Vaak krijg ik foto’s toe gestuurd wat net niet genoeg is voor een eigen artikel, maar ook zonde is om niks mee te doen. Daarnaast komen er regelmatig beeldreacties binnen op bestaande artikelen. Plus interessante persberichten, die zonde zijn om ze alleen op truckfan te laten zien, maar ook om welke reden dan ook geen eigen artikel krijgen. Hieronder een aantal van de dingen die ik de afgelopen week via mail, WhatsApp en privéberichten op de diverse socials toegestuurd kreeg.
Kleyn collega Frank Klijn stuurde op even na zeven uur op maandagochtend als zijn eerste foto. Chapeau.
Marco Siemons: “Eindhoven, Strijp-S feelgood market“. In 2017 publiceerde ik al eens een artikel met nog veel meer foto’s van deze Pegaso aan het werk.
Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix:
“Duncan Laurence vertolkt het Wilhelmus op Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2024
Duncan Laurence, de internationaal bekende Nederlandse zanger en winnaar van het Eurovisie Songfestival 2019, gaat het volkslied uitvoeren, vlak voor de start van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2024 op zondag 25 augustus. Daarmee treedt Laurence in de voetsporen van eerdere iconische optredens van Andre Rieu, Floor Jansen en Davina Michelle. Laurence vertolkt het volkslied op bijzondere wijze met zijn eigen piano voor een miljoenenpubliek, terwijl het gehele circuit rood, wit, en blauw kleurt, tijdens de grootste vlaggenactie in de Nederlandse sportgeschiedenis.
Jan Lammers: “Zoals altijd proberen we onze toeschouwers te vermaken en te verrassen tijdens de Dutch Grand Prix. We streven er altijd naar om het beste van ons mooie land te laten zien en daarmee ook echt onderscheidend te zijn. Dus wederom naast de spannende strijd op het circuit, ben ik trots op onze internationaal gewaardeerde Nederlandse aanpak.”
Duncan Laurence kijkt er naar uit op te treden op dit prestigieuze en internationale podium. “Het is een enorme eer om het Wilhelmus te mogen zingen tijdens de Dutch Grand Prix,” aldus Laurence. “Het is een moment van nationale trots en ik kijk er enorm naar uit om dit met de wereld te delen.” Laurence zal het Wilhelmus op een voor hem typische wijze ten gehore brengen. Hiervoor zal ook zijn piano op de startgrid verschijnen.
Naast zijn performance tijdens de Grand Prix zal Duncan Laurence ook een nieuwe single uitbrengen, Feel Your Love (Rapture), in samenwerking met de Indiase supersterren Tanishk Bagchi en Ganesh Waghela. Er wordt naar deze release uitgekeken mede door de fascinerende fusie van westers en Indiaas muzikaal talent. De release van de single staat gepland op 23 augustus, twee dagen voor Laurence’s optreden in Zandvoort.
De Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix keerde in 2021 terug naar het legendarische Circuit Zandvoort en heeft sindsdien een speciaal plekje veroverd in de harten van racefans wereldwijd. Met Duncan Laurence volgt opnieuw een internationale ster van Nederlandse bodem die het Wilhelmus ter gehoren brengt. Davina Michelle, Floor Jansen en Andre Rieu met zijn Johann Strauss Orkest gingen hem voor.
Het volkslied, uitgevoerd door Duncan Laurence, zal op zondag 25 augustus om 14:44 live te zien zijn bij alle grote broadcasters wereldwijd. ”
Martijn Manrho en Sonja gingen vanuit Belfeld naar Winterswijk, een route die vrijwel geheel door Duitsland loopt.
Pieter Leistra: “Is dit de nije Vixen?”
Victor Bart kwam weer wat leuks tegen onderweg naar de Noordkaap.
PR Maserati Benelux:
“Maserati MCXtrema arriveert in VS: eerste exemplaar afgeleverd op circuit van Laguna Seca tijdens de Monterey Car Week
Op het circuit van Laguna Seca heeft Maserati tijdens de fameuze Monterey Car Week het eerste exemplaar van de MCXtrema, de krachtigste supersportauto van het merk voor op het circuit, aan een klant afgeleverd als speciaal onderdeel van de Car Week-activiteiten van het merk. Het was voor het eerst dat de MCXtrema op Noord-Amerikaanse bodem te zien was.
Maserati MCXtrema: een nieuw hoofdstuk op het gebied van indrukwekkende prestaties
De Maserati MCXtrema, het 730 pk sterke ‘beest’ van het merk met de Drietand, is teruggekeerd naar Monterey, dit keer op het circuit, voor zijn laatste stop tijdens de Monterey Car Week-tour. De MCXtrema is erop gericht om de grenzen te verleggen, beschikt over het DNA van Maserati en biedt een performance die kenmerkend is voor elke creatie van het iconische Italiaanse merk. Met slechts 62 geproduceerde exemplaren voor de wereldwijde verkoop combineert dit gelimiteerde spektakelstuk een fraai design met een ongeëvenaarde dynamiek op het circuit.
Deze speciale gelegenheid op het circuit van Laguna Seca vormde tevens het debuut van de 3,0-liter V6 twin-turbo Nettuno racemotor in Noord-Amerika, waar de aanwezigen hem voor het eerst hoorde brullen op het circuit. De MCXtrema onderging een reeks rigoureuze tests, gevolgd door de aflevering van het eerste exemplaar in de nazomer van 2024. Gezien de circuitachtergrond van deze auto was het toepasselijk dat de eerste levering aan klanten plaatsvond tijdens de Monterey Car Week, op één van de beroemdste circuits ter wereld.
Een indrukwekkend debuut
Na zijn aanwezigheid op de Maserati-stand op The Quail, A Motorsports Gathering, werd dit aflevermoment luister bijgezet door de aanwezigheid van Maserati’s hoofdtestrijder Andrea Bertolini, die in de GT-klasse vier wereldtitels behaalde achter het stuur van de legendarische Maserati MC12. Bertolini reed met de MCXtrema zijn eerste rondjes op het iconische circuit van Laguna Seca en demonstreerde de capaciteiten van de auto met de nieuwe eigenaar naast zich, waarna hij de sleutels overhandigde. Deze ceremoniële overhandiging was het slotstuk van de opmerkelijke reis van de auto van concept naar realiteit, waarbij Bertolini een cruciale rol speelde in de ontwikkeling van de auto door het uitvoeren van strenge simulatietests.
“Het is geweldig om het ontwikkelingsproces van de MCXtrema nauwgezet te hebben gevolgd. Een jaar geleden onthulde Maserati het studiemodel hier in Monterey en nu leveren we het eerste exemplaar af op Laguna Seca”, aldus Giovanni Sgro, hoofd van Maserati Corse. “Het is een project vol passie geweest, met ontelbare uren hard werk en een maximale toewijding van ons team. Deze auto belichaamt echt de geest van Maserati, door de meest geavanceerde technologie te combineren met ons kenmerkende Italiaanse vakmanschap. Het is een eer om deel uit te maken van deze mijlpaal en dit moment te delen met onze gepassioneerde klanten. Uit respect voor onze klanten vloeit het toekennen van een MCXtrema voort uit een exclusief selectieproces. Toen we besloten om één van de krachtigste auto’s voor circuitinzet in de lange geschiedenis van Maserati te ontwikkelen, wilden we ook 62 unieke individuen in staat stellen om eigenaar van deze auto te zijn, en bewaarders van een rijk nalatenschap.”
Gemaakt voor uitmuntendheid
De Maserati MCXtrema vormt het toppunt van auto-innovatie, waarbij Italiaans vakmanschap wordt gecombineerd met geavanceerde technologie. Dit meesterwerk voor op het circuit is een van de krachtigste auto’s die Maserati ooit bouwde, ontwikkeld met behulp van uitgebreide virtuele analyses om optimale prestaties te garanderen. Er is ongeveer 200 uur gewerkt in de dynamische simulator van Maserati, aangevuld met 1.000 uur aan gedetailleerde virtuele analyse in verschillende simulaties.
De Maserati MCXtrema is gebaseerd op de knowhow die is opgedaan gedurende het vier jaar durende ontwikkelingsproces van de MC20, waarna er onder meer verbeteringen aan de motor zijn doorgevoerd, en blinkt uit in prestaties op het circuit. Het model is ontworpen door Maserati Centro Stile en 100% made in Italy. Het combineert schoonheid met functionaliteit voor superieure aerodynamische eigenschappen en indrukwekkende rijeigenschappen.
Exclusieve MCXperience-diensten
Maserati heeft besloten om de wereld van MCXtrema-eigenaren nog unieker te maken met MCXperience, een klantenervaring met een reeks services die exclusief zijn voorbehouden aan de kopers van dit ‘beest’: een exclusieve club waarmee eigenaren zich volledig kunnen onderdompelen in de autosportwereld van Maserati, samen met professionele coureurs en de technici van Maserati Corse Services.
MCXperience biedt ook de Conciërge, voor toegang tot ervaringen op het circuit, evenals de MCXtrema Racing kit. Die laatste is ontworpen voor coureurs door Maserati Centro Stile in samenwerking met Sparco, een wereldwijde leider op het gebied van technische kleding en uitrusting voor de autosport, zodat ze zich in de MCXtrema echte coureurs voelen.”
Mercedes-Benz Media:
“The new Mercedes-Maybach SL Monogram Series, for the ultimate open-air experience
The Mercedes‑Maybach SL 680 Monogram Series (provisional figures, combined energy consumption: 13.7 l/100 km | combined CO₂ emissions: 312 g/km | CO₂ class: G)[1] is the sportiest model in the Maybach brand’s history. Also new is the uniquely cohesive combination of colours and materials for the exterior and interior, with the Maybach pattern as a linking design element. These special accents appear throughout, from front to rear, inside and out. There will be two curated design concepts for the open-top two-seater at market launch: The Mercedes‑Maybach SL 680 Monogram Series Red Ambience is characterised by a new two-tone paint finish of obsidian black metallic over MANUFAKTUR garnet red metallic. In the Mercedes‑Maybach SL 680 Monogram Series White Ambience, obsidian black metallic contrasts with MANUFAKTUR opalite white magno. The exceptionally brilliant red and the elegant white both embody sensuality, beauty and lightness. They perfectly express the philosophy and driving experience of the new model. Other exterior colours are possible upon specific customer request. The interior features sustainably tanned, crystal white MANUFAKTUR Exclusive nappa leather and trim parts in gleaming silver chrome. Market rollout starts in Europe in spring 2025, with other markets to follow.
“Our customers love something special. The Mercedes‑Maybach SL Monogram Series adds a sporty two-seater to our model family for the ultimate open-air pleasure. It combines a dynamic driving experience with everything that characterises a Mercedes-Maybach: excellent craftsmanship, exquisite design details and fine materials.”
Daniel Lescow, Head of Mercedes-Maybach, Mercedes-Benz Group AG
Iconic design refined with exclusive Maybach styling elements and double scoop
In keeping with the brand philosophy, the Mercedes-Maybach SL offers a holistic sensory experience. The contours of the brand-specific, chrome-finished radiator grille are illuminated, as is the finely integrated MAYBACH lettering. The distinctive bonnet bears an upright Mercedes star and a chromed fin running front to rear along its centre. To further enhance the exclusivity, the obsidian black bonnet is available upon request with the Maybach pattern incorporated in graphite grey uni. This process is very complex and is partly done by hand. First, the bonnet receives a base coat, which is then sanded by hand. The Maybach pattern is then printed onto it. Each part of the process is technically sophisticated and must be executed with the utmost precision. Next, the bonnet is coated with clear matte lacquer, sanded by hand and finally finished with a further coat of clear matte lacquer.
The inside of the headlights is finished with high-quality accenting in rose gold. The dedicated front skirt emphasises the vehicle’s width with horizontal air intakes. The windscreen frame is finished in gleaming chrome. A further chrome insert graces the sill cladding. The Mercedes‑Maybach SL runs on 21-inch forged wheels in 5-hole design or multi-spoke design.
The extensively insulated acoustic soft top consists of light black fabric, with the Maybach pattern subtly incorporated in anthracite. The rear is characterised by rear lights with the Maybach signet, a brand-specific rear skirt with chrome trim, a dedicated diffuser design and tailpipe trims with a signature horizontal bar. Behind the seats, an aerodynamically designed double scoop reinforces the individual look. Together with the chrome fin on the bonnet, it gives the two-seater particularly elegant and sporty proportions when viewed from the side, especially with the top down.
Interior features Maybach-specific equipment and radiant, crystal white leather
Inside, sustainably tanned, crystal white nappa leather creates an exceptionally exquisite ambience. It features on the door panels, the centre console and on the brand’s signature comfort seats. The seat upholstery has a new floral design. The space behind the seats is also finished in white leather. The galvanised seat backrests and silver chrome trim provide a striking contrast.
The fully digital instrument display and the electrically adjustable centre display incorporate the Maybach-specific start-up animations and display styles. Further brand hallmarks are the steering wheel, the stainless-steel pedals and the stainless-steel door sill trims.
High level of driving and acoustic comfort combined with superior eight-cylinder driving experience
The highest standards also apply to driving and acoustic comfort. Comprehensive measures guarantee a quiet and comfortable, typically Maybach, driving experience. These include a noise-optimised exhaust system, an extensive insulation and absorption package as well as a comfort-oriented suspension set-up and soft engine mounts. The combination of a 4.0-litre biturbo engine with 430 kW (585 hp) and smooth-shifting 9G‑TRONIC automatic transmission with adapted accelerator pedal characteristics ensures the supremely dynamic driving pleasure expected of a Maybach. The fully variable 4MATIC+ all-wheel drive offers high traction even in slippery road conditions, thus increasing driving safety. The standard-fit rear-axle steering combines agility and stability for a manoeuvrable and safe driving experience.
Exclusive collection from MAYBACH Icons of Luxury
As befitting the new Mercedes‑Maybach SL Monogram Series, MAYBACH Icons of Luxury will offer a curated collection in boutiques and the online store from market launch. This includes a leather jacket, sneakers, a scarf, a tote bag and a dog bag. Their design is inspired by the materials and colours of the open-top two-seater.
Omkesizzer Matthijs Visscher had een nieuwe bus mee voor zijn werk.
Mike van Stein vanuit Hongarije: “Stond nog vaag iets van “groep twente” op”
PR Porsche:
“Porsche viert 50 jaar Turbo met exclusieve en gelimiteerde 911 Turbo 50 Years
Porsche viert de 50e verjaardag van de iconische 911 Turbo met de bijzondere 911 Turbo 50 Years. Deze exclusieve 911 Turbo wordt in een gelimiteerde oplage uitgebracht en koppelt hoogstaande prestaties aan de beste materialen en exclusieve designelementen. Het interieur en exterieur herinneren aan historische 911 Turbo modellen, aangevuld met tijdloze stijlelementen. Een optioneel Heritage Design Pakket verfijnt de esthetiek van het jubileummodel nog verder.
De Porsche 911 Turbo 50 Years is gebaseerd op de huidige generatie van de 911 Turbo S. Porsche limiteert de productie van het jubileummodel tot 1.974 exemplaren, een verwijzing naar het jaar waarin de eerste 911 Turbo – intern aangeduid met de modelnaam 930 – debuteerde op de Autosalon van Parijs. De 930 verlegde in 1974 de grenzen van wat mogelijk was. Porsche paste de toonaangevende turbotechniek van de 917/10 en 917/30 raceauto’s toe in een productiemodel en combineerde dit met een uniek ontwerp en ongekende bruikbaarheid voor dagelijkse inzet. Met de 911 Turbo 50 Years eert en herinterpreteert Porsche dit erfgoed.
De standaard accenten op de flanken van de jubileumversie zijn een knipoog naar de historische bestickering van de Porsche 911 RSR Turbo, de voorloper van de 911 Turbo die Porsche in 1973 op de IAA in Frankfurt toonde. Turbonite, de elegante metallic-grijze tint die speciaal is ontwikkeld om de Turbo modellen nog herkenbaarder te maken, wordt bij deze gelimiteerde uitvoering voor het eerst op een 911 gebruikt. De kleur komt onder meer terug op inlegstukken in de motorafdekking, de tankdop en in het Porsche embleem. Turbonite is ook terug te vinden als contrasterende kleur in het Turbo 50 modellogo. Een andere historische verwijzing is het gebruik van Anthracite Grey. De 911 Turbo 50 Years wordt standaard geleverd met de 911 Turbo S Exclusive Design wielen uitgevoerd in Turbonite.
Interieur in de geest van de jaren ‘70
Ook het interieur van de 911 Turbo 50 Years staat bol van de Turbo historie. Als een exclusief eerbetoon aan de vroege Porsche 930 siert de iconische tartan stof de middenpanelen van de stoelen en de deurpanelen. Aanvullende contrasten in Turbonite onderscheiden de auto verder van de reguliere 911 Turbo S modellen. De Turbonite accenten omvatten de veiligheidsgordels, bedieningselementen, stiknaden, sierstroken met decoratieve inlegstukken in zwart leer en het Porsche embleem op het GT-sportstuur. Daarnaast prijkt een verlicht Turbo 50 logo op de in zwart geborsteld aluminium uitgevoerde instaplijsten. Logo’s zijn in de hoofdsteunen van de adaptieve sportstoelen Plus geborduurd. Boven het dashboardkastje bevindt zich een jubileumplaquette in aluminium, met zowel het Turbo 50 logo als het unieke productienummer van de jubileumversie. De A-stijlen, zonnekleppen en hemel zijn bekleed met Race-Tex. Een analoge klok op het dashboard, ontworpen door Porsche Design, is voorzien van een speciaal ontwerp ter ere van het 50-jarig jubileum van de Turbo.
Nog meer historie met het Heritage Design Pakket
Het optioneel verkrijgbare 50 Years of Turbo Heritage Design pakket vult het jubileummodel aan met talrijke exclusieve ontwerp- en uitrustingskenmerken die verwijzen naar de 911 Turbo modellen uit de jaren ‘70. De basiskleur van het Heritage Design Pakket is Aventuringroen Metallic. Als alternatief zijn ook de standaard 911 kleuren en lakken uit het Paint to Sample programma beschikbaar. Een onderdeel van het Heritage Design Pakket is een hoogwaardige decoratie in wit (satijnafwerking) bestaande uit drie elementen: een startnummer van 0-99 op de portieren, het 50 jaar Turbo logo en een Porsche logo. Porsche rijders die een minimalistische uitstraling prefereren, kunnen afzien van enkele of alle grafische elementen. Het historische Porsche embleem uit 1964 wordt gebruikt op de voorklep en op de naafkappen van de Sport Classic velgen die in Briljantzilver en wit (satijnafwerking) zijn gespoten. De Turbo 50 en Porsche logo’s op de achterkant zijn uitgevoerd in goudkleur. In het interieur ronden aanvullend leer en extra elementen in tartan stof deze versie van het jubileummodel af. De wijzerplaten in het instrumentencluster en de Sport Chrono Stopwatch in het Heritage Design Pakket zijn afgewerkt in klassiek groen, een verwijzing naar de oorspronkelijke Porsche 911.
Technisch gezien is de Porsche 911 Turbo 50 Years gebaseerd op de 911 Turbo S. De 3,7-liter boxermotor met VTG bi-turbolader levert 478 kW (650 pk) en 800 Nm koppel. Met een leeggewicht van 1.640 kilo resulteert dit in een vermogen-gewichtsverhouding van 2,52 kg/pk. De 911 Turbo 50 heeft slechts 2,7 seconden nodig voor de sprint van 0 naar 100 km/u en bereikt 200 km/u in slechts 8,9 seconden. De kracht wordt overgebracht op de wielen via de 8-versnellingsbak met dubbele koppeling (PDK) en de Porsche Traction Management (PTM) actieve vierwielaandrijving met Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Een sportuitlaatsysteem met zwarte uitlaatpijpen is standaard. Ook het 10 millimeter lagere Porsche Active Suspension Management (PASM) sportonderstel en het liftsysteem op de vooras zijn standaard, net als de LED-matrix koplampen, inclusief het Porsche Dynamic Light System Plus. De remklauwen van het standaard PCCB keramische remsysteem zijn zwart gespoten.
Exclusieve chronograaf voor een tijdloze sportauto
Exclusief voor eigenaren van de 911 Turbo 50 Years brengt Porsche Design Timepieces een speciaal horloge uit als eerbetoon aan het jubileummodel. Net als de auto is het horloge beperkt tot 1.974 exemplaren en combineert het klassieke ontwerpaccenten met moderne technologie. De zwarte wijzerplaat met elementen in Turbonite lijkt sprekend op het uurwerk op het dashboard. De transparante kast biedt zicht op de opwindrotor in dezelfde stijl als de velgen van de 911 Turbo 50. Het beperkte oplagenummer dat is gegraveerd op de titanium behuizing is gelijk aan het unieke productienummer van de Porsche 911 Turbo 50 Years. De chronograaf is ook verkrijgbaar in een speciale versie in combinatie met het Heritage Design Pakket.
De gelimiteerde 911 Turbo 50 Years is vanaf heden te bestellen, leveringen starten in de herfst van 2024. Het model is nu al te zien tijdens de speciale tentoonstelling ‘Beyond Performance – 50 Years of Porsche Turbo’ in het Porsche Museum in Stuttgart-Zuffenhausen.”
Twahier Rostamkhan stuurde 40 mailtjes met foto’s voor hele leuke toekomstige artikelen. Maar ook dit: “Vorige week op een mooie km stand geëindigd.”
IVECO NLS:
“Nieuwe IVECO S-Way 6×2 bakwagen voor Vos Nederhemert
Dier-, Tuin- en Doe-het-zelf specialist Vos Nederhemert heeft recent een nieuwe IVECO S-Way met schuifzeilen laadbak en laadklep in gebruik genomen. De IVECO S-Way werd geleverd door IVECO Schouten Almkerk en de opbouw is verzorgd door Brugmans Carrosserieën uit Delwijnen. Deze nieuwe IVECO S-Way vervangt de 12-tons IVECO Eurocargo van Vos Nederhemert.
Familiebedrijf Vos Nederhemert – Hét adres voor Dier, Tuin en Doe-het-zelf!
In 1945, net na de tweede wereldoorlog werd het bedrijf opgericht onder de naam Vos Nederhemert. Destijds lag de focus vooral op de verkoop van diervoeders, meststoffen, strooisels en het fokken van varkens. In 1983 is het bedrijf overgegaan van vader Vos naar zijn zoon. Eind jaren ’90 is het bedrijf gestopt met het fokken van varkens en heeft het zich gespecialiseerd in de verkoop van producten. Sindsdien is het assortiment enorm uitgebreid en heeft het familiebedrijf een grote functie en naamsbekendheid binnen de regio en daarbuiten.
Vos Nederhemert heeft een winkel van 850 vierkante meter en een verkoopmagazijn van 1300 vierkante meter waar alles te vinden is voor dier en tuin. Persoonlijke aandacht staat voorop, dit is de basis voor de tevredenheid van Vos Nederhemert.
IVECO S-Way 6×2 bakwagen
De nieuwe IVECO S-Way van Vos Nederhemert is gebouwd in een 6×2 configuratie met een hefbare naloopas. De aandrijflijn bestaat uit de 360pk Cursor 9 dieselmotor met 12-traps Hi-Tronix automatische versnellingsbak. Naast een prachtige truck om te zien, maken onder andere de luchtgeveerde cabine, hi-comfort stoel, MyIVECO navigatie-/multimediasysteem en klimaatregeling het ook een zeer comfortabele vrachtwagen om mee te rijden.
Brugmans Carrosserieën uit Delwijnen heeft de maatwerk opbouw van deze S-Way bakwagen gedaan, volledig naar wens van de klant. De schuifzeilen laadbak heeft een lengte van 8,20m, en is voorzien van een Dhollandia laadklep met verlengd platform en een hefvermogen van 3000kg. De prachtige full-color afbeelding is ontworpen door Cornelissen reclame uit Giessen en de schuifzeilen zijn geproduceerd door Van Horssen uit Aalst.
IVECO Schouten dankt de familie Vos voor het vertrouwen. Veel goede en veilige kilometers gewenst met de schitterende IVECO S-Way!”
PR Volkswagen:
“Volkswagen viert 50 Jaar Golf op het grootste autofeest van Nederland
De Volkswagen Golf is 50 en dat wordt wereldwijd groots gevierd. Op Wheels Mariënwaerdt belicht Volkswagen Nederland op 13, 14 en 15 september 50 Jaar Golf met een overzicht van acht generaties Golf en alle generaties van de iconische Golf GTI. Ook wordt er een speciale Golf parking ingericht, waar bezoekers met een Golf – oud of nieuw – hun auto kunnen parkeren.
Wheels Mariënwaerdt is hét toonaangevende auto-evenement dat na succesvolle jaren op Paleis het Loo en in de tuinen rond Paleis Soestdijk nu neerstrijkt op het Landgoed Mariënwaerdt in Beesd. De verandering van decor biedt Wheels Mariënwaerdt de kans om het event verder uit te breiden en te verrijken, terwijl de organisatie de traditie en passie voor automobiliteit blijft vieren. Ook dit jaar staat het feest voor autoliefhebbers opnieuw in het teken van het verleden, heden en de toekomst van de auto. Van oldtimers, youngtimers, newtimers en spectaculaire prototypes; Wheels Mariënwaerdt biedt het allemaal.
37 miljoen Golfs, and counting
Bij zo’n uitgebreide line-up mag de jarige Volkswagen Golf natuurlijk niet ontbreken. De acht generaties die sinds 1974 in Wolfsburg van de band zijn gerold zijn daarom van de partij. Tot op heden hebben meer dan 37 miljoen exemplaren de eerste in serie geproduceerde Golf van 1974 gevolgd. In ons land is de Golf een absolute verkoophit: zo’n 875.000 exemplaren vonden in vijf decennia tijd hun weg naar Nederlandse klanten. Ook vandaag-de-dag is de Golf met ruim 300.000 exemplaren nog steeds de meest voorkomende auto in het Nederlandse wagenpark, op de hielen gevolgd door de Volkswagen Polo, die de tweede plaats bezet. Met ongeveer 37 miljoen geproduceerde exemplaren is de Golf niet alleen de meest succesvolle auto in Europa, het is ook de meest verkochte Volkswagen en één van de drie bestverkochte modellen sinds de eerste auto op de weg kwam.
Niet alleen ‘gewone’ modellen van de Golf zijn tijdens Wheels Mariënwaerdt in Beesd te bekijken. Ook bijzondere en unieke exemplaren die veelal beschikbaar zijn gesteld door Nederlandse verzamelaars zijn er te zien. Te denken valt aan de hoog-op-de-poten staande Golf II Country, de Golf I Cabriolet ‘Erdbeerkörbchen’ die net over de grens in Osnabrück werd gefabriceerd, maar ook exemplaren van de onverwoestbare Wegenwacht Golfjes waarmee de ANWB mensen met pech weer op weg hielp. Uiteraard ontbreken de recent vernieuwde Golf en de Golf R niet op het grootste autofeest van Nederland.
Acht generaties Golf GTI
Volkswagen toont tijdens Wheels Mariënwaerdt ook alle generaties van de iconische GTI, van de allereerste GTI uit 1976 – een origineel Nederlands exemplaar – tot de laatste versie van de GTI die dit jaar is vernieuwd. Daarnaast bevat de line-up ook een Rally Groep A, de zeer exclusieve Golf Rallye G60 – waarvan er tussen 1989 en 1993 ongeveer 5.000 zijn gebouwd -, een VR6, R32 en de Volkswagen Golf R 333 Limited Edition. Zoals die naam al weggeeft is hij 333 pk sterk én gelimiteerd tot slechts 333 exemplaren in Lime Yellow Metallic. Ook de sterkste Golf ooit is van een Nederlandse liefhebber.
Speciale Golf Parking
Een feest is geen feest als je het niet samen viert. En daarom kunnen bezoekers die met hun Golf naar Wheels Mariënwaerdt komen parkeren op een speciale Volkswagen Golf Parking, ongeacht de leeftijd of staat van de auto. Bijzondere exemplaren van de Volkswagen Golf komen voorbij tijdens de dagelijkse Catwalk presentatie. ”
Albert Ziegler GmbH:
“ZIEGLER delivers special GW-Hygiene to the fire department of Luenen, Germany
Einsatzkräfte der Feuerwehr sind während und nach Einsätzen oftmals gefährlichen Stoffen ausgesetzt, die durch Brandrauch und Ruß freigesetzt werden. Diese Stoffe können über die Atemwege, die Nahrung oder die Haut aufgenommen werden und sind langfristig krebserregend. Um das Risiko für die Feuerwehrleute zu minimieren, ist eine effektive Dekontamination unerlässlich. Eine Möglichkeit, diese Dekontamination noch am Einsatzort effektiv zu gestalten, ist der ZIEGLER GW-Hygiene mit Schwarz-Weiß-Bereich.
Einsatzkräfte der Feuerwehr sind während und nach Einsätzen oftmals gefährlichen Stoffen ausgesetzt, die durch Brandrauch und Ruß freigesetzt werden. Diese Stoffe können über die Atemwege, die Nahrung oder die Haut aufgenommen werden und sind langfristig krebserregend. Um das Risiko für die Feuerwehrleute zu minimieren, ist eine effektive Dekontamination unerlässlich. Eine Möglichkeit, diese Dekontamination noch am Einsatzort effektiv zu gestalten, ist der ZIEGLER GW-Hygiene mit Schwarz-Weiß-Bereich.
ZIEGLER lieferte kürzlich einen neuen GW-Hygiene an die Feuerwehr Lünen aus. Das Fahrzeug ist mit zahlreichen fortschrittlichen Features ausgestattet: So bietet es beispielsweise getrennte Innenräume im Schwarz-Weiß-Bereich für saubere und kontaminierte Materialien, was eine effektive Dekontamination und Reinigung ermöglicht. Die Ladefläche bietet Platz für bis zu sechs Rollcontainer, sodass eine Vielzahl von Ausrüstungsgegenständen sicher transportiert werden kann.
Gemäß dem Konzept „Hygiene im Einsatzdienst Feuerwehr“ der Feuerwehr Lünen ist das Fahrzeug fester Bestandteil bei Einsatzlagen, bei denen eine Exposition durch Brandrauch nicht ausgeschlossen werden kann. Die strategische Ausrichtung des Konzepts sieht vor, dass die Einsatzkräfte schnellstmöglich nach ihrer Tätigkeit die kontaminierte Kleidung ablegen, eine Grobreinigung an exponierten Stellen durchführen und frische Einsatzkleidung erhalten. Kontaminiertes Material wird direkt an der Einsatzstelle aufgenommen und frisches Material, wie Atemschutzgeräte und Schläuche, ausgegeben und wieder auf den Einsatzfahrzeugen verlastet. So wird eine Kontaminationsverschleppung ausgeschlossen und die Einsatzbereitschaft schnell wieder hergestellt.
Zusätzlich dient das Fahrzeug an Einsatzstellen als Service-Point und bietet den Einsatzkräften einen Ort zur Regeneration nach körperlich anspruchsvollen Tätigkeiten.
Aufgebaut auf einem MAN TGM 12.250 Fahrgestell hat das Gesamtfahrzeug Abmessungen von 8.600 × 2.550 × 3.400 mm sowie eine zulässige Gesamtmasse von 12 Tonnen. Aufgrund der Anforderungen an die Trinkwasserhygiene wurde bei der Planung des Fahrzeugs auf eine Waschwasser-Tankvorhaltung verzichtet. Stattdessen erfolgt die Wasserversorgung direkt über einen Anschlussschlauch an einem Hydranten. Ein verbauter UV-Filter in der fahrzeuginternen Wasserzuleitung sorgt für eine zusätzliche Entkeimung des Frischwassers.
Darüber hinaus verfügt der Gerätewagen über eine seitliche Mar-kise, die zusätzlichen Schutz bei Arbeiten im Freien bietet sowie eine Entnahmeklappe, die den sicheren Umgang mit kontaminier-ter Kleidung ermöglicht. Seitentüren im Laderaum erleichtern den Zugriff auf die RC-Beladungsteile und sorgen für eine schnelle Einsatzbereitschaft. Eine integrierte Frisch-Abwasseranlage mit Waschbecken und Stiefelwaschanlage im Traversenkasten stellt sicher, dass die Einsatzkräfte stets saubere und hygienische Bedingungen vorfinden.
„Wir sind stolz darauf, der Feuerwehr Lünen dieses fortschrittliche Fahrzeug übergeben zu können. Mit dem GW-Hygiene stellen wir sicher, dass unser Markenversprechen „Wir geben Sicherheit“ auch für unsere Kunden, die Einsatzkräfte die unsere Produkte bedienen, gilt“, sagt Timm Struck-Winkler, Leiter Vertrieb Nord bei ZIEGLER.”
Mercedes-Benz Media:
“Star moments at Pebble Beach Automotive Week 2024: Mercedes-Benz C 111-II with Wankel engine and 100-year-old Mercedes Targa Florio racing car on the road
Running again: The C 111 super sports car with a rotary piston engine is back on the road. Even at its world premiere in September 1969, it caused a considerable stir. At Pebble Beach Automotive Week from 15 to 18 August, 2024, the experimental vehicle, which was never built in series, once again caused a sensation among the public.
“We are extremely grateful that Mercedes-Benz Classic entered an original C 111 with a Wankel engine in our featured class ‘Wedge Shaped Concept Cars & Prototypes’ of the Pebble Beach Concours d’Elegance 2024. It’s really a cornerstone of that type of design. There’s so much history embodied in this car – it’s still just as significant today as it has been in its youth. Mercedes-Benz Classic brings history back to life.”
Sandra Button, Chairman of the Pebble Beach Concours d’Elegance
“The Mercedes Targa-Florio racing car with supercharged engine from 1924 and the Mercedes-Benz C 111-II with Wankel engine from 1970 are examples of how our company continues to push technical boundaries in the areas of engine technology and lightweight construction: Open to new technologies, the engineers exhausted the feasibility of the respective eras in both vehicles. This remains our guideline for all vehicles with the three-pointed star.”
Marcus Breitschwerdt, CEO of Mercedes-Benz Heritage GmbH
A 1970 C 111-II from the company’s own collection led the Pebble Beach Tour d’Elegance on 15 August, together with the 100-year-old Mercedes 2-litre Targa Florio racing car and a Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+ (combined energy consumption: 14.1 l/100 km | CO₂ emissions combined: 319 g/km | CO₂ class: G*). For this purpose, the experts at Mercedes-Benz Classic had resurrected the original, well-preserved four-rotor Wankel engine of the C 111-II. The super sports car brilliantly completed the 100-kilometre route on Highway 1 to Big Sur and back.
At the prestigious Pebble Beach Concours d’Elegance on Sunday, 18 August, the sports coupé was in the special class “Wedge Shaped Concept Cars & Prototypes” – outside the classification.
Also on display at the event was an original 1955 Mercedes-Benz W 196 R, which the Indianapolis Motor Speedway Museum will have auctioned by RM Sotheby’s at the Mercedes-Benz Museum towards the end of 2024. Experts see a potential record bid for the vehicle. After Pebble Beach Automotive Week 2024, the Formula One race car will receive a manufacturer’s expertise at the Mercedes-Benz Classic Center in Fellbach.
Two Mercedes-Benz world premieres in the classic car environment
The new Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series celebrated its world premiere (provisional figures, combined energy consumption: 13.7 l/100 km | CO₂ emissions combined: 312 g/km | CO₂ class: G).[1] The brand continues the tradition of the Maybach Motorenbau company with glamorous automobiles. The new sports car of the absolute luxury class impressed the guests on the “Concept Lawn” of the Pebble Beach Golf Links.
Mercedes-Benz also paid tribute to the anniversary “130 years of Motorsport” at Pebble Beach this year. The chronological reference for the motor racing anniversary is the first automotive competition, which led from Paris to Rouen on 22 July 1894 and ended with a victory for vehicles with Daimler licensed engines. To mark this historic milestone, the limited Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport celebrated its world premiere in Pebble Beach.
The brand’s motorsport history was also honored by an impressive line-up of historic motorsport vehicles at Pebble Beach. It included a Mercedes-Benz W 154 (1939) and W 196 R (1955) formula racing cars as well as the Penske-Mercedes PC 23 (1994). Also on display were 300 SL racing sports cars (W 194, 1952), 300 SL “Gullwing” (W 198, 1954 to 1957), Sauber-Mercedes C 9 (1989), and CLK-GTR (C 297, 1998).
Standard work on the development history of the C 111 is published in English
We will have to wait until 28 March 2025, when the standard work on the development history of the C 111 published by Mercedes-Benz Classic will finally be available in English. The extended English-language version “C 111 – The Definitive History of the Mysterious Supercar that never was” can already be pre-ordered from Schiffer Publishing.
Further information on the highlight vehicles from Mercedes-Benz Classic in Pebble Beach:
Mercedes 2-litre Targa Florio racing car, 1924: 100 years ago, it won the Targa Florio, the legendary, tough road race in Sicily. Mercedes-Benz Classic has painstakingly restored an original vehicle with the utmost authenticity. More details: mercedes-benz.com/article/fc1da7e6-20ef-4b42-8217-0421a2641b95
Mercedes-Benz C 111-II experimental vehicle, 1970: The 300 km/h, futuristic super sports car with a four-rotor Wankel engine thrills fans of the brand. The Classic Center has brought the experimental vehicle back to life.
[1] The figures are preliminary. So far, there are no confirmed values from an officially recognised testing organisation, nor an EC type approval or a certificate of conformity with official values. Deviations between the information and the official values are possible.
”
Geotab:
“Verkeersongelukken dalen met 40 procent dankzij data en AI
Uit het State of Commercial Transportation Report 2024 van Geotab, een wereldwijde leider in verbonden transportoplossingen, blijkt dat wagenparken profiteren van de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) en gegevensintelligentie. Er is niet alleen een verschuiving te zien qua veiligheid maar ook qua duurzaamheid en wagenparkoptimalisatie.
Veiligheid Voorop
Het rapport toont dat wagenparken die regelmatig gebruik maken van de veiligheidsfuncties van Geotab wereldwijd tot wel 40% minder auto-ongelukken hadden in vergelijking met wagenparken zonder deze telematica. Dit verschil in percentages suggereert dat ruim 3500 aanrijdingen hadden kunnen voorkomen worden als voertuigen gebruik maken van opties die de veiligheid bevorderen zoals het waarschuwen bij gevaarlijk rijgedrag en het monitoren van rij- en rusttijden.
Daarnaast omvatten de veiligheidsfuncties ook een voorspellende veiligheidsscore op basis van gedragsgegevens en machine learning. Deze score evalueert de kans op een ongeval per miljoen gereden mijlen. Wagenparkbeheerders kunnen ook gebruikmaken van veiligheidsbenchmarking om hun prestaties te vergelijken met andere wagenparken.
Optimalisatie van Wagenparkbeheer
De kosten van een wagenpark bestaan voor 60 procent uit brandstofkosten. Om deze kosten te verlagen en te voldoen aan de huidige duurzaamheidseisen, bestaan er verschillende oplossingen. Door slimme maatregelen zoals het verbeteren van het rijgedrag, minder stationair draaien, het creëren van bewustwording rond snelheidsbeperkingen, het optimaliseren van de routes en preventief onderhoud kan flink bespaard worden op deze kosten. Bovendien verbeteren ze niet alleen de winstgevendheid, maar dragen ze ook bij aan een schonere omgeving en minder verkeersopstoppingen.
Duurzaamheid als Standaard
Met stijgende brandstofprijzen en de druk om te voldoen aan milieuvoorschriften, besteden bedrijven steeds meer aandacht aan duurzaamheid. Desondanks blijkt uit het rapport dat het stationair draaien van voertuigen wereldwijd met 2,88 procent is toegenomen. Bovendien verloopt de overstap naar elektrische voertuigen (EV’s) trager dan gehoopt door het gebrek aan rendabele commerciële opties voor zware vrachtwagens. Gelukkig groeit de interesse in EV’s en verwacht Geotab dat hierdoor zowel de beschikbaarheid als de kosten verbeteren. Ook zullen de hedendaagse uitdagingen van EV’s afnemen. Zo heeft ACEA, de Europese Branchevereniging van autofabrikanten de doelstelling om tegen 2025 11.000 laadpunten en tegen 2030 42.000 laadpunten te realiseren, wat het opladen van elektrische vrachtwagens aanzienlijk zal vereenvoudigen.
Vooruitblik
2023 was het jaar waarin Gen AI doorbrak en de ontwikkelingen blijven ook dit jaar en de komende jaren niet stilstaan. AI gedreven inzichten, gebaseerd op uitgebreide data vormen de sleutel tot efficiënter en duurzamer transport.
“Het potentieel van verbonden voertuigen en de kracht van data valt niet te ontkennen. Dit zal ook zichtbaar zijn in de groei van onze sector,” zegt François Denis, Country Manager in Frankrijk bij Geotab. “We verwachten dat de telematicasector rond 2032 een omzet van zo’n 158 miljard euro bereikt, een groei van maar liefst 17% ten opzichte van 2023. Dit jaar staat in teken van Gen AI, data, kosteneffectiviteit en natuurlijk één van de grootste factoren op dit moment in transport: duurzaamheid.”
Meer informatie is beschikbaar in het State of Commercial Transportation Report 2024 van Geotab .
Het Rapport
Het State of Commercial Transportation Report 2024 geeft een compleet beeld van de trends in de commerciële transportsector in 2023 en voorspellingen voor 2024. Het rapport is gebaseerd op data vanuit de hele wereld en verzamelt inzichten gebaseerd op data uit de hele wereld, waaronder de Verenigde Staten, Canada, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, Duitsland, Frankrijk, Portugal, Brazilië, Chili, Peru, Colombia, Mexico, Zuid-Afrika en Australië.”
Mercedes-Benz Media:
“Mercedes-Benz announces partnership for triple-A gaming with Boosteroid at gamescom 2024
Mercedes-Benz today announced a new partnership with Boosteroid, the largest global independent cloud gaming provider. The Boosteroid app will be available next year as part of the MBUX Entertainment Package Plus for vehicles equipped with the third-generation MBUX infotainment system. With this partnership, Mercedes-Benz is taking its next step towards a future of immersive in-car gaming. Visitors can test out the new gaming experience with selected titles in a Mercedes-Benz E-Class at the booth of long-time Mercedes-Benz esports partner, SK Gaming (hall 09.1, booth A029), from August 21-25.
“Together with Boosteroid, we’re offering an even more attractive in-car gaming experience for Mercedes-Benz vehicles. The cloud-based approach to gaming is the ideal way to bring triple-A gaming to our customers and gaming fans alike. It’s a clear proof point of how we’re further developing MBUX to cater to our customers’ expectations. That’s why we’re excited to be here at gamescom, joining our long-time esports partner, SK Gaming, who are one of the best-known names in competitive gaming.”
Magnus Östberg, Chief Software Officer, Mercedes-Benz AG
As gaming and esports continue growing in importance and cultural significance, their relevance for Mercedes-Benz and its customers is increasing accordingly. With the cloud gaming community predicting that 90 percent of gamers will opt for cloud-based gaming by the early 2030s, Boosteroid is making it easier than ever for users to play games from popular third-party platforms like Steam or Epic. It currently offers 1,000-plus high-quality titles, including numerous triple-A games such as Fortnite and Sea of Thieves.
Via a subscription model, Boosteroid users can play their purchased games on almost any device, including most PCs, laptops, smartphones or smart TVs – with the MBUX infotainment system soon joining the list of available options. The Boosteroid app will be available in Europe and North and South America in 2025. It can be downloaded via the in-car App Store. To enjoy the best in-car gaming experience, users can play their own games – but only when the vehicle is parked – using their Bluetooth gaming controller or mobile phone. At gamescom, visitors to the SK Gaming booth can also try out the recently announced Need for Speed™ Mobile game coming to Mercedes-Benz vehicles in China.
”Martijn Manrho:
Nog een Ford Transit foto van Matthijs Visscher, dit keer een uit Texas! Jim heeft een Winnebago opbouw er op laten zetten.
Scania Benelux:
“Scania introduceert de G38 in combinatie met de 770 V8
Op de Elmia-beurs in Zweden introduceert Scania de nieuwste versie van de G-serie versnellingsbakken voor Scania Opticruise. De robuuste nieuwkomer – G38 genaamd – is speciaal ontwikkeld om samen te werken met Scania’s krachtigste V8, de legendarische 16 liter 770 pk met 3.700 Nm. Samen bieden ze alles, van brandstof- en gewichtsbesparing tot soepel rijden en geweldige tractie.
G38 is expliciet ontwikkeld om samen te werken met Scania’s 770 pk V8.
In staat om 3.800 Nm te verwerken, zonder extra gewicht of afmetingen.
Brandstofbesparing door minder wrijving, een groter bereik en de mogelijkheid om snellere achterasoverbrengingen te kiezen met behoud van goede tractie.
De G38 is de nieuwste en laatste toevoeging aan de G-serie versnellingsbakken die voor het eerst werd geïntroduceerd in 2019 (met de G33). Deze is op maat gemaakt voor het verwerken van het enorme koppel dat Scania’s 770 pk V8 produceert. Ondanks het feit dat hij tot 3.800 Nm koppel aankan, heeft hij exact dezelfde afmetingen en hetzelfde gewicht als de G33. Hoe wordt hij gemaakt?
“Het draait vooral om metallurgie, het kiezen van extremere staalkwaliteiten en het toepassen van technologieën zoals polijsten en shot peening (glansparelstralen) om de hardheid en duurzaamheid van bepaalde vitale onderdelen te vergroten”, zegt Mats Henriksson, Development Engineer bij Scania R&D. “We hebben ook extra oliekanalen toegevoegd voor de meest cruciale onderdelen, maar dat is alles – het basisontwerp van de G-serie is op zichzelf al erg stevig”.
De versnellingsbakken uit de G-serie zijn 60-70 kg lichter dan de versnellingsbakken die ze vervangen, voornamelijk door de volledig aluminium behuizing en de kleinere afmetingen. Een ander belangrijk resultaat is een lager geluidsniveau, een vereiste om aan toekomstige regelgeving te voldoen. Het schakelen op deze geautomatiseerde versnellingsbakken gebeurt met pneumatische actuators. Door het gebruik van asremmen hebben de ingenieurs van Scania het aantal synchronisaties kunnen verminderen, waardoor er ruimte is vrijgekomen voor bredere tandwielen.
G38CM of G38CH biedt de juiste mogelijkheden voor Scania-klanten die met 770 pk V8’s werken. Het omgaan met GTW’s van 64 ton of meer in zware toepassingen zoals bosbouw, mijnbouw of onder heuvelachtige en/of ruwe wegomstandigheden is de perfecte match voor het ‘power couple’: Scania’s 770 pk V8 in combinatie met een G38 Scania Opticruise versnellingsbak.
“De G-serie en de functies ervan waren een revolutie ten tijde van de introductie, en dat is het nog steeds als je het mij vraagt”, zegt Bo Eriksson, Product Manager, Scania Trucks. “De trekker biedt alle klantwaarden die je je maar kunt wensen, terwijl hij tegelijkertijd flexibel is en geschikt voor een breed palet aan toepassingen en werkzaamheden waar veel paardenkracht en koppel bij komt kijken. Trekkers voor zwaar transport zullen zeker profiteren van de G38. Het is de ultieme toevoeging als het gaat om uitgebalanceerde prestatiestappen in het modulaire Scania-systeem”.
De versnellingsbakken uit de G-serie kunnen ook worden besteld als HD-versies (Heavy Duty) en de G38 is daarop geen uitzondering. De G38CH wordt geleverd met een breder planetair tandwiel voor nog meer robuustheid. Het verhoogt het vermogen om een hoog koppel op de aandrijfas aan te kunnen, ook onder de meest veeleisende wegomstandigheden (meestal waar geen “wegen” zijn).
De G38 versnellingsbak is korter dan de meest gebruikte Scania versnellingsbak voor hetzelfde type werk op dit moment, de GRSO926. Een verschil is dat de G38 slechts één ingebouwde koppelbeperking heeft: maar liefst 100 Nm motorvermogen wordt bij een bepaalde versnelling en een bepaald toerental afgesloten, iets wat de chauffeur nauwelijks zal merken. De G38 heeft 14 versnellingen vooruit, waaronder een superkruipversnelling en een prise directe, en de mogelijkheid om maximaal 8 versnellingen in te stellen voor achteruit rijden.
Volkswagen Nutzfahrzeuge Kommunikation:
“Volkswagen Commercial Vehicles expands ID. Buzz range with new entry-level and flagship models
Volkswagen Commercial Vehicles is expanding the ID. Buzz model range downwards and upwards. Following the debut of the rear-wheel drive ID. Buzz with long wheelbase, five further new models are now set to follow: the all-wheel drive ID. Buzz GTX1/2 with short and long wheelbase (79-kWh and 86-kWh usable battery capacity), the ID. Buzz Cargo now also equipped with all-wheel drive instead of rear-wheel drive for the first time as a 4MOTION version (79-kWh battery), and the two new entry-level models ID. Buzz Pure3 and Freestyle3 (with new 59-kW battery4). With the ID. Buzz Freestyle, the basic price of the electric vehicle icon is less than 50,000 euros5. Presales of the new ID. Buzz GTX models and the ID. Buzz Cargo 4MOTION start today, on 20 August. From 3 September, the new ID. Buzz Pure models can be ordered and configured online.
ID. Buzz Pure and Freestyle – new entry-level versions: The new Pure and Freestyle models are powered by a 125 kW (170 PS) rear-mounted motor. As stated above, the electric drive motor is supplied with energy by a 59-kW battery4 designed for WLTP ranges of around 330 km3 (forecast value). The battery can be charged with up to 165 kW6 at DC quick-charging stations. The basic price of the ID. Buzz Pure is 54,127 euros5, while prices for the ID. Buzz Freestyle start at 49,998 euros5, making it a particularly attractively priced model for the German market. The five-seater ID. Buzz Freestyle is characterised, among other things, by black decals in the lower area of the doors, dark-grained bumpers and 18-inch wheels with silver-coloured full covers. The standard colour of the ID. Buzz Freestyle is Candy White. The new Pure version positioned above it has the same wide range of standard assist systems as the higher-positioned Pro models. Standard: features such as automatic air conditioner, folding tables on the backrests of the front seats as well as LED headlights and tail lights.
ID. Buzz Cargo 4MOTION – the most powerful commercial vehicle with Volkswagen badge: An important new model in the field of electric commercial vehicles is the all-wheel drive ID. Buzz Cargo 4MOTION. It can now be configured and ordered as a top-of-the-line Cargo version at net prices from 50,355 euros. The ID. Buzz Cargo 4MOTION is powered by one electric drive motor each on the front and rear axles, which together provide a system power of 250 kW (340 PS). Never before has a Volkswagen commercial vehicle had more power. A 79-kWh battery4 is on board as the energy storage unit – this can be charged with up to 185 kW6 at DC quick-charging stations. The combined WLTP range is up to 432 km. The electric all-wheel drive increases the towing capacity of the two- or three-seater ID. Buzz Cargo 4MOTION from 1,200 kg to 1,800 kg (braked, on 12% gradient) compared with the 210 kW rear-wheel drive version.
ID. Buzz GTX – the most powerful VW bus in two versions: The new ID. Buzz GTX with its exclusive exterior and interior equipment is also available to order now. The all-wheel drive flagship model of the product line is designed for outstanding performance and high towing capacities. The ID. Buzz GTX can be configured with a normal wheelbase and 79-kWh battery4 at prices from 73,102 euros5 as well as with a lengthened wheelbase and 86-kW battery4 from 74,928 euros5. The 86-kWh battery is supplied with new energy with up to 200 kW6 at DC quick-charging stations and the 79-kWh battery with up to 185 kW6. Together with the new ID. Buzz Cargo 4MOTION for the commercial sector, the two ID. Buzz GTX models tailored for private use with 250 kW (340 PS) are the most powerful Bulli vans of all time. The power is provided by one electric drive motor each on the front and rear axles (electric 4MOTION all-wheel drive). Both GTX models are very agile: when its full peak power is requested, the ID. Buzz GTX with 79-kWh battery accelerates to 100 km/h in 6.1 seconds, while the long version with an 86-kWh battery takes just slightly longer to complete the sprint at 6.5 seconds. Another benefit of the new ID. Buzz GTX models is their excellent traction thanks to the electric all-wheel drive. As a result of the drive performance, the maximum towing capacity is also increased. The ID. Buzz GTX with standard wheelbase achieves a maximum trailer weight of 1,800 kg (braked, with 12 per cent gradient), while the ID. Buzz GTX with long wheelbase has a maximum trailer weight of 1,600 kg. The maximum trailer weight was thus increased by 800 kg and 600 kg respectively compared with the rear-wheel drive versions. Especially on wet or slippery surfaces such as cobblestones, the 4MOTION system offers great traction advantages, especially when towing a trailer. The high drive performance is matched by long WLTP ranges of up to 423 km (GTX with normal wheelbase) and up to 475 km (GTX with long wheelbase).
1) ID. Buzz GTX with normal wheelbase: Combined power consumption 20.4–21.5 kWh/100 km; combined CO2 emissions 0 g/km; CO2 class: A
2) ID. Buzz GTX with long wheelbase: Combined power consumption 20,0–21.3 kWh/100 km; combined CO2 emissions 0 g/km; CO2 class: A
3) ID. Buzz Pure and ID. Buzz Freestyle: Status: pre-production series. The vehicle is not yet available for purchase; combined CO2 emissions 0 g/km; CO2 class: A
4) Net energy content
5) All prices and standard equipment apply to the model range offered in Germany Prices incl. VAT (unless otherwise stated)
6) Maximum possible charging capacity. The charging behaviour of different charging stations can differ, even if their kW capacity is the same. In addition to a charging station’s kW output, the maximum charge current also influences the amount of energy that flows. Furthermore, the ambient temperature, battery temperature and charge level affect the maximum possible charging capacity. The specified maximum charging capacity is calculated under WLTP conditions at a temperature of approx. 23°C and a charge level from five per cent. If these variables change, the charging capacity may deviate from the specified standard value
Volkswagen Commercial Vehicles
We Transport Success, Freedom and Future
As a leading manufacturer of light commercial vehicles, the Volkswagen Commercial Vehicles brand (VWCV) is reshaping the transportation of goods, services and people in a fundamental and lasting way. Our vehicles transport construction workers, families and adventurers, bread rolls, parcels and surfboards. Every day they help countless people all over the world to do a good job, they operate as mobile workshops and they bring paramedics and police personnel to wherever they are needed. At our sites in Hanover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG), almost 23,000 employees produce the vehicles for commercial and private customers. Transporter, Multivan, Caddy, Crafter, Amarok and the ID. Buzz inspire our customers every day. Within the Volkswagen Group, VWCV is also the lead brand for autonomous driving in conjunction with mobility offerings such as Mobility-as-a-Service and Transport-as-a-Service – areas in which we are shaping the future of mobility. In this way, the brand is transporting the society of tomorrow with all its requirements for clean, intelligent and sustainable mobility. It is this that Volkswagen Commercial Vehicles stands for with its brand promise: We transport success, freedom and future.”
DAF Corporate Communications:
“DAF levert eerste elektrische trucks van nieuwe generatie af
DAF Trucks maakt zich op voor de serieproductie van zijn nieuwe reeks volledig elektrische vrachtwagens. Vooruitlopend daarop is een aantal voertuigen ingezet bij diverse vooraanstaande Nederlandse vervoerders. Enthousiasme troef.
DAF was de allereerste Europese truckfabrikant die een volledig elektrische truck op de markt bracht. Sindsdien ontwikkelde DAF zich steeds verder tot partner in de energie-transitie. Het aantal voertuigen met een elektrische aandrijflijn breidde zich verder uit en de ‘zero emission’ range ervan nam enorm toe. Daarnaast levert de DAF-dealer inmiddels onder andere ook een compleet pakket aan laadpalen en wordt chauffeurs van elektrische vrachtwagens, speciale trainingen aangeboden. In 2023 nam DAF in Eindhoven een gloednieuwe assemblagefabriek voor de productie van elektrische trucks in gebruik.
‘International Truck of the Year’
De Nieuwe Generatie DAF Electric voertuigen zijn gebaseerd op de XD- en XF-modellen die beide zijn uitgeroepen tot ‘International Truck of the Year’ en nieuwe maatstaven zetten op het gebied van efficiency, veiligheid en comfort. Ze zijn leverbaar met elektromotoren met vermogens tot 350 kW/480 pk met een brede keuze uit batterijpakketten (2 tot 5 packs) voor ‘zero emission’ ranges tot wel 500 kilometer. De elektrische DAF trucks maken gebruik van LFP-batterijen (Lithium Ferro Phosphate) met een hoge energiedichtheid met voordelen op het gebied van thermische veiligheid, levensduur en het aantal oplaadcycli.
Ervaringen uit de praktijk
DAF doet nu ruime ervaring op met de Nieuwe Generatie XD en XF Electric door de eerste voertuigen in de dagelijkse praktijk in te zetten bij toonaangevende vervoerders. De reacties zijn zeer enthousiast. “Met onze XD Electric rijden we nu tegen de 500 kilometer op een volle lading van de batterijen”, aldus Gerlof Oegema van Oegema Transport uit Dedemsvaart. “Door een keer bij te laden, zouden we op 1.000 kilometer per dag kunnen uitkomen, wat ook interessante mogelijkheden biedt op lange afstanden.”
“We hebben nog wat uitdagingen met de laadinfrastructuur op ons terrein maar de XF Electric voldoet helemaal aan onze verwachtingen”, verzekert Ewout van Wijk, CEO van E. van Wijk Logistics uit Giessen. “Daarnaast is de chauffeur uitermate te spreken over de souplesse van de truck, de stilte en het comfort in de cabine en het gemak waarmee het voertuig zich laat rijden. Er is meteen bij het wegrijden ook zo veel koppel beschikbaar.”
Cornelissen Transport uit Nijmegen heeft zowel een DAF XD als een DAF XF Electric in gebruik genomen, die vooral ingezet worden voor de bevoorrading van supermarkten. “Deze voertuigen passen allereerst uitstekend binnen onze ambitie om over te stappen naar emissie-vrij transport”, aldus Peter Leegstraten, manager Inkoop & Innovatie. “Daarnaast is het voertuigconcept van deze DAF trucks perfect voor inzet in stedelijke gebieden. De grote voorruit, de lage ruitlijnen, de tweede ruit in de deur aan bijrijderszijde, en de digitale camera’s zorgen voor een perfect direct zicht en samen met de elektrische aandrijflijn leidt dat voor ons tot de ideale combinatie.”
Daimler Truck:
“Next Generation eCanter at GaLaBau 2024: FUSO shows electromobility solutions for a wide range of tasks in horticulture and landscaping
With a total of four vehicles, the FUSO brand will be presenting itself at this year’s GaLaBau 2024 from 11-14 September in Nuremberg. The international “leading trade fair for urban greenery and open spaces” will once again showcase trends and innovations in horticulture and landscaping this year. For the first time this year, FUSO will be showcasing exclusively electric models at GaLaBau and is an official part of the trade fair’s “Green-Blue Path”, where products and innovations are shown that actively support necessary climate adaptation measures. “With its diverse configuration options and compact dimensions, the FUSO Canter has always been ideally suited to the diverse tasks in horticulture and landscaping. The same goes for its electric sister model, of course. The eCanter Next Generation, which we are presenting here at GalaBau, shows without restriction how electromobility works convincingly, especially in horticulture and landscaping,” says Mathias Wolf, Head of Product Management and Marketing at FUSO Germany.
FUSO at GaLaBau 2024
FUSO will be showcasing three Next Generation eCanters for different applications in Hall 5 (Stand 5-201): The FUSO Next Generation eCanter 9C18e with HIAB roll-off tipper, 3400 mm wheelbase and M-battery is versatile in horticulture and landscaping and an example of an ideal combination of body and chassis configuration. The stand also features a Next Generation eCanter 4S15e with Scattolini rear tipper, 2500 mm wheelbase and S-battery. The Next Generation eCanter 7C18e with three-way dumper made by Schutz Fahrzeugbau, 2800 mm wheelbase and S-battery will be presented to visitors for the first time at the trade fair. The all-electric light truck includes the new safety features announced in May this year. In this configuration, the eCanter Next Generation shows itself as an agile powerhouse: no other vehicle in the 7.49 t segment currently offers such a high chassis load capacity (3.8 t) in combination with such a short wheelbase and an associated particularly small turning circle.
FUSO will be presenting another electric vehicle as part of the E-Mobility Area outdoors. Here, visitors will have the opportunity to experience the eCanter Next Generation in action. You can see a Jotha skip loader on a Next Generation eCanter 6S15e with 2800mm wheelbase and S-battery.
The new Canter: now even more comfortable and safe
Since this summer, the FUSO Canter (6,0t, 7,5t, 8,55t) and eCanter Next Generation have been available with various standard updates. Among other things, the Canter and eCanter Next Generation are now equipped with the emergency braking assistant Active Brake Assist 6 (ABA6) with multi-lane monitoring, which can react to crossing, oncoming or walking pedestrians or cyclists in their own lane with a full brake application up to a speed of 60 km/h. The Emergency Brake Assist can react to stationary objects in front of the vehicle at all speeds with emergency braking to a standstill. The extended response to pedestrians and cyclists is already a preview of the new legislation, which will only become mandatory later.
The Blind Spot Information Assist exceeds the current legal requirements with a combination of four short- and long-range sensors. It not only monitors the front passenger side, but also the driver’s side. At speeds higher than 30 km/h, Sideguard Assist 2 also takes over the function of a lane change assistant: up to the permissible maximum speed, it informs the driver about an object on the driver’s or co-driver’s side.
”
Fedecom Fairs:
“7 nominaties voor innovatieprijs Gouden Klavertje Vier op GTH2024
“Elektrisch, duurzaam en mechanische oplossingen voor actuele problematiek, dat zijn de trends in de innovaties”, aldus de vakjury die zeven innovaties heeft genomineerd voor innovatieprijs Gouden Klavertje Vier die op GroenTechniek Holland wordt uitgereikt. Op de zesde editie van Nederlands grootste, tweejaarlijkse groenvakbeurs lanceren fabrikanten, importeurs en dealers primeurs voor groenprofessionals. De vakjury beoordeelde in welke mate de innovaties vernieuwend en onderscheidend zijn. Dit leverde zeven nominaties op, waarvan de meest opvallende op eerste beursdag woensdag 11 september het Gouden Klavertje Vier wint.
“De genomineerde innovaties zijn heel divers van aard en bieden vaak oplossingen voor actuele problematiek, waardoor ze om uiteenlopende redenen interessant zijn voor professionals werkzaam in de openbare buitenruimte. Het brede palet aan innovaties toont aan hoe uitgebreid het werkterrein van de groenprofessional is”, aldus de vakjuryleden Gert Vreemann (CUMELA/Grondig), Gertjan Zevenbergen (AgriMedia/Tuin en Parktechniek), Hein van Iersel (NWST/Stad&Groen/Boom in Business/Boomzorg/Fieldmanager), Johan Simmelink (Tuin & Landschap) en Thijs Magielse (VHG Vereniging voor Hoveniers en Groenvoorzieners).
7 NOMINATIES VOOR INNOVATIEPRIJS GOUDEN KLAVERTJE VIER
Husqvarna – Transportbox en lader in één (stand 2.01)
Multi-rack acculader om 4 accu’s eenvoudig te transporteren, mee te nemen en in korte tijd efficiënt en veilig op te laden in alle weeromstandigheden. Stapelbaar, aan te sluiten op autolaadpaal en gebruiksvriendelijk dankzij stevige, praktische handgrepen.
Makita Nederland – Elektrische schoffel (stand W01)
Elektrische schoffel voor efficiënt en ergonomisch onkruid wieden en bodem omzetten, dankzij échte schoffelbeweging die vrij diep gaat en losgemaakt onkruid met wortel en al op de zwarte aarde legt, met minimale trillingen die zorgen voor comfort tijdens langdurig gebruik.
C. van der Pols en Zn BV – Ransomes Aurøra EliTE (stand 1.05)
Volledig elektrische cirkelmaaier met stevig geconstrueerd maaidek en afzonderlijk aangedreven messen door 3 aparte elektromotoren die zorgen voor hoge productiviteit. Met gelimiteerd slipdifferentieel die wielen automatisch koppelt onder lastige omstandigheden, onderhoudsvrije parkeerrem en transportsnelheid van 25 km/u.
Ramm Equipment – Ramm3000 (stand 214)
Doodt onkruid met elektriciteit die wordt geleverd door battery pack en is geruisloos, snel, handbediend, makkelijk verplaatsbaar en zeer laag in energieverbruik. Slimme combinatie van Volt, Ampère, Weerstand en frequentie/Hz is zo regelbaar dat met iedere grondsoort, vochtigheid en onkruidsoort het juiste vermogen op de lans kan worden gezet waarmee onkruid wordt gedood.
Stierman de Leeuw – Ego LBX1000 bladblazer (stand V01)
Professionele bladblazer aangedreven door (evt ruggedragen) accu met blaaskracht van 32 Newton en vermogen om 1700 m3/u aan lucht te verplaatsen, zonder uitstoot, overmatig lawaai en trillingen. Met efficiënte borstelloze motor, vergrendelingsschakelaar voor extra veiligheid en dankzij ergonomisch ontwerp goede balans en gebruikscomfort.
Vector Machines BV – Autonome werktuigdrager (stand 2.25)
Autonome werktuigdrager uitgerust met geavanceerde sensoren en mapping technologie die op zonneparken zelfs onder zonnepanelen kan maaien als er geen GPS bereik of verbinding is, waardoor gebieden rond zonnepanelen vrijblijven van obstakels. Resultaat is verhoogde blootstelling aan zonlicht, dus verbeterde energieproductie, kostenbesparing, milieubehoud en behoud van biodiversiteit.
Wim van Breda – MowHawk (stand 3.02)
Verbeterd de biodiversiteit in de openbare ruimte, doordat een slim camerasysteem op de arm van een bermmaaier inzicht geeft in biodiversiteit, circulaire verwerking van bermmaaisel en het totale maaiproces. D.m.v. AI zijn verschillende soorten fauna per m2 te classificeren o.b.v. kleurherkenning, dat bijdraagt aan het accuraat inzichtelijk krijgen van de nectorindex in de buitenruimte.
Op GroenTechniek Holland zijn alle marktleiders en toonaangevende merken met exposities én demonstraties groots van de partij. Dit jaar is GTH van woensdag 11 tot en met zaterdag 14 september dagelijks open van 10 tot 17 uur op het Walibi-evenemententerrein in Biddinghuizen waar tegelijk AgroTechniek Holland plaatsvindt. ”
Fedecom Fairs:
“11 nominaties voor innovatieprijs Bronzen Sikkel op ATH2024
Winnaar bekend op eerste dag van AgroTechniek Holland 2024 in Biddinghuizen
ELF NOMINATIES VOOR INNOVATIEPRIJS BRONZEN SIKKEL 2024
Op AgroTechniek Holland 2024, het grootste agro-evenement van Nederland, lanceren ruim 200 fabrikanten, importeurs en dealers talrijke primeurs voor boeren en loonwerkers. De meest opvallende noviteit wordt bekroond met de Bronzen Sikkel, een innovatieprijs die door een vakjury wordt toegekend.
De vakjuryleden Gertjan Zevenbergen (AgriMedia/Landbouwmechanisatie), Gert Vreemann (CUMELA/Grondig), Martin Smits (Misset/TREKKER en Boerderij), Hessel Doornbos (Agrio/Trekkerweb.nl) en Job Hiddink (Nieuwe Oogst) beoordeelden in welke mate ze vernieuwend en onderscheidend zijn voor de toekomst van de agrarische sector. Dit leverde elf nominaties op. Op de eerste beursdag, woensdag 11 september, wordt bekendgemaakt welke van deze genomineerden winnaar wordt van de Bronzen Sikkel 2024.
11 genomineerden voor de innovatieprijs Bronzen Sikkel
Blauhoff – Maxus All-in-one Battery (stand 4.10)
Een veelzijdige batterijoplossing voor agrarische- en industriële energieopslag en back up systemen, voor opladen van machines en werktuigen, peakshaving voor piekafvlakking en kostenbesparing, virtuele verzwaring van de stroomaansluiting, power back-up bij stroomuitval en met uitgebreid Energie Management Systeem.
Evers Agro – Forest cultivator (stand 8.09)
Deze deelbare cultivator heeft twee rijen vaste tanden, waarbij de tweede rij in een etageframe zit en hydraulisch traploos ophefbaar is, waardoor het mogelijk is op twee werkdieptes te werken en afhankelijk van slip of trekkracht zelfregulerend via Isobus aansturing de tweede rij tanden traploos uit te heffen.
Kemp Machines – Folierolhouder FRH (stand 7.16)
Een houder voor 1 of 2 rollen folie van 500 meter om kuilen af te dekken, waardoor de kuil wordt afgedekt met één stuk folie wat broei voorkomt en waardoor je de lengte afsnijdt die nodig is en er minder reststukken folie zijn die je weggooit dan bij de gebruikelijke 50 meter rollen.
Kemp Machines – VGVD (stand 7.16)
Deze ‘Vers Gras Verdeler Dubbel’ zorgt bij het voeren van vers gras aan dieren dat het gras midden op de voergang wordt gescheiden tussen het linker en rechter voerhek, door 2 trommels die naar buiten draaien en de bulten gras scheiden en verleggen naar het voerhek aan 2 kanten. D.m.v. een stuurventiel is het ook mogelijk beide trommels 1 kant op te draaien, wanneer gras aan 1 kant wordt gevoerd.
Kverneland Group Benelux – iXter B veldspuit met SKAi SportSpray cameratechniek (stand 6.01)
Deze techniek van Kverneland met pulsdoppen van Raven Industries samen met de onkruiddetectie van de camera’s van SKAi levert gezamenlijk een SpotSprayer op met veel mogelijkheden. Het systeem werkt op basis van camera’s die het onkruid herkennen in een specifiek gewas. Op het moment dat ze onkruid waarnemen worden de juiste spuitdoppen boven het gewas aangestuurd, waardoor slechts alleen het onkruid wordt bespoten met herbicide.
Landkracht Agri BV – Rumex RXF-900 (stand 5.02)
Een spotsprayer voor niet alleen grasland maar ook akkerbouwgewassen, met plantherkenning door kunstmatige intelligentie, AI gestuurde techniek. Met een werkbreedte van 9m, dopafstand 42 mm, elektrisch in hoogte verstelbare spuitboom, 6 camera’s voor nauwkeurige herkenning, verlichting voor langere werkdagen en steunwielen met verstelbare spoorbreedte voor werken in beddenteelt.
New Holland – IntelliSenseTM (stand V08)
Dit nieuwe systeem levert hogere productiviteit, baalkwaliteit, bespaart brandstof en biedt bestuurderscomfort door belangrijkste functies van de tractor en BigBaler balenpers combinatie te automatiseren. Door de tractorbesturing middels een LiDAR sensor aan de voorkant van het cabinedak proactief te automatiseren, afhankelijk van het pad van het zwad, en de snelheid van de combinatie af te stemmen op het volume van het zwad, biedt dit verlichting voor de bestuurder, de beste baalkwaliteit en verhoging van de productiviteit. Machine en sensor sturen de tractor aan in plaats van de bestuurder op de tractor.
Slootsmid Mesttechniek – Major Bemester (stand 8.13)
Deze bemester heeft drie met elkaar in verbinding staande Slootsmid mini-exact verdelers, waardoor een gelijke drukverdeling over alle uitlopen ontstaat en met een exact gelijke verdeling ook lage giften kunnen worden uitgereden, wat door de afschaffing van de derogatie vaker gaat voorkomen. Heeft met een werkbreedte tot 9.4m en 50mm slangen een hoge verwerkingscapaciteit.
Smits – E-Lampo (stand 6.21)
Deze nieuwe Euromachine is een kant en klare 100% elektrische plug & play pompoplossing voor schoonwater in een weerbestendige super silent omkasting. Ideale oplossing voor elektrisch beregenen of het verhogen van de waterdruk en een alternatief voor een pompoplossing in vaste permanente opstelling.
Vlaming Groep BV – Saphir Grindstar® (stand 8.04)
Grondbewerkingsmachine met twee rijen passief aangedreven rotors, bewerkt grond en gewasresten tot een werkdiepte van 0 tot 2 cm dankzij parallelogram-geleide ophanging, is makkelijk in gebruik, kostenbesparend dankzij minder herbiciden en heeft hoog rendement dankzij hoge rijsnelheden van 12-18 km/u.
Weevers Nieuwstad – Elektrisch beregenen (stand 7.03)
Volledig elektrisch beregenen door een elektrische bootpomp in oppervlakte water of brompomp om water onder druk naar een regeninstallatie te voeren. Door de elektrisch/hydraulische aandrijving is er weinig tot geen drukverlies in de machine.
Op AgroTechniek Holland zijn alle marktleiders en toonaangevende merken met exposities én demonstraties groots van de partij. Dit jaar is ATH van woensdag 11 tot en met zaterdag 14 september dagelijks open van 10 tot 17 uur op het Walibi-evenemententerrein in Biddinghuizen waar tegelijk GroenTechniek Holland plaatsvindt.”
Volvo Trucks Nederland:
“Volvo ontvangt order van DSV voor 300 elektrische trucks
Volvo Trucks en het wereldwijd opererende logistieke bedrijf DSV hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend voor 300 elektrische trucks. Het is daarmee een van de grootste commerciële orders tot nu toe voor elektrische trucks van Volvo. Hiermee krijgt DSV een van de grootste wagenparken met zware elektrische trucks in Europa.
DSV, een wereldwijde speler in transport en logistiek, beweegt zich snel in de richting van een duurzamere toekomst op de wegen en snelwegen. Meer dan 20.000 vrachtwagens vervoeren dagelijks over de hele wereld goederen voor de klanten van het bedrijf. Een groeiend aantal daarvan zal de komende jaren elektrisch worden of op hernieuwbare brandstoffen rijden.
Nu is DSV met Volvo Trucks overeengekomen om 300 uitstootvrije elektrische trucks in te zetten voor alle DSV-activiteiten in Europa. Het is onderdeel van het plan van de onderneming om tegen 2030 zo’n 2.000 elektrische trucks op de weg te hebben. Met deze order krijgt DSV een van de grootste wagenparken met zware elektrische trucks in Europa.
“Wij zijn blij dat we onze samenwerking met Volvo kunnen voortzetten in onze gezamenlijke inspanningen om de uitstoot in de transportsector te verminderen. Als wereldleider in de logistiek moeten wij proberen voorop te blijven lopen in de energietransitie. Deze overeenkomst is een fantastisch voorbeeld van hoe nieuwe technologieën op grote schaal op de markt kunnen worden gebracht en het daarmee mogelijk te maken om uitstootvrij transport te bieden voor onze klanten. De overeenkomst met Volvo is een belangrijke stap op weg naar een duurzamere toekomst voor de transportsector,” zegt Søren Schmidt, CEO van DSV Road.
De nieuwe trucks die aan DSV worden geleverd, zijn onder andere de nieuwe Volvo FH Aero Electric, die een verbeterde aerodynamica heeft en daardoor nog energiezuiniger is.
“Ik ben erg trots op de verdieping van onze samenwerking met DSV. Samenwerking en een sterke toewijding om echt een verschil te maken, is essentieel om duurzaam transport en grote CO2-reducties te realiseren. Deze order is het bewijs van hun vertrouwen in ons bedrijf en toont aan dat vervoer zonder uitstoot van uitlaatgassen hier en nu een haalbare oplossing is,” zegt Roger Alm, President Volvo Trucks.
DSV is de grootste transporteur van goederen voor de Volvo Group en het bedrijf heeft al elektrische trucks van Volvo in zijn vloot. Deze trucks worden gebruikt in Zweden en Denemarken. DSV heeft bij zijn distributiecentra in beide landen een oplaadinfrastructuur opgezet die gebruik maakt van elektriciteit uit zonnepanelen.
Zowel DSV als Volvo Group hebben zich gecommitteerd aan het Science Based Targets initiative, dat CO2-reductie binnen de private sector stimuleert, in lijn met de doelstellingen van het Parijsakkoord.
Naast de aanschaf van elektrische vrachtwagens, is ook een overeenkomst getekend voor 500 Volvo-trucks met efficiënte diesel- en (Bio-)LNG-motoren. De levering van alle trucks is gepland tussen 2024 en 2026.
3.800 elektrische trucks in 46 landen
Sinds 2019 heeft Volvo Trucks meer dan 3.800 elektrische trucks geleverd aan klanten in 46 landen over de hele wereld. Volvo biedt momenteel de breedste productlijn in de sector met acht volledig elektrische modellen, die voldoen aan de behoeften in een breed scala aan toepassingen – van stadsdistributie en afvalbeheer, tot regionaal transport en de bouw. Tot nu toe hebben Volvo’s elektrische trucks meer dan 90 miljoen kilometer gereden, ofwel 2.200 keer de wereld rond.”
Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix:
“Robbie Williams en Marcel van Luit ontwerpen trofeeën Formula 1 Dutch Grand Prix
De Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix is verheugd om de officiële trofeeën voor de aankomende race in Zandvoort te onthullen. De iconische trofeeën, weerspiegelen een diepere verbinding met het rijke verleden van de Dutch Grand Prix en de Nederlandse autosport. Het ontwerp is dit jaar van kunstenaars Robbie Williams en Marcel van Luit, productie is in handen van de Royal Delft Group.
Terugkeer naar een klassiek design
De trofeeën voor de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix zijn wederom gebaseerd op het ontwerp dat zijn oorsprong vindt in 1939. De race in Zandvoort werd toen nog niet verreden op het circuit zoals we dat nu kennen, Zandvoort was in die tijd nog een stratencircuit. De vorm van de trofee is net als bij de 2023 editie ontwikkeld door Studio Piet Boon.
Jan Lammers: “In jaar 1 en 3 van de op de kalender teruggekeerde Dutch Grand Prix hebben we de trofeeën gebaseerd op het oude design van de eerste autosport race in Nederland. Met dezelfde vorm van de trofeeën houden we vast aan die historie, maar hebben we met het design van Marcel van Luit en Robbie Williams een prachtige moderne doorvertaling gemaakt, die past bij de 2024 editie.”
Robbie Williams
Robbie Williams, die niet alleen bekend is als een internationaal succesvolle popster maar ook als een fervent Formula 1-liefhebber, heeft de trofeeën ontworpen voor de coureurs die de eerste, tweede en derde plaats behalen. Williams’ ontwerp is geïnspireerd op zijn recente expositie in het Moco Museum. De werken binnen de expositie gaan over mentale gesteldheid en de druk die komt kijken bij het zijn van een wereldster. De link met topsport en de Formula 1 coureurs heeft de organisatie van de Dutch Grand Prix doen besluiten Williams te benaderen voor de trofeeën.
Constructeurs trofee door Marcel van Luit
De wereldberoemde kunstenaar Marcel van Luit, bekend om zijn dromerige en surrealistische kunstwerken, heeft zijn artistieke visie losgelaten op het ontwerp van de constructeurstrofee voor de Dutch Grand Prix. Van Luit, die zich liet inspireren door de natuurlijke schoonheid van Zandvoort en de dynamiek van de Formula 1, heeft een ontwerp gecreëerd dat de essentie van snelheid, natuur en kunst samenbrengt. Zijn creatieve talent heeft gezorgd voor een visueel verbluffend kunstwerk dat de constructeurstrofee tot meer dan alleen een prijs maakt.
“Het ontwerpen van de constructeurstrofee voor de Dutch Grand Prix was voor mij een bijzondere eer en een geweldige uitdaging. Ik wilde een brug slaan tussen het rijke erfgoed van Nederland en moderne kunst, en daaruit ontstond het idee om het Delfts Blauw een eigentijdse twist te geven. In samenwerking met het vakmanschap van de schilders van Royal Delft is het een moderne interpretatie van een traditionele kunstvorm geworden waar ik heel trots op ben,” aldus Van Luit.
Vakkundige uitvoering door Royal Delft
De trofeeën zijn met de grootste zorg en aandacht voor detail vervaardigd door Royal Delft, het wereldberoemde Nederlandse aardewerkbedrijf. Royal Delft, dat bekend staat om zijn vakmanschap en oog voor perfectie, heeft ervoor gezorgd dat het ontwerp van Van Luit en Williams tot in de kleinste details is gerealiseerd. Elk stuk is met de hand gemaakt, wat de trofeeën een ongeëvenaarde elegantie en authenticiteit geven. De samenwerking tussen Van Luit, Williams, Royal Delft en de Dutch Grand Prix heeft geresulteerd in een set trofeeën die zowel artistiek als historisch van grote waarde zijn. Joffrey Walonker, design manager Royal Delft Group, kijkt terug op een fascinerend ontwerp en productie traject.
“Net als vorig jaar is het altijd weer een prachtige opdracht dat de nodige spanning met zich meebrengt. Vooral het deel waar de trofeeën, met de kunstwerken erop de immense hitte van onze ovens moeten overleven. Maar alle vier zijn ze prachtig geworden en we zijn als Royal Delft bijzonder trots erop dat we niet alleen prachtige trofeeën gemaakt hebben, maar dat we ook in staat zijn geweest de kunst op een waardige manier te vertalen naar de trofeeën,” legt Walonker uit.”
Romek Hoffa kwam Miedema transport (geen familie) tegen.
PR Volkswagen Bedrijfswagens:
“Werkt nog krachtiger en efficiënter: de vernieuwde ID. Buzz Cargo
Met zijn iconische looks is de ID. Buzz Cargo een duurzaam visitekaartje voor elk bedrijf. Dat voorkomen koppelt hij aan kenmerkende Volkswagen Bedrijfswagens-eigenschappen als een hoge kwaliteit, grote praktische inzetbaarheid en volop mogelijkheden voor maatwerk. Door een nog sterkere elektromotor en een nieuw 79 kWh accupakket presteert de ID. Buzz Cargo nu nog beter op het gebied van laad- en trekvermogen en efficiency. De actieradius groeit naar maximaal 459 kilometer* (WLTP). Tegelijkertijd krijgt hij de beschikking over een nieuw infotainmentsysteem en is de standaarduitrusting verder uitgebreid. De prijzen beginnen bij € 43.500** excl. BTW.
De ID. Buzz Cargo is voortaan uitgerust met de nieuwste elektromotor van Volkswagen Bedrijfswagens. Deze is met een vermogen van 210 kW/286 pk en een koppel van 560 Nm nog krachtiger dan zijn voorganger. Dat heeft diverse praktische voordelen. Zo is het laadvermogen toegenomen tot 750 kg (was 647 kg) en het maximale aanhangergewicht bedraagt nu 1.200 kg (voorheen 1.000 kg). De topsnelheid van de ID. Buzz Cargo is nu 160 km/u (was 145 km/u).
Nog efficiënter
Niet alleen de elektromotor is nieuw, de ID. Buzz Cargo heeft nu ook een 79 kWh accupakket. Deze combinatie maakt hem nog efficiënter: de officiële energieverbruikscijfers laten nu waardes vanaf 19 kWh/100 km* (WLTP) zien, waarmee de ID. Buzz Cargo nu een maximale range van 459 kilometer* (WLTP) heeft. Het opladen van de 79 kWh hoogvoltaccu kan met maximaal 185 kW (voorheen 170 kW). Onder optimale omstandigheden duurt het laden van het accupakket van 10-80% circa 30 minuten.
Next level infotainment
De ID. Buzz Cargo wordt voortaan standaard geleverd met een nieuw infotainmentsysteem met een groot (33 cm), centraal geplaatst touchscreen. Het gebruiksgemak is vergroot dankzij de eenvoudige menustructuur en verlichte ‘touch bars’ waarmee het geluidsvolume en de binnentemperatuur zijn aan te passen. De IDA voice assistent met ChatGPT-integratie maakt bovendien een uitgebreide en gemakkelijke stembediening mogelijk.
Nog veiliger
Ook de veiligheidsuitrusting is verder uitgebreid: elke ID.Buzz Cargo wordt nu standaard geleverd met Lane Assist rijstrookmonitoring, verkeerstekenherkenning inclusief intelligent speed assist en voorbereiding voor een alcoholslot.
Natuurlijk biedt ook de nieuwe ID. Buzz Cargo alle mogelijkheden voor een configuratie die aansluit bij de specifieke wensen en eisen van elke ondernemer. De specialisten van Volkswagen Bedrijfswagens lichten alle maatwerkmogelijkheden graag toe.”
Mercedes-Benz Media:
“Auction highlight in autumn: Formula One racing car Mercedes-Benz W 196 R from 1954/1955
A highlight at Pebble Beach Automotive Week 2024 is the W 196 R Formula One racing car which will be at the Mercedes-Benz stand at the weekend. The racing car has belonged to the Indianapolis Motor Speedway Museum since 1965. The vehicle is expected to be auctioned towards the end of the year by RM Sotheby’s at the Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. It is thus one of very few W 196 R to change hands. Experts assign a potential record value to the vehicle. The most valuable automobile in the world is one of only two Mercedes-Benz 300 SLR “Uhlenhaut Coupé” built. It was sold by Mercedes-Benz in May 2022 for the record price of 135 million euros. The racing sports car is based on the successful Formula One Silver Arrow of the 1954 and 1955 seasons.
“The Mercedes-Benz Silver Arrows continue to shine decades after their outings and successes. Mercedes-Benz Heritage is supporting the planned auction with all its product and heritage expertise: The Indianapolis Motor Speedway Museum will use the proceeds from the auction to renovate its exhibition in order to keep the fascination of motorsport alive for fans from all over the world with contemporary offerings. The auction at the Mercedes-Benz Museum will be one of the most exciting moments of the year.”
Marcus Breitschwerdt, CEO Mercedes-Benz Heritage GmbH
“RM Sotheby’s and Mercedes-Benz Classic have had an amazing relationship over the years. Most notably, we worked together to bring the ‘Uhlenhaut Coupé’ to market. Now, in partnership with the Indianapolis Motor Speedway Museum, we’re presenting something just as special — a Mercedes-Benz W 196 R, raced by two of the greatest, Juan Manuel Fangio and Stirling Moss. The proceeds from this sale will go to a good cause, continuing the legacy of the Indianapolis Motor Speedway Museum through various projects and establishing an endowment for the Museum to grow and care for its collection, ensuring the organization’s long-term viability.”
Rob Myers, Chairman and CEO of the RM Group of Companies
“The Mercedes-Benz W 196 R represents a remarkable piece of motorsport history. It has been an honour for us to have this extraordinary vehicle in our collection. Funds from this auction will secure the future of our collection, allowing us to acquire items that meet our mission and to continue necessary restoration work for years to come. We are pleased that the experts at Mercedes-Benz Classic will certify the originality and history with their manufacturer’s expert report. The Mercedes-Benz Museum is the right setting for the subsequent auction.”
Joe Hale, President Indianapolis Motor Speedway Museum
After Pebble Beach Automotive Week 2024, the race car will come to the Mercedes-Benz Classic Center in Stuttgart for a manufacturer’s expert report. This document provides detailed evidence of the originality and history of particularly high-quality classics in the brand’s history. This makes it a special testimony to authenticity. The technical experts at the Classic Center work closely with the Mercedes-Benz Classic Archives.
Details of the Mercedes-Benz W 196 R with chassis number 9
The racing car with chassis number 9 was completed after the 1954 season and was initially built as a variant with free-standing wheels. For the formula-free “Buenos Aires Grand Prix” on 30 January 1955, the chassis was equipped with a 3-litre engine. Juan Manuel Fangio achieved two second place finishes in front of his home crowd in both races, which secured him the overall victory. For the rest of the season, the vehicle had the 2.5-litre engine in accordance with Formula One regulations. On 11 September 1955, Stirling Moss drove it at the last race of the season in Monza, for the high-speed circuit it was equipped with the streamlined body. In seventh position, Moss retired after 28 laps. After the completion of the racing activities in 1955, the vehicle was handed over to the former factory museum. In 1965, the Indianapolis Motor Speedway Museum received this Mercedes-Benz W 196 R as a gift from the then Daimler-Benz AG.
The two seasons of 1954 and 1955 are among the brand’s most successful motorsport years: Mercedes-Benz makes a brilliant return to the Grand Prix scene with the Silver Arrow W 196 R. In both years, Juan Manuel Fangio became Formula One World Champion with the W 196 R. In addition, Stirling Moss won the World Sports Car Championship in 1955 with the 300 SLR (W 196 S).
“