TAM 110: de alleskunner van het Joegoslavisch Volksleger

TAM 110
In 1965 deed het Joegoslavisch Volksleger een inventarisatie van haar ongepantserde wagenpark. Wat bleek: 320 verschillende types, verdeeld over 129(!) voertuigfabrikanten waren er in dienst. Tijd voor standaardisatie dus. Er moesten vijf types, in verschillende gewichtsklasses komen. In de 1,5 tons klasse kwam Tovarna avtomobilov Maribor in 1976 met een 4×4 frontstuur ontwerp: de TAM 110 T7. Net als haar civiele ontwerpen was ook dit model op Magirus-Deutz gebaseerd. De 110 bleef tot en met 1991 in productie.
TAM 110
De standaard versie heeft een canvas cabinedak en open laadbak. Er passen twee bepakte en bezakte soldaten in de cabine en twaalf in de laadbak. De versie met gesloten cabine kwam met meerdere opbouwen. Denk daarbij aan ambulance, communicatievoertuig, brandweerwagen, hijskraan en mobiele boor.
TAM 110
De 110 is nog steeds in gebruik bij de landen die vroeger deel uit maakten van Joegoslavië. Daarnaast zijn ze ook naar het Midden-Oosten geëxporteerd, onder andere Saudi-Arabië heeft een aantal afgenomen.
TAM 110
Afmetingen
Lengte – 4850 mm
Breedte – 2270 mm
Hoogte – 2470 mm
Hoogte zonder dak en voorraam – 1786 mm
Wielbasis – 2850 mm
TAM 110
Maximumsnelheid – 90 km/h
Snelheid bij 6-8% hellingen – 28 km/h
Maximum graden helling – 67%
TAM 110
Motor
Deutz F 4L 413 FR
Type – Diesel
Aantal cilinders – 4 in lijn
Motorinhoud – 6381 cm³
TAM 110

TAM 110

TAM 110

TAM 110

TAM 110

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *