Edsel, een luxemerk van Ford, was geen lang leven beschoren. Eind 1957 werd het aangekondigd, eind 1959 ging de stekker er al weer uit, de Ford Motor Company 250 miljoen dollar lichter achter latend. Ze konden het lijden, ze maakten in de Edsel jaren zelfs nog winst…
Edsel deed alles zelf, behalve de auto’s bouwen. Dat gebeurde in Ford en Mercury (een andere Ford dochter) fabrieken, tussen de andere modellen door. Dit tegen de zin van de medewerkers van die fabrieken, die er volgens wikipedia dan maar met de pet naar gooiden, wat in kutkwaliteit resulteerde. Vooral de management lagen in de fabrieken wel te verstaan, het zal de arbeiders verder worst geweest zijn onder wiens naam ze slecht behandeld werden.
Wikipedia beperkt zich tot feiten, dat maakt natuurlijk geen sappig verhaal. De urban legend is dat wél. Doordat de grille van alle Edsel modellen op een vulva lijkt (volgens de kenners, ik zelf zie het niet helemaal), wilde de preutse Amerikanen er niet aan.
Henry Ford II vond de naam van de auto kut, ondanks dat hij naar zijn vader genoemd was. Dit laatste was geheel en al tegen zijn zin gebeurd.
De auto ter illustratie van dit artikel is een Edsel Ranger, met het prachtige kenteken AL-12-34, welke ik op Oldtimerdei Tzummarum 2023 vast kon leggen.
Dit was een Amerikaan van de Friese Amerikaan dat kenteken vergeet je niet zo gou