December 2023 postte ik een bericht over de nieuwe DAF trucks bij Simon Loos. Helaas hebben ze er niet lang plezier van gehad, sinds het eind van deze zomer worden ze al weer druk vervangen… De DAFs bevallen niet, er moet dure diesel mee getankt worden, wat op jaarbasis bij zo’n groot bedrijf wel erg in de papieren gaat lopen. Gelukkig heeft de nieuwe nieuwe generatie DAF compleet nieuwe verstuivers en kun je ook goedkope diesel tanken zonder dat die snel kapot gaan, maar daar wilde Loos niet op wachten, zodat we nu in hoog tempo Scania’s in zien stromen. De lzv die voor Smeding in Sint Annaparochie rijdt, blijft wél een DAF. De rest verdwijnt momenteel roemloos van het toneel. Dat zal toch pijn doen bij DAF, Peter Appel was altijd één van de grotere klanten in Nederland, nu het onderdeel van Loos is dus (voorlopig?) niet meer.
(En ja, dit is oud nieuws, net als de ‘ik wist dit maanden geleden al’ crew was dit ook bij mij al langer bekend, maar ik wilde er fatsoenlijk eigen beeldmateriaal bij hebben, dus ik heb even gewacht tot er een aantal Scania’s daadwerkelijk in dienst waren)
Ik werk bij Scania CDW in Wijster, en inderdaad we zijn stevig aan het sleutelen om er deze aantallen uit te krijgen. Leuk om te zien dat het ze dus goed bevalt.
Ik heb sinds 2020 een Daf cf in gebruik uit 2014 met 305000 km op de teller nu 4 jaar later staat er 385000 km op de teller en ben ik al €28000.00 aan reparaties kwijt waaronder ook nieuwe verstuivers ( afgesleept) de auto heeft tot 2020 altijd een onderhoudscontract gehad en bij mij ook de onderhoud ,en dit zijn de kosten zonder de apk kosten. Ik hebDaf om coulange gevraagd maar Daf zegt de aoto is 10 jaar oud dus normaal,ik kan bij aankoop van een nieuwe Daf wel korting krijgen maar ik hoef nooit en nooit geen Daf meer ik ben genezen van Daf ,ik de k dat de volgende weer een Scania wordt.Mvg.H.Soldaat
Dag Alex. Je reactie is mild. Hoe is het mogelijk dat Daf een prachtig product op de markt brengt maar onvoldoende test? Marketing- en productontwikkeling hebben de NGD te snel op de markt gebracht. De grootste vervoerder van NL koopt er 35 en binnen het jaar weer verkocht. Onbestaanbaar en onverantwoord.
Er was niks mis met de Daffen ben daar zelf al bijna 19 jaar chauffeur en in de eerste week heb ik motorstoring gehad , toen is ie gespoeld en na die tijd zijn we HVO gaan tanken , moest em afgelopen zaterdag ruilen voor zo,n Zweeds rendier hij stond op 167000 km heb nooit weer een storing gehad 1 dag met dat rendier weg gelijk storingen en naar de garage , er zijn zelfs al 2 afgesleept met een bergings auto , alle dagen staan ze bij Rinsma dan wil dit weer niet dan dat weer niet, maar bij velen die Scania horen , dan komen ze al klaar , geef mij m,n nieuwe XF maar terug dat rijd veel comfortabeler dan die Scania , en dure brandstof is flauwekul, want we moeten nu allemaal HVO tanken met de scaniatjes, ze hadden verschil met de verkoper , want ze komen niet eens bij truckland vandaan en dat konden ze niet eens worden dus dan zegt het machtige Loos , we ruilen ze in bij Scania voor een partij BKP tjes Scania,s , B Keuze Partij , en wij chauffeurs zijn niet belangrijk waar die het liefst op rijden , die partij die wij hebben gekregen , elke auto heeft wat , niet best .
@ peter: Dat de ngd snel op de markt is gekomen, heeft niks te maken met DAF. Paccar is daar de grote boosdoener, de Amerikaanse filosofie is immers dat het product moet opbrengen nog voor het deftig getest is.
Wat betreft softwarematige problemen: in Eindhoven zit nu eenmaal een grote software-fabrikant die de engineers bij DAF weg haalt met lonen die DAF niet kan ophoesten.
De chauffeurs van loos kunnen niet rijden met een daf. Dit slaat nergens wat ze vertellen die benz en Scania lopen ook niet zuinig moet ook dure diesel klant Ah zal wel
Zeiken Benz bang dat DAF overhand neemt mag gewoon van hoofdkantoor benz niet
Dit is niet de hele reden wat ik vernomen heb. Ze hebben Daf’s overgenomen uit een grote order van AB texel niet via de daf dealer deze wilden ze later een onderhoudscontract op maar daar moesten ze toen nog flink voor bijbetalen daar was loos niet blij mee vandaar dat ze nu ook even geen daf kopen.
Je kan zeggen wat je wild, maar het wereldje is klein.!! DAF had vanzelfsprekend dat gezeik moeten voorkomen.!! Deze toestanden zijn nóóit bevorderlijk voor je imago als kwaliteits-leverancier.!!
Denk maar aan de problemen bij BOEING waar AirBus nu ’n slaatje uit slaat.!!
Mooi om wat meer van de achtergrond te horen waarom de trucks van de hand zijn gedaan. Ook de positieve ervaringen met de Daf’s. Ik hoop dat Daf lessen leert. Het feit dat ze nu, binnen 3 jaar met vergaande modicaties aan de motor komen , waaronder nieuwe verstuivers, spreekt boekdelen. Ik hoop dat dit geen dure les is geweest