Vaak krijg ik foto’s toe gestuurd wat net niet genoeg is voor een eigen artikel, maar ook zonde is om niks mee te doen. Daarnaast komen er regelmatig beeldreacties binnen op bestaande artikelen. Plus interessante persberichten, die zonde zijn om ze alleen op truckfan te laten zien, maar ook om welke reden dan ook geen eigen artikel krijgen. Hieronder een aantal van de dingen die ik de afgelopen week via mail, WhatsApp en privéberichten op de diverse socials toegestuurd kreeg.
Pieter Leistra hat wer wat nuvers kocht… In Vespa Piaggio Ape Car mei bowling reklame dit kear!
Martijn Manrho zag een autonoom busje in Maasmechelen.
Mike van Stein zag ook weer wat moois.
PostNL Pers:
“PostNL duurzaamste logistieke e-commercebedrijf ter wereld
Ook dit jaar behoort PostNL tot de meest duurzame bedrijven ter wereld. Dat blijkt uit de Dow Jones Sustainability Index (DJSI) van S&P Global waarmee milieu- en sociale prestaties van bedrijven worden beoordeeld. Met een 6e plek in de DJSI scoren we per december 2024 het hoogst ten opzichte van andere logistieke e-commercebedrijven in de wereld.
Al jaren in de top
PostNL staat al jaren in de top van duurzaamste bedrijven in de sector transport. PostNL-ceo Herna Verhagen: “Duurzaamheid is geen keuze, het is onze verantwoordelijkheid. Deze erkenning als een van de duurzaamste bedrijven ter wereld is een mijlpaal die alleen mogelijk is dankzij de inzet van al onze medewerkers. Door deel te nemen aan deze benchmarks, leggen we de lat steeds hoger voor onszelf en streven we naar voortdurende verbetering. Het is daarmee niet alleen een erkenning van onze huidige prestaties, maar ook een motivatie om de volgende stap te zetten. Als groot bedrijf willen wij daarin een leidende rol hebben.”
Gerichte investeringen voor milieu en klimaat
PostNL werkt al jaren aan het verminderen van zijn impact op het milieu en klimaat. Zo investeert PostNL in elektrische voertuigen en schonere brandstoffen. PostNL rijdt slimme routes en vervoert zo min mogelijk lucht. De energie die in de sorteercentra wordt gebruikt, komt volledig uit duurzame bronnen zoals wind- en zonne-energie. PostNL werkt daarnaast samen met andere partijen om duurzamere bedrijfsmodellen te ontwikkelen. Bijvoorbeeld voor herbruikbare verpakkingen en oplossingen voor hergebruik van goederen. PostNL innoveert met alternatieve bezorgopties zoals de pakketautomaat en pakketkluis aan huis. Dit zorgt voor minder bezorgkilometers en minder stops.
Hoge scores mensenrechten, gezondheid, veiligheid en governance
Ook op het gebied van mensenrechten, gezondheid en veiligheid scoort PostNL goed. PostNL wil een bedrijf zijn waar mensen graag bij, mee en voor willen werken. PostNL staat midden in de samenleving en zet zich in voor gendergelijkheid. Zo heeft PostNL als één van de eerste bedrijven betaald transitieverlof opgenomen in de cao. Inmiddels is daar verlof voor wensouders aan toegevoegd. Ook heeft PostNL een zerotolerantiebeleid tegen ongewenste omgangsvormen. ”

Feierliche Übergabe: 95 eCitaro für die Metropolregion Hamburg v.l.n.r. Till Oberwörder, CEO Daimler Buses, Anjes Tjarks, Senator, Präses der Behörde für Verkehr und Mobilitätswende der Freien und Hansestadt Hamburg, Volker Wissing, Bundesminister für Justiz und Bundesminister für Digitales und Verkehr, Lorenz Kasch, Geschäftsführer vhh.mobility
Ceremonial handover: 95 eCitaro buses for the Hamburg metropolitan region – from left to right Till Oberwörder, CEO Daimler Buses, Anjes Tjarks, Senator, President of the Ministry of Transport and Mobility Transition of the Free and Hanseatic City of Hamburg, Volker Wissing, Federal Minister of Justice and Federal Minister for Digital and Transport Affairs, Lorenz Kasch, Managing Director vhh.mobility
Daimler Truck:
“Ceremonial handover: 95 eCitaro buses for the Hamburg metropolitan region
A major step towards CO2-neutral local transport: the Hamburg metropolitan region welcomes 95 new Mercedes-Benz eCitaro buses to the fleet of vhh.mobility (Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein). They are ready to roll out through the streets of the Hanseatic city quietly and sustainably. The buses ordered in spring 2023 have been delivered successively since then. The last units were ceremoniously handed over to vhh.mobility today by Federal Minister of Justice and Federal Minister for Digital and Transport Dr. Volker Wissing and Till Oberwörder, CEO Daimler Buses.
vhh.mobility relies on electric mobility
Vhh.mobility, germany’s third-largest municipal bus operator, is one of the pioneers in the electrification of local transport. In 2014, the company put the first electric bus in the Hamburg metropolitan region into operation – today, over a third of the fleet is already electric. Numerous eCitaro and eCitaro G buses are already in use at vhh.mobility. With the 95 new eCitaro buses, including 47 three-door solo buses and 48 four-door eCitaro G articulated buses, the number rises to a remarkable total of 132 fully electric Mercedes-Benz buses in the vhh.mobility fleet.
“I am very pleased that, together with vhh.mobility, we can make a significant contribution to emission-free local transport in the Hamburg metropolitan region. Our battery-electric eCitaro city bus offers an excellent overall package: The modern, long-range electric drive ensures that passengers reach their destinations quietly and locally CO2-neutrally. Advanced assistance systems also increase safety in all road traffic conditions,” says Till Oberwörder.
Exemplary technology for maximum efficiency and flexibility
The Mercedes-Benz eCitaro is equipped with particularly powerful NMC3 batteries. These enable long ranges and reliable operation even in dense city traffic. The buses are charged in the vhh.mobility depots, with charging sockets on both sides at the elevation of the front wheel arches, providing maximum flexibility in the charging infrastructure.
CNH Media Relations:
“CNH designs special edition CASE compact track loader inspired by Metallica frontman James Hetfield
A special edition compact track loader from CNH construction brand CASE Construction Equipment was on display at the YouTube Theater in Inglewood, California, USA at the Helping Hands charity concert. Held on December 13, this annual event is organized by the rock band Metallica’s All Within My Hands charitable foundation.
Following its debut, this custom-designed CASE TV450B compact track loader is destined for use at the ranch of Metallica frontman and co-founder James Hetfield. Hetfield commissioned the design as part of an equipment supply agreement with our CASE brand.
The CNH Design team brought their expertise to the project to develop proposals inspired by Hetfield’s career and persona.
The winning proposal was submitted by John Piper, a rising design talent here at CNH. Piper crafted a concept that recalled one of Hetfield’s tattoos, a skull with wings, together with the sharp iconic font reminiscent of his band’s graphics and album artwork. He also drew from the pinstriping in Hetfield’s private hotrod collection. All these elements were integrated atop a sandy camouflage pattern reminiscent of Hetfield’s signature Snakebyte electric guitar – a direct request from the artist.
CNH Senior Designer Darin Weisensel led the production phase of this project, working to bring the custom design to life on the CASE TV450B.
Built at the CASE production facility in Wichita, USA, the TV450B compact track loader is an industry fixture. Tough and rugged, it performs tasks such as digging, loading and dumping in commercial and residential construction activities as well as landscaping.
Our remarkable people transformed this special edition compact track loader from a designer’s sketch into a one-of-a-kind machine, providing our iconic CASE brand with a unique opportunity to make its distinctive mark with an exceptional delivery.”
Verzameld Werk:
“Glas- en Schildersbedrijf J. van den Ende gaat elektrisch met twee Renault Trafic E-Tech gesloten bestelwagens
Glas- en Schildersbedrijf J. van den Ende heeft twee Renault Trafic E-Tech gesloten bestelwagens in gebruik genomen. Het zijn de eerste elektrische bedrijfswagens in de vloot. Met de aanschaf van de Renault Trafic’s E-Tech bereidt het bedrijf zich voor op de komst van zero-emissiezones. De voertuigen zijn geleverd door Renault Bedrijfswagendealer Volvo Group Truck Center.
De specialisten van Glas- en Schildersbedrijf J. van den Ende uit Monster voeren totaalonderhoud uit aan de binnen- en buitenschil van woningen, VvE’s, zorginstellingen, scholen en bedrijfspanden. “Dat doen we vooral in en direct rond de Randstad”, vertelt eigenaar Jan van den Ende. “Een aantal steden waar we vaak komen, heeft aangekondigd dat zij vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones invoeren. Dat gaat onder meer in Rotterdam, Den Haag en Gouda gebeuren en de komende jaren zullen er meer steden volgen. Om ervoor te zorgen dat we daar mogen blijven komen, moesten we een aantal voertuigen vervangen. Dat is voor ons reden om nu met de elektrische Renault Trafic E-Tech te gaan rijden.”
Slim laden
Met de aanschaf van de Renault Trafic E-Tech-bestelwagens keert Renault terug in het wagenpark van Glas- en Schildersbedrijf J. van den Ende. “We kregen de kans om de Renault Trafic E-Tech een paar dagen te testen en de jongens waren er enthousiast over. Het is een prettig voertuig om mee te rijden en het is een mooie bus om te zien. De aanschaf van de eerste twee Renault Trafic’s E-Tech zien we als een pilot om te kijken hoe we elektrische bedrijfswagens kunnen inpassen in ons werk. We nemen best wat materialen en gereedschappen mee en we hebben nu extra goed gekeken hoe we de laadruimte zo economisch mogelijk kunnen inrichten om alleen de spullen mee te nemen die we echt nodig hebben. Overtollige kilo’s gaan alleen maar ten koste van de actieradius.”
Ook geschikt voor lange ladingen
De Renault Trafic’s E-Tech zijn geleverd inclusief betimmering en een houten vloer. Verder hebben beide bestelwagens een doorlaadluik waarmee een laadlengte tot 4,15 meter mogelijk is. “Dat is een mooie extra optie als we met deze voertuigen een keer steigerbuizen of glaslatten moeten meenemen”, zegt Van den Ende. “Verder zijn de voertuigen voorzien van achterdeurpanelen, een bumper beschermplaat om schades te voorkomen en dodehoekdetectie.”
Opladen met groene stroom
Het opladen gebeurt onder meer bij de vestiging van het Glas- en Schildersbedrijf in Monster. “We hebben hier al een laadpaal staan. Er liggen hier 240 zonnepanelen op het dak waarmee we groene stroom opwekken en waarmee we ook de elektrische bedrijfswagen kunnen opladen.”
Subsidie voor elektrische bedrijfswagens
De voertuigen zijn geleverd door Volvo Group Truck Center Maasdijk. “Ik vind het belangrijk dat er een klik is met de persoon met wie we samenwerken en met de accountmanager van Volvo Group Truck Center was dat vanaf het eerste moment het geval. Hij dacht echt met ons mee en dat ging verder dan alleen het voertuig. Zo wees hij er ons ook op dat we SEBA-subsidie voor emissieloze bedrijfsauto’s konden aanvragen. Daarmee hebben we een deel van de meerkosten vergoed gekregen.”
Over J. van den Ende Glas- en Schildersbedrijf
Jan van den Ende senior begon in 1977 met een schildersbedrijf. Het eenmansbedrijf is inmiddels uitgegroeid tot een specialist voor totaalonderhoud. Zoon Jan van den Ende nam het bedrijf in 2019 over van zijn vader. “In de beginjaren richtten we ons specifiek op schilderwerk, maar inmiddels bieden we onze opdrachtgevers alle mogelijke services voor onderhoud aan de binnen- en buitenschil. Schilderwerk, het vervangen van houtrot, het verduurzamen van panden door HR++ isolatieglas of vacuümglas te plaatsen, het reinigen en impregneren van gevels, het vervangen en onderhouden van kitvoegen: we kunnen het allemaal.” ”
PR Volkswagen:
“50 jaar Golf: deze vlijtige Golf Variant werd miljonair op zijn twintigste
Er was eens… een Volkswagen Golf die door hard werken het miljoen aantikte, en dat nog vóór zijn twintigste verjaardag. Dit is het levensverhaal van de onvermoeibare Golf IV Variant die de harten veroverde van de familie Wattimury-van Schaik uit Leerdam.
Vraag het aan een Volkswagen-technicus en je hoort al snel: een Golf kan, mits goed onderhouden, moeiteloos een miljoen kilometers halen. Dat advies nam de familie Wattimury-van Schaik ter harte. Op 19 mei 2004 kreeg de destijds gloednieuwe Golf IV Variant zijn gele kentekenplaten, en twee jaar later werd hij het trotse bezit van het gezin uit Leerdam. In de twintig jaar dat de 100 pk sterke 1.9 turbo-dieselmotor trouw zijn werk deed, tikte hij het magische aantal van een miljoen kilometer aan.
Overtuigende kwaliteit
In 2006 ging de heer Wattimury op zoek naar een opvolger voor de Golf III 1.9 D, die vijf jaar trouwe dienst had bewezen. De keuze was snel gemaakt: opnieuw een Golf Variant met een dieselmotor. Het gezin was inmiddels overtuigd van de betrouwbaarheid en bouwkwaliteit van Volkswagens iconische model. De keuze viel op de 74-PD-ZN, een Golf IV Variant 1.9 TDI in Oceanic Grün metallic, met een keurige kilometerstand van 104.389 op de digitale teller. Na een proefrit werd de handtekening gezet bij Volkswagen-dealer Sanato in Nieuwegein, tegenwoordig bekend als Pon Center. Dat deze Golf uiteindelijk ruim achttien jaar lang het gezin zou blijven dienen, was toen nog niet te voorspellen. Maar dankzij zorgvuldig onderhoud bij de dealer en zijn probleemloze prestaties was er geen enkele reden om afstand te doen voor een nieuwe.
Onderhoud is behoud
Toen de mijlpaal van een miljoen kilometers op 27 oktober van dit jaar werd bereikt, was de band tussen de trotse eigenaars en de 74-PD-ZN allang uitgegroeid tot iets bijzonders. De Golf, die in 2006 werd aangeschaft om simpelweg te doen waarvoor hij was gemaakt, was in de jaren daarna uitgegroeid tot een volwaardig lid van de familie. De familie Wattimury-van Schaik besloot Volkswagen Nederland een brief te sturen toen ze overwogen de Golf Variant met pensioen te laten gaan. Bij de brief voegden ze zelfs de originele advertentie die hen destijds naar het trotse eigenaarschap leidde. Wat deze auto nog opmerkelijker maakt, is dat hij nog altijd rijdt met zijn originele motor: een 100 pk sterke 1.9 TDI (motorcode 1J5034). En als bewijs van de legendarische Volkswagen-kwaliteit hangt zelfs de originele uitlaat, die twintig jaar geleden in de fabriek in Wolfsburg werd gemonteerd, nog steeds onder de auto. De eerste turbo werd pas vervangen bij 850.000 kilometer. “Uiteindelijk is het goed onderhoud dat heeft gezorgd voor het behaalde aantal kilometers,” vertelt de heer Wattimury. “En de auto rijdt nog steeds soepel en solide.” Hoewel de Golf het miljoen overschreed, bleef de digitale teller steken op 999.999 kilometer – als blijvend bewijs van zijn indrukwekkende prestaties.
Zuinigheid ten top
De laatste tankbeurt van de 74-PD-ZN resulteerde in een verbruik van 1 liter op 19,9 kilometer – keurig binnen de fabrieksopgave van de twintig jaar oude Golf. Naast betrouwbaarheid speelde zuinigheid altijd een belangrijke rol voor de familie Wattimury-van Schaik. Daarom kozen ze, na bijna twee decennia, voor een waardige opvolger in de vorm van de Golf eHybrid. De als Style uitgevoerde plug-in hybride hatchback en zijn nieuwe eigenaars glunderen van trots als het moment van aflevering is aangebroken. Dat geldt ook voor Pon Center Utrecht, die de 74-PD-ZN mocht inruilen en de jong gebruikte Golf VIII aan de familie Wattimury – van Schaik afleverde. “Dit is een unieke auto met een uniek verhaal. Maar ook het bewijs dat de Volkswagen Golf zijn iconische status waarmaakt, gewoon dankzij goed onderhoud. We zijn de familie Wattimury-van Schaik dankbaar voor hun jarenlange trouw aan de Golf en zijn trots dat we samen met hen een nieuw hoofdstuk mogen beginnen met de Golf eHybrid.” zegt Theo Mulder van Pon Center Utrecht.
What’s in a name
“Kwaliteit, veiligheid, rijplezier, zuinigheid, comfort, kracht en betrouwbaarheid – al deze eigenschappen kun je samenvatten onder één naam: Volkswagen”, besluit de heer Wattimury. “Het schept wat ons betreft een beeld van waar de Golf voor staat — toen, nu en in de toekomst.””

Formel 1®-Champion Lewis Hamilton mit seinen Siegerfahrzeugen im Großen Saal des Mercedes-Benz Museums. Foto: Stephen Reuss, Dezember 2024.
Formula 1® champion Lewis Hamilton with his winning cars in the Great Hall of the Mercedes-Benz Museum. Photo: Stephen Reuss, December 2024.

Mercedes-AMG F1 W11 EQ Performance (2020) im Raum Mythos 7: Silberpfeile – Rennen und Rekorde. Foto: Nico Wöhrle, Juli 2024.
Mercedes-AMG F1 W11 EQ Performance (2020) in Legends Room 7: Silver Arrows – Races and Records. Photo: Nico Wöhrle, July 2024.
Mercedes-Benz Media:
“Thank you, Lewis. All seven winning racing cars driven by World Champion Lewis Hamilton in the Mercedes-Benz Museum
Looking back at his record-breaking career under the banner of the Mercedes star: Lewis Hamilton is the world’s most successful Formula 1® racing driver of all time. He won seven World Championship titles in a Mercedes-Benz-powered car – the first in 2008 with the McLaren-Mercedes MP4-23 and six more with Silver Arrows. Now Hamilton and the team are parting ways, and the Mercedes-Benz Museum is celebrating the legendary champion with a very special presentation. Through to 6 January 2025, six of his title winning vehicles will be on display in the Great Hall on the entrance level. Entry to the Great Hall is free of charge. His 2020 World Championship car is on proud display in the permanent exhibition in Legends Room 7: Silver Arrows – Races and Records.
The vehicles of the Formula 1® special presentation at the Mercedes-Benz Museum
2008: McLaren-Mercedes MP4-23
2014: Mercedes AMG PETRONAS F1 W05
2015: Mercedes AMG PETRONAS F1 W06 Hybrid
2017: Mercedes-AMG F1 W08 EQ Power+
2018: Mercedes-AMG F1 W09 EQ Power+
2019: Mercedes-AMG F1 W10 EQ Power+
2020: Mercedes-AMG F1 W11 EQ Performance (2020) – in Legends Room 7
The first guest at the special presentation was Lewis Hamilton himself. Ola Källenius, Chairman of the Board of Management of Mercedes-Benz Group AG, had invited Lewis and a small group to a farewell event at the Mercedes-Benz Museum after his last race with the Silver Arrows. The guests from the company, motorsport and the team honoured the champion for his outstanding unbeaten achievements in motor racing and for the brand, and for fairness, diversity and inclusion.
Besides the special Formula 1® presentation, Lewis Hamilton also visited the new “Pit Stop” hands-on station in Legends Room 7: Silver Arrows – Races and Records and immortalized himself there with his signature. This recently installed interactive station is thrilling Museum visitors. They can measure themselves against the record for the fastest pit stop, which currently stands at 1.8 seconds.
”
PR MAN:
“Eerste MAN eTruck samen met Duvenbeck ingezet voor emissievrije logistiek bij Volkswagen
Met de overhandiging van de eerste MAN eTruck aan de Duvenbeck Group bereikt MAN Truck & Bus een nieuwe mijlpaal in de elektrificatie van het goederentransport. De eTGX Low Deck, die speciaal is afgestemd op de laadvolume-eisen die in de autologistiek worden gesteld, gaat de fabriekslogistiek van Volkswagen bijzonder milieuvriendelijk laten verlopen. Volgens de intentieverklaring die door beide partijen is ondertekend, is Duvenbeck voornemens om in 2026 maximaal 120 exemplaren van de MAN eTGX in gebruik te hebben genomen. Duvenbeck gaat de MAN eTrucks inzetten in verschillende gebieden in de vrachtvervoerregio Rijn-Ruhr en de Benelux als onderdeel van de fabriekslogistiek van Volkswagen.
“Met de Low-Deck trekker heeft MAN een truck ontwikkeld die perfect is afgestemd op de eisen die in de auto-industrie worden gesteld. Geen enkele andere in serie geproduceerde elektrische trekker kan trailers met een binnenhoogte van drie meter trekken. Dit maakt hem tot de ideale keuze voor transporten met hoge volumes”, aldus Friedrich Baumann, Chief Sales & Customer Solutions Officer bij MAN Truck & Bus. “We zijn blij dat we met Duvenbeck en Volkswagen twee sterke partners aan onze zijde hebben die ons helpen deze innovatie in de praktijk van alledag in te zetten.”
Duvenbeck: partner voor groene logistiek
Duurzaamheid is al jaren een centraal element in de bedrijfsstrategie van Duvenbeck. Met het initiatief ‘Green Logistics’ richt het bedrijf zich op emissiearme transportoplossingen. “De MAN eTruck is een belangrijke stap in de richting van emissievrije logistiek. Met deze truck kunnen we voldoen aan de eisen van onze klanten en tegelijkertijd het milieu beschermen. Duurzaamheid is iets waar we ons dagelijks mee bezighouden”, zo benadrukt Bernd Reining, Senior Director Procurement bij Duvenbeck. Duvenbeck implementeert voortdurend maatregelen om de energie-efficiëntie te optimaliseren en het gebruik van hulpbronnen te verminderen. Daartoe behoren de toepassing van alternatieve aandrijfsystemen, de vermindering van het aantal ritten met lege vrachtwagens en innovatieve laadconcepten. De inzet van de MAN eTruck levert een verdere bijdrage aan het minimaliseren van de CO₂-emissies in de toeleveringsketen.
Milieuvriendelijke logistiek voor Volkswagen
Duvenbeck gaat de MAN eTruck in de toekomst inzetten voor de bevoorrading van de fabrieken van Volkswagen. Simon Motter, hoofd logistiek bij de Volkswagen Groep, onderstreept het belang van het project. “Onze partner Duvenbeck zet een gedurfde stap voorwaarts: de MAN eTrucks worden voor het eerst ingezet in de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg. Dit getuigt van het feit dat deze technologie geschikt is voor dagelijks gebruik en ook qua kosten interessant is. De inzet van MAN eTrucks maakt deel uit van het goTOzero impact logistiekprogramma, waarmee Volkswagen de weg is ingeslagen naar een consequent klimaatvriendelijke logistiek. Op de lange termijn is het gebruik van elektrische trucks een belangrijkste manier om de CO2-uitstoot in het wegtransport te verminderen. Waar het inzetten van treinen die op groene stroom rijden – iets waar we vanuit strategisch oogpunt prioriteit aan geven – niet mogelijk is door bijvoorbeeld het ontbreken van goede spoorverbindingen, wordt de voorkeur gegeven aan BEV-trucks die op groene stroom rijden. In het multimodale concept worden de verschillende vervoersmiddelen ingezet op basis van hun sterke punten: treinen voor lange afstanden, emissievriendelijke trucks voor korte en middellange afstanden.”
Technologische innovatie
De MAN eTGX Low Deck is een pionier in zijn segment, met een schotelhoogte van slechts 950 mm, een zeer korte wielbasis van 3,75 meter en evengoed een maximale batterijcapaciteit. Daarmee biedt hij een actieradius van ongeveer 500 kilometer. Dit maakt dit model perfect geschikt voor de inzet in de logistiek voor de auto-industrie, waar een maximaal laadvolume met een binnenhoogte van maximaal drie meter belangrijker is dan hoge laadgewichten. Dankzij het modulaire batterijconcept met keuze uit vier, vijf of zes batterijpakketten en een vermogen van 449 of 544 pk kan het model optimaal worden aangepast aan elke transporttaak. Naast de standaard CCS-laadtechnologie (met een maximaal laadvermogen van 375 kW) is de truck ook leverbaar met laadtechnologie volgens de nieuwe MCS-standaard, met een laadvermogen van maximaal één megawatt. Daarmee kan nog sneller tussentijds worden geladen tijdens de rijpauze van de chauffeur.
Transportbedrijven profiteren bij de overstap naar elektromobiliteit ook van de 360 graden eMobility Consulting-service van MAN, met klantspecifieke analyses van de inzet van voertuigen en de vereisten voor de laadinfrastructuur. Het dienstenaanbod van MAN omvat daarnaast de levering van de laadinfrastructuur via partnerships met de leveranciers hiervan. Verder zijn er, net als bij conventioneel aangedreven trucks, servicecontracten en financieringsoplossingen beschikbaar die specifiek zijn afgestemd op elektrische mobiliteit, evenals tal van digitale diensten specifiek voor de nieuwe elektrische trucks. Voorbeelden hiervan zijn de MAN eReadyCheck – waarmee klanten kunnen controleren of hun leveringsroutes volledig elektrisch afgelegd kunnen worden – en de MAN Charge & Go laadservice inclusief laadpas, die een eenvoudige, geconsolideerde laadplanning en facturatie voor internationale routes mogelijk maakt.”
Mercedes-Benz Media:
“Dawn of a new era at Mercedes Benz Vans
Hello world! Here we go – Mercedes‑Benz Vans’ vision of a new era. Just a first glimpse, but be sure: There is much more to come.
Starting 2026, Mercedes‑Benz Vans will introduce its newly developed, modular and scalable Van Electric Architecture (VAN.EA). With VAN.EA, Mercedes‑Benz sets the course for a completely new era of vans.
VAN.EA allows for a clear differentiation between privately positioned vans in the luxury segment and commercial vans in the premium segment. The future model portfolio of privately positioned vans will range from high-quality family vans and exclusive VIP shuttles to spacious limousines catering to the expectations of highly sophisticated customers. By extending the top-end of its product portfolio Mercedes‑Benz Vans is defining its unique own segment.
The showcar is Mercedes‑Benz Vans’ vision of a luxurious, highly elegant, and spacious limousine and provides an outlook on how highest customer demands could be met. World premiere will be in spring 2025.
”
Der Mercedes-Benz Sprinter hat im Januar 1995 Premiere. 2025 können die ersten Fahrzeuge das H-Kennzeichen erhalten. Genreaufnahme eines Fahrzeugs mit Aufbau als Pritschenwagen. (Fotosignatur der Archive von Mercedes-Benz Classic: A96F608)
The Mercedes-Benz Sprinter premieres in January 1995. In 2025, the first vehicles can qualify for the H number plate. Genre shot of a vehicle with body as a platform vehicle. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archive: A96F608)

Mercedes-Benz SL der Baureihe R 129 in der auf 630 Exemplare limitierten „SL Special Edition“. Auf dieser Basis entsteht im März 1995 die Sonderedition „Mille Miglia“, die auf nur zehn Fahrzeuge limitiert ist. (Fotosignatur der Archive von Mercedes-Benz Classic: A95F332)
Mercedes-Benz SL of model series 129 in the “SL Special Edition” limited to 630 vehicles. On this basis, the special edition “Mille Miglia” is created in March 1995; production is limited to just ten vehicles. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archive: A95F332)

Die Mercedes-Benz E-Klasse der Baureihe 210 hat im Juni 1995 Premiere. 2025 können die ersten Fahrzeuge das H-Kennzeichen erhalten. Genreaufnahme einer Limousine mit dem typischen Vier-Augen-Gesicht von rechts vorn. (Fotosignatur der Archive von Mercedes-Benz Classic: A94F2236)
The Mercedes-Benz E-Class premieres in June 1995. In 2025, the first vehicles can qualify for the H number plate. Genre shot of a saloon with the typical four-eye face from front right. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archive: A94F2236)

Die Mercedes-Benz E-Klasse der Baureihe 210 hat im Juni 1995 Premiere. 2025 können die ersten Fahrzeuge das H-Kennzeichen erhalten. Genreaufnahme einer E 230 Limousine von rechts hinten. (Fotosignatur der Archive von Mercedes-Benz Classic: A95F509)
The Mercedes-Benz E-Class premieres in June 1995. In 2025, the first vehicles can qualify for the H number plate. Genre shot of an E 230 Saloon from rear right. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archive: A95F509)

Der modellgepflegte Mercedes-Benz SL der Baureihe R 129 hat im September 1995 Premiere. Fahraufnahme eines SL 280 von links vorn. (Fotosignatur der Archive von Mercedes-Benz Classic: A95F2072)
The facelifted Mercedes-Benz SL of model series 129 premieres in September 1995. Driving shot of an SL 280 from front left. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archive: A95F2072)

Der Mercedes-Benz Vito der Baureihe W 638 wird im Oktober 1995 vorgestellt. Genreaufnahme eines Fahrzeugs in der Karosserievariante als Kleinbus von rechts vorn. (Fotosignatur der Archive von Mercedes-Benz Classic: A95F1815)
The Mercedes-Benz Vito of model series 638 is presented in October 1995. Genre shot of a vehicle in the body variant as a minibus from front right. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archive: A95F1815)

Die Mercedes-Benz C-Klasse der Baureihe 202 erhält im September 1995 eine Überarbeitung und ein erweitertes Motorenangebot. 2025 können die ersten Fahrzeuge das H-Kennzeichen erlangen. Fahraufnahme von links vorn eines Mercedes-Benz C 280 aus dem Jahr 2023. (Fotosignatur der Archive von Mercedes-Benz Classic: D807410)
In September 1995, the Mercedes-Benz C-Class of model series 202 receives a revision and an expanded range of engines. In 2025, the first vehicles can qualify for the H number plate. Driving shot of a Mercedes-Benz C 280 from left front from the year 2023. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archive: D807410)
Mercedes-Benz Media:
“One star, four eyes and thousands of parts: Mercedes-Benz classic for the H number plate
Is your favourite car with the star actually already due for the H number plate? Every year, owners of Mercedes-Benz vehicles which have weathered the years marvel at which of the brand’s models and model series find themselves on this threshold to becoming classics. In 2025, for the first time, these include the E-Class of model series 210, the first generation of the Sprinter and models of the SL of model series 129 and the E-Class Coupé of model series 124.
One prerequisite for the coveted H number plate is a classic car certificate in accordance with Section 23 of the German Road Traffic Licencing Code (StVZO). Vehicles can qualify which are 30 years or older. This certificate attests to the good original condition of a classic vehicle. With or without the H number plate: with its services, Mercedes-Benz Heritage GmbH plays considerable role in keeping classics as well as younger vehicles from throughout the brand’s history in optimum condition. Particular attention is paid to components which are relevant to driving and safety. Mercedes-Benz Classic offers an extremely comprehensive supply of spare parts worldwide with around 160,000 part items. Many are ready for pick-up within 24 hours from just under 3,000 authorised dealers in 170 countries.
January 1995: Sprinter becomes new synonym for vans
The Mercedes-Benz Sprinter premieres on 23 January 1995. On this day, 500 of the agile vans leave the Düsseldorf plant bound for German Mercedes-Benz dealerships. The “Van of the Year 1995” is so successful that it soon lends its name to an entire vehicle category – known colloquially as the “Sprinter Class”. The van is available in various wheelbases with different body variants. The offer initially comprises three models with petrol, diesel and turbodiesel engines. The ABS anti-lock braking system, ABD automatic brake differential and – for the first time in a van – four disk brakes are standard features.
June 1995: E-Class of model series 210 with “four-eye face”
Mercedes-Benz presents the second E-Class generation in June 1995. Model series 210 sets an unmistakable visual accent with its “four-eye face”. This designation comes from the four round headlamps at the front. The CLASSIC, ELEGANCE and AVANTGARDE feature lines on offer are groundbreaking. The new E-Class initially starts with four diesel engines with four, five and six cylinders, as well as five petrol engines with four and six cylinders, and the E 420 with eight cylinders. In September 1995, the E 50 AMG follows as a top-of-the-line model; its eight-cylinder engine has an output of 255 kW/347 hp.
March and September 1995: Model series 129 with facelift and special model “Mille Miglia”
The updated SL of model series 129 premieres in September 1995. It is the first facelift of this generation of the Mercedes-Benz sports car. In addition to changes regarding details of the design, the SL is subject to technical innovations. These include a five-gear automatic transmission and revised engines in the SL 500 and SL 600. The Electronic Stability Program ESP® is available upon request for the two top models of model series. Headlamps with xenon gas discharge bulbs and a hardtop with a glass roof are now available as special features. In 1995, Mercedes-Benz presents the SL special model “Special Edition” of the W 129 with Mille Miglia style elements, of which 630 vehicles are produced. The “Mille Miglia” model is even more exclusive. Created as a support vehicle of the famous regularity drive for classic automobiles, only ten units are produced on the basis of the Special Edition.
October 1995: Mid-size van Vito
Vito is the name of the new light van in the mid-size segment from Mercedes-Benz. Model series 638 is presented in Madrid in October 1995. The commercial vehicle ranked below the Sprinter is available in Germany from March 1996 on. The offer comprises three feature versions and four engines.
Model variants and facelift in 1995
In the course of 1995, new models complement the Mercedes-Benz passenger car range. From January 1995, the E 200 Coupé of the 124 model series, previously reserved for export to Italy, Greece and Portugal, is also available in Germany. The C-Class of model series 202 is revised in September 1995 and is provided with an extended range of engines.
With genuine parts, the classic remains on the road – Authentic and stable in terms of value
Whether for the second generation of the E-Class, the SL of model series 129, the first Sprinter or other classics with the star: Mercedes-Benz Classic Genuine Parts have a comprehensive range of spare and wearing parts available for classic automobiles of the brand. The service stands for the highest quality and originality down to the last detail. Thus, Mercedes-Benz Heritage GmbH makes a significant contribution to maintaining the authentic condition of the brand’s classics in the long term.
A selection of parts for the vehicles presented here:
For the E-Class of model series 210, the radiator grille (part number A 210 880 00 83, EUR 755.67), left headlamp (part number A 210 820 03 61 64, EUR 594.79), right headlamp (part number A 210 820 04 61, EUR 594.79) and tool bag, empty (part number A 314 585 00 01, EUR 36.84) are available. The range of parts available for the E 50 AMG includes the left front catalytic converter (part number HWA 210 490 03 19, EUR 1,485.95), left front brake disk (part number HWA 210 421 01 12, EUR 481.62) and right front brake disk (part number HWA 210 421 02 12, EUR 481.62).
The spare parts portfolio for the Sprinter comprises, for example, the grille for the bonnet (part number A 901 830 02 18, EUR 18.09), the right headlamp (part number A 901 820 06 61, EUR 328.15) and left headlamp (part number A 901 820 05 61, EUR 328.15) as well as the right rear lens (part number A 000 826 19 56, EUR 55.12) and left rear lens (part number A 000 826 18 56, EUR 55.12).
For the facelifted SL of the 129 model series from September 1995 onwards, among other parts, the radiator (part number A 129 500 01 03, EUR 797.82), the front right mud wing (part number A 129 880 04 18, EUR 957.95), the front left mud wing (part number A 129 880 03 18, EUR 957.95) and the windscreen (part number A 129 670 09 01, EUR 1,003.57) are available.
For the E 200 Coupé of the 124 model series, for example, the eight-hole rim 6.5 x 15 (part number B 664 700 85, EUR 240.00), the front axle spring (A 124 321 19 04, EUR 167.22) and the Mercedes star (part number A 210 880 01 86, EUR 39.71) are available.
For the facelifted C-Class of the 202 model series, in addition to many other parts, the gear lever of the mechanical five-gear transmission (part number A 202 267 01 11 9C 05, EUR 220.39), the steering knuckle on the right (part number A 202 330 01 20, EUR 338.45) and the steering knuckle on the left (part number A 202 330 00 20, EUR 338.45) are available.
All prices specified are recommended retail prices for Germany and include 19 per cent value added tax.
Xanh SM:
“Experience Jakarta’s First All-Electric, 5-Star Taxi Service
Xanh SM, Indonesia’s first 100% electric ride-hailing service, has arrived in Jakarta, revolutionizing urban mobility with a sustainable transportation solution and setting a new standard for 5-star service.
Jakarta, a sprawling metropolis known for its relentless traffic and highly-polluted air, now bears witness to a quiet revolution. Amid the city’s ceaseless motion, a fleet of bright cyan taxis has begun to glide silently through its streets. Xanh SM has arrived—not just as a means of transportation, but as a promise of a cleaner, greener, and more refined urban future.
This is more than a debut. For a city ranked among the most polluted in the world, it’s a glimpse of what sustainable living could feel like.
A Breath of Fresh Air in a Smoggy City
For those navigating Jakarta’s bustling streets, the hum of exhaust and the acrid stench of emissions are all too familiar. Official data reveals that transportation accounts for 44% of the city’s air pollution—a public health crisis that hangs heavy in the air.
Enter Xanh SM, a fleet of fully electric vehicles that emit zero pollution. Quiet, odorless, and refreshing, they stand in stark contrast to the usual cacophony of noise and fumes from gasoline-powered taxis. Imagine stepping into a taxi free from the odors and rumble of combustion engines. The air inside is pristine, the cabin tranquil, and the ride remarkably smooth. Whether you’re heading to work or unwinding after a long day, Xanh SM offers a new kind of comfort—a commute that’s both calming and efficient.
But beyond comfort, Xanh SM represents a broader ambition: contributing to Indonesia’s sustainability goals. By choosing Xanh SM, riders don’t just reach their destinations—they actively support a cleaner Jakarta. It’s a small act with profound implications, helping reshape a city long known for its gray haze.
5-Star Service: The Heart of Xanh SM
Xanh SM’s appeal isn’t just environmental; it’s about redefining commutes with 5-star service.
Gone are the days of rattling rides and less-than-stellar interiors. Every Xanh SM car is brand new, meticulously maintained, and designed for passenger comfort. The whisper-quiet hum of the electric motor creates a tranquil atmosphere, turning even the most chaotic commute into a peaceful journey.
The drivers are no ordinary chauffeurs. With its stringent driver training program, Xanh SM implements a thorough recruitment and training process, ensuring professionalism and 5-star service at every level. Supported by a 360-degree monitoring system, they prioritize safety and courtesy. Whether it’s a late-night ride or a morning rush-hour dash, passengers can trust Xanh SM to keep them secure.
One of Jakarta’s perennial challenges is ride availability during peak hours. Too often, commuters are left stranded, watching their plans unravel as they struggle to book a ride. Xanh SM promises to change that. Its operational efficiency, aided by an exemption from Jakarta’s odd-even traffic rule, ensures minimal waiting times—even during gridlock. Riders can trust that their Xanh SM taxi will arrive promptly, keeping their day on track.
Even booking reflects Xanh SM’s customer-first approach. The Xanh SM app makes securing a ride effortless, allowing passengers to track their journey in real time. Additionally, customers can directly hail a vibrant cyan taxi on the road if its green light is on, or simply call the hotline at 14068 for quick assistance. Either way, Xanh SM adapts to your schedule, not the other way around.
A Ride to Remember
Xanh SM is not simply a transport service; it’s about offering a better way to move—one that’s eco-friendly, luxurious, reliable, and accessible.
For commuters, this means a better experience from start to finish. No more squeezing into uncomfortable, noisy vehicles. No more uncertain waits or disappointing cancellations. Instead, you get a polished, customer-first approach: safe drivers, impeccable service, and the quiet luxury of electric travel. And with every ride, passengers contribute to a cleaner, quieter, and healthier Jakarta, replacing noise and pollution with peace and progress.
So, whether you’re commuting to work, exploring Jakarta’s vibrant streets, taking a safe ride with your family, or taking a break from the city’s relentless pace, Xanh SM is ready to take you there. Step inside and experience the future of urban mobility—green, seamless, and undeniably luxurious.
To experience Xanh SM’s electric taxi service, Jakarta residents can download the Xanh SM app, call the hotline 14068, or simply hail a taxi with a green-lit sign.
As part of its grand launch, Xanh SM is offering exciting promotions: two free rides per day from 12th to 17th December 2024, exclusively via the Xanh SM app.”

500 Mercedes-Benz Actros für die Finéjas Group – Abschluss einer der größten Aufträge für Mercedes-Benz Trucks im Jahr 2024
500 Mercedes-Benz Actros for the Finéjas Group – conclusion of one of the largest orders for Mercedes-Benz Trucks in 2024

Zur Übergabe kamen (von links nach rechts) Juozas Buitkus, Head of freight forwarding & transportation Finėjas, Audrius Zakas, Owner Finėjas, Paulius Kraučiūnas, Head of Sales Trucks Division Veho Lietuva, Jean-Marc Diss, Head of Global Sales & Marketing Mercedes-Benz Trucks & Fuso Europe Daimler Truck, Aidas Plaščinskas, Owner Finėjas, Vaidotas Lenktys, CEO Finėjas, Dainius Ambrasas, Head of transport business Finėjas, Carlos Cuadrado, Senior Manager General Distributors and Overseas Daimler Truck, Piotr Bozek, Sales Manager General Distributors Europe Daimler Truck im Kundencenter in Wörth zusammen.
(From left to right) Juozas Buitkus, Head of freight forwarding & transportation Finėjas, Audrius Zakas, Owner Finėjas, Paulius Kraučiūnas, Head of Sales Trucks Division Veho Lietuva, Jean-Marc Diss, Head of Global Sales & Marketing Mercedes-Benz Trucks & Fuso Europe Daimler Truck, Aidas Plaščinskas, Owner Finėjas, Vaidotas Lenktys, CEO Finėjas, Dainius Ambrasas, Head of transport business Finėjas, Carlos Cuadrado, Senior Manager General Distributors and Overseas Daimler Truck, Piotr Bozek, Sales Manager General Distributors Europe Daimler Truck came together at the customer center in Wörth for the handover.
Daimler Truck Newsroom:
“500 Mercedes-Benz Actros for the Finéjas Group – conclusion of one of the largest orders for Mercedes-Benz Trucks in 2024
Major order for Mercedes-Benz Trucks from Lithuania. At the end of 2024, the last of a total of 500 new Mercedes-Benz Actros trucks were handed over to the Finéjas Group at a ceremony in Wörth. This special event underlines the trusting cooperation that has proven itself over many years. With this extensive order, the Finéjas Group is demonstrating its confidence in the quality and reliability of trucks from Mercedes-Benz Trucks.
The Mercedes-Benz Actros 1845 LS 4×2 trucks ordered are equipped with the latest generation of the OM 471 engine with 330 kW (449 hp), MirrorCam, Multimedia Cockpit Interactive and the latest safety assistance systems: Active Brake Assist 6, Active Sideguard Assist 2 and Frontguard Assist.
The handover of the last trucks was celebrated at a festive event in the Customer Center, which not only offered the guests a look behind the scenes, but also a comprehensive experience of the world of Mercedes-Benz Trucks. During a factory tour, the participants were able to experience the modern production facilities at first hand and gain an impression of the innovations that go into every vehicle “made in Wörth”.
Further information on the Finéjas Group:
The Finéjas Group is an international transportation company based in Lithuania. Founded in 1994, the company now employs over 3,000 people and has a fleet of 1,500 trucks. The company specializes in the transport of non-hazardous and non-temperature-sensitive goods in curtain-sided trailers (FTL transports, “Full Truck Load”) within Europe. The Finéjas Group relies on a homogeneous fleet for the Europe-wide transportation of full truck loads.
”
Der neue Actros L: Erstes Fahrzeug rollt im Mercedes-Benz Werk Wörth vom Band
The new Actros L: first vehicle rolls off the production line at the Mercedes-Benz plant in Wörth
Daimler Truck:
“The new Actros L: first vehicle rolls off the production line at the Mercedes-Benz plant in Wörth
The new Mercedes-Benz Actros L with aerodynamically improved ProCabin driver’s cab is ready for production and delivery: the first customer vehicle, the Actros L 1848 LS 4×2 colored in crystal green metallic, recently rolled off the production line at the Wörth plant. The new premium-class model from Mercedes-Benz Trucks has numerous features in the areas of safety, efficiency and comfort.
The highlights of the Actros L in detail
The Actros L is characterized by its futuristic vehicle design, optimized aerodynamics, many comfort features, economical engines, high driving dynamics and the latest assistance systems. The longer front end and other aerodynamic measures lead to fuel savings of up to 3 percent.
The optimized drivetrain now available for some models not only ensures a noticeably improved driving experience, especially when accelerating on inclines, and a lower manoeuvring speed, but also a quieter and more pleasant ride thanks to reduced cruising speed at 80 km/h. It also helps to reduce fuel consumption even further.
Flexible production of different drive types at the Wörth plant
Mercedes-Benz Trucks always aims to offer its customers the best vehicle solutions for all drive technologies. Diesel trucks will remain indispensable in the various regions of the world for some time to come. With the new Actros L, the manufacturer has further improved many aspects of its proven flagship. This is reflected from the outside in the revolutionary cab design.
The highly flexible production at the Wörth plant ensures the efficient manufacture of trucks with different drive types, integrated into one assembly line. Both trucks with a diesel drive and the battery-electric eActros 600 for long-distance transport can be flexibly and simultaneously scheduled for production. In this way, the plant is able to adapt quickly to market demand and reliably meet the demanding quality standards of Mercedes-Benz.
About the Mercedes-Benz plant in Wörth
The largest truck assembly plant of Mercedes-Benz Trucks in Wörth am Rhein was founded in 1963. Since the beginning, around 4.4 million trucks have been built here. Today, these are the Actros, Arocs and Atego series. The Mercedes-Benz Special Trucks Econic, Unimog and Zetros are also built in Wörth. Series production of the battery-electric Mercedes-Benz eActros 300/400 for distribution transport started in 2021. The second Mercedes-Benz eEconic electric series truck for municipal use followed in 2022. Daimler Truck recently celebrated the start of series production of the Mercedes-Benz eActros 600 for long-distance transport in Wörth. With around 10,000 employees, the Mercedes-Benz plant in Wörth is the second-largest employer in Rhineland-Palatinate.
”
Machiel Zwart zette de KPN-Colani op de foto!
Dachser:
“Wijzigingen binnen het management van Müller Fresh Food Logistics
Na meer dan 25 jaar aan het roer te hebben
gestaan van Müller Fresh Food Logistics draagt Jan-Peter Müller per 1 januari 2025 het
stokje over aan Barry Stegeman, momenteel Commercial Director bij Müller Fresh Food
Logistics.
Vanaf 1 januari 2025 wordt Barry Stegeman Country Manager Food Logistics Netherlands. In
deze nieuw gecreëerde functie zal hij rechtstreeks rapporteren aan Aat van der Meer, Managing
Director van Dachser in de Benelux, en Stefan Behrendt, Deputy Managing Director van
Dachser Food Logistics.
Onder leiding van Jan-Peter Müller heeft Müller Fresh Food Logistics zich de afgelopen 25 jaar
ontwikkeld tot een toonaangevend en innovatief bedrijf op het gebied van temperatuur
gecontroleerde levensmiddelenlogistiek. Zijn toewijding, visie en leiderschap hebben het bedrijf
gevormd tot wat het vandaag is: een betrouwbare en vooruitstrevende logistieke partner.
Verdere ontwikkeling
In 2023 werd Müller Fresh Food Logistics onderdeel van logistieke dienstverlener Dachser.
Jan-Peter Müller speelt een sleutelrol bij de integratie van Müller Fresh Food Logistics binnen
Dachser. Deze overgang verloopt heel gefaseerd om de samenwerking tussen beide
familiebedrijven zo succesvol mogelijk te maken.
Jan-Peter Müller: "Ruim 25 jaar heb ik met trots leidinggegeven aan ons familiebedrijf, opgericht
door mijn opa Anton Müller. Samen met onze medewerkers en partners hebben wij Müller
Fresh Food Logistics verder uitgebouwd tot het solide bedrijf dat het vandaag de dag is, een
toonaangevende speler in de wereld van Food Logistics. Ik kijk terug op een waardevolle
carrière binnen Müller Fresh Food Logistics en draag het stokje met vertrouwen over aan Barry
Stegeman. Met zijn ruime ervaring – waarvan 23 jaar binnen Müller Fresh Food Logistcs – en
visie, weet ik zeker dat hij de juiste persoon is om het bedrijf verder te ontwikkelen.”
Barry Stegeman werkt sinds 2001 als Commercial Director bij Müller Fresh Food Logistics en
heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de commerciële groei en klantrelaties van het
bedrijf. Barry Stegeman: "Ik ben dankbaar voor het vertrouwen van Jan-Peter en het team. Met
enthousiasme kijk ik uit naar deze nieuwe uitdaging. Samen met onze teams bouwen we verder
aan een duurzame toekomst voor onze klanten en zakelijke partners. Sinds de aansluiting bij
Dachser in 2023 hebben we al grote stappen gezet, zoals onze toetreding tot het European
Food Network. Dit biedt ons unieke mogelijkheden om hoogstaande distributie te verlenen
binnen heel Europa. Ik kijk ernaar uit om deze positieve ontwikkeling voort te zetten.”
Müller Fresh Food Logistics en Dachser bedanken Jan-Peter Müller voor zijn jarenlange
toewijding en kijken uit naar een positieve en succesvolle toekomst onder leiding van Barry
Stegeman. Een mooie nieuwe gezamenlijke stap van de twee familiebedrijven komt hierbij
steeds dichterbij: de opening van het nieuwe opslag- en crossdocklocatie in Waddinxveen in het
derde kwartaal van 2025.
Over Müller Fresh Food Logistics
Müller Fresh Food Logistics is een logistieke partner voor geconditioneerde levensmiddelen in
de Benelux. Sinds 2023 is Müller Fresh Food Logistics onderdeel van logistieke dienstverlener
Dachser. Door de samenwerking met Dachser biedt Müller ook mogelijkheden voor
hoogstaande distributie binnen heel Europa.
Daarnaast biedt Müller Fresh Food Logistics opslagfaciliteiten en Value Added Services voor
eindproducten, halffabricaten en grondstoffen. Opdrachtgevers komen uit diverse sectoren,
zoals de voedingsmiddelenindustrie, retail en foodservice. Naast de locatie in Holten heeft het
bedrijf diverse warehouses in Nederland en is het direct aangesloten op het European Food
Netwerk.
Over Dachser
Dachser, een familiebedrijf met het hoofdkantoor in Kempten, Duitsland, biedt transportlogistiek,
warehousing en op maat gemaakte diensten binnen twee bedrijfsgebieden Dachser Air & Sea
Logistics en Dachser Road Logistics. Deze laatste is onderverdeeld in de twee business lines
Dachser European Logistics en Dachser Food Logistics. Uitgebreide warehousing diensten en
industrie specifieke oplossingen maken het aanbod compleet. Een naadloos netwerk – zowel in
Europa als daarbuiten – en volledig geïntegreerde IT-systemen zorgen wereldwijd voor
intelligente logistieke oplossingen.
Dankzij zo'n 34.000 werknemers op 382 locaties wereldwijd behaalde Dachser in 2023 een
geconsolideerde netto-omzet van ongeveer 7,1 miljard euro. In hetzelfde jaar verwerkte de
logistieke dienstverlener in totaal 77,4 miljoen zendingen met een gewicht van 40 miljoen ton.
Dachser wordt vertegenwoordigd door eigen landenorganisaties in 43 landen.
Dachser is sinds 1975 actief in Nederland en heeft 10 vestigingen in Nederland met ongeveer
1500 werknemers.”
Eric van der Molen: “Nieuwe spullûh.”
Gertjan van Beek van Hubtex: “Onze trots!”

Laura Rodríguez, FUSO-Managerin bei Daimler Truck Spain, mit Ramón Vázquez Noguerol, Planway-Manager in der Region Galicien, Jose Antonio Rosende, Manager von Louzao V.I., Javier Blanco, Kam von FUSO, Oscar Rodriguez, Vertriebsleiter der Region, und Jose Antonio Rodriguez Araujo vom Aufbauhersteller Carrocerías Digal vor den 22 FUSO eCanter Fahrzeugen / Laura Rodríguez, FUSO manager at Daimler Truck Spain with Ramón Vázquez Noguerol, Planway manager in the area of Galicia, Jose Antonio Rosende, manager of Louzao V.I, Javier Blanco, Kam of FUSO, Oscar Rodriguez, Sales Manager of the area and Jose Antonio Rodriguez Araujo, from Carrocerías Digal bodybuilder in front of the 22 FUSO eCanter
Laura Rodríguez, FUSO-Managerin bei Daimler Truck Spain, mit Ramón Vázquez Noguerol, Planway-Manager in der Region Galicien, Jose Antonio Rosende, Manager von Louzao V.I., Javier Blanco, Kam von FUSO, Oscar Rodriguez, Vertriebsleiter der Region, und Jose Antonio Rodriguez Araujo vom Aufbauhersteller Carrocerías Digal vor den 22 FUSO eCanter Fahrzeugen / Laura Rodríguez, FUSO manager at Daimler Truck Spain with Ramón Vázquez Noguerol, Planway manager in the area of Galicia, Jose Antonio Rosende, manager of Louzao V.I, Javier Blanco, Kam of FUSO, Oscar Rodriguez, Sales Manager of the area and Jose Antonio Rodriguez Araujo, from Carrocerías Digal bodybuilder in front of the 22 FUSO eCanter
Daimler Truck:
“Daimler Truck brand FUSO handed over 22 all-electric eCanter to Planway Logística in Spain
Planway Logística, a logistics provider based in Orense, Spain, added 22 FUSO eCanter to its fleet: All vehicles are operating from now on as part of the distribution fleet of Correos, the postal service provider of Spain.
The battery-electric 8.55 t light-duty trucks with a 4,450 mm wheelbase come with a 129 kW electric motor and the L-size battery pack with a range of up to 200 km with one battery charge. The vehicle combines compact dimensions and great maneuverability with a high load volume, which makes it the ideal vehicle for inner-city distribution and postal deliveries in urban areas.
“The fact that Planway Logistika, another major logistics company, has opted for the Next Generation eCanter shows once again that the all-electric light-duty truck is ideal for inner-city distribution traffic.”, summarizes Florian Schulz, Head of Sales, Marketing & Customer Services FUSO Europe. “By ordering 22 units, the customer is also underlining his commitment to electrify his last-mile transports. The eCanter’s charging flexibility as well as its comparatively high payload and the load volume of 15 euro-pallets makes this transition quite easy.”
About the FUSO Canter
Thanks to the smallest turning circle in its class, its high payload and its versatility, the FUSO Canter has been an international bestseller among light trucks for more than six decades. Since its market launch in 1963, over 4.5 million FUSO Canters have been produced worldwide. The vehicle is available in five weight classes (3.5 t to 8.55 t), with six wheelbases (2,500 mm to 4,750 mm), three powerful engines (96 – 129 kW) and three cab variants (standard (1.7 m wide), comfort (2.0 m) and crew cab (2.0 m).
The Canter and the all-electric eCanter are produced for the European market at the Mitsubishi Fuso Truck Europe plant in Tramagal, Portugal, and for all other markets at the Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation plant in Kawasaki, Japan.
”
Genehmigt: Mercedes-Benz darf in Deutschland mit 95 km/h hochautomatisiert fahren.
Approved: Conditionally automated driving with 95 km/h by Mercedes-Benz in Germany.

Genehmigt: Mercedes-Benz darf in Deutschland mit 95 km/h hochautomatisiert fahren.
Approved: Conditionally automated driving with 95 km/h by Mercedes-Benz in Germany.
Mercedes-Benz:
“Mercedes-Benz is approved for 95 km/h Level 3 autonomous driving in Germany
Mercedes-Benz has updated its conditionally automated driving system DRIVE PILOT and has now received the approval by the German Federal Motor Transport Authority. With this milestone all is set for the upcoming sales release in early 2025 in Germany. This update makes DRIVE PILOT the fastest certified system for conditionally automated driving (SAE‑Level 3[1]) in a standard production vehicle. It’s optionally available on two luxury saloon car ranges – S-Class and EQS. The price of DRIVE PILOT remains unchanged (starting at 5,950 euros incl. VAT). Cars with DRIVE PILOT, that have been already built, get the update for free – either via the internet (Over-the-Air-Update) or during a visit at the workshop. There is no need to change any vehicle components for the software update.
“With innovative technologies from Mercedes‑Benz, we always want to offer our customers added value. When DRIVE PILOT is activated, it is possible to concentrate on other things while the car takes over the driving task. With the further developed version, which has now been certified by Germany’s Federal Motor Transport Authority, this is also possible at 95 km/h in Germany under certain conditions. It makes me very proud that the world’s fastest system for conditionally automated driving is coming from Mercedes‑Benz. I am confident that with our safety-focused approach we are right on track to celebrate more automated driving milestones soon.”
Markus Schäfer, Member of the Board of Management of Mercedes‑Benz Group AG, Chief Technology Officer, Development & Purchasing
With this latest upgrade, DRIVE PILOT can be used in flowing traffic up to 95 km/h under certain conditions on the entire 13,191 km-long German Autobahn network. This allows customers to drive more frequently and for longer periods of time in automated driving mode, while using their free time better. When DRIVE PILOT is activated, it is legally allowed for the driver to enjoy other activities, such as watching TV or even streaming a movie via services like Sony’s RIDEVU app, reading the newspaper (physically, or through the MBUX system), working or simply relaxing while the car is driving conditionally automated.
Redundant system architecture for safety
Safety remains the top priority for this updated version of DRIVE PILOT. This is why the system has a redundant design, which means that important functions such as electrics, steering and braking are built in twice. If necessary, the system is always able to transfer the driving task back to the person behind the steering wheel. If the driver fails to take back control even after increasingly urgent prompting and expiration of the takeover time (e.g., due to a severe health problem), the system brakes the vehicle to a standstill in a controlled manner while engaging the hazard warning lights. More than 35 sensors such as cameras, radars, ultrasonic sensors, and LiDAR (laser-radar) are used. These work according to different physical principles and thus create redundancies for precise real-time detection of the environment. For SAE‑Level 3 and higher, the use of LiDAR is essential for Mercedes‑Benz for safe automated driving. In combination with a very detailed digital map, a special positioning system ensures that DRIVE PILOT knows exactly on which highway lane the vehicle is driving on – in the range of a few centimetres.
The future of autonomous driving
The development at Mercedes‑Benz goes on with the goal to offer customers even more: higher speeds, longer driving times without intervention by the driver and even more comfort and safety. Road traffic will get safer the more automated driving vehicles populate the roads. Currently, the legally allowed top speed for conditionally automated driving in Germany is 130 km/h. Mercedes‑Benz wants to achieve this speed range by the end of this decade.
Development also considers aspects that are not directly linked with the technology for automated driving: Mercedes‑Benz is the world’s first automobile manufacturer to develop special turquoise lights that indicate from the outside whether DRIVE PILOT is active. This enables other road users to recognize a Level 3 vehicle and feel comfortable if they see a driver who reads a book, for example. This is poised to substantially enhance public acceptance of automated driving vehicles. This also allows traffic law enforcement and police officers to identify the system’s status. Although the use of such “Automated Driving Marker Lights” has not yet been permitted in Germany, the feedback from the first test round in the U.S. is positive. End of 2023, the authorities of California and Nevada had approved those “Automated Driving Marker Lights” for testing purposes or respectively for later use in production vehicles.
[1] SAE Level 3: The automated driving function takes over certain driving tasks. However, a driver is still required. The driver must be ready to take control of the vehicle at all times when prompted to intervene by the vehicle.
”
Pim van Houten:
“Slim Tanken Award: De goedkoopste E10-benzine van Nederland tank je in Drenthe
De ‘Slim Tanken Award’, een initiatief van MultiTankcard, gaat dit jaar naar Tankstation Kreuze B.V. Havelte in Drenthe. De gemiddelde literprijs in de categorie E10-benzine – de meest gebruikte brandstofsoort – bedroeg hier het afgelopen jaar slechts € 1,7125. In de categorie Diesel gaat de award naar Fieten Olie in Steenwijk (Overijssel) met een gemiddelde literprijs van € 1,5097. Opvallend is dat het verschil tussen het wel of niet tanken langs de snelweg in 2024 wederom groter is geworden.
De Slim Tanken Award wordt jaarlijks uitgereikt door mobiliteitspasaanbieder MultiTankcard. Ruim 3.500 Nederlandse tankstations die bij het MultiTankcard-betalingsplatform zijn aangesloten, streden mee. Evenals vorig jaar, bevinden de voordeligste tankstations zich buiten de Randstad.
Top 3 goedkoopste pompen E10-benzine:
Kreuze B.V. in Havelte, Drenthe € 1,7125
Fieten Olie in Steenwijk, Overijssel € 1,7270
Fieten Olie De Wijk in Rogat, Drenthe € 1,7930
Top 3 goedkoopste dieselpompen:
Fieten Olie in Steenwijk, Overijssel € 1,5097
Roeleveld-Rolink B.V. in Denekamp, Overijssel € 1,5579
Esso Express Winterswijk De Grens in Winterswijk, Gelderland € 1,5607
De Slim Tanken Award werd voor de zesde keer uitgereikt. Commercieel directeur Gerald Meijer van Kreuze B.V., eigenaar van het winnende tankstation in Havelte, is trots: “We zijn ontzettend trots en dankbaar om de Slim Tanken Award 2024 te ontvangen. Als klein familiebedrijf met meer dan 50 jaar ervaring houden we onze kosten laag door een efficiënte aanpak en hard, maar slim werken. Met een compact team runnen we drie tankstations, een autowasstraat, onze eigen brandstoftankwagens, én een miniopslagfaciliteit. Dit alles stelt ons in staat om onze klanten voordelig te bedienen, zonder concessies te doen aan kwaliteit.”
In deze gemeentes is het (niet) Slim Tanken
In 2024 blijven de regionale verschillen groot. De gelukkigen die in Meppel (Drenthe), Heerenveen (Friesland) en Peel en Maas (Limburg) wonen, tanken E10-benzine, gemiddeld genomen, het goedkoopst.
Wie wil tanken op de wadden is een stuk duurder uit; Ameland en Terschelling (Friesland) blijven, net als vorig jaar, de duurste gemeentes om E10-benzine te tanken – een gebrek aan concurrentie en hogere transportkosten dragen hier mogelijk aan bij. Voor de ‘vaste wal’ zijn dat Tzummarum (Friesland), Oirlo (Limburg) en Hooglanderveen (Utrecht).
Steeds grotere prijskloof tussen snelweg vs. niet-snelweg
Gemiddeld waren tankstations die niet langs de snelweg staan in 2024 wederom goedkoper: ruim 17,5 cent per liter. Directeur van MultiTankcard Patrick Roozeman: “Vorig jaar was dat verschil nog 15,2 cent per liter en het jaar daarvoor was dit 14,3 cent per liter. Het verschil wordt dus steeds groter.”
Buiten de Randstad tanken, blijft het voordeligst
Net als in voorgaande jaren, blijft tanken buiten de Randstad aanzienlijk goedkoper. Tankstations in minder stedelijke gebieden, zoals Drenthe, Groningen en Overijssel, bieden vaak lagere prijzen. Dit verschil is goed zichtbaar in de gemiddelde prijzen, waarbij automobilisten buiten de Randstad veel kunnen besparen in vergelijking met stedelijke gebieden. Roozeman: “Vooral in kleinere gemeentes wordt de prijsbewuste rijder beloond, wat deze regio’s aantrekkelijk maakt voor wie slim wil tanken.”
Geopolitieke invloeden en accijnscorrectie
De geopolitieke ontwikkelingen blijven van invloed op de brandstofprijzen. Na de verkiezingen in de VS en het verwachte beleid van Donald Trump als president, is de dollar gestegen ten opzichte van de euro, waardoor olie (en daarmee benzine en diesel) duurder wordt voor Europa. Tegelijkertijd is de eerder aangekondigde accijnscorrectie nog niet doorgevoerd. Hierdoor blijven automobilisten voorlopig profiteren van ruim 8 cent voordeel op benzine en meer dan 5 cent op diesel. “Dit geeft automobilisten meer ademruimte in een onzekere tijd, waarin geopolitieke spanningen en marktontwikkelingen de prijzen sterk beïnvloeden”, aldus Roozeman.
De toekomst van automobiliteit
Inmiddels ziet MultiTankcard een daling van brandstoftransacties en een stijging van laadtransacties. Toch is er nog geen ‘Slim Laden’ trofee. “Voor elektrisch laden blijft er een probleem bestaan rondom het in rekening gebrachte tarief, dat vaak afhankelijk is van de combinatie ‘pas & paal’ en in enkele gevallen nu ook parkeerkosten, of kosten voor te lang blijven staan, meerekent los van enkel de kWh”, aldus Roozeman.
De nieuwe Europese wetgeving, de Alternative Fuel Infrastructure Regulation (AFIR), die in 2025 van kracht wordt, zal de markt voor EV-laden ingrijpend veranderen. Via de AFIR moeten alle openbare laadpunten volledige prijstransparantie gaan bieden. Pas als dat er is, zal de Slim Tanken trofee vervangen kunnen worden door een Slim Laden variant. ”
De anonieme Utrechter busjesfotograaf spotte een Lancia.
Roger van Nispen stuurde een reactie op het artikel over Volvo FH’s met dagcabine: “Demo in 2009”.
Iveco Group:
“IVECO BUS wins a major tender in Germany for up to 580 buses
IVECO BUS, the urban, intercity and tourist bus brand of Iveco Group (EXM: IVG), and the BusGruppe purchasing group, the consortium comprising Verkehrsbetriebe Bachstein, CeBus, KVG Stade, Omnibusbetrieb von Ahrenschildt, Pülm Reisen and Reisebüro Schmidt, have signed a 5-year framework agreement for the supply of up to 580 city buses, of which 250 will be fully electric. The total value of the agreement is estimated at up to 235 million euro.
IVECO BUS will supply 200 CROSSWAY Low Entry ELEC buses and 50 articulated E-WAY buses, all fully electric vehicles designed to support the customer’s energy transition. This is the largest electric bus tender ever won by IVECO BUS in the German market. In addition, the agreement calls for other 330 vehicles and will include both URBANWAY Hybrid articulated city buses and CROSSWAY Low Entry intercity buses powered by FPT Industrial Cursor 9-litre engines compatible with select renewable fuels.
IVECO BUS will equip the vehicles with custom options to meet the BusGruppe purchasing group’s specific requests, including cantilever seating, air conditioning, video surveillance, Wi-Fi, fuel-saving functions and USB charging ports. Deliveries of the buses will begin in 2025 and continue through to 2030.
Domenico Nucera, President, Bus Business Unit, Iveco Group, commented: “Our winning proposal of products and services have allowed us to expand our market reach with unprecedented success. This latest tender cements 2024 as an absolute record year for IVECO BUS, demonstrating our ability to fully meet the diverse requirements of our customers and provide the most efficient and customisable solutions for their unique missions. We are proud that the BusGruppe has placed its trust in IVECO BUS, and we look forward to supporting this valuable customer with our sustainable, high-performance people transport solutions.”
Jan Behrendt, Managing Director of Verkehrsbetriebe Bachstein, the company which was responsible for the tender, said: “By awarding the contract to IVECO BUS, the BusGruppe and the other partners involved in the tender see themselves on a good path into the future. The continuous modernization of the fleet and now also the entry into electromobility put us in a position to continue to develop in a mobility market characterized by increasing competition.””

Thomas Klein wird die Leitung von Mercedes-Benz Vans übernehmen.
Thomas Klein will be Head of Mercedes-Benz Vans.
Mercedes-Benz:
“Thomas Klein will become Head of Mercedes-Benz Vans
Thomas Klein will become Head of Mercedes‑Benz Vans starting on March 1, 2025. He succeeds Mathias Geisen, who is appointed to the Board of Management on February 1, 2025, and will take over the Board of Management position for Sales as of March 1, 2025.
“Thomas Klein has significantly contributed to the success of our company over decades in numerous sales functions. Thanks to his extensive international experience with market responsibilities in the Middle East, South Korea, South Africa, and Germany, he is an exceptionally experienced manager. Thomas is highly regarded as a strong leader, a skilled planner, and a strategic doer. With his entrepreneurial spirit and execution strength, he is the ideal candidate to lead Mercedes‑Benz Vans”, said Ola Källenius, Chairman of the Board of Management of Mercedes‑Benz Group AG.
Thomas Klein (46) entered the former DaimlerChrysler AG in 1999 and started his career at Mercedes‑Benz Vans in the Düsseldorf plant, before moving to the DaimlerChrysler headquarters as a marketing specialist. After various positions in the Mercedes‑Benz Sales and Retail Organization in Germany and South Africa, he led the Cross Function Sales for the Region Overseas with responsibility for the strategic and operational sales activities in nearly 180 markets. In 2019, as President and CEO Sales & Marketing in Dubai he managed the General Distributor office of Mercedes‑Benz Cars in the Middle East before he assumed the responsibility for Mercedes-Benz Korea in 2021. In this role, he has significantly driven the implementation of the Mercedes-Benz strategy in Korea. Since July 2023, Thomas Klein is Vice President Sales Planning & Product Management Mercedes‑Benz Cars and Integrated Production Program in Stuttgart. In this capacity, he is responsible for the central and global Mercedes‑Benz passenger car sales planning and control, including strategic and operational volume planning as well as pricing for Mercedes‑Benz vehicles worldwide.
”
Van Loon Racing:
“Samen met haar broers gaat Anja van Loon voor ultiem eerbetoon
Anja van Loon gaat samen met haar broers, Jan en Ben van de Laar, de Dakar Rally in 2025 rijden. In een Team De Rooy Iveco willen zij een ultiem eerbetoon brengen aan hun ouders met minimaal een top tien klassering. De broers en zus gaan afwisselend achter het stuur plaatsnemen. Anja hoopt dat ze haar broers kan leren om op haar manier te rijden en probleemloos de finish te bereiken.
“Zonder ons pap en mam hadden we hier niet gestaan,” vertelt Anja. “We missen ze elke dag, maar dankzij hun zijn wij hier als gezin ooit aan begonnen. Helaas heeft ons mam het zelf nooit meegemaakt, maar daardoor is ons pap wel gaan rijden. Eerst met Jan en daarna ook met Ben. Dat wij vijf jaar na zijn overlijden samen in de truck stappen is voor ons een ultiem eerbetoon aan onze ouders. Ze zullen vanaf boven meekijken en wij dragen ze iedere kilometer bij ons.”
Ondanks dat ze broers en zus zijn, zal het wel even wennen worden. “We gaan alle drie rijden, afwisselend. Jan en Ben hebben natuurlijk veel rijervaring, maar kunnen ook navigeren. Dat heb ik nog nooit gedaan, dus ik ga niet navigeren tijdens de Dakar. We willen vooraan meedoen, dan is dat niet slim met deze snelheden. Ik denk dat ons grote voordeel gaat zijn dat we elkaar door en door kennen. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn voor ons, maar ik weet zeker dat we het samen kunnen doen.”
Voor Anja zal de truck vertrouwd aanvoelen. “Vorig jaar heb ik ook al met een Iveco van De Rooy gereden, dus ik weet wat die kan. Jan en Ben hebben met de eigen Iveco gereden, dus daar zullen ze snel aan gewend raken. Het is gewoon een hele goede truck die ieder jaar een beetje beter wordt. We zijn dit jaar de enige Nederlanders binnen het team, dat zal wel even wennen zijn. We gaan er het best van maken.”
Vorig jaar had Anja de minste lekke banden en dat wordt ook de tactiek voor dit jaar: blijven rijden. “Iemand noemde me vorig jaar de bandenkoningin, ik heb in heel de rally een lekke band gehad en dat scheelt zoveel tijd. Dat ga ik mijn broers ook leren, geen lekke banden rijden, dus we doet het op mijn manier. Dan moet een goed klassement zeker mogelijk zijn.”
“We moeten in de top tien finishen en hopelijk nog ietsje hoger. Als ik kijk naar de Nederlandse concurrentie dan hoop ik dat we daar toch wel in de top drie kunnen komen. Het belangrijkste is goed rijden en weinig gedoe krijgen onderweg. Dan zullen we aan de finish heel blij en trots zijn op elkaar. Ons pap en mam kijken mee vanaf boven en wij zullen ook aan hen denken onderweg, wat zullen ze trots zijn!”
De Dakar Rally start op vrijdag 3 januari met de proloog rondom Bisha. Daarna volgen er 12 etappes met ruim 5.000 getimede kilometers. Op 10 januari is de rustdag in Hail en de rally finisht op 17 januari in Shubaytah.”
Mercedes-Benz:
“Pin Powers into 2025: French racer’s future plans confirmed
Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team Junior Doriane Pin returns to F1 Academy in 2025, with another title challenge firmly in the sights of the French racer. Driving the Mercedes-AMG F1 Academy entry, operated by Prema Racing, Pin is looking to go one better than her impressive second place finish in this year’s female series.
Doriane’s F1 Academy campaign forms the centre piece of her 2025 plans. The 20-year-old Iron Dame will also compete in the Formula Regional European Championship once again and take part in select rounds of the F4 United Arab Emirates Championship at the start of the season.
Doriane said: “I am excited to continue this journey together with the Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team and Iron Dames next year. After becoming vice champion in F1 Academy in my maiden season, I am extremely motivated to go for the drivers’ title in 2025. I will be pushing myself hard to improve over the winter and hopefully can enjoy an even stronger season next year.”
Gwen Lagrue, Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team Driver Development Advisor, commented: “Doriane has enjoyed a very successful first season in single-seaters. Making the switch from GT and endurance cars is never easy, as both the driving style and skill set required is different. She has handled that change well, achieving success in several championships and competing strongly in F1 Academy. She has scored some notable successes and finishing second overall in her first season in the category is a superb achievement.
“Considering the progress she has taken this year and the experience she now has, we are confident that Doriane can fight for the F1 Academy title in 2025. We, along with Iron Dames, are looking forward to supporting her as she does so and looking forward to a successful year ahead.”
Deborah Mayer, Iron Dames founder, added: “Doriane embodies the values of the Iron Dames: passion, determination, and an exemplary attitude. We are proud to see her representing the Iron Dames on the international stage at just 20 years old and inspiring the next generation of female drivers. Her 2025 campaign will enable her to consolidate her place among the world’s top single-seater talents. With the unwavering support of the Iron Dames family and elite partnerships with Mercedes-AMG PETRONAS F1 and PREMA Racing, we are ensuring she has the best possible environment in which to develop and succeed at the highest level.”
Rene Rosin, Team Principal of Prema Racing, said: “We are proud of what Doriane accomplished in 2024 and we are delighted to continue working with her in 2025. Transitioning to a new environment in single-seaters, she was focused and determined as she climbed her learning curve while defying adversities. The results proved she has the potential to be a top competitor, and we cannot wait to see where she will be able to go from here.”
Doriane has confirmed herself as one of the foremost female racing drivers in recent years, impressing as she has risen though the ranks. As an Iron Dame, the Parisian is a member of a ground-breaking project that provides a pioneering platform committed to promoting and supporting women in motorsport. It is through this programme that Doriane has been able to truly demonstrate her talent behind-the-wheel and seen her career flourish.
After winning the 2019 French Championship, Doriane graduated from karting before scoring five podiums in the 2021 Le Mans Cup. That preceded a breakthrough year in 2022 that saw the then teenager become Ferrari Challenge Europe champion, winning nine out of 14 races. She also claimed victory at the prestigious 24 Hours of Spa and took a historic win at the European Le Mans Series season-finale in the GTE-AM class.
This success led to a move into the FIA World Endurance Championship for 2023, competing in the LMP2 category alongside Mirko Bortolotti, and former F1 driver Daniil Kvyat. The crew claimed a podium at the season-opening race and Doriane went on to become the first woman to win the coveted ‘Revelation of the Year’ Award. She ended the year by getting her first racing experiencing in single-seaters, claiming race wins in the Formula 4 South East Asia Championship and the Formula 4 UAE Championship.
Doriane continued that single-seater success into F1 Academy, the series aimed at developing and preparing female drivers to progress to higher levels of competition. She claimed three victories and five further podium finishes en route to becoming vice champion in 2024. The category, which races on the F1 support bill, starts in China next year before visiting Saudi Arabia, Miami, Canada, Netherlands, Singapore, and concludes on the Las Vegas Strip Circuit in America next November.”
Koninklijke RAI Vereniging:
“Convenant schept randvoorwaarden voor toekomstige wetgeving
RAI Vereniging is verheugd over de beoogde nieuwe wetgeving die het per medio 2025 mogelijk zal maken dat bestuurders met een B-rijbewijs voertuigen tot een toegestane maximale massa van 4.250 kg mogen besturen, als deze door alternatieve brandstoffen worden aangedreven, zoals elektriciteit. Dit zal de drempel voor het gebruik van emissievrije voertuigen verlagen en stimuleert daarmee de transitie naar duurzame mobiliteit.
Met deze beoogde vrijstelling wordt gehoor gegeven aan de vraag vanuit de markt om het besturen van zwaardere elektrische voertuigen boven de 3.500 kg toegankelijker te maken. Door de extra massa als gevolg van het batterijpakket, vielen deze voertuigen vaak buiten het bereik van bestuurders met een B-rijbewijs of hadden ze slechts een zeer beperkt laadvermogen. De beoogde nieuwe wetgeving biedt een praktische oplossing, waardoor eenvoudiger gekozen kan worden voor de inzet van deze zwaardere elektrische voertuigen, doordat ze bestuurd kunnen worden met rijbewijs B.
Veiligheid en opleiding als randvoorwaarde geregeld in convenant
Om de verkeersveiligheid voor deze zware bedrijfsauto’s (die bestuurd mogen worden met rijbewijs B) te garanderen, is met brancheverenigingen afgesproken bestuurders aan te bevelen een aanvullende rijopleiding te volgen. Leden van de partijen die het convenant hebben ondertekend, zullen bestuurders die gebruik willen maken van de vrijstelling stimuleren een veiligheidscursus te volgen en succesvol af te ronden. Dit is vastgelegd in een convenant dat de betrokken partijen, waaronder RAI Vereniging, vandaag hebben ondertekend. Het convenant bevat afspraken over:
Het aanbieden van goed toegankelijke en erkende opleidingen;
De registratie van succesvol afgeronde opleidingen;
De monitoring en naleving van de afspraken, zoals het voldoen aan de arbeidstijdenwetgeving en de vrijstelling van de tachograaf, indien dit in de beoogde wetgeving wordt opgenomen.
Frits van Bruggen, voorzitter van RAI Vereniging, noemt de nieuwe regeling een belangrijke stap:
“Met dit convenant scheppen we de randvoorwaarden voor deze beoogde wetgeving voor de vrijstelling van rijbewijs C voor voertuigen met een maximaal gewicht tot 4.250 kg en maken we de weg vrij voor een duurzamer mobiliteitssysteem. Ondernemers krijgen meer mogelijkheden om emissievrije voertuigen in te zetten, zonder dat regelgeving een onnodige belemmering vormt. Tegelijkertijd zorgen de verplichte cursussen voor een veilige omgang met deze zwaardere voertuigen. Belangrijk is ook dat de bestaande vloot waarvoor de huidige vrijstelling geldt, snel wordt voortgezet door de wetgeving die in voorbereiding is. We blijven daarnaast wel pleiten voor de mogelijkheid om dergelijke voertuigen ook met een aanhangwagen te laten rijden.”
Actieve betrokkenheid
RAI Vereniging speelde een belangrijke rol in de totstandkoming van dit convenant en werkte nauw samen met partners zoals onder andere evofenedex, TLN en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De organisatie blijft haar leden stimuleren de afspraken in het convenant zoals het stimuleren van deelname aan de opgezette veiligheidscursus na te leven.
Gedoogregeling blijft van kracht
Totdat de wetgeving in 2025 in werking treedt, blijft de bestaande gedoogregeling voor het rijden van een zware bedrijfswagen met rijbewijs B en huidige tachograafvrijstelling tot 1 juli 2025 van kracht. Deze regeling geldt voor voertuigen die vóór oktober 2023 zijn geregistreerd of besteld.
De partijen hebben ook afgesproken dat bestuurders die gebruik maken van de bestaande gedoogregeling de aanvullende rijopleiding uiterlijk drie maanden na inwerkingtreding van het convenant met succes afronden. Hiermee wordt een soepele overgang naar de beoogde nieuwe wetgeving gegarandeerd. ”
Mike van Stein zag iets (voor Europa) heel bijzonders, een Volkswagen Atlas!
No Responses