![]()
Toen ik op bezoek was bij Muzeum letecké a pozemní techniky Vyškov herkende ik alle Oost-Europese trucks wel, maar één truck bleef, zeker toen ik er nog niet dichter bij mocht komen (hij staat ver achter de hekken goed verstopt), een raadsel voor mij. Ik herkende wel dat het een vliegveldtanker was, daarom een appje naar Jaco Terlouw gestuurd. Jaco is niet alleen één van de eerste gastbloggers op deze website, maar is ook oprichter van de facebookgroep Airport Ground Support Equipment.
![]()
Jaco Terlouw: “Dit is een derde generatie Leyland Comet met LAD design cabine. Deze cabine, genaamd Vista Vue cab, werd ontwikkeld door Albion, maar gebouwd door Motor Panels. De Comet Mark III werd gebouwd vanaf 1958. Vanaf 1964 werden de modellen geleidelijk vervangen door de Leyland Comet Mark IV met de Ergomatic cabine (gebouwd door GKN-Sankey). Gezien de toepassing op het vlakke vliegveld zou deze Comet uitgerust kunnen zijn met de 6,1 liter motor van 110 pk. Er was ook een Super Comet met een 6,6 liter van 125 pk. Het is daarnaast óók een Leyland Hippo, dat gaat waarschijnlijk om de as-configuratie. De vierassers zijn bekend als octopus in verschillende modellen.”
![]()
Daar heb ik niets aan toe te voegen! Jaco, bedankt! En mocht je speciaal voor deze truck naar het museum gaan, even lief bij de kassa vragen of je ook achter het hek mag kijken.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

Blijft de vraag: Hoe komt ie daar?