Nissan S-Cargo: het bestelzusje van de Figaro

Nissan S-Cargo
Één van de leukste voertuigen bij de Blik op de Weg in de 90’er Jaren tentoonstelling in het DAF museum vond ik de Nissan S-Cargo. Een naam met een driedubbele betekenis. Natuurlijk staat het voor Small Cargo, maar je spreekt het hetzelfde uit als escargot, het Franse woord voor slak én één van de vele bijnamen van de Citroën 2cv. Het is dus geen toeval dat de auto’s gebroederlijk naast elkaar staan in het museum. De S-Cargo is niet alleen qua uiterlijk geïnspireerd door de (bestel)eend, ook in het interieur vinden we bekende elementen terug, waarvan het stuur met één spaak het meest in het oog springt.
Nissan S-Cargo
De Nissan S-Cargo was één van een reeks retro auto’s die Nissan eind jaren ’80 in Japan op de markt bracht. De Nissan Pao en Nissan Figaro kom je zo nu en dan nog wel eens in het wild tegen, de S-Cargo had ik, tot mijn grote spijt, nog nooit in het echt gezien. Ik werd niet teleurgesteld, hij is in het echt net zo leuk als op de foto’s!
Nissan S-Cargo
Tussen 1989 en 1991 zijn 8.000 S-Cargo’s gebouwd, allen uitgerust met een viercilinder anderhalve liter benzinemotor, gekoppeld aan een drietraps automatische versnellingsbak. Airconditioning was standaard, het ronde raampje en elektrische canvas zonnedak van het exemplaar van Autobedrijf De Waal waren opties.
Nissan S-Cargo
De wielbasis van het busje is 226,1 centimer, lengte is 348 centimeter, breedte 159,5 centimeter en hoogte is 183,9 centimeter. Leeg weegt het busje zo’n 961 kilogram.
Nissan S-CargoNissan S-CargoNissan S-CargoNissan S-Cargo

Meer artikelen over het DAF museum kun je hier vinden, meer over Nissan hier.

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *