Irizar bouwt naast bussen nu ook trucks


Als we aan Irizar denken, denken we meteen aan touringcars. Niet zo vreemd, want het Spaanse bedrijf dat al meer dan 130 jaar bestaat bouwde al in 1928 de eerste bus. Eerst als carrossieriebouwer op toegeleverde chassis, in 2009 gingen ze over op het bouwen van complete voertuigen in eigen hand. Twee jaar later werd het programma uitgebreid met bussen voor het openbaar vervoer.

In 2014 werden de eerste elektrobussen afgeleverd en op verzoek van een grote Spaanse recyclingfirma werd een elektrisch aangedreven chassis met low entry cabine ontwikkeld. De eerste persberichten stammen al uit 2018 en het voertuig was steeds zonder opbouw te zien, maar in de ochtend van 15 juni 2021 stond hij dan voor me (Laurent Dirkcks, red.), compleet met Italiaanse OMB vuilnisopbouw met zijlader, bij Auto AG Truck in Rothenburg, CH. Dit bedrijf is Iveco en Fiat Professional dealer met 8 vestigingen in heel Zwitserland. Ze hebben al ervaring met alternatieve brandstoffen als dealer van elektrische Maxus bestelwagen en servicepartner voor Eforce elektrische vrachtwagens en de Hyundai Xcient Hydrogen waterstof vrachtwagens. Nu willen ze dus proberen om de Irizar ie truck op de Zwitserse markt te brengen.

Ik mocht de Irizar ie truck fotograferen tijdens de voorbereidingen van een presentatie. Het is nog steeds het enige prototype dat gebouwd is. De 230 kW elektromotor, accus en laadstation worden allemaal door Irizar in eigen huis geproduceerd. De optionele range-extender in de vorm van een CNG motor stamt van FPT (Iveco).
Als we hem met zijn grootste low entry concurrent, de Mercedes-Benz Econic, vergelijken valt meteen op dat de instap veel lager is en er geen extra trede is. Daarentegen is de cabine krapper en is er links, voor de bestuurder geen deur en ziet het dashboard er nog erg spartaans uit. Wellicht gaat dit bij een eventuele serieproductie nog veranderen.


Tekst en foto’s Laurent Dircks.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *