Martha de Boer snuffelde aan de Subaru Solterra

Onlangs opende CirQulus de deuren van het grondig verbouwde pand aan de Parelweg in Alkmaar. Het bedrijf verkoopt apparaten waarmee je woningen kunt verduurzamen, maar zoiets als een warmtepomp is niet echt een sexy lokkertje waar mensen snel op af komen. Dus stonden er een aantal apparaten in de showroom die met zonnepanelen opgeladen kunnen worden, en wat meer emotie uitstralen. De motoren van Zero Motorcycles bijvoorbeeld, en de gloednieuwe, volledig electrische, Subaru Solterra.

Subaru is een bijzonder merk. De klantenkring is grofweg in 2 groepen in te delen: de mensen die hun stevige wandelschoenen in de ANWB-winkel kopen en zonder blikken of blozen een grote caravan over een drassig kampeerveldje slepen, en de mensen wiens hart sneller gaat kloppen zodra ze iets blauws met gouden velgen zien en het liefst zo hard mogelijk door groezelig terrein racen. Totaal verschillende types, met de overeenkomst dat ze beiden kiezen voor een boxermotor, standaard vierwielaandrijving en betrouwbaarheid.

De combinatie van een boxermotor en vierwielaandrijving zorgt er echter wel voor dat de auto’s niet echt zuinig zijn volgens de wereldwijd gebruikte testmethode, al zal elke fan je kunnen vertellen dat het verbruik bij normaal rijden vaak lager uitvalt dan wat er op papier staat, in tegenstelling tot veel andere merken waar het juist andersom is. Om iets aan de uitstoot te doen, kwam Subaru een paar jaar geleden met de mild hybrid uitvoering van de XV en Forester, waarbij een extra grote accu zorgt voor wat extra kracht in de aandrijflijn zodat de benzinemotor minder hard hoeft te werken en dus zuiniger wordt. Meer over die uitvoering lees je hier.

Voor de Solterra is gekozen om volledig electrisch te gaan. De auto is geen doorontwikkeling van, maar compleet nieuw ontwikkeld. Met een beetje hulp van Toyota, dat vaak met Subaru strijd om de eerste plaats in betrouwbaarheidstesten. Het model is zo nieuw dat de RDW nog geen goedkeuring heeft kunnen geven, klanten mogen er omheen lopen, in zitten en op alle knopjes drukken, rijden is helaas nog niet toegestaan in Nederland. Jammer, want zoals het een echte Subaru betaamt, beschikt ook dit model over het X-Mode genoemde systeem, waarbij alle 4 de wielen worden aangedreven. Beide assen hebben een eigen electromotor, die precies genoeg vermogen naar elk afhankelijk wiel kunnen sturen om zonder – of juist met – slippende wielen van kiet te gaan.

Geen afwijkende motorconversie met de platliggende boxer, maar Subaru zou Subaru niet zijn als ze niet iets vernuftigs met het accupakket zouden doen. De batterij heeft een eigen klimaat controle en wordt tussen de 20 en 25 graden gehouden. In de winter verwarmd, in de zomer gekoeld. Op die manier haal je het maximale aantal kilometers, en het is goed voor de levensduur. Volgens de WLTP-methode is de actieradius 450 kilometer. Volgens de ev-database varieert het van 265 in de minst gunstige, en 550 in de meest gunstige omstandigheden. Laad je thuis aan een eigen laadpaal, dan is de accu in iets meer dan 10 uur vol. Onderweg aan een snellader ben je een halfuurtje kwijt om van 10% naar 80% lading te gaan.

Ook zit er een standkachel in, zodat je ’s ochtends in een warme auto kunt instappen, met het accupakket op temperatuur en de ramen ontdooid, zonder dat het een kilometer van de actieradius kost wanneer je de auto ’s nachts aan de stekker laat staan. Blijft het onderweg fris? Dan schakel je de stoel- en stuurverwarming. Passagiers kunnen op hun handen gaan zitten als ze snel willen ontdooien, want ook de rechterstoel en de achterbank beschikken over zetelverwarming. De ruimte achterin is trouwens enorm, de kinderen kunnen er rondjes rennen om het warm te krijgen. Ondertussen zit de bestuurder met een klein, in leer verpakt stuur op schoot, en kijkt zoals bij de i-Cockpit van Peugeot over het stuurwiel heen naar het dashboard. De digitale snelheidsmeter staat ver naar voren, waardoor je bijna hetzelfde effect hebt als bij een Head Up Display: de ogen hoeven minder lang om te schakelen van ver weg naar dichtbij en weer terug, waardoor je beter op de weg kunt letten. Raak je afgeleid, door een sudderende bijrijder of gestoei op de achterbank, dan houdt de Solterra je ook bij de les. Op de stuurkolom zit een cameraatje die in de gaten houd of je niet te lang wegkijkt, of misschien een beetje begint in te dutten. Dezelfde camera herkent ook je gezicht wanneer je instapt, en zet de stoel dan in de door jou gekozen houding. Handig wanneer bijvoorbeeld beide partners – die nogal verschillend van lengte zijn – vaak gebruik maken van de auto.

Behalve de digitale klokkenwinkel voor de bestuurder, zit er op de middenconsole ook een scherm waarop allerlei dingen – zoals de navigatie – tevoorschijn zijn te toveren. Natuurlijk te koppelen met de telefoon, en voor de belangrijkste functies zoals temperatuurregeling zijn er makkelijke tiptoetsen, zodat je niet in een menu hoeft te zoeken. Doordat er geen aandrijflijn tussen de voor- en achteras hangt, is er meer ruimte tussen de stoelen. Andere merken kiezen ervoor om dat helemaal leeg te laten, Subaru geeft je het cockpit gevoel en daarbij wat extra ruimte voor losse spulletjes onder de middenconsole. De analoge tellers zijn verdwenen, en dat zal niet iedereen leuk vinden. Het heeft wel als voordeel dat je geen last krijgt van de terugroepactie wanneer je een miljoen kilometers hebt gereden.

Voor de veiligheid zijn er natuurlijk allerlei systemen die ervoor zorgen dat er automatisch wordt geremd als je toch even de andere kant op zit te kijken, dat je gewaarschuwd wordt wanneer er een fietser langs komt als je net de deur open wilt gooien, en dat je niet zomaar over witte strepen heen rijdt zonder richting aan te geven. Om ook in het donker goed te zien en te worden gezien, heeft de Solterra LED-verlichting voor en achter. De koplampen zijn heel futuristisch naar The Matrix vernoemd, gaan automatisch op groot licht wanneer je dat instelt, en wanneer er een voorganger of tegenligger opduikt, schakelen de LEDjes die het overige verkeer kunnen verblinden, over op dimlicht. De rest van de koplamp blijft groot licht uitstralen, wat er heel apart uit zal zien en waarvoor we moeten opblijven tot diep in de nacht in juli, wanneer de Solterra eindelijk de weg op mag en het donker genoeg is om het uit te proberen.

Bij Subaru denk je natuurlijk meteen aan caravans trekken. Het zal even slikken zijn voor de fans, maar de Solterra heeft geen trekhaak. In de wandelgangen gaat het verhaal dat die er mogelijk wel komt, maar reken op een trekgewicht van niet meer dan 750 kilo. Handig voor een fietsendrager, te kort voor die tandemasser met vast bed en grote keuken. Gelukkig heeft Subaru een oplossing voor de verstokte kampeerders; het merk heeft Hertz ingeschakeld, waar je voor een vriendentarief 7 weken lang (niet perse aaneengesloten) een auto kunt huren om het vakantiehuis naar de camping te slepen.

De prijs is nog niet bekend, volgens de resultaten van de digitale zoekmachine begint de Solterra ergens tussen de 55.000 en 60.000 euro. Er zijn 2 opties die dat bedrag verhogen: een metallic kleur met een contrasterend gespoten dak, en de luxer uitgeruste Sky Package die in de showroom stond te pronken. Dan krijg je onder andere grotere velgen, panoramadak, lederen bekleding, Harman/Kardon geluidsinstallatie en de gezichtsherkenning bij het instappen. Twijfel je niet meer, dan kun je nu bestellen en al in juli rijden.

Wie zou er met zo’n auto willen rijden? Behalve (de kinderen van) het ANWB-stel en de rallyfan die de WRX STi liever niet gebruikt voor de forenzenkilometers, is de Solterra ook geschikt voor mensen die een betrouwbare auto zoeken met een modern en strak uiterlijk. Ruimte voor het gezin of de hobby, een hoogzitter die niet als overdreven terreinwagen voor de dag wil komen, maar voor de verandering juist wél over vierwielaandrijving beschikt.

Wil je toch nog even kijken wat er verder op de markt is, van electrische fiets en scooter tot andere automerken die op electra rijden, of toch een Subaru met een boxermotor? Ook dan is CirQulus een interessant adres om eens langs te gaan. Samen met naastgelegen autobedrijf Renses, dat ook Subarudealer is, beschikken ze over alle informatie en een ruim aanbod wanneer je op zoek bent naar een voertuig, al dan niet met laadpaal en zonnepanelen.


Alle teksten en foto’s hierboven komen van Martha de Boer. Niemand is betaald voor dit artikel, Martha is oprecht erg enthousiast. En ik ook, over mijn eigen Impreza, die geen caravans trekt. Meer Subaru op de blog kun je hier vinden.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *