Digitaal Museum: Kalmar Tjorven, besteller met DAF techniek

DAF KalmarIn Nederland kennen we dit busje als de DAF Kalmar. Niet helemaal correct, het is geen DAF, maar toch echt een Kalmar. Met DAF techniek, dat wel uiteraard.DAF KalmarDe Kalmar Tjorven is voor de Zweedse posterijen ontwikkeld. Na prototypen in 1965 en 1966 werd de Tjorven in 1968 officiëel gepresenteerd. Terwijl de beide prototypen nog op de Daf 33 gebaseerd waren, had het productiemodel de 850 cc grote boxermotor en Variomatic transmissievan de Daf 44.DAF KalmarHet stuur van de Tjorven zit rechts, zodat de postbode niet van zijn (of haar) stoel af hoeft om de brief in de bus te stoppen. Als hij toch naar buiten moet, gaat dat erg gemakkelijk via de schuifdeuren, die in de zomer uiteraardgewoon open kunnen blijven bij het rijden. DAF KalmarDe Kalmar bestaat uit een buizenframe met polyester carrosserie.DAF KalmarEr zijn in totaal 2170 Tjorvens gebouwd. Meer dan de helft daarvan (1195 om precies te zijn) gingen uiteraard naar de Zweedse post. Van de rest bleven er 588 in Zweden, 50 gingen naar Nederland en 318 stuks gingen de wereld over. DAF KalmarNaast de standaard uitvoering met 850 cc motor waren er ook uitvoeringen met 1100 cc motor en zelfs met elektriche aandrijving.DAF KalmarDe laatste Tjorven rolde in 1971 uit de fabriek in Kalmar (het bedrijf is naar haar vestigingsplaats genoemd). DAF KalmarDAF KalmarDAF Kalmar

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *