Eén van de gebouwen van Tehniški muzej Slovenije is volledig gewijd aan staatsvoertuigen, met name van de nog immer geliefde Tito. Leukste voertuig in die zaal is voor mij deze Zastava AR-55 Campagnola.
In 1951 werd de FIAT Campagnola geïntroduceerd. Drie jaar later begon de Servische wapenfabikant Zastava het model in licentie te bouwen, voor het Joegoslavische leger. De gesloten carrosserie van het tentoongestelde model is door busfabrikant Avtomontaza uit het Sloveense Ljubljana gebouwd.
Tito was een fervent jager (niemand is perfect). Een aanzienlijk deel van zijn tijd besteedde hij op het Brdo landgoed, waar hij een privé jachtterrein had. Hij nam hier vaak andere elitaire mensen uit binnen- en buitenland mee naar toe. Andere favoriete jachtgronden van Tito waren Pokljuka, Ljubelj en Bistrica. Hij had op verschillende terreinen verschillende jachtauto’s tot zijn beschikking. Dit exemplaar heeft Zastava hem in 1959 kado gedaan.
De FIAT Campagnola ken ik wel maar ik wist niet dat Zastava dit model ook in licentie heeft gebouwd, erg leuk ding en zo te zien nog origineel.
Mooi om zoiets aan te treffen in een museum!