WTD 41 Einzelradtester


WTD 41 Einzelradtester (ERT)
Zoals gebruikelijk was de Bundeswehr aanwezig met een eigen stand op de IAA. Iets minder gebruikelijk is het voertuig dat ze mee hadden genomen, de WTD 41 Einzelradtester (ERT).
WTD 41 Einzelradtester (ERT)
Letterlijk vertaald naar het Nederlands betekent ‘Einzelradtester’ enkelwieltester. De fabrikant is WTD 41. Die kende ik zelf ook nog niet, logisch, het is ook niet direct een truckfabriek, maar een oh zo beruchte leger-afkorting. In dit geval staat het voor ‘Wehrtechnische Dienststelle 41’, wat eigenlijk ook te kort is. De volledige naam moet ‘Wehrtechnische Dienststelle für Kraftfahrzeuge und Panzer (WTD 41)’ zijn. WTD41 is in Trier-Kürenz (Rheinland-Pfalz) gevestigd, er zijn 470 personen werkzaa, van wie 16 soldaten. Het is binnen de Bundeswehr verantwoordelijk voor het testen van voertuigen, in alle soorten en maten, van gepantserde rupsvoertuigen via allerhande speciale voertuigen naar de kleinere wielvoertuigen. Voor het testen van wielen heeft men zelf de Einzelradtester gebouwd.
WTD 41 Einzelradtester (ERT)
De basis van het voertuig was een MAN 7-tons kipper. Deze is tot de laatste schroef uit elkaar geweest, eigenlijk kun je zeggen dat er alleen wat onderdelen van gebruikt zijn. De truck is hydrostatisch op alle zes wielen aangedreven, door een Mercedes-Benz OM501LA motor met 420 pk. Er is plek voor vier mensen: twee in de cabine en twee in de bedieningscabine. De maximum snelheid is 55 kilometer per uur. Dat is vooruit niet zo snel, maar hij gaat achteruit net zo vlug, dan lijkt het ineens wel weer rap. Het gevaarte weegt in totaal 30 ton, is zo’n 10 meter lang, 245 cm breed en 290 cm hoog. Hij kan velgmaten van 16 tot 27 inch testen, zowel op de weg als ver daar naast.
WTD 41 Einzelradtester (ERT)

Het lijkt wat overbodig, een duur apparaat bouwen enkel en alleen om banden te testen, maar er is natuurlijk wel wat voor te zeggen. Bedenk bijvoorbeeld eens hoeveel duizenden banden ze bij de Bundeswehr moeten hebben? Bovendien, het staat al lullig als je met een legertruck langs de snelweg staat met een lekke band, maar in een noodsituatie wil je dat natuurlijk al helemaal niet hebben.
WTD 41 Einzelradtester (ERT)

WTD 41 Einzelradtester (ERT)

NET ZO INTERESSANT

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *