Transport van cabines door Zandbergen.


Marco Havers maakt al decennia lang foto’s van trucks. Als groot Scania-liefhebber en inwoner van Meppel heeft hij dus diverse foto’s gemaakt van de Scania-cabinetransporten door Zandbergen. Voor deze blog maakte Marco een reportage over het cabinetransport tussen Meppel en Zwolle door de jaren heen.

Nadat BéGé op 1 mei 1963 aan de Hugo de Grootstraat in Meppel een vestiging geopend had voor fabricage van cabines, was het zaak om deze cabines te transporteren naar Zwolle waar de Scania-Vabis fabriek in 1964 geopend was.

Werd bij de oprichting in het begin eerst alleen hele of halve slaapcabines voor torpedomodellen geproduceerd, later kwamen hier ook frontstuur cabines bij.

Al vrij snel verhuisde men naar een gloednieuwe fabriek van 1600m2 op het industrieterrein Oevers waar men nu nog steeds huist.
In het begin vervaardigde men met 25 man zo’n 10 cabines per dag.

In 1966 kocht Scania-Vabis de Zweedse carrosseriefabriek in Oskarshamn, waardoor ook de Nederlandse vestiging van het bedrijf in Meppel in handen van Scania-Vabis kwam.
BéGé Holland N.V. werd Saab-Scania Kabinefabriek.
Nadat in 1968 op de RAI door Beers samen met Scania-Vabis haar nieuwe programma bedrijfsauto’s werd gepresenteerd, werd ook het oude embleem vervangen door een nieuw logo en de naam veranderd in Scania. Diverse voertuigen uit deze serie werden uitgevoerd met een kantelcabine.
De eerste exemplaren komen uit Zweden, daarna werden de cabines door BéGé/Scania in Meppel gemaakt.
Vele keren sinds dien is de fabriek in Meppel uitgebreid door nieuwbouw voor lak- en lastraten, nieuw ketelhuis, kantoren, magazijn, spuitcabines, dompelbak, laboratorium verfopslag en ga zo maar door. Voor miljoenen is er in Meppel door de jaren heen verbouwd.
Was in de tweede helft van de negentiger jaren al de lak- en lasactiviteiten naar Oskarshamn in Zweden verplaatst, is de cabinefabriek in Meppel in november 2002 gesloten nadat de miljoenen investering in de cabinefabriek niet doorging.
Omdat door de devaluatie van de Zweedse kroon de produktiekosten in Zweden aanzienlijk lager zijn komen te liggen, besloot de onderneming het lakken en lassen van de cabines uit Nederland weg te halen.

In 2005 is de fabriek weer in functie. Echter worden er nu geen cabines geproduceerd maar is het een fabriek voor het lakken van kunststof cabine- en chassisonderdelen die geleverd worden aan de Europese truckfabrieken in van Scania in Zwolle, Angers in Frankrijk en Sodertalje in Zweden.

Vanaf het eerste begin is Zandbergen transport uit Meppel al vervoerder van Scania cabines tussen de cabinefabriek in Meppel en de assemblagefabriek in Zwolle.
Werd in het begin de cabines vervoerd met een Scania-Vabis L51 Drabant met kenteken VB-66-48, (is nog steeds in het bezit van Zandbergen Scania Collectie), met aanhanger, daarna kwam er een Scania-Vabis L76 met oplegger voor het vervoer van cabines. 0 en 1 serie.
Ik weet niet of er nog een Scania zit tussen de L76 en de P92, maar in ieder geval kwam enige tijd daarna een Scania P92m intercooler met middenasaanhanger. Op deze combinatie konden 6 cabines van de 2 serie. Op de vorige twee combinaties maar 5 stuks.
Een latere P92m combinatie, waar overigens een foutje zat (het logo was gespiegeld er op gezet), met kenteken BV-32-YZ later verlengt zodat er 7 cabines per rit vervoerd konden worden. Dit was voor de 3 serie cabines. Ook is hier later nog een dakspoiler op geplaatst.

De opvolger van deze combinatie was een P93m bakwagen met 250pk.
Deze wagen was eerst een demotruck van Scania. Hierop was een gesloten witte laadbak met de naam Scania.
Deze laadbak is later geplaatst op de racetrucktransporter voor het vervoer van de racetruck.
Nadat de wagen in de blauw, geel, oranje en rode Zandbergen kleuren gespoten was, kwam dezelfde opbouw erop en aanhanger erachter als van de P92.
Voor het vervoer van de 3 serie cabines… waar nu ook de Streamline bijgevoegd was.

>De cabinewagen die hierna kwam was een voormalige trucktransporter met kenteken VX-71-PL. Nadat deze R113m 380 als trucktranporter buiten dienst kwam is de opbouw overgezet van de P93. Deze kwam in dienst toen de 4 serie net in Meppel vervaardigd werd. Zandbergen senior had de eer om de allereerste geproduceerde 4 serie cabine (was een P cabine) te transporteren naar Zwolle. Deze combinatie kon maar 6 cabines per rit vervoeren overigens.

De laatste cabinewagen van Zandbergen tot aan de sluiting van de Meppeler cabinefabriek was een P94L 310 met kenteken BF-TN-97.
Deze wagen kreeg ook weer de opbouw van alle voorgangers, ook de twee assige aanhanger kwam ook weer achter deze wagen. Later is overigens de eerste as van de middenas aanhanger verwijderd.
Er zat een nieuwtje aan deze combinatie. Wat i.v.m. met Arbo is het platform van motorwagen en aanhanger voorzien van hydraulische cilinders.
Bij het laden en lossen kon met één hendel ( met ingeschakelde PTO) het geheel in één keer naar boven heffen zodat de bokken met cabines door de heftruckchauffeur makkelijker geplaatst of verwijderd worden zonder een nekhernia er aan over te houden van het bukken.

Als extra transport gewenst was door dat de fabriek in Zwolle bijna zonder cabines kwam te zitten kon er een extra wagen ingezet worden.
De laatste jaren was dat een R113m 380 Streamline met kenteken BB-ZD-24. Hierachter zat een oplegger voor het vervoer van 5 cabines.
Maar ook werd gebruik gemaakt van een Torpedo, een T113h met kenteken BB-PZ-72.
Ook werden reguliere trucks gebruikt die normaal dienst deden als trucktransporter voor het vervoer van Scania chassis of andere voertuigen.

Zo hebben o.a. een Scania R113 380 Streamline met kenteken BB-VP-54 en een Renault Magnum met kenteken BH-ZB-33 wel eens cabines vervoerd met de DRACO oplegger.

One Response

  1. Albert smid 17 september 2015 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *