Zwolle wordt spil in Scania’s wereldwijde groeiambities

De rol van Scania in Zwolle zal binnen de wereldwijde Scania-organisatie de komende jaren sterk groeien. Thans produceert de assemblagefabriek in Zwolle al de meeste trucks van alle Scania-fabrieken ter wereld en dat zal in de nabije toekomst alleen maar verder toenemen. De technische capaciteit ligt thans op zo’n 160 trucks per dag. Met de start van de bouw van een nieuwe hal van ca. 10.000 vierkante meter voor Scania Logistics onderbouwt het bedrijf haar groeiambities.
Scania pand
Zes jaar geleden werd Scania Logistics opgericht, een nieuw logistiek bedrijf om de inkomende en uitgaande goederenstromen in goede banen te leiden. Het nieuwe bedrijf wordt de wereldwijde spil van al het logistieke verkeer. De duizenden onderdelen van onder meer producenten in Azië gaan grotendeel straks via het eigen productiebedrijf, maar bijvoorbeeld ook naar de fabriek in Brazilië en zelfs naar de bakermat van Scania in Zweden.

Een andere activiteit van Scania Logistics is het samenstellen en verschepen van vrachtwagens als bouwpakket. Lokale ondernemingen in diverse landen in, met name, Azië en Afrika bouwen het pakket weer op tot een complete vrachtwagen. Goed voor de werkgelegenheid ter plaatse en hoge invoerrechten worden vermeden. Dit knock-down-systeem loopt via de nieuwe logistieke vestiging van Scania in Hasselt.

Ten behoeve van het logistieke bedrijf wordt nu een nieuwe hal gebouwd op het terrein van de voormalige uitgeverij Tijl aan de Blaloweg/Russenweg. De eerste paal werd onlangs geslagen door Ruthger de Vries (Senior vice president Scania Logistics), Per Hallberg (per 1 januari afgetreden als CEO) en Thomas Karlsson (Executive vice President Scania Production and Logistics). Volgens De Vries is deze uitbreiding pas het begin van de verdere groei van Scania. De nieuwe hal, die eind dit jaar wordt opgeleverd, biedt volgens Manager Logistics Nederland Leo Bronkhorst werkgelegenheid aan 100 tot 120 mensen.

Deze komen voor een groot deel uit de huidige logistieke vestigingen in Staphorst en het Zwolse bedrijventerrein Hessenpoort. De huidige planning is dat de vestiging Staphorst dicht gaat terwijl Hessenpoort open blijft. Deze vestiging zal onder meer worden gebruikt als extra overloop tijdens de verdere groei van het bedrijf. “Vanuit Zwolle beheren we straks wereldwijd onze goederenstroom. Zo efficiënt en duurzaam mogelijk. We kunnen de beste keuzes maken, omdat Logistics geen winstoogmerk heeft,” aldus Ruthger de Vries.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *