DAF presenteert de bouwvoertuigen van de Nieuwe Generatie – Martin Vonk

Een paar weken na de introductie van de Nieuwe Generatie bouwvoertuigen van DAF, kon de pers met de voertuigen kennismaken. En Martin Vonk was daar namens deze site bij.

Het decor van de kennismaking was de mijnstreek van Zuid-Limburg. Na een officiële productpresentatie kon er met de trucks worden gereden. Zowel “on-road” als “off-road”.

XDC en XFC
De nieuwe bouwvoertuigen zijn van het type XDC en XFC. Deze zijn te herkennen aan de zwarte grille, een extra stevige bumper en een stalen beschermplaat voor de radiateur.

Verder hebben de trucks een grotere bodemvrijheid dan de wegvarianten waardoor ze meer geschikt zijn voor de onverharde weg.


Verschillende tandems
De trucks kunnen worden geleverd met dubbel aangedreven tandemassen: van een “lichte” 19-tons tandem met enkele reductie, bladvering en schijfremmen of trommelremmen tot 21- en 26-tons varianten met enkele reductie, schijfremmen en luchtvering.

Voor zware en off-road toepassingen zijn de tandems van 21 en 26 ton ook leverbaar met naafreductie.


6×4 en 8×4 voor de weg
De nieuwe tandems zijn ook beschikbaar voor de Nieuwe Generatie wegvoertuigen, die meer tractie of een hoger laadvermogen nodig hebben.

De 6×4 en 8×4 bakwagens zijn leverbaar als XD en XF. De 6×4 trekker is leverbaar als XG en XG⁺. Datzelfde geldt voor de 8×4 bakwagens met een gestuurde naloopas.

Hydraulische voorwielaandrijving
Voor toepassingen waarbij zo nu en dan extra tractie nodig is, biedt DAF, in samenwerking met Paul Nutzfahrzeuge tevens een hydraulische voorwielaandrijving voor de 4×2 trekkeruitvoeringen van de XD, XDC, XF en XFC.



Tussenvariant: de XD en XF Extra Robust
Ook nieuw zijn de ‘XD Extra Robust’ en ‘XF Extra Robust’. Deze combineren de cabines van de XDC en XFC met een on-road chassis. Dergelijke voertuigen worden veelal gebruikt in de bouw en de gemeentelijke sector, waarbij er behoefte is aan een lage schadegevoeligheid zonder de volledige off-road mogelijkheden.

Het front met zijn hoog gemonteerde bumper wordt gecombineerd met een onderrijbeveiliging en is beschikbaar op alle XD en XF bakwagens en trekkers.

Nieuwe 4-assige XD en XF met single drive
Het Nieuwe Generatie truckprogramma van DAF is verder uitgebreid met een volledige serie 4-assige varianten met enkele aandrijving voor on-road inzet. Deze chassisversies, met gestuurde voorloopas en/of (niet-)gestuurde naloopassen, zijn ideaal voor toepassingen zoals het transport van zware containers, rioolreiniging en zware afvalinzameling.

Groeve Hendrik
De presentatie van de off road voertuigen vond plaats in de “Groeve Hendrik” te Brunssum. Uit deze groeve wint Hendrik Bedrijven Brunssum jaarlijks ongeveer 300.000 ton klei, zand en grind.

Om bij dit materiaal te kunnen, moeten echter eerst enorme hoeveelheden mijnsteen, afkomstig van de mijnen “Hendrik” en “Emma” worden verwijderd.

Zodra de klei, zand en grind zijn ontgraven, wordt de mijnsteen weer teruggestort. Het geheel wordt vervolgens afgewerkt met een grondlaag van 2 meter, waarmee het terrein op gelijke hoogte met de omgeving wordt gebracht. Een deel van de groeve is al op deze manier afgewerkt.

Voor de winning is een vergunning verleend die eind 2027 afloopt. Daarna wordt het terrein ontwikkeld tot een duurzaam bedrijfsterrein met ruimte voor natuurontwikkeling.


Tekst en foto’s Martin Vonk.

One Response

  1. Lucas Ensing 3 mei 2023 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *