alexmiedema.nl bestaat één jaar

‘Huh, maar je blogde toch al veel langer?’. Ja, klopt, maar vandaag is het precies een jaar geleden dat ik verder ben gegaan op de nieuwe url, alexmiedema.nl, met een nieuwe lay-out en met vooral achter de schermen veel nieuwigheden. Nadat het best lekker ging op mijn oude wordpress blog, kreeg ik van een neef, Leendert Nauta, een voorstel te verhuizen naar één van zijn servers en onder de naam alexmiedema.nl door te gaan. Na een tijdje nadenken ging ik daarvoor, waarna ik op 28 augustus 2013 voor het eerst op de nu zo inmiddels al zo bekende plek blogde.

Op de oude locatie had ik zo’n 100 bezoekers per dag, zo nu en dan met uitschieters tot 200. Met de nieuwe plek kwam ook een nieuwe vorm van statistiek, waardoor ik beter inzicht kreeg in wat ik wanneer moest posten en hoe ik dat dan het best promoot. Na een maand was ik zo vertrouwd met deze statistiek en had ik zo veel lol met het bloggen, dat ik zowaar een uitschieter had van een dag met 1.000 bezoekers. Ik nam mezelf voor om daarna nooit meer onder de 1.000 bezoekers per dag te scoren. Dat betekende dus meer dan vijf keer zo veel bezoekers trekken dan voorheen… Door vanaf dat moment met een constante stroom aan voor mijn volgers interessante blogposts te komen, is het me (een paar dagen dat ik niet thuis was uitgezonderd) nog gelukt ook. Vandaag de dag ligt de lat nog hoger: ik wil iedere dag minstens 1000 bezoekers plus het aantal van de best bekeken blogpost. Dus als de best bekeken blogpost 500 keer is bekeken, ben ik pas tevreden als ik over de hele blog 1500 bezoekers heb. Bovendien wil ik iedere dag minstens één uur boven de 100 bezoekers scoren (maar het liefst zo veel mogelijk uren achter elkaar natuurlijk).

Top 10 best bekeken pagina’s van het afgelopen jaar. De strijd voor best bekeken blogpost is erg spannend.

Nog wat statistieken (daar ben ik gek op). Augustus 2014 is nu al de best bekeken maand ooit, met voor het eerst meer dan 50.000 views in een maand tijd. Om precies te zijn 52.022 op het moment van schrijven. Dit terwijl de 50.000-grens eigenlijk pas ‘geplanned’ was voor september 2014, een maand met erg veel beurzen en evenementen. De drukste dag tot nu toe was 30 juni, de dag dat er een schroottruck kantelde bij Jubbega, maar ook de dag dat er een populaire ‘oogst’ en een ‘levens van’ blog was. Aan de statistieken valt ook te zien dat er ’s ochtends vroeg een piek is in de bezoekersaantallen. Een aantal mensen heeft de blog dus in de ochtendroutine opgenomen, iets wat ik als een erg groot compliment zie.

Sommige blogpostreeksen hebben een heel eigen publiek. Zo is er een groep mensen die alleen op zondagavond/maandagochtend komt, om de laatste ‘lieve poekie‘ te lezen. Een andere groep mensen heeft interesse in geschiedschrijving en komt vooral op de ‘terug in de tijd‘ blogs af. Deze laatste blogs verschijnen niet met een hele hoge frequentie, het is erg arbeidsintensief ze te maken, maar die worden absoluut afgemaakt, en zullen in 2015 of 2016, als de reeks vol is, veranderen in een jaaroverzicht op 31 december.

De blogs die ik zelf het leukst vind zijn de bijzondere voertuigen, ik ben gek op alles wat apart is. Het leukst om te maken zijn de blogs over truckracen en Dakar, het is heel gaaf om met je neus bovenop de actie te staan, en het zijn beide wereldjes met erg toffe mensen. Blogs waar ik trots op ben zijn primeurs die ik kan brengen voor dat het officieel is. Het is soms wel vervelend dat die niet altijd worden geloofd, maar aan de andere kant is het ook wel weer komisch om te zien dat collega-bedrijfswagenjournalisten soms dingen keihard ontkennen die ik breng, terwijl ik ze al met eigen ogen gezien heb. Verder is het natuurlijk erg interessant om bedrijven te bezoeken. Zo ben ik het afgelopen jaar al bij GINAF, Wierda, Titan, Ritchie en Rondaan geweest.

Toch ervaar ik andere journalisten/bloggers/nieuwssites niet als concurrenten. Je kunt beter met elkaar samenwerken dan tegenwerken, dus met de meeste heb ik goed contact en werk ik soms ook mee samen. Zo heb ik tijdens Dakar natuurlijk voor Rallymaniacs gewerkt, en schrijf ik sinds deze week ook voor truckblog.nl (en diverse andere transwebgroupsites).

Al met al ben ik erg blij hoe het afgelopen jaar is gegaan hier op de blog. Niet alleen omdat ik het heel erg leuk vind om te doen, ook omdat ik mijn opdrachtgevers iets extra’s kan bieden. Immers, als ik een persbericht voor ze schrijf publiceer ik die ook hier. Daarmee hebben ze al een gegaranderd aantal views voor hun goede nieuws.

2 Comments

  1. Rick_Blaine 29 augustus 2014 Reply
  2. Hans Radojewski 3 augustus 2018 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *