“Het leek ons cool om tijdens de viering van ons 100-jarig bestaan niet één maar zeven nieuwe Scania NGS bakwagens te hebben staan”, vertelt directeur Theo van der Werff met een knipoog. De werkelijke reden voor aanschaf van zoveel innovatie in één keer was natuurlijk veel prozaïscher. Zoals nagenoeg altijd in het transport ging het ook hier zeker ook om de mogelijkheden van het voertuig. “Wij rijden veel groot volume op de heenreis en zwaar terug. Scania is de enige die af-fabriek een 87 centimeter chassis kan leveren in combinatie met een luchtgeveerde negen tons vooras.”Met de 87 centimeter chassishoogte, haalt Van der Werff een binnenruimte van 2,95 meter. “Voor ons is dat voldoende. Je zou zo ook drie meter binnenruimte kunnen creëren, maar dan moet je het dak hefbaar maken.” Behalve de juiste configuratie van de rondom lucht geveerde 6×2 bakwagen met hefbare sleepas, speelde ook de reputatie van de 410 pk sterke zescilinder Scania SCR-only motor een rol. “Die heeft een goede naam in de markt en ook wij hebben er al een rijden. Die is nog van de huidige generatie en de nieuwe zou weer zuiniger zijn en dat is nodig ook. Want de 410 die we hebben, doet het goed. Maar we hebben het gevoel dat er nog meer in moet zitten.”Daarom laat Van der Werff bij de nieuwe Scania’s niets aan het toeval over. “Het is een beetje een afweging. In het volumevervoer is die 410 pk meer dan genoeg. Maar onze voertuigen zijn uitgelegd op 30 ton netto laadvermogen inclusief meeneemheftruck en als we dat laden is het mogelijk weer ietsjes te weinig. Maar omdat we maar een 20 procent van de tijd zo zwaar zijn, houden we toch nog even vast aan deze motorisatie. Ook daar is volgens ons nog wat te halen. Ons streven is nog weer 0,2 liter zuiniger te gaan rijden. Dat lijkt weinig maar met onze jaarlijkse kilometrage praat je dan over serieus geld. Daarom hebben we bij de voertuigen een pakket chauffeurscoaching genomen. Samen met de connectivity van de truck die ons wekelijks een goed overzicht geeft, moet die bezuiniging daarmee haalbaar zijn.”De zeven nieuwe bakwagens, die met een wipkar gaan rijden, betekenen nog meer wijzigingen in de bedrijfsvoering. “Wij hebben deze voertuigen op een achtjarig full service maintenance contract met flexibele plannen gezet,” vertelt Theo. “Tot nu toe deden wij al het onderhoud zelf. Maar eigenlijk is de capaciteit van onze werkplaats wat krap en ik moet zeggen dat het bevalt. Tenslotte is een vrachtwagen onderhouden niet onze core business. Ik heb liever een optimale uptime.” Dat laten we graag over aan de Scania specialist in Joure.Van der Werff wil zijn chauffeurs met goed gereedschap de weg op sturen. “Maar wij willen geen overdreven auto’s. Het moet er netjes en strak uitzien met mooi spuitwerk, maar verder niet teveel toeters en bellen. Dus hebben onze jongens wel een premiumstoel, een ijskast en een standairco, maar verder houden we het redelijk standaard. Dat geldt ook voor de verdere uitrusting. Vroeger monteerden we tanks meestal aan één kant en zetten we er een flinke inhoud op. Dat hebben we nu weer standaard af-fabriek met twee tanks aan elke zijde van het chassis gedaan. Ook zijn ze met een 900 liter weer wat kleiner. Maar omdat de voertuigen veel zuiniger lopen dan vroeger is het genoeg en waarom zou je onnodig met grote volumes diesel gaan rijden? Dat is dan alleen maar extra gewicht.” Naast de 7 Scania’s heeft Van der Werff ook nog 20 nieuwe trucks van andere merken gekocht in dezelfde periode.