Met een NEKAF van Brabant naar Fryslân.


NEKAF M38A1
Gisteren heb ik geholpen een NEKAF van Steenbergen naar Stiens te brengen. Beide namen betekenen ‘bult van steen’, maar het is toch nog een stukje sturen, zeker met een voertuig wat niet zo snel gaat, zoals de NEKAF.
NEKAF M38A1
Wat een NEKAF precies is kan ik wel uit gaan leggen, maar dat heeft wikipedia ook al eens gedaan:

De Nekaf Jeep (ook kortweg Nekaf) was een Willys M38A1 jeep die in Nederland werd geassembleerd, aanvankelijk bij Nekaf in Rotterdam en later bij Kemper & Van Twist uit Dordrecht. De Nekaf Jeep werd tot in de jaren negentig bij de Koninklijke Landmacht gebruikt. Totaal zijn er circa 7500 gebouwd.
De militaire aanduiding is M38A1. Het is oorspronkelijk een ontwerp uit 1952 van Willys-Overland en wordt ook wel aangeduid als Willys MD.
NEKAF M38A1
Na de Tweede Wereldoorlog gebruikte de Koninklijke Landmacht aanvankelijk jeeps uit Amerikaanse dumpvoorraden. Begin jaren vijftig zocht het Ministerie van Oorlog een opvolger. DAF ontwikkelde de DAF YA-054 terreinwagen, die echter te duur werd gevonden. De keuze viel op de Willys M38A1 van Willys-Overland. De totale order bedroeg 4000 stuks. Wegens de economische positie van Nederland werd overeengekomen dat de voertuigen bij Nekaf zouden worden geassembleerd, en dat ook onderdelen van Nederlandse leveranciers zouden worden toegepast. Om te kunnen voldoen aan de Nederlandse verkeerswetgeving werden enkele wijzigingen doorgevoerd; onder andere werden richtingaanwijzers toegevoegd.
NEKAF M38A1
De eerste Nekaf Jeep werd op 28 mei 1955 afgeleverd. Aanvankelijk leverde Nekaf 55 stuks per week af, maar de fabriek kreeg het druk met de assemblage voor Simca, en de productie zakte in naar 27 stuks per week. Drie jaar later werd Nekaf geliquideerd en werd de assemblage gestaakt. Er waren toen 5676 stuks afgeleverd.
Tussen 1958 en 1962 assembleerde de Dordrechtse firma Kemper & Van Twist een kleine serie van de Nekaf Jeep. De naam bleef ongewijzigd. In totaal zijn er circa 7500 exemplaren van dit type jeep gemaakt.


NEKAF M38A1
Afmetingen en Gewichten:
NEKAF M38A1
Hoogte: 1900 mm
Lengte: 3510 mm
Breedte: 1550 mm
Toegestaan gewicht op de weg: 1753 kg
Toegestaan gewicht in het terrein: 1571 kg
Laadvermogen op de weg: 544 kg
Laadvermogen in het terrein: 363 kg
Getrokken last op de weg (maximaal): 907 kg
Getrokken last in het terrein (max): 680 kg
Aantal personen (inclusief bestuurder): 4
NEKAF M38A1
Prestaties:
Maximumsnelheid op de weg: 88 km per uur
Klimvermogen: 69%
Waadvermogen (zonder speciale uitrusting): 75 cm
Waadvermogen (met speciale uitrusting): 190 cm
Bodemvrijheid: 22,4 cm
Op- en afloophoek: 46° en 34°
NEKAF M38A1
Motor:
Merk/type: Willys, 4 cilinder, F-kop (combinatie van kop- en zijklep), 4 takt, vloeistof gekoeld
Brandstof: benzine
Vermogen: 72 pk bij 4.000 toeren
Maximum koppel: 114 ft. lbs bij 2.000 toeren
Cilinderinhoud: 2,199 liter
NEKAF M38A1
Versnellingsbak:
Merk/type: Warner Gear, synchromesh, 3 vooruit, 1 achteruit
Overbrengingsverhoudingen:
vooruit:
1e 2,789:1
2e 1,551:1
3e 1,000:1
Achteruit:
3,789:1
NEKAF M38A1
Reductiebak:
Merk: Spicer
Overbrengingsverhoudingen:
Hoge gearing: 1.00:1
Lage gearing: 2.43:1
NEKAF M38A1
Brandstoftank:
Capaciteit: 68 liter
NEKAF M38A1
Elektrische installatie:
Boordspanning:24 volt
Twee accu’s van 12 volt elk
Capaciteit per accu: 45 Ah
NEKAF M38A1

NEKAF M38A1

NEKAF M38A1

NEKAF M38A1

NEKAF M38A1
Met een jonger broertje….


De volgauto van dienst.


Tsja…


NEKAF M38A1
Op haar maiden trip bij de nieuwe eigenaar is de NEKAF M38A1 direct al weer gespot door Reinder Meijer.

NET ZO INTERESSANT

No Responses

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *