Dakarquotes 2019: de tweede eerste etapewinst voor De Rooy in etappe 7

De Rooy maakt indruk in zware zevende etappe
In de duinen van de zevende etappe van de Dakar Rally heeft Gerard de Rooy een tik uitgedeeld aan de concurrentie. Met grote overmacht schreef de kopman van Petronas Team De Rooy Iveco de etappe op zijn naam. Hij pakte 34 minuten op klassementsleider Eduard Nikolaev. Iveco-teamgenoot Federico Villagra kwam als derde truck aan de finish op 43 minuten van zijn kopman.
Halverwege de etappe leek er een stunt in de maak, toen de vier Iveco’s als 1, 2, 3 en 4 doorkwamen in de tussenstanden, met Ton van Genugten als snelste van het kwartet. Ook Maurik van den Heuvel had een poosje de snelste tussentijd in handen. Dat was echter nog voor de zwaarste duinensectie van de dag, waar De Rooy als onbetwist de sterkste voor de dag kwam.
Voor de duinen reed hij samen op met teamgenoot Federico Villagra, met de beide Kamazzen van Eduard Nikolaev en Dmitry Sotnikov een paar minuten achter de Iveco’s. Halverwege de duinen verloren De Rooy en Villagra elkaar uit het oog. De Argentijn kwam even later wel zij aan zij met Nikolaev door het volgende meetpunt. Sotnikov, de nummer 2 in het klassement, zag zijn marge op De Rooy toen al slinken van 1 uur 40 naar virtueel twaalf minuten.
“Het waren moeilijke duinen, waarop je veel kon verliezen”, vertelde De Rooy direct na de finish van de proef van 331 km, waar hij 4 uur, 47 minuten en 27 seconden voor nodig had. “We hebben zelf ook geluk gehad. Eén keer zaten we bijna vast. Als ik één seconde later was geweest, hadden we moeten graven. Eventjes daarvoor lagen we bijna op de kant.”
Dat was voor De Rooy het signaal om het tempo wat te laten zakken. “Een beetje. We hebben flink doorgereden, maar niet te veel geriskeerd. Het laatste stuk, toen we uit de duinen waren, heb ik wel gepusht. Daar mag je niets laten liggen.”

© Willy Weyens

Drie De Rooy Iveco’s in Super Ica, lek boven bij Van den Heuvel
Met drie Iveco’s versus één Kamaz en een Maz heeft Gerard de Rooy gunstige kaarten in handen voor de achtste etappe van de Dakar Rally. In deze zogenoemde Super Ica starten de top 10 van de motoren, de top 10 van de auto’s en de top 5 van de trucks van de zevende etappe samen vóór de rest. Dankzij de vierde plaats van Federico Villagra en de vijfde plaats voor Maurik van den Heuvel weet etappewinnaar Gerard de Rooy zich gesteund door een sterk team.

© Willy Weyens


Er staat nogal wat op het spel in de achtste etappe, die te boek staat als de koninginnenrit van de Dakar 2019. Gisteravond laat kreeg De Rooy te horen dat hij toch niet de winnaar was van de zesde etappe, maar dat die zege op naam komt van Kamaz-rijder Dmitry Sotnikov met een verschil van 21 minuten. De wedstrijdleiding was vergeten dat te verwerken in de ranglijsten, zodat na de winst van De Rooy in de zevende etappe het klassement er vreemd uit zag. Inmiddels zijn alle resultaten van etappe 6 wel goed verwerkt, maar dat betekent wel dat De Rooy er iets minder gunstig voorstaat dan het zich liet aanzien. Het verschil met Sotnikov is geen 15 minuten, maar bijna drie kwartier. Op klassementsleider Eduard Nikolaev heeft De Rooy 1.15.28 goed te maken.
Juist in de Super Ica zou dat mogelijk kunnen zijn, zeker nu Nikolaev er alleen voor staat – en slechts mag hopen dat de Wit-Rus Siarhei Viazovich bereid is te assisteren wanneer dat nodig is – en De Rooy twee secondanten bij zich heeft.

© Willy Weyens


Dat heeft hij vooral te danken aan Maurik van den Heuvel, die een uitstekende zevende etappe reed. “Alles was top”, zei Van den Heuvel. “De auto was top, de motor was top, in de cabine was alles top. Ik geloof niet dat ik ooit zo’n zware etappe heb meegemaakt, maar het ging hartstikke lekker. Eén keer zijn we een verkeerde vallei ingereden en we hebben een lekke band gehad, maar verder geen trammelant. Het is zo fijn rijden als er weer vertrouwen is in de techniek.”
Die is er weer. Het lek lijkt namelijk boven. De motorstoring waarmee Van den Heuvel te kampen had, en waardoor hij maar op half vermogen kon rijden, is verholpen. “Het sensortje op het spruitstuk moet een bepaalde lengte hebben en bij het type in mijn auto is dat net iets anders: het moest twee millimeter korter zijn. Dat is nu opgelost en het rijdt fantastisch.”
Voor Van den Heuvel is het de eerste keer dat hij in de Super Ica-kopgroep start. “Het is best spannend. Ik weet nog niet goed wat ik ervan moet verwachten. Het is belangrijk dat wij er met zijn drieën zijn. Het teambelang staat voorop.”

© Willy Weyens


Ton van Genugten had een mindere dag. Hij finishte als zevende en kwam net drie seconden tekort op Sotnikov om voor de Rus te starten. Ook Van Genugten had problemen met de vallei. “Ik kwam niet boven. Na vijf keer proberen zijn we eromheen gereden.” In de duinen liep een band langzaam leeg en omdat het al druk zat was met het in de gaten houden van de bandenspanning besloot monteur Bernard der Kinderen dat het verstandiger was de band te wisselen. Daarna weigerde het bandenaflaatsysteem echter dienst, zodat Van Genugten met een bandenspanning van 1 bar de rest van de etappe reed. “Op de snelle stukken konden we daardoor maximaal 90 in plaats van 120 omdat ik anders de banden aan flarden zou rijden.”
Van Genugten begint zodoende een stuk later aan de Super Ica dan de andere drie Iveco’s. Na de kopgroep van 25, die door elkaar starten op basis van de tijden van de zevende etappe, vertrekken eerst de rest van de motoren en dan de auto’s en de trucks. Dat wil niet zeggen dat Van Genugten de etappe niet zou kunnen winnen, maar om assistentie te verlenen aan Gerard de Rooy of de andere twee Iveco’s zit hij er te ver achter.

© Rallymaniacs


Janus van Kasteren brengt Renault zonder kleerscheuren in bivak
Janus van Kasteren, Erwin van den Bosch en Frank van Hoof hebben de Renault truck van Mammoet Rallysport ook na de zevende etappe zonder kleerscheuren in het bivak kunnen parkeren. ,,We zijn er weer. Het was een pittig dagje met een paar flinke duinen.’’

In de aanloop naar ‘de bergen van de woestijn’ maakte het trio in de Renault een ijzersterke indruk. ,,Het ging heel erg lekker in de openingsfase.’’ Janus en zijn manschappen begonnen als veertiende aan de zevende etappe. Het rondje rond San Juan de Marcona leek op het lijf van de Mammoet-mannen geschreven.

,,We reden rond de zevende plaats toen de eerste grote duinen ons een beetje parten speelden. We misten vandaag de extra power om de duinen op een relatief eenvoudige manier te bedwingen. Het vermogen is iets teruggeschroefd om het motorblok te sparen. In de duinen merk je pas hoeveel dat scheelt. We hebben daardoor wat tijd verloren. Je moet een paar keer vaker een aanloop nemen of een keer extra heen en terug. Ook kunnen we met het bandenaflaatsysteem de nodige extra grip creëren.’’
Op het gedeelte van de klassementsproef na de duinen hervond Janus het uitstekende ritme. ,,Het laatste stuk over de snelle rallypaden liep weer voortreffelijk. We hadden er goed de gang in.’’

‘Geen pretje om band te wisselen in de duinen’

De equipe van Janus werd maandag als elfde geklasseerd. De achterstand op de ongenaakbare etappewinnaar Gerard de Rooy was 2 uur 27 minuten en 4 seconden. ,,We hebben nog een lekke band gehad toen we in de duinen reden. Dat is ook geen pretje. Het is heel zwaar om in het zachte zand een band te wisselen. Daarnaast hebben we nog hier en daar andere rijders kunnen helpen. Zo hebben we bijvoorbeeld Gert Huzink uit een benarde positie getrokken. Gert hing half in een duinpan. Het team van Huzink en kon daarna gelukkig ook weer verder.’’

Volgens de 31-jarige ondernemer uit Veldhoven verliep de samenwerking in de cabine uitstekend. De 31-jarige navigator Erwin van den Bosch uit Wintelre en de 47-jarige monteur Frank van Hoof uit Vessem vormen een ingespeeld team met Van Kasteren. ,,Het gaat heel goed tussen ons. We zijn een vriendenteam. Erwin kan echt goed navigeren. Vandaag was er bijvoorbeeld een kleine valstrik, maar Erwin koos het goede pad op weg naar een canyon. Dat zijn de dingen die de doorslag geven.’’

Janus van Kasteren kijkt uit naar de komende drie etappe. ,,Het aftellen is begonnen. We moeten nu geen gekke dingen meer doen. In het klassement hebben we niemand net voor ons en ook niet vlak achter ons. Dat speelt geen rol meer dus. We moeten nu alleen de truck in de race houden. Ik heb wel het gevoel dat we de Renault naar de finish gaan brengen. Maar in de Dakar Rally is niets zeker. Morgen wacht er weer een zware dag met ongetwijfeld nieuwe duinen.’’

‘Er is veel werk en we verdelen de taken’

De truck van Mammoet Rallysport stond rond de klok van 18.00 uur (Peruaanse tijd) in het bivak van San Juan de Marcona. ,,De monteurs stonden klaar om aan het onderhoud te beginnen,’’ zo vertelde teameigenaar Martin van den Brink vanuit het bivak. ,,We hebben hier alles perfect georganiseerd om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken. Er is veel werk. Iedere dag moet er echt ontzettend veel gebeuren. We verdelen het werk en zorgen dat iedereen aan zijn rust toekomt.’’

Volgens Martin voldoet de equipe van Janus volledig aan het gewenste scenario. ,,We willen de finish halen. Dat is ook de reden dat we het vermogen van de truck iets hebben teruggedraaid. We kiezen in deze fase voor absolute zekerheid. Er valt toch niets meer te winnen. We kunnen alleen nog verliezen door onnodig uit te vallen.’’ Dat zou het sportieve feestje van Mammoet Rallysport onnodig verstoren.

Al-Attiyah feliciteert jarige Mitchel in bivak

Een feestje was er maandag wel voor Mitchel van den Brink. De co-piloot van Martin vierde zijn 17e verjaardag. De jongste Dakar-deelnemer uit de geschiedenis deed dat niet in Peru, maar in Harskamp. Opvallend was dat Nasser Al-Attiyah, de koploper in het autoklassement, speciaal naar het team van Mammoet Rallysport kwam om Mitchel te feliciteren. ,,Toen wij hem vertelden dat Mitchel al thuis is en gewoon naar school gaat besloot Al-Attiyah om een videoboodschap naar Mitchel te sturen. Ja, die twee kunnen het goed vinden. Dat is ontstaan in de Morocco Desert Challenge en later in de Silk Way Rally,’’ aldus Martin over de speciale belangstelling van de Qatarees, die op weg is naar de winst in de Dakar Rally 2019.

Dinsdag staat de achtste etappe op het menu. De rallyrijders krijgen naast een verbindingstraject van 215 kilometer een special van 360 voorgeschoteld. Rond de klok van 13.00 uur (Nederlandse tijd) wordt de startvolgorde bepaald door de uitslag van de zevende etappe. De snelste tien auto’s en motoren en de vijf snelste trucks van maandag gaan in die volgorde van start. Janus, Erwin en Frank beginnen als elfde truckdeelnemer aan de etappe, die eindigt in Pisco.

© Duda Bairros


Van Loon presteert goed en wil graag naar top tien tijden
Na de bizarre etappe van gisteren moeten Erik van Loon en Harmen Scholtalbers als zevenenveertigste starten. De organisatie waarschuwde voor opnieuw een erg zware etappe, maar die mening deelt Van Loon niet aan de finish. De hele dag rijden zij stabiel rond de twintigste positie en uiteindelijk worden ze negentiende. Een goede uitgangspositie voor de laatste drie etappes.

Van Loon is dan ook erg tevreden met zijn dag: “Het ging gewoon goed. We zijn vrijwel achteraan gestart en komen als 19e binnen. Dat zullen we ook wel blijven, want als je daar start dan is er eigenlijk niemand meer sneller. Ik ben erg blij met de Toyota, hij geeft geen krimp en hij heeft wel echt klappen gehad. De problemen met de jacks kan de auto niet zoveel aan doen. Ook Harmen doet het erg goed, we rijden sterk en we kunnen in de top tien rijden. Dat willen we nog gaan proberen in het slot van de rally.”

Morgen gaat de rally van San Juan de Marcona naar Pisco. Tijdens die proef starten de top tien van de motoren, top tien van de auto’s en top vijf van de trucks voor de rest van het veld. “Het is misschien wel gunstig dat wij niet in dat groepje zitten. In de voorgaande jaren is toch vaak de dagwinnaar uit de reguliere starters gekomen. Vooraan is het zo makkelijk om een foutje te maken, de sporen zijn minimaal en de proef is vaak nog wel lastig. Dit jaar is er niet een proef echt makkelijk, dus dat zal morgen ook niet zo zijn. Ik hoop dat wij een mooie tijd gaan neerzetten.”

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *