De Tatra T162: prototypes mét en zonder neus

Tatra T162
Eerder schreef ik al over de Tatra T165, onder de noemer ‘Tatra’s mislukte poging om normaal te doen’, met een regulier ladderchassis. Maar er waren meer pogingen om deze kant op, zo zijn er maar liefst drie prototypes van de T162 gemaakt. Twee daarvan staan in het Tatra museum.
Tatra T162
De 6×4 frontstuurtruck was in 1989 de laatste van het trio. Ik heb er zelf een hekel aan als mensen ‘hij lijkt op blablabla’ te zeggen, terwijl dan vaak de enige overeenkomst is dat er ook wielen en een voorraam op zitten. Hier kan ik er echter écht niet om heen de Ford Cargo te benoemen, waar een flinke gelijkenis mee is. Het is echter een Tsjechoslowaakse cabine van eigen ontwerp, die ook op prototypes van LIAZ en BAZ is toegepast. Deze cabine is overigens breder dan die op de beide T162 torpedo’s. Dat de vooras niet is aangedreven is ook zeker het benoemen waard. De luchtgekoelde 12.667cm³ V8 dieselmotor levert 308 pk en is gekoppeld aan een compleet nieuwe ontworpen handmatige versnellingsbak met 16 gangen. Hij kan 15 ton laden.
Tatra T162
De groene 6×6 torpedo in het museum was het tweede van de drie prototypes, gebouwd in 1988, maar na die tijd nog een aantal keren flink gewijzigd. Wat bleef was de luchtgeveerde vooras, aar de nieuw ontwikkelde zescilinder motor kwam er pas in een later stadium in. Deze was 9,5 liter groot, had de cilinders in een V-opstelling en leverde 270 pk. Hij kon 21 ton laden.
Tatra T162Tatra T162Tatra T162Tatra T162Tatra T162Tatra T162Tatra T162Tatra T162Tatra T162Tatra T162Tatra T162Tatra T162Tatra T162Tatra T162Tatra T162Tatra T162Tatra T162Tatra T162Tatra T162Tatra T162Tatra T162

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *