Uit het archief: Saurer

In 1903 bouwde Adolph Saurer zijn eerste bedrijfswagen in het Zwitserse Arbon, een vijftonner met een viercilinder motor. De Saurer trucks stonden bekend om hun goede kwaliteit, al snel kwamen er vele vestigingen in andere landen en werden de trucks door anderen in licentie gebouwd. Zo zette M.A.N. haar eerst stapjes op het gebied van truckbouw met een Saurer-licentie. Het zustermerk van Saurer was Berna, na 1968 waren deze trucks zo goed als identiek aan elkaar. In 1982 werd het bedrijf overgenomen door Daimler-Benz, die het met FBW samenvoegde tot NAW. Daarmee werd in één klap vrijwel de gehele Zwitserse trucindustrie de nek om gedraaid. Met name in Zwitserland zijn er nog veel trucks van het illustere merk bewaard gebleven, maar ook in Friesland kon je ze nog regelmatig tegen komen: het wagenpark van de onlangs overleden busondernemer Jan Hofstra bestond vrijwel volledig uit Saurers.
Saurer 5D

SaIn 1903 bouwde Adolph Saurer zijn eerste bedrijfswagen in het Zwitserse Arbon, een vijftonner met een viercilinder motor. De Saurer trucks stonden bekend om hun goede kwaliteit, al snel kwamen er vele vestigingen in andere landen en werden de trucks door anderen in licentie gebouwd. Zo zette M.A.N. haar eerst stapjes op het gebied van truckbouw met een Saurer-licentie. Het zustermerk van Saurer was Berna, na 1968 waren deze trucks zo goed als identiek aan elkaar. In 1982 werd het bedrijf overgenomen door Daimler-Benz, die het met FBW samenvoegde tot NAW.  Daarmee werd in één klap vrijwel de gehele Zwitserse trucindustrie de nek om gedraaid. Met name in Zwitserland zijn er nog veel trucks van het illustere merk bewaard gebleven, maar ook in Friesland kun je ze nog regelmatig tegen komen: het wagenpark van busondernemerurer 4MH

Saurer 5D

SauIn 1903 bouwde Adolph Saurer zijn eerste bedrijfswagen in het Zwitserse Arbon, een vijftonner met een viercilinder motor. De Saurer trucks stonden bekend om hun goede kwaliteit, al snel kwamen er vele vestigingen in andere landen en werden de trucks door anderen in licentie gebouwd. Zo zette M.A.N. haar eerst stapjes op het gebied van truckbouw met een Saurer-licentie. Het zustermerk van Saurer was Berna, na 1968 waren deze trucks zo goed als identiek aan elkaar. In 1982 werd het bedrijf overgenomen door Daimler-Benz, die het met FBW samenvoegde tot NAW.  Daarmee werd in één klap vrijwel de gehele Zwitserse trucindustrie de nek om gedraaid. Met name in Zwitserland zijn er nog veel trucks van het illustere merk bewaard gebleven, maar ook in Friesland kun je ze nog regelmatig tegen komen: het wagenpark van busondernemerrer bus

Saurer bus

Saurer D330

SauIn 1903 bouwde Adolph Saurer zijn eerste bedrijfswagen in het Zwitserse Arbon, een vijftonner met een viercilinder motor. De Saurer trucks stonden bekend om hun goede kwaliteit, al snel kwamen er vele vestigingen in andere landen en werden de trucks door anderen in licentie gebouwd. Zo zette M.A.N. haar eerst stapjes op het gebied van truckbouw met een Saurer-licentie. Het zustermerk van Saurer was Berna, na 1968 waren deze trucks zo goed als identiek aan elkaar. In 1982 werd het bedrijf overgenomen door Daimler-Benz, die het met FBW samenvoegde tot NAW.  Daarmee werd in één klap vrijwel de gehele Zwitserse trucindustrie de nek om gedraaid. Met name in Zwitserland zijn er nog veel trucks van het illustere merk bewaard gebleven, maar ook in Friesland kun je ze nog regelmatig tegen komen: het wagenpark van busondernemerrer D330

Saurer D330

Saurer D330

Saurer L4CT 2D

SaurIn 1903 bouwde Adolph Saurer zijn eerste bedrijfswagen in het Zwitserse Arbon, een vijftonner met een viercilinder motor. De Saurer trucks stonden bekend om hun goede kwaliteit, al snel kwamen er vele vestigingen in andere landen en werden de trucks door anderen in licentie gebouwd. Zo zette M.A.N. haar eerst stapjes op het gebied van truckbouw met een Saurer-licentie. Het zustermerk van Saurer was Berna, na 1968 waren deze trucks zo goed als identiek aan elkaar. In 1982 werd het bedrijf overgenomen door Daimler-Benz, die het met FBW samenvoegde tot NAW.  Daarmee werd in één klap vrijwel de gehele Zwitserse trucindustrie de nek om gedraaid. Met name in Zwitserland zijn er nog veel trucks van het illustere merk bewaard gebleven, maar ook in Friesland kun je ze nog regelmatig tegen komen: het wagenpark van busondernemerer LGA

Saurer miniatuur

SauIn 1903 bouwde Adolph Saurer zijn eerste bedrijfswagen in het Zwitserse Arbon, een vijftonner met een viercilinder motor. De Saurer trucks stonden bekend om hun goede kwaliteit, al snel kwamen er vele vestigingen in andere landen en werden de trucks door anderen in licentie gebouwd. Zo zette M.A.N. haar eerst stapjes op het gebied van truckbouw met een Saurer-licentie. Het zustermerk van Saurer was Berna, na 1968 waren deze trucks zo goed als identiek aan elkaar. In 1982 werd het bedrijf overgenomen door Daimler-Benz, die het met FBW samenvoegde tot NAW.  Daarmee werd in één klap vrijwel de gehele Zwitserse trucindustrie de nek om gedraaid. Met name in Zwitserland zijn er nog veel trucks van het illustere merk bewaard gebleven, maar ook in Friesland kun je ze nog regelmatig tegen komen: het wagenpark van busondernemerrer onbekend/overig

SauIn 1903 bouwde Adolph Saurer zijn eerste bedrijfswagen in het Zwitserse Arbon, een vijftonner met een viercilinder motor. De Saurer trucks stonden bekend om hun goede kwaliteit, al snel kwamen er vele vestigingen in andere landen en werden de trucks door anderen in licentie gebouwd. Zo zette M.A.N. haar eerst stapjes op het gebied van truckbouw met een Saurer-licentie. Het zustermerk van Saurer was Berna, na 1968 waren deze trucks zo goed als identiek aan elkaar. In 1982 werd het bedrijf overgenomen door Daimler-Benz, die het met FBW samenvoegde tot NAW.  Daarmee werd in één klap vrijwel de gehele Zwitserse trucindustrie de nek om gedraaid. Met name in Zwitserland zijn er nog veel trucks van het illustere merk bewaard gebleven, maar ook in Friesland kun je ze nog regelmatig tegen komen: het wagenpark van busondernemerrer SV2C

SauIn 1903 bouwde Adolph Saurer zijn eerste bedrijfswagen in het Zwitserse Arbon, een vijftonner met een viercilinder motor. De Saurer trucks stonden bekend om hun goede kwaliteit, al snel kwamen er vele vestigingen in andere landen en werden de trucks door anderen in licentie gebouwd. Zo zette M.A.N. haar eerst stapjes op het gebied van truckbouw met een Saurer-licentie. Het zustermerk van Saurer was Berna, na 1968 waren deze trucks zo goed als identiek aan elkaar. In 1982 werd het bedrijf overgenomen door Daimler-Benz, die het met FBW samenvoegde tot NAW.  Daarmee werd in één klap vrijwel de gehele Zwitserse trucindustrie de nek om gedraaid. Met name in Zwitserland zijn er nog veel trucks van het illustere merk bewaard gebleven, maar ook in Friesland kun je ze nog regelmatig tegen komen: het wagenpark van busondernemerrer SV2C
Nog veel meer Saurer foto’s kun je uiteraard op truckfan.nl vinden.

NET ZO INTERESSANT

No Responses

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *