Van Deursen diervoeders uit Sint Oedenrode (Noord Brabant) nam enkele weken geleden zijn tweede Scania in gebruik. Directeur Harry van Deursen koos voor 6×2 rondom luchtgeveerde Scania bakwagen met de R-cabine en de bewezen zuinige zescilinder 410 pk SCR-only motor. De bak opent en sluit met schuifzeilen en de truck beschikt over zijn eigen losmiddelen in de vorm van een Moffett meeneemheftruck en een pompwagen.
“Over onze eerste Scania mogen wij niet klagen”, legt Van Deursen uit. “Die kwam er vanwege de goede manier waarop de Scaniadealer in Veghel met ons meedacht en doet het nog steeds goed. Dat er nu een tweede Scania staat, heeft daar zeker mee te maken. Die auto is hard nodig want wij zijn flink gegroeid en komen aan alle kanten klem te zitten met de afleveringen aan de klanten. De R410 met een tweede chauffeur moet daar wat lucht brengen.”
Van Deursen brengt gepelletiseerde diervoeders en stalstrooisels naar de agrarische bedrijven in de omgeving. “Eigenlijk zijn wij nooit verder dan 50 kilometer van huis. Maar wel heel veel, want wij rijden toch een 100.000 kilometer per jaar om alle bestellingen weg te krijgen.” Van Deursen koos daarbij bewust voor de grotere R-cabine met het hoogste dak. “Qua afstanden was een G-cabine meer dan voldoende geweest. Maar ik vond de R-versie gewoon beter ogen. Het past ook beter bij onze hoge laadbak.”
Van Deursen heeft zijn voertuigen puur als dienstverlening. “Wij zijn een groothandel en de klant verwacht dat je het komt brengen. Dat hoort erbij. Gelukkig hoeven wij vrijwel nooit leeg naar huis omdat wij op de terugweg meestal nieuwe voorraad meenemen van onze toeleveranciers. Maar toch is het zaak zo economisch mogelijk te rijden. Ik verwacht daarbij veel van de 410 pk motor want die staat als heel zuinig bekend in de markt. Dat moet bij ons natuurlijk nog blijken want in onze andere Scania ligt nog een 400 pk XPi motor.”
Vanwege de economische inzet wil Van Deursen zoveel mogelijk kunnen meenemen. “In dit werk kun je niet met een aanhanger rijden. Er is doorgaans te weinig ruimte op de erven en bovendien moet ook de Moffett mee omdat wij zelf lossen. Dus wil ik dat de pallets zo hoog mogelijk gestapeld zijn.” Om dat te realiseren, maakt Van Deursen handig gebruik van het feit dat Scania standaard het laagste chassis in de markt heeft. “Dat is bij ons nóg iets lager geworden en door met 295/60×22,5 banden te rijden hebben we nu een binnenruimte van 2.95 meter in de laadruimte. Dankzij de 8,60 meter lange laadbak kunnen we zo toch 15 ton voer en strooisel in één keer vervoeren.”
De auto staat daardoor wel heel laag bij de grond wat niet altijd een voordeel is bij afleveringen in de agrarische sector. “Daar komt de luchtvering goed van pas. De chauffeur kan de auto daarmee voldoende hoogte geven om alle obstakels zonder schade te kunnen nemen,” geeft Van Deursen uitleg. Verder is de truck redelijk zakelijk uitgevoerd. “We hebben wel voor het premium multimediasysteem gekozen en er voor het mooi een chroompakket opgezet. Maar verder zit er niets op dat we niet nodig hebben. In ons geval is dat een paar zwaailampen op het dak en een RVS kist langs het chassis voor de pompwagen en de spanbanden. En we hebben niet bezuinigd op de verlichting. In de hoge R-cabine passen standaard een behoorlijk aantal lampen en die hebben wij in een LED-uitvoering gekozen. Daar heb je echt wat aan in het donker. In ieder geval is de chauffeur er enthousiast over. Net als over de versnellingsbak overigens. Vergeleken bij de vorige auto schakelt deze bak boterzacht en snel.”