Er was eens.. De Volvo Tundra. Een in 1979 door Bertone ontworpen sportwagen op basis van de Volvo 343 (die eigenlijk de DAF 77 had moeten worden, maar dat terzijde). Volvo vond het ontwerp gruwelijk lelijk en gaf Bertone met een Zweedse sneeuwlaars een schop onder de kont. Blijkbaar landde hij daarbij in Frankrijk, in 1982 kwam de Citroën BX uit.
De eerste generatie BX is te herkennen aan de knipperlichten.
Bij veel ‘geitenwollensokken’ types was de BX de opvolger voor hun lelijke eend.
De BX Sport is vooral in het rood bekend, dat is de auto die Tatjana Simic in de film Flodder kreeg door ‘Oh Buurman, wat doet u nu?’ te zeggen.
Eerste generatie Break. De Break werd door Heuliez gebouwd.
In Oost-Europa geniet de BX nog enige populariteit, waar het bij ons echt een liefhebbersauto is geworden. De Break was tot 1995 in productie.
Heel terreinvaardig zal het niet zijn, maar in besneeuwde bergen is het nooit verkeerd vierwielaandrijving te hebben.
Een nadeel van de BX is dat hij niet HEEL betrouwbaar is.
De verlengde cabrio was niet af-fabriek leverbaar…
Hier is het verschil in de neusjes van generatie 1 en generatie 2/3 goed zichtbaar.
Het leger heeft voor zover ik weet de BX nooit gebruikt…
Bij sommige eigenaren is de conversie naar bedrijfswagen nog wat verder gegaan.
De PSA 1.9 dieselmotor was de populairste motor in de BX. Ik heb zelf ook een auto met dit motortje gehad en het is een heerlijk blok!!!
Het ontwerp van de Tundra kwam volgens Marcello Gandini zélf enkele maanden na het ontwerp van de BX. (volgens het interview op citroen-forum.nl: http://www.citroen-forum.nl/nieuws/bx/marcello_gandini_vertelt_over_de_bx)
Hoi Alex,
Dat Bertone concept dat de BX werd, was voor Reliant ontwikkeld maar haalde door geldgebrek nooit het productiestadium. Het staat bekend als de Reliant FW11. Het had de opvolger moeten worden voor de (als 6 cilinder) Reliant Scimitar GTE. De kleinere versies zouden als Anadol, voor de Turkse markt, gebouwd gaan worden. Er zijn vier rijdende prototypes gebouwd, waarvan er nog twee bestaan.
Zie hier voor meer info: http://www.sporting-reliants.com/Prototypes2.htm