons vermogen om betrouwbare, op maat gemaakte oplossingen te leveren voor complexe gemeentelijke eisen, zelfs op internationale markten – in nauwe samenwerking met Daimler Truck, onze projectpartners en klanten.”

De door Paul omgebouwde voertuigen zijn gebaseerd op de Mercedes-Benz Atego met luchtgeveerde achteras. Sinds 2021 zijn er in totaal 28 smalle voertuigen met een korte wielbasis en 13 brede voertuigen met een lange wielbasis gebouwd – elk uitgerust met een ultramoderne draaiplateau van Magirus. De geïnstalleerde vijfdelige (in plaats van de gebruikelijke vierdelige) laddersets imponeren met een maximale voertuiglengte van 9,26 m en een werkhoogte van 34 m, terwijl de wielbasis minimaal blijft en de wendbaarheid enorm is. Verschillende regionale brandweerkorpsen hebben gekozen voor voertuigen met een lange wielbasis (4160 mm), een breed chassis, een naloopas en een draaibare ladder met een vierdelige ladderset. Ook in dit geval is het voertuig wendbaarder dan een tweeassig voertuig.

Met de succesvolle afronding van deze opdracht onderstreept Paul Nutzfahrzeuge eens te meer haar rol als internationaal toonaangevende specialist in de bouw van speciale voertuigen. Vijf andere voertuigen zijn reeds vanuit Nederland besteld en in productie genomen. Deze succesvolle samenwerking laat zien hoe met geavanceerde technologie en gedegen engineering duurzame oplossingen voor stedelijke uitdagingen en individuele eisen in gemeentelijke activiteiten in Duitsland en internationaal, maar ook in andere sectoren zoals bouwvoertuigen, afvalinzameling en tuin- en landschapsarchitectuur, kunnen worden ontwikkeld, betrouwbaar geproduceerd en geleverd, zelfs in grote aantallen.

Tekst en groepsfoto: Paul Nutzfahrzeuge. Onlangs was ik bij dit bedrijf op bezoek, een uitgebreide reportage daar over volgt later! We sluiten af met een foto van Tarik Speelman van het Zwijndrechter exemplaar.
Mercedes-Benz Atego MP4

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *