Perspresentatie GINAF HD5395TS

Vandaag was bij de fabriek in Veenendaal de perspresentatie van de Ginaf HD5395TS. Daar heb ik weliswaar braaf aantekeningen lopen maken, maar de meeste daarvan was al lang bekend, 3 maanden geleden stonden de technische specificaties hier al op de blog. Toch is er nog het een en ander te melden. Interessantste is dat er een nog zwaardere HD serie aan komt, met maar liefst 100 ton laadvermogen.

Achter de cabine is een flinke constructie geplaatst. Deze zit niet alleen bomvol techniek en koel-installaties, hier staan ook hulpmiddelen voor de machinist die aan het laden is. Zo is het gewicht aangegeven op een grote display, maar er zijn ook drie lampen gemonteerd. Als de groene lamp brand kan er nog aardig wat bij in de bak. Als hij op oranje springt kan er nog één bak bij en bij rood is de bak vol. Mocht de machinist dan nog vrolijk doorscheppen, is er wel een heel bijzondere beveiliging tegen overbelading. De maximum snelheid van de truck is dan automatisch begrensd op 3 kilometer per uur…

Zoals bekend mag zijn is het moederbedrijf van GINAF het Chinese CHTC. Dit staatsbedrijf bestaat sinds 1998. De meeste omzet haalt men uit de textielindustrie, maar men is ook actief in de financiële sector en in de bouw. Sinds 2006 is er een automotive afdeling, waar GINAF sinds eind 2011 onderdeel van is.

Waar GINAF zich vroeger vooral op de bouwsector in de Nederlandse markt richt, is het bedrijf nu verdeeld in drie divisies. In afdeling ‘trucking’ zijn de GINAFs die we van oudsher kennen (straks ook beschikbaar in Euro 6) en de ombouw van DAF trucks ondergebracht. De elektrische trucks en bussen vallen onder ‘durable’, de HD-serie valt onder de ‘mining’-divisie.

In de mining-industrie zijn de dumpers traditioneel in twee soorten onderverdeeld. De onroad (bijvoorbeeld aangepaste Volvo FMX) trucks en de offroad (denk aan de grote Caterpillar (knik)dumpers) trucks. De GINAF HD-serie combineert de voordelen van deze beide soorten, en creëert daarmee haar eigen niché.

Op dit moment zijn er tien stuks van de HD5395TS in aanbouw voor Valé. Dit is een gigant op de mijnbouwmarkt, het bedrijf gaat de GINAFs in zetten in een mijn in het westen van Brazilië. In de toekomst zal de HD5395TS ook in Europa te bewonderen zijn. De motor waar hij op dit moment mee geleverd word voldoet aan de Tier 3 eisen, daarom mag hij hier niet verkocht worden. De versie met een schonere motor is in ontwikkeling, hier heeft Martens en Van Oord al enkele exemplaren van besteld.

De kipbak komt van KH-kipper. Deze zit standaard op de truck, GINAF levert niet meer zoals vroeger alleen het chassis-cabine, maar een complete machine, inclusief kipbak en hydrauliek. Daardoor is het subframe ook compleet geïntegreerd.


Er is natuurlijk nog veel en veel meer over deze truck te vertellen, maar dan wordt het midden in de nacht voor deze blog online staat. Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust in de comments, dan probeer ik die zo goed mogelijk te beantwoorden, of, als ik het antwoord niet weet, speel ik de vraag door naar GINAF.

One Response

  1. Frans 7 februari 2015 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *