Csepel D755 met Sisu looks


In communistisch Oost Europa waren de taken qua voertuigbouw goed verdeeld. Tsjechië bouwde zware trucks, DDR lichtere trucks en Hongarije bussen. In Hongarije was wel een truck-industrie, maar die stelde nooit heel veel voor, Raba en Csepel zijn buiten het eigen land nooit een groot succes geworden. Raba heeft in Nederland nog wel enige bekendheid, vooral doordat het bedrijf nog jaren de DAF 2800 cabine heeft gebruikt (naast cabines van MAN en Foden). Csepel kennen we hier veel minder.

Een willekeurige Csepel is al bijzonder dus. Maar wat Mike van Stein, van wie ik deze foto’s mocht gebruiken, in Budapest tegen kwam, is nog veel aparter. De D755 heeft een cabine van de Sisu SM. Deze cabine is ook door Kamaz gebruikt, en in mijn ogen één van de mooiste cabines ooit geleverd.

De cabine is niet het enige ‘vreemde’ onderdeel aan de truck. De assen komen van Raba, er zit een Cummins motor in en een ZF versnellingsbak. Het was het laatste type wat Csepel heeft ontwikkeld, begin jaren ’90, dus na de val van de muur. De 325 pk sterke motor kon de ruim 8 ton wegende truck tot een topsnelheid van over de 100 km per uur helpen.

NET ZO INTERESSANT

No Responses

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *