Honda klaar voor het WTCC 2013

Na de laatste testen in Aragon, Spanje, deze maand, is het Honda Racing Team JAS helemaal klaar voor het 2013 FIA World Touring Car Championship (WTCC). Het kampioenschap trapt af met de Race van Italië op 24 maart 2013, en eindigt na 24 races in Macau op 17 november.

Honda neemt deel met een fabrieksteam van twee auto’s. De coureurs zijn de Italiaan Gabriele Tarquini – die in 2009 World Touring Car kampioen werd – en de Portugees Tiago Monteiro. Honda Research & Development heeft een volledig op maat gemaakte 1.6 liter, viercilinder turbobenzinemotor met directe brandstofinspuiting ontwikkeld als krachtbron van de Civic WTCC racewagen, terwijl MUGEN zorgt voor ondersteuning naast de baan.

Het team beleefde vorig jaar een vliegende start, toen het met de Civic WTCC deelnam aan de laatste drie races van het kampioenschap van 2012. Monteiro veroverde de eerste plaats op het podium in Macau in november, terwijl de Civic WTCC ook de twee na snelste tijd (2:31.844) neerzette in dezelfde race.

Teambaas Alessandro Mariani zegt: ‘Ik ben erg trots op het geweldige werk dat Honda en onze staf samen hebben verzet om ons startklaar te krijgen voor het kampioenschap van 2013, en op de teamspirit die we hebben gecreëerd, die essentieel is in de uitdagende periode die voor ons ligt.’

‘Wetend dat het enorm moeilijk is om als nieuwkomer het kampioenschap van dit jaar te gaan winnen, hebben we dit onszelf toch als doel gesteld, voor alle Hondafans en raceliefhebbers in de wereld.’

De teams van Honda R&D en J.A.S. Motorsport hebben de Civic WTCC stevig aan de tand gevoeld met hun ‘winter development’-testprogramma. In december 2012 heeft de auto drie dagen doorgebracht in de Honda R&D windtunnel in Tochigi, gevolgd door nog drie dagen in Valencia en Aragon, in januari en februari 2013.

Als toelichting op de technische evolutie van de 2013 Honda Civic WTCC, zegt Andrea Adamo, Hoofd Ontwerp van het Honda Racing Team JAS: ‘Na uitvoerig testen hebben we verschillende verbeteringen op de Civic WTCC doorgevoerd. We hebben de aerodynamica verbeterd en het ontwerp van de ophanging naar een hoger plan getild. Ook hebben we, in samenwerking met AP Racing, de remmen uitgerust met op maat gemaakte remklauwen voor en achter.

Daisuke Horiuchi, WTCC Development Project Leader van Honda R&D, zegt: ‘De WTCC is een opwindende sprintrace waarin staart-aan-neus gevechten wel twintig minuten kunnen doorgaan. Om de auto voorop in te halen terwijl er minder dan 50 centimeter afstand tussen is, moeten onze coureurs in een fractie van een seconde kunnen reageren. Daarom moeten zij de garantie hebben dat zowel motor als auto onmiddellijk reageren.’

‘Om dit te bereiken hebben we ons gericht op het verbeteren van de rijeigenschappen van de auto. Ook hebben we de motorafstelling verfijnd om de coureur meer controle te bieden, zodat zij kunnen rijden in elke stijl die ze willen. Dit zijn onder meer diverse verbeteringen aan de systemen die zorgen voor besturing van het toerental van de turbo, de turboboost en de opname van het toerental in de motor. We hebben eveneens gewerkt aan de vorm van de inlaatpoort om de inlaatspruitstuklengte te optimaliseren en het ontstekingssysteem aan te passen.’

Het Honda Racing Team JAS zal het ook opnemen tegen het Hongaarse team van Zengő Motorsport, dat eerder dit jaar bevestigde dat zij eveneens aan het FIA World Touring Car Championship deelnemen met de Honda Civic WTCC. De auto wordt bestuurd door de Hongaarse coureur Norbert Michelisz. J.A.S. Motorsport zal de auto voor het team bouwen volgens dezelfde specificaties als Honda’s eigen Civic WTCC.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *