Op bezoek bij het Tehniški muzej Slovenije

Sinds 1951 is het Tehniški muzej Slovenije (Technisch Museum Slovenië) gevestigd in het voormalige klooster in Bistra, bij Vrhnika. Ik dacht daar ‘even’ te kijken, maar daar kwam ik bedrogen uit. Het museum is enorm!! Je hebt echt meerdere uren nodig om het te kunnen bekijken. Eigenlijk zijn het ook meerdere musea in één. Ik bezocht het museum op 1 december 2022. De tijdelijke tentoonstellingen over robots, engineering en sport, medische instrumenten en de kringloop van mens en voedsel zijn dus waarschijnlijk al afgelopen tegen de tijd dat je dit leest. Ongetwijfeld zijn er interessante andere tijdelijke exposities voor terug gekomen als het museum in maart 2023 weer opent!



Recycling is leuk!



Ruppe Piccolo met 6 pk. Tussen 1904 en 1912 in Duitsland gebouwd. Het museum vertelt op het bordje er bij dat ze eigenlijk maar weinig van deze auto af weten, een verfrissende eerlijkheid tussen de vele musea die dan zelf dingen gaan verzinnen om er bij te zetten!

Renault Clio kont.


Zastava 101 uit 1972, één van de eerste gebouwde Z101’s s dit. Het model was gebaseerd op de FIAT 128. Tot eind jaren ’80 was dit dé auto in Joegoslavië.

In de jaren ’50 begon Tomos in Koper met de licentiebouw van Steyr-Daimler-Puch motorfietsen. Diverse variaties op de Puch MS 50 brommer werden als Colibri op de markt gebracht, deze T12 was daarbij het populairste model.


De Zastava 600D (later Z750) was een verbeterde versie van de FIAT 600, dit was de auto die Joegoslavië op wielen zette.



Austro-Daimler 14/35.

Torpedo uit 1905.


Het kleine meisje van Wanderer, de 5/15 PS W4 uit 1921.


T-Ford uit 1923.



Steyr XII uit 1926, het eerst Steyr model wat van de lopende band rolde, de voorgangers werden nog helemaal met de hand gebouwd.

Tatra 12 uit 1926.

BMW 315 uit 1935.


Chrysler Eight CD-8 uit 1931. Deze werd nieuw gekocht door een zakenman uit Ljubljana, die direct enkele aanpassingen liet doen, met name aan het front.







Veel informatie over waterkracht ook, een vorm van energie die we in Nederland nauwelijks kennen.

Fiat 70-65 rupstrekker.
















Stoomwals.

Timberjack 209D.

Woody GT-70.





























Leuk model, iets verderop in het museum staat de 1:1!






















Mooie en slimme manier om te garanderen dat de logo’s van de sponsoren van het museum vaak op de foto gezet worden.

Vučko was de mascotte van de Olympische Winterspelen van 1984 in Sarajevo. Uit de 800 goedgekeurde inzendingen werd voor dit ontwerp van de Sloveense kunstschilder Jože Trobec gekozen.

Veel musea doen hun best interessant te zijn voor kinderen, maar weinigen weten er echt in te slagen. Musea over de hele wereld: ga hier langs, kijk en leer.


















Er is een speciale zaal gewijd aan staatslimousines. In de praktijk dus vooral auto’s van Tito.

Rolls-Royce Silver Wraith met Mulliner body uit 1952.

Elektrisch karretje. Het museum heeft zelf geen idee wat het is, alleen dat Tito hem in 1963 of 1967 bij een bezoek aan Mexico cadeau heeft gekregen.

De Sloveense skivereniging gaf deze Bombardier aan Tito kado.


Mercedes-Benz 540K uit 1939.


Packards.






ZIL-115’s.

BMW 750iAL uit 1992.

Cadillac Sedan de Ville uit 1976.


Lincoln Continental Convertible Sedan uit 1965.


Cadillac Series 62 Sedan.

FIAT Zastava AR 55 Campagnola.


Cadillac Eldorado Series 62 Convertible Coupe.


Cadillac Fleetwood Convertible Sedan V12 uit 1936.


Horch 951A uit 1938.

Moty maaier.

Štore 402, licentie Fiat.


Geen bordje, maar volgens mij een IMT?

Lanz Bulldog D1706 uit 1953.

Steyr 150 uit 1953.


Eugra Diesel.

Deze Lanz Bulldog uit 1936 zou de oudste nog functionerende tractor van Slovenië moeten zijn.



Bubba.

Gnezda’s kraan op basis van een S.P.A.


TAM Pionir.


TAM motoren (licentie Deutz).

Opengewerkte TAM Pionir.



TAM 5000 4×4 uit 1967.


TAM 110 T7 BV 4×4 uit 1967.


TAM 260 met Avtomontaza carrosserie, uit 1992.






Siemens-Halske tram uit 1901 die in Ljubljana dienst heeft gedaan.


Iemand enig idee wat dit is? Zou er graag een eigen artikel over schrijven, maar er stond geen bordje of wat dan ook bij.


TAM 75 A5 uit 1967.



Opengewerkte TAM 4500.


BMW.



Buchet.





Tomos driewieler.

BMW Isetta.


Clement Voiturette 2 1/4 uit 1899.

De Dion Bouton DW 2 uit 1911, in bruikleen van het Deutsches Technikmuseum in Berlijn.



Van de Oostenrijkse fabrikant Perl zijn maar weinig exemplaren bewaard gebleven, dit was volgens mij de eerste die ik ooit heb gezien.

Citroën B2 ut 1922.

Ford A.

BMW 328 uit 1937.

Lancia Aprilia 238 uit 1938.



Fiat 514.






De Tomos Triko is helaas niet verder gekomen dan de prototype-fase, begin jaren ’80.

Kever.

Renault 4.

Renault-Litostroj R8.

NSU 1200.

NSU Prinz.



Zastava’s.


Yugo.


Eigenbouw voertuig met Vauxhall Viva body, FIAT AR55 onderstel en Mercedes-Benz 200D motor.



Eigenbouw sportwagen met BMW 2500 chassis en Mercedes-Benz 450SEL aandrijflijn, gebouwd door Matej Suhadolc.

Rosbil.



Student Roadster.




Citroën-Tomos Ami 6.

Citroën-Tomos 2CV4 spacek.

Citroën-Cimos Diana 6.

Pony Express.



Zelfs naar het toilet gaan hier is leuk en leerzaam!

Mocht je in (de buurt van) Slovenië zijn, sla dit museum dan niet over. Het is zo ontzettend de moeite waard! Meer informatie op hun eigen website.

NET ZO INTERESSANT

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *