Fuso Canter 4×4 met Rosenbauer opbouw voor de Zwitserse brandweer

Een nieuwe FUSO Canter 6C18 4×4 is de nieuwste toevoeging aan de vloot van de vrijwillige brandweer van de brandweervereniging Sulgen-Kradolf-Schönenberg in het Zwitserse kanton Thurgau. De Canter met optionele vierwielaandrijving, uitgevoerd als kleine tankautospuit, is multifunctioneel en werd gebouwd door fabrikant van brandweerapparatuur Rosenbauer. Het is het eerste voertuig in deze categorie in Zwitserland dat is gebaseerd op een FUSO Canter 4×4-chassis. Deze werd geleverd door de Zwitserse FUSO-partner LARAG AG Commercial Vehicle Services in Wil, wiens werkplaatsen in de toekomst ook alle onderhouds- en reparatiewerkzaamheden aan het basisvoertuig zullen verzorgen.

“De FUSO Canter 4×4 is de ideale oplossing gebleken voor ons eisenprofiel. Qua tonnage is hij precies wat we wilden. Zijn voorganger bereikte qua gewicht vaak zijn grenzen”, legt Pascal Zellweger, eerste luitenant van de vrijwillige brandweer en brandweercommandant in Sulgen, uit.

Rosenbauer Zwitserland, gevestigd in Oberglatt, heeft het Canter-chassis voorzien van een op maat ontworpen carrosserie die ook rekening houdt met de inbouwruimte van de tussenbak en optimaal gebruik maakt van de wielbasis van 3.415 mm. De centrale elementen zijn een centraal geplaatste bluswatertank van 1.500 liter en een krachtige Rosenbauer FOX 4 draagbare brandpomp die aan de achterzijde toegankelijk is, waardoor de hulpdiensten een eerste aanval kunnen uitvoeren totdat de watervoorziening via een brandkraan tot stand is gebracht.

Bij de ontwikkeling van kleine tankautospuit werd ook rekening gehouden met het toenemende gevaar van hitte en droogte. Daarom is er nu apparatuur voor het bestrijden van kleine bosbranden aan boord. Het bestaat uit twee handblussers die als een rugzak worden gedragen, vuurplaten van brandwerende stof om sintels uit te schakelen, speciale waterdoorlatende slangen die doordringen en daarom niet in brand vliegen op hete bosbodems, evenals bijlen en harken. “De FUSO Canter 4×4 past perfect bij dit probleem, waar we regelmatig mee te maken hebben, vooral tijdens het barbecueseizoen. Dankzij de compacte afmetingen en de selecteerbare vierwielaandrijving kan hij overal op onze smalle bospaden komen op het platteland”, zegt brandweercommandant Pascal Zellweger.

Eenmaal ingeschakeld verdeelt de vierwielaandrijving in de Canter 4×4 129 kW/175 pk van de krachtige 3-litermotor naar de voor- en achteras in een verhouding van 60/40. Op veeleisender terrein verlaagt de extra reductiekast indien nodig het motortoerental en verhoogt zo het koppel. Een zelfremmend differentieel ondersteunt de 4×4 voor nog meer tractie en rijstabiliteit.

De FUSO Canter 4×4 biedt met zijn comfortabele cabine met dubbele zitbank ruimte voor de bestuurder en twee extra brandweerlieden. Met de ergonomische bestuurdersschommelstoel van Isringhausen, airbags voor bestuurder en passagier en airconditioning zijn trainingen en noodritten comfortabel en veilig. In de cockpit bevinden zich ook het display voor de achteruitrijcamera en het bedieningspaneel voor het signaleringssysteem en de sfeerverlichting, beide installaties van Rosenbauer.

Luitenant Pascal Zellweger is enthousiast over de brandbestrijdingscapaciteiten van de FUSO Canter 4×4 en hoe deze presteert als metgezel voor de bemanning: “Als voorwielaangedreven voertuig biedt hij een zeer directe bediening. Je kunt nauwkeurig sturen in nauwe doorgangen en altijd blijven “Het overzicht. Ook voor minder ervaren chauffeurs is het gemakkelijk onder de knie te krijgen, aangezien we – gelukkig – niet elke dag worden opgeroepen. De wendbaarheid en wegligging van de Canter zijn simpelweg ideaal, of zoals wij Zwitsers zouden zeggen: Der isch super! ”

Tekst en beeld Daimler Trucks AG.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *