Kesko Group reduceert CO2-uitstoot met extra lange MAN-trucks

In samenwerking met MAN gaat de Finse Kesko Group met High Capacity Transport – HCT, extra lange voertuigcombinaties – de CO2-uitstoot verminderen en tegelijkertijd de vervoersprestaties verbeteren. De transportonderneming heeft hiervoor in maart twee nieuwe MAN TGX 35.580 HCT-trucks toegevoegd aan zijn vloot ecotrucks.

Kesko Logistics startte in 2015 met een proef met HCT-trucks, waarbij extra lange vrachtwagencombinaties worden gebruikt bij de bevoorrading van supermarkten. Op die manier brengt de onderneming het aantal gereden kilometers met 30 procent terug. De indrukwekkende voertuigcombinaties bestaan ​​uit een bakwagen, een twee-assige dolly en een vier-assige trailer, die in sommige gevallen dubbeldeks te laden zijn. De combinaties zijn tot 34 meter lang en kunnen – afhankelijk van hun opstelling – in een rit bijna 190 rolcontainers vervoeren.

MAN TGX 35.580
Kesko Logistics heeft sinds maart zijn vloot ‘Ecotrucks’ aangevuld met twee nieuwe MAN TGX 35.580 vrachtwagens die worden gebruikt voor ritten naar winkels en magazijnen in het westen van Finland. MAN voorziet de vierassige trucks van efficiënte D38 Euro 6c zescilindermotoren. Met een maximumkoppel van 2900 Nm, dat al beschikbaar is vanaf slechts 900 tpm, kan dit model zelfs zware trailers en indrukwekkende lengtes van 31 meter met gemak aan.

Overzicht en inzicht met RIO
Kesko Logistics maakt in beide MAN TGX-trucks gebruik van het cloudgebaseerde digitale platform RIO. Dit systeem is sinds vorig jaar beschikbaar op alle MAN-vrachtwagens van meer dan 7,5 ton en biedt de gebruiker een breed scala aan specifieke analyses voor alle voertuiggegevens. RIO analyseert bijvoorbeeld zaken als route- en locatieregistratie, voertuiggegevens en brandstofverbruik. Daarnaast kunnen klanten aanvullende servicemodules gebruiken op basis van hun eigen specifieke situatie, zoals navigatie- of tachograafgegevensopslag. RIO helpt bij het garanderen van optimale logistieke processen door alle gegevens en informatie in realtime te combineren en vervolgens aanbevelingen te doen. Die aanbevelingen kunnen op hun beurt weer helpen om de CO2-uitstoot voor wagenparken verder te verlagen.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *