GINAF verkocht aan Clean Logistics SE

GINAF X6 4446-TS
Meestal ben ik wel aardig op de hoogte van wat er bij GINAF gebeurt, maar het persbericht wat zojuist binnen kwam zag ik niet aankomen. Nadat GINAF in oktober 2020 terug in Nederlandse handen kwam, is het dat straks niet meer… Hier onder het officiële persbericht. Laten we hopen dat dit een groter succes wordt dan de jaren onder Chinese leiding, en dat de ‘echte’ GINAFs (zware bouwvoertuigen met eigen chassis) niet weer het veld hoeven ruimen voor bedenksels van mensen die geen idee hebben wat in Nederland speelt. We gaan het meemaken! Hopelijk is de toekomst zo rooskleurig als in het bericht wordt geschetst.

Clean Logistics fyuriant, screenshot promofilmpje


Clean Logistics SE (ISIN DE000A1YDAZ7) heeft vandaag een koopcontract afgesloten tot het verwerven van alle aandelen in truckfabrikant GINAF Trucks Nederland B.V. (GINAF). GINAF, een Nederlandse OEM, opereert in de conversie en productie van vrachtauto’s in verschillende toepassingen zoals bouw, reiniging, afval, landbouw en mining. Daarnaast ontwikkelt en produceert het bedrijf volledig elektrische Zero-Emission vrachtauto’s. In aanvulling op batterij-elektrische componenten, worden o.a. een zelf-ontwikkeld hydropneumatisch veersysteem en hydraulische voorasaandrijving toegepast. De huidige maximale productiecapaciteit bedraagt 200 voertuigen per jaar. De transactie wordt naar verwachting eind augustus 2022 afgerond.
GINAF meerdere
Met de geplande overname van 100% van de aandelen in GINAF breidt Clean Logistics de bedrijfsactiviteiten belangrijk uit bovenop de conversies van bestaande voertuigen in Duitsland. De overname zal Clean Logistics de mogelijkheid bieden voor een onafhankelijke productie van vrachtauto’s en autobussen met emissieloze aandrijving binnen de eigen ondernemersgroep. Met de overname van GINAF beschikt Clean Logistics binnen de eigen groep over een bedrijf met OEM-status met bijbehorende voorwaarden voor het toelaten van eigen voertuigen in Europa. GINAF beschikt over tientallen jaren ervaring en uitgebreide knowhow in de productie en modificatie van vrachtauto’s van 3,5 tot 50 ton en heeft de benodigde resources en productiecapaciteit in Veenendaal. Verreikende rijverboden voor voertuigen met conventionele aandrijving in steden, welke de komende jaren verder zullen worden aangescherpt, en de aangekondigde uitfasering van verbrandingsmotoren in de EU in 2035 bieden enorme marktkansen voor Clean Logistics. Stijgende brandstofprijzen en het doel van de regering de CO2 uitstoot in de transportsector drastisch te verminderen, zijn aanvullende drijvende factoren de decarbonisatie van het wegtransport te versnellen.
GINAF X6 5450-CHTSE
Dirk Graszt, CEO van Clean Logistics: „De oplossingen van GINAF zijn een prachtige aanvulling op ons portfolio. GINAF beschikt over tientallen jaren knowhow in het zware transport, ervaring in de registratie van voertuigen en de bijbehorende homologatie als OEM. Clean Logistics heeft met de fyuriant een emissieloze H2-40-tonner ontwikkeld en met de pyuron een bus voor het openbaar vervoer op waterstofbasis in inzet in de praktijk. Gemeenschappelijk worden we tot een zelfstandige Europese fabrikant van batterij-elektrische waterstofvoertuigen van het technisch hoogste niveau. Dankzij het aantal van maximaal 200 voertuigen van 3,5 ton en meer per jaar welke GINAF kan produceren, beschikken we na de overname ook over de emissieloos zwaar transport in een vroeg stadium te ontwikkelen.“
GINAF G6 5250-CTSE
Roeland van der Woude, CEO van GINAF: „Wij zijn erg blij met Clean Logistics een sterke partner aan onze zijde te hebben. Dirk Graszt en zijn team beschikken over omvangrijke kennis, jarenlange ervaring en een uitstekende toegang tot de markt. Gezamenlijk zullen we nieuwe impulsen aan onze groei geven, de ontwikkeling van het zware transport vormgeven en de decarbonisatie van de Europese transportsector leiden.“
GINAF E3123
Over Clean Logistics
Het beursgenoteerde Clean Logistics SE is Enabler en technologisch leider in de mobiliteitstransitie van vrachtauto’s. Als producent van ZeroEmission trucks en bussen leidt het in Hamburg gevestigde bedrijf zijn klanten in de transport en logistiek naar een emissieloze toekomst. Dit wordt door een volledige decarbonisatie van de aandrijving van bestaande en nieuwe voertuigen mogelijk gemaakt.
De met brandstofcel-elektrische aandrijvingen, met waterstof als energiedrager, uitgeruste voertuigen worden in de eigen productielocaties geproduceerd. Clean Logistics streeft ernaar haar producten te verduurzamen over de gehele keten. Door continue doorontwikkeling van het productportfolio versterkt Clean Logistics SE duurzaam de verkoopbaarheid van haar innovatieve, veilige en duurzame oplossingen.
Tot Clean Logistics SE behoren onder andere de dochterondernemingen E-Cap Mobility GmbH – die geëlektrificeerde prototypes, kleine series en concepten ontwikkelt, en in zowel batterij- als brandstofcel-elektrische conversies voor alle transportoplossingen gespecialiseerd is – en daarboven Clean Logistics Technology GmbH, welke zich toelegt op serieproductie van emissieloze voertuigen.
GINAF E2121
Over GINAF
GINAF, opgericht in 1933, is een Nederlandse fabrikant van speciale en batterijelektrische vrachtauto’s. Sinds de jaren zestig ontwikkelt en produceert GINAF zijn eigen vrachtauto’s voor zware toepassingen als gehomologeerde fabrikant, zoals 5-assige vrachtauto’s tot 50 ton voor de openbare weg (NL) als ook voor speciale toepassingen daarbuiten en speciale chassis voor niche toepassingen. Aanvullend modificeert GINAF chassis van vooraanstaande Europese fabrikanten. Voor optimalisatie van het transport heeft GINAF verschillende voertuigsystemen ontwikkeld, zoals het hydropneumatisch veersysteem (HPVS) en de hydraulische voorasaandrijving (HydroAxle+). Sinds 2012 ontwikkelt GINAF batterij- elektrische vrachtauto’s gebaseerd op Daimler Trucks en DAF. Het programma van elektrische vrachtauto’s reikt bij GINAF van 3,5 tot 50 ton GVW, en indien vereist ook voor significant hogere gewichten. Inmiddels worden ook brandstofcel-elektrische aandrijfsystemen geïnstalleerd als range-extender bij de conversie naar batterij-elektrische aandrijving. Met de overname door Clean Logistics SE heeft GINAF een sterke partner die naast de gemeenschappelijke ontwikkeling van emissie loze voertuigen in het algemeen ook de GINAF visie voor niche markten zoals het Nederlandse bouwtransport deelt en ondersteunt. Dit betreft zowel de voertuigen met een Zero-Emission alsook met een conventionele aandrijflijn. De ontwikkeling, productie en service voor alle bestaande en nieuwe GINAF voertuigen zijn daarmee verzekerd voor de toekomst. De bedrijfsleiding blijft bij het huidige management, en zal als zelfstandige entiteit binnen Clean Logistics SE opereren. GINAF is gevestigd in Veenendaal (NL), waar ook de ontwikkeling en productie plaatsvinden.
GINAF X6GINAF G6 5250-CTLSEGINAF G6 4243-S
Meer GINAF kun je hier zien.

One Response

  1. Lucas Ensing 25 juli 2022 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *