Toen ik Laurent Dircks vertelde dat ik de prijs die hij bij de quiz heeft gewonnen persoonlijk bij hem af zou komen leveren in Zwitserland, drukte hij me op het hart dat ik, als ik toch in het land ben, zeker niet het Saurer Museum in Arbon over moest slaan. Dat bleek een heel goed advies! Al was ik eerst wat sceptisch, omdat ik het museum niet in kwam… Maar als je weet dat je bij de eetcontainer naast de deur een magneetkaart kunt lenen (na betalen entree, wat ook in Euro’s kan (koers 1:1), en achterlaten borg) om binnen te komen scheelt dat al weer. Ik had het grootste deel van de tijd het museum compleet voor mezelf, voor de verandering heb ik mezelf ook totaal niet opgejaagd en heb ik elke truck in alle rust in me opgenomen. Het museum, gevestigd in een oud gebouw van Saurer zelf, is niet groot, maar dat maakt het niet minder interessant! Het is één van de oudste truckcollecties van Europa en drijft volledig op vrijwilligers.
Prachtige locatie aan de Bodensee.
Fiat Ducato foodtruck voor de deur.
Alshet regent kun je in deze Saurer bus je broodje of kopje koffie naar binnen werken.
Saurer 5DM.
Saurer 4BL.
Saurer 4B.
Saurer S4C.
Berna 2UM.
Saurer BL.
Saurer 2CR1D.
Saurer 2BH.
Saurer V2C.
Achter in de hal is de restauratie-afdeling.
Saurer 4C Postbus.
Saurer M8.
Saurer 4MH.
Saurer 2AB.
Saurer 3TC.
Saurer 5ADD.
Saurer 5AE.
Saurer 4A.
Saurer AM-II ‘Caminhao’.
Deze Saurer LKWO uit 1903 is de allereerste gebouwde Saurer truck. Het was geen succes: te duur en te zwaar.
Naast trucks bouwde Saurer ook weefmachines voor de textielindustrie. Het schijnt dat de Chinese eigenaar van die tak van het bedrijf de Saurer naam weer wil gaan gebruiken. Zou leuk zijn!
Het is echt waar, je bent dicht bij het Walhalla inhet Saurer museum!