Het Digitaal Museum: DAF YA616

DAF YA 616

Na het, vanaf 1952, instromen van de ‘Dikke DAF’ YA328 bij de Koninklijke Landmacht wilde het Ministerie van Defensie een begin maken vervanging van de overgenomen voertuigen van de geallieerde strijdkrachten. Deze voertuigen, welke na de bevrijding van Nederland verzameld werden op Vliegbasis Deelen, bestond uit een mix van Amerikaanse (Canadese) en Britse voertuigen. Vanwege het ontbreken van uniformiteit was onderhoud gecompliceerd en de aanvoer van reserve-onderdelen bleek een grotere uitdaging dan verwacht. Standaardisatie van materieel was daarom noodzakelijk.

DAF YA 328DAF YA 328.

De DAF YA328, in de uitvoering YA328-AT, werd al ingezet als trekker voor het lichtere geschut bij de Artillerie als vervanger van de Chevrolet CMP C60 (artillerietrekker, 3 ton, 4×4, met lier) of Ford CMP FAT (artillerietrekker, 3 ton, 4×4, met lier) en de FWD SU-COE (artillerietrekker, 4 ton, 4×4, met lier).

Ford CMPFord CMP.

Chevrolet CMPChevrolet CMP.

Het middelzware en zware geschut werd na de Tweede Wereldoorlog getrokken door Allis Chamers M4 & M4A High Speed tractors (artillerietrekker, 18 ton, volrups), Diamond T (artillerietrekker, 4 ton, 6×6, met lier), White Corbitt 666 (artillerietrekker, 6 ton, 6×6, met lier) en Mack NO (artillerietrekker, 6 ton, 6×6, met lier).

Allis-Chalmers M4Allis-Chalmers M4.

White 666White 666.

Diamond T 968ADiamond T 968A.

mack NM/NO/NRMack NO.

Als vervanging van deze voertuigen was de wens naar één type 6×6 aangedreven artillerietrekker over te gaan. In producten en levering van dit nieuw te ontwikkelen wielvoertuig waren twee Nederlandse partijen geïnteresseerd; DAF Trucks uit Eindhoven en Van Twist uit Dordrecht. Van beide firma’s had alleen DAF al ervaring met het leveren van voertuigen aan het Ministerie van Defensie. Van Twist zou vanaf 1958 in kleine serie de Nekaf M38A1 bouwen onder licentie van NeKaF. Beide fabrikanten ontvingen opdracht tot het ontwikkelen van een prototype voor beproevingsdoeleinden.

NEKAF M38A1NEKAF M38A1.

Zowel Van Twist als DAF leverden in september 1955 beiden één prototype aan de Koninklijke Landmacht. De DAF kreeg hierbij het militaire kenteken KN-20-33. De Beproevingsafdeling evalueerde de voertuigen op binnen- en buitenlandse inzet. Vlak na aanvang van de evaluatie vertoonden beide trucks mankementen. DAF was hierin de sterkere speler om deze tekortkomingen te verhelpen en het voertuig waar nodig aan te passen. Hierdoor kwalificeerde DAF zich als de betere kandidaat voor productie en levering van de vrachtwagens.

DAF YA 616

In 1958 bestelde het Ministerie van Defensie 140 stuks DAF 616, uitgevoerd als vrachtwagen en bestemd als artillerietrekker (YA616), en 104 stuks uitgevoerd als kipper (YK616). De eerst geleverde DAF’s YA616 ontvingen de militaire kentekens in de reeks KN-55-01 tot en met KN-56-40.

DAF YA 616

Na instroom vanaf 1960 werd de YA616 bijzonder gewaardeerd door de enorme trekkracht, robuuste bouw en stoere voorkomen. Een groot nadeel was het torenhoge benzineverbruik van de 232 pk (bij 2800 omw/min) zes-cilinder Continental R6602 Red Seal kopklep benzinemotor met een slagvolume van 9866 cc. Een verbruik van 1 liter benzine per gereden kilometer was eerder regel dan uitzondering.

DAF YA 616

Binnen de Nederlandse krijgsmacht stond de DAF YA616 onder de volgende benaming bekend:
Vrachtauto, open laadbak, DAF, YA-616, 6-ton, 6×6, 24V, met lier.

DAF YA 616

Technische gegevens
Massa: 10850 kg
Lengte: 7270 mm
Breedte: 2450 mm
Hoogte: 3320 mm
Wielbasis: 4160 mm

Zowel de vrachtwagen variant en de kipper werden uitgevoerd met een Garwood DSA-615 lier aan de voorzijde.
Trekkracht lier: 9000 kg

Tekst: Jaco Terlouw.

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *