Na roerige jaren met eerst een faillissement en daarna een Chinese eigenaar die de Nederlandse markt niet altijd even goed aanvoelde, is GINAF na een management buy-out nu weer in rustiger vaarwater beland. Het eerste wat GINAF deed toen het weer Nederlands was? De 8×8 terug in het programma opnemen natuurlijk!
In 1933 begon Evert van Ginkel in Ederveen zijn bedrijf, voor demontage (toen heette dat nog gewoon sloop) en reparatie van trucks. Na de Tweede Wereldoorlog ging men zich bezig houden met het aanpassen van legertrucks voor de Nederlandse markt. Vooral met de bekende REO’s bouwde Van Ginkel een goede naam op. In 1967 veranderde de Nederlandse wetgeving en moesten de trucks een eigen merknaam krijgen. Bij Van Ginkel werd dat GINAF. In dat jaar ging men ook trucks van eigen ontwerp bouwen, eigenlijk altijd met DAF motor uitgerust. Later werden er ook onderdelen van andere merken gebruikt, onder andere IVECO, Mercedes-Benz en Ford Otosan. Zo zou ik nog uren door kunnen gaan, maar dat heb ik in het verleden ook al gedaan. Door de bijzondere producten is GINAF één van de merken die je het vaakst hier op de blog tegen komt.
GINAF A2121N.GINAF B2121N Ergotruck.GINAF C2120N.GINAF E2104R.GINAF F3328.GINAF G5450.GINAF G6 4243 CS.GINAF HD5364-T.GINAF HD5380T.GINAF HD5395TS.GINAF JXK 612.GINAF K3236-F.GINAF M3333-S.GINAF N380 (foto Hans Kramer).
GINAF R2120-S.GINAF TF-serie.GINAF X4446-TS.GINAF X6 4446-TS.
De prijzen die GINAF beschikbaar heeft gesteld:
[GT01] Setje kalender en zonnebril (12x)
[GT02] Mondkapje (2x)
Zoals de titel al zegt is dit een gesponsorde post, in ruil voor de hierboven genoemde prijzen ten behoeve van de jubileumquiz krijgt GINAF onder andere deze post. Lees hem goed, de kans dat een antwoord op één van de vragen hier in staat is natuurlijk groot!