De Truckspotter – COVID-19

De huidige mondiale crisis vanwege het corona-virus (COVID-19) heeft een grote impact op het leven in Europa. Specifiek in Nederland is er nog een redelijke mogelijkheid om buitenshuis te vertoeven, waar ij sommige omringende landen een volledige ‘lock-down’ heeft plaatsgevonden.
In korte tijd volgen verschillende richtlijnen elkaar op. Nog geen week geleden liep ik (Jaco Terlouw, red) een rondje door de binnenstad van Schiedam. En, zoals een truckspotter eigen is, gaat de camera dan trouw mee. Tijdens mijn wandeling fotografeerde ik twee trucks, een redelijke ‘vangst’ voor de oude binnenstad van Zwart-Nazareth.

Scania R450
De witte Scania R450 van Sneepels kwam een lading afleveren op de Noordmolenstraat.

DAF XF Euro 6
Een paar honderd meter verder fotografeerde ik de DAF XF Euro VI van G. de Jong uit Schoonrewoerd. De chauffeur was druk in de weer met de kooi-aap om wat pallets weg te brengen op de Korte Haven. Toevallig ken ik de bewuste trucker van Truckshow Nieuwendijk. Een kort gesprek, zonder handenschudden, volgde naast de truck. Na het sluiten van de zeilen kon ik in een beginnende regenbui de mooie combinatie op de foto zetten.

Enkele dagen later volgde de persconferentie van de regering waarin opgeroepen werd tot sociale isolatie en het zoveel mogelijk thuis blijven. Mijn werkgever had al aangegeven dat de voorkeur uitging naar thuiswerken, dus dat paste heel goed bij elkaar. Voor de hobby moest ik even goed verzinnen hoe ik dit aan ging pakken. Truckspotten gaat nu eenmaal lastig vanuit huis.

Het was al enige tijd geleden dat ik een rondje Maasvlakte gedaan had. Op diverse plekken is het op de Maasvlakte goed vertoeven voor de truckspotter. Mijn eerste positie koos ik in de berm van de Prinses Maximaweg. Dat is een fijne stek, met een neutrale achtergrond. Met een goed gekozen standpunt zijn trucks op- en afrijdend naar de Euromax terminal te fotograferen. En dat is dan ook meteen het grootste nadeel van deze spotplaats, de Euromax is nagenoeg de enige bestemming aan deze weg. De foto’s zijn er overigens niet minder om.

MAN TGS 2nd gen

MAN TGS 2nd gen
De duinen geven de mogelijkheid voor een hoog standpunt.

Mercedes-Benz Arocs

Volvo FH 4th gen
Dichter bij de weg sta je lager als fotograaf. Dit andere perspectief spreekt mij wel aan.

Scania S-serie
Na drie kwartier truck-amusement vond ik tijd een andere spotplek op te zoeken. Hiervoor koos ik de westbaan van de N15, op de overgang tussen Europoort en Maasvlakte. Op deze plek kwam ik een andere truckspotter tegen. Gerard Grinwis is een bekende naam in de wereld van het truckspotten. Ik vond het leuk hem eens tegen te komen. Met inachtneming van de onderlinge afstand van zo’n drie meter hebben we tijdens het spotten een leuk gesprek met elkaar gehad.

Scania R-serie

DAF XF Euro 6

Volvo FH 4th gen

Mercedes-Benz Actros MP4

MAN TGS 2nd gen

Renault T-serie

Iveco Stralis
Rond het middaguur moest ik de terugreis naar huis beginnen. Ik heb de truckspotter gedag gezwaaid en thuis heb ik de foto’s op truckfan.nl geplaatst.

Truckspotten en het COVID-19 virus. Het is te doen, al is het anders dan het was zonder de corona-crisis. Ook ik ontkom er niet aan een paar richtlijnen te geven. Mocht je graag chauffeurs of collega truckspotters spreken, neem dan afstand van elkaar. Geef vooral geen hand! Bedrijfsbezoeken zou ik persoonlijk niet doen, dus ook ‘even’ de werkplaats inlopen lijkt mij niet verstandig. Reis bij voorkeur met eigen vervoer; (brom)fiets, auto of de benenwagen.

Loop niet in de weg! Beroepsvervoer is een essentiële taak in de huidige crisis. Laat chauffeurs en bedrijven hun werk doen. De truckspot hobby komt wel weer….

Tot slot: aan alle beroepschauffeurs, waarbij ik denk dat ik kan spreken namens alle truckspotters, wij zijn trots op jullie! Respect voor wat jullie deze dagen voor elkaar krijgen!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *